Jag vet att det hjälper mig att skriva här, så då tänker jag också göra det, skriva ner lite tankar och känslor. När jag vaknade i morse kändes det så bra, kände mig som en "vanlig" människa, utan att ha druckit dagen innan. Så därför tänker jag vakna så i morgon med. Jag tar mig en nykter tisdag. Är det tråkigt? Nej, egentligen inte, det går faktiskt att kolla film och fixa här hemma utan A. Jag vet ju att jag mår så mycket bättre utan A. Varit lite sämre de senaste veckorna, men nu tar jag nya tag.

Klart att du ska skriva i din egen tråd Prinsessa. Ni hade ju fått till ett fungerande gäng som stöttade varandra. Vi som hänger härinne har haft olika vägar. När jag var som mest aktiv här var jag med ett gäng där vägen inte var helt spikrak för många av oss. Vi stöttade varandra i framgångar och motgångar. Delade strategier och erfarenheter. Några lyckades, andra kanske inte. Sattva var också med från början, men återvände några år senare och gjorde ett rejält omtag. Själv var jag nykter 11 månader då. Började dricka igen efter en tråkig händelse och fick återigen kämpa för att sluta. Det kan se olika ut och för mig har det behövts mycket reflektion. Både över varför jag dricker och vilka konsekvenserna blev när jag drack - och för den delen vilka ”vinsterna” blev. Jag kan nog sammanfatta det med att det fanns inga vinster med att dricka tillslut. Drickandet gjorde mig passiv och avskärmad. Jag har också lärt med SÅ mycket av andras reflektioner hörinne. Det ÄR bättre och roligare utan (tycker jag). Så fortsätt reflektionerna härinne ni också. Lär av varann och av de som har gått före. Ni hittar till slut en fungerande strategi. Vi är inte maktlösa. Lycka till nu!

@Sisyfos Tack så mycket för din kommentar! Visst mår jag bättre när jag inte dricker, som idag när jag vaknar pigg och fräsch (allt är ju relativt, men fräschare än om jag hade druckit igår).

Om man bara bestämmer sig och säger: NEJ! Det blir ingen a i kväll, du kommer inte ångra dig i morgon, så blir det så mycket lättare.

Det känns bra när jag väl har bestämt mig och jag vet att jag är på rätt håll, för visst har jag dragit ner på mitt drickande. Skål i mitt lilla vattenglas för det!

Känner mig mycket nöjd med mitt val att inte dricka idag. Visst fanns det en viss tvekan, ni vet ju hur det är, man förhandlar med sig själv, men jag bestämde mig för att vakna fräsch i morgon istället för vin i kväll.

Hej! Dricker nästan varje veckodag, då min fru arbetar på annan ort. Smyger med det. Och mår skit. Får ångest och är rädd att min fru ska lämna mig. Hon vet att jag haft problem och jag har lovat att sluta, vilket jag lyckades med ganska länge. Sköter jobbet, men får ett sug varje dag jag går hem. Så jävla korkat. Använder det som en slags belöning efter dagens arbete.

@Pappan Välkommen hit! Ja, usch! Känner igen mig hur jag var innan jag blev nykter. Hann knappt inte få av mig skorna och ytterkläderna innan jag hällt upp ett glas vin efter jobbet. Abstinens efter att varit utan alkohol under dagen på jobbet. Belöningen är ett beroende och abstinens. Förstår att du får ångest och en rädsla för att din fru ska lämna dig då du lovat henne att sluta. Att bryta löften skapar problem i tilliten och skakar om ett förhållande. Det enda man kan göra är att hålla sitt löfte så det inte sker. Ta tag i detta innan det sker något allvarligt i din relation.

Gör en plan och anmäl dig till självhjälpsprogrammet här. Det ger ett bra stöd. Du kan också ringa anonymt till alkohollinjen, telefonnumret finns på sidan under fliken stöd, och be om råd hur du kan gå tillväga. Börja nu idag, när fönstret är öppet och du medger dina alkoholproblem och mår skit. Prata med din fru om att det inte går så bra och om hon kan vara ett stöd för dig. Då är du ärlig och visar att du vill ta tag i problemet.

Idag, efter 1,5 år som nykter, tar jag ett glas bubbelvatten när jag kommer hem efter jobbet. Jag behöver inte ”belöna” mig mer då jag slutat dricka och inte har abstinens. Ångesten som alkoholen orsakar försvann när jag slutade dricka. Det är så skönt att slippa må dåligt med ångest och oro. Ta tag i saken nu, du kommer att må så mycket bättre när du slutar dricka, det är den största orsaken till att du mår så dåligt. Jag ser verkligen skillnaden, blev förvånad över hur tydligt samband alkohol och psykiskt dåligt mående har. Det trodde jag inte. Nu har jag ett liv igen och mår så bra!

Lycka till!🌞

Till skillnad till hur det var förut så kunde jag bestämma mig att jag skulle ha en nykter dag, men det ändrades när klockan började nära sig 19, så bestämde jag mig i morse och det håller i sig :-) Kommer inte ångra mig i morgon.

@prinsessa Du är min förebild 🥰 Här blev det grill och lite gäster, vin och öl men inget missbruk. Vatten nu framför TV,n. Gott att man i alla fall har slutat med att gå all in. Kram.