God morgon vänner 🙏 En pigg och härlig morgon här, och jag hoppas Ni känner likadant! Första kaffekoppen, check 👍 Nu stundar jobb och sen en härlig helg, då jag hoppas att vädret tillåter trädgårdsarbete 💪

@Natalia @prinsessa @Källarmannen Fint att ha er gemenskap ❤️ Kaffet imorse smakade bra men var ackompanjerat av ryggskott , som tur är känns det lite bättre nu. Glad fredag, mina möten är avklarade och snart är det lunch.

Hej på er så här på fredagen! Jag har på begäran av och i samråd med en användare tagit bort en del kommentarer i den här tråden. Jag har även tagit bort svar som annars inte skulle gå att förstå.

Som Kristoffer skrev ovan så är det viktigt för oss att det finns utrymme för olika mål och vägar till förändrade alkoholvanor här på forumet. Vi är olika, men ingen ska behöva känna att de inte passar in. Samtidigt är det viktigt att ha en viss förståelse av hur både andra och en själv kan påverkas av inlägg kring alkoholkonsumtion som upplevs som ursäktande eller förhärligande. Jag har sett att flera av er inte haft sådana avsikter med era inlägg och vi är tacksamma för att ni tänker på detta framåt.

@prinsessa För mig är det viktigt att ändå förtydliga att de kommentarer ni har fått i grunden inte handlar om att folk är "trista" eller "negativa" eller vill någon illa. Det handlar om en oro för att det sättet som det ibland har skrivits på inte kommer hjälpa er att förändras. Och en oro för att det skulle riskera att påverka nya användare att fortsätta dricka för mycket.

Vad tror ni själva om det in "kaffeklubben"? Finns det några risker med att (i något som ibland liknar dagboksform) rapportera sin alkoholkonsumtion och känslor kring den? Vad är viktigt att tänka på när ni stöttar varandra för att det ska vara en bra hjälp till förändring? Jag hoppas det är ok att jag ställer de frågorna här. Jag har full respekt för om ni inte vill svara.

Vänliga hälsningar
/magnus
alkoholhjälpen

@Magnus just kaffeklubben upplever jag mer som att kika in för ett kortare godmorgon där vi egentligen inte diskuterar kring våra mer djupgående tankar eller strategier kring A. Mer som att kika in med en morgonstatus och önskan om en fin dag. Vissa morgnar kantas tyvärr ibland av ånger över att det kan ha blivit vin kvällen innan och det kan vara ångestavlastande att bara få häva ur sig det, önska en fin dag och gå vidare med dagen. Det är inte ett önskat beteende att dricka så ofta som jag gör men vill ogärna dela och skapa oro för mina anhöriga på det privata planet att jag har ångest över att jag druckit i tid och otid. Jag upplever inte att det handlar om att egentligen ursäkta vårt drickande men att det inte är gynnsamt för måendet att att slå ner sig själv över sina misslyckanden mer än vi själva redan gör. Har jag druckit kvällen innan vaknar jag och får jobba hårt på den typ av misslyckande känslor och jag behöver en ventil för den misslyckande känslan. För mig har alkoholhjälpen varit den akuta ventilen när jag vaknar upp. Men jag förstår ju vad du menar @Magnus. Och om det nu blivit en så stor grej av det här får jag liv att säga att jag inte ska upprepa det. Och därmed får jag hitta en ny ventil för den jobbiga känslan jag har på morgonen efter att jag druckit A.

@Magnus Hej. Det är ledsamt att läsa att vår "kaffeklubbs" gemenskap har åsamkat andra negativa känslor. Jag hade inte en tanke på att det skulle kunna hända, så det var ju bra att det kom fram. För mig är / var (?) denna plats en plats för acceptans. En plats där jag är välkommen även om jag inte är nöjd med mina val, och inte orkar med annat samspel härinne
En plats för stöd. Jag känner inte igen mig i allt jag läser härinne på forumen men hittills har jag inte känt behov av att reagera på det utan lämnat det därhän av respekt för mina grann-"forumister" Jag känner mig ärligt talat fortfarande rejält förbryllad. Får fundera på hur jag skall förhålla mig härinne.

@Magnus Svar nummer två. Utan att ha någon professionell vana härinne försöker jag stötta i och förstärka beteende som ger minskad alkoholkonsumtion, och inte döma en annan person som säkert redan dömer sig själv hårt.

@Påvägmothälsa Jag har inte heller haft någon tanke på att "kaffeklubben" skulle ses som negativt och blir rätt uppgiven när jag läste här igår. Har alltid tyckt att detta forum varit varmt och utan pekpinnar, men nu känns det bara trist.

Jag kan gå och bygga en ny kaffestuga i den "måttliga" delen av forumet. Är inte så aktiv på forumet men det kan väl vara fint att kika in som en godmorgon-rutin. Jag går och lägger grunden med en gång. Vi ses där 🥰

@Påvägmothälsa Jag förstår om du eller andra kan känna att de inte passar in. Jag hoppas att vi kan komma vidare från det. Alla strategier har för- och nackdelar. Att få kommentarer från de som har valt en annan strategi kan vara obekvämt samtidigt kan det ge nya perspektiv och i bästa fall göra att diskussionen utvecklas. Det är en av styrkorna med ett forum som innehåller många perspektiv.

@prinsessa samla på nyktra dagar låter som en bra strategi. @Natalia att "kika in med en morgonstatus och önskan om en fin dag" låter som en väldigt bra användning av er gemenskap.

När det gäller ångestavlastning, pysventil och en plats för acceptans så tycker jag även att det är bra om forumet kan vara en plats för det. Skam, skuld och känslor av misslyckande är sällan till hjälp för att kunna förändra alkoholproblem. Ett av syftena med detta forum är att kunna bli av med en del av det. Det som är en svår balans är kanske om det tar bort den del av de obekväma känslorna som gör att det viktigt att förändras?

Jag tycker att ni alla har bidragit med bra beskrivningar om vad som är hjälpsamt för er med den diskussion ni har här. Jag tycker inte att ni behöver oroa er alltför mycket kring hur andra uppfattar er diskussion. Om någon regerar negativt på ett inlägg så kan de helt enkelt "anmäla" det till oss, så återkopplar vi det på ett bra sätt till den som har skrivit. Som Kristoffer skrev tidigare så är vi dock tacksamma om alla låter bli att skriva under tiden de dricker och tänker på att undvika förhärligande av alkohol.

Om någon känner att de behöver mer tips eller strategier för att lyckas bättre med sin förändring, så får ni gärna skriva till oss rådgivare. Det kan ni även göra om ni som @Natalia beskrev behöver en akut ventil, dagen efter ett snedsteg men känner er oroliga för hur en sådan text skulle påverka andra forumanvändare.

Vänliga hälsningar
/magnus