Hej forum, tänkte att jag kanske lyckas bättre om jag bokför mina framgångar här (och eventuella motgångar). Har insett att jag haft ett problematiskt förhållande till alkohol flera år

Liten stor

Plopp. Inte till mig. Min fru och våra gäster till matlagningen börjar smutta.

Ljudet fick det typ att vattnas i munnen på mig. Men kommer lätt avstå. Samtidigt är jag lite osäker på hur kvällen kommer bli. Vet inte när jag var i ett sammanhang där andra dricker och inte jag.

Fler märkliga reaktioner som man stött på tidigare när jag sa att jag drar ner på öl/vin och inte kommer dricka något ikväll/på långe.

"Meh, va tråkig du är. Lite sprit då?"

Så konstigt att man måste dricka för att vara rolig. Men förmodligen är man kanske lite roligare när man dricker?

Bra beslut lillper! Håll ut nu! Hejar på dig

Liten stor

Var inga problem att avstå trots att alla omkring mig drack. Noterar att dom flesta slutar dricka efter middagen. Själv hade jag antagligen druckit vidare och fyllt på...
Kändes verkligen inte som jag "missade" något.

Skönt med ännu en vit lördag.

Liten stor

Orättvist men känner mig bakis. Inte druckit en droppe, kan det vara pollen?

Diffus dröm om att jag bar på en stor whiskyflaska och skulle träna någon sport jag aldrig testat - typ handboll. Flaskan var en present till någon men jag ville öppna och ta några klunkar innan jag gav bort den.

Skulle gärna slippa drömma om alkohol snart.

Elias

Snyggt jobbat att stå emot igår! Bakis idag utan att ha druckit, tänk då hur det hade känts om gårdagen varit alkoholindränkt...
Kämpa på!
/E

Liten stor

Ja bra att tänka så.
Mycket sysslor idag och mer träning. Lite klumpar i halsen då och då och lite som ett tomrum i hals och kropp som säkert skulle kunna fyllas med öl. Måste fortsätta hitta andra saker att fylls med.

En sak som är lite bekymrande med nykterheten (nu är det ju inte ens en lång period utan bara lite mer än en vecka) är att det känns svårare med närhet mellan mig och min fru. Både fysiskt och mentalt. Blir lättare irritation osv. Lite orättvist kanske men känns nästan som hon ibland blir en trigger till sug.

Har lättare att slappna av själv eller när jag är själv med barnen. Hon stressar upp både sig själv och omgivningen/mig i sitt sätt när det gäller många saker, sysslor, städning, morgonhumör med mera.

Nånting jag bör tänka på, kanske försöka göra vissa saker bättre själv proaktivt för mer harmoni när stunderna av hjälpt avslappning med vin är borta/minimala framöver.

AlkoDHyperD

Pollenallergi...du kanske var allergisk mot hand-pollen i din dröm ???
Skämt åsido, angående att hitta triggers genom konflikter eller irritation. Visst tror jag man gör det. Irritationen, obehaget, kanske abstinensen till att man kanske inte är världens mest empatiska person, och omedvetet kan man se till att få en anledning utanför sig själv så man kan ta ett återfall. Se upp med den! Men var vänlig mot dig själv. Man kan inte alltid vara på topp, kanske kan tala om det för partnern, att jag just nu är lite labil och stingslig, men menar egentligen inget illa...

plåtnicklas

Hade en vit period i höstas på 6 veckor och mådde så bra, sen skulle jag bara......sen satt jag i skiten igen, så nu bestämde jag mig för att nu får det räcka och jag klarar inte det på egen hand så därför sökte jag hjälp, men som jag skämdes, präktiga damen på 57 år har sådana problem.......

Liten stor

Hand-pollen. Haha! :)

Nu är jag kanske lite subjektiv men jag själv har faktiskt väldigt bra tålamod med både barn, fru och allt annat. Bättre än nånsin faktiskt. Det är faktiskt min fru som är lättirriterad men du beskriver det bra att inte låta sig triggas och skylla på yttre omständigheter (vilket min hjärna ibland vill få mig att göra).

Plåtnicklas - tack för att du delar med dig. Jag har aldrig kommit upp i 6 veckor men tror nog jag gör det nu. Eller minst 4 i alla fall. Tankarna kommer ibland på när jag ska våga testa igen osv med risken att falla tillbaka då jag som tidigare gärna ser ett kontrollerat liv där jag kan dricka IBLAND. Vem vet hur det blir framöver. Just nu mår jag så sjukt bra utan, har slutat räkna dagar utan kör bara på genom att inte dricka något alls.

Är också rätt okej med ett liv helt utan a om det krävs. Den tanken har aldrig fått fäste tidigare och den gör mig lugn.

Liten stor

Måste även notera hur skönt långa dagarna känns. Utöver att jag verkar ha tid att notera här så har jag redan gjort hur mkt som helst och det finns massor av dagen kvar. Snart träning igen. Gillar livet vitt.

Liten stor

Visste ju om att det kommer dippar. Utan att jag kanske har full koll på begreppen så känns det som jag är lite "manodepressiv". Det är väldigt högt när det är högt och lågt när det är lågt?

Idag känner jag mig urholkad, deppig, stressad. Typ den mixen av känslor jag gärna botar med a och vet att det (kortsiktigt!!) hjälper.

Har flera "chanser/risker" denna vecka där jag är själv.

Men till skillnad från tidigare försök sista året där jag bara håller upp två veckor i sträck ska jag komma över den här kullen för att se vad som väntar efter längre uppehåll.

Såg en till sak som jag lägger till i mina försvarsknep - bilder på alkoholister före och efter dom slutade dricka.

Liten stor

Vidrig oro i kroppen hela dagen idag. Till viss del säkert påverkad av fredagens hemskheter. Försökt tryck bort med snacks, läsk och annat. Känns som jag har ett konstant beteende/tröstbehov men det behöver inte vara a.

börjar kanske sakta inse att jag bör konfrontera och lösa de orsaker som ger mig stress, ångest och annat och inte försöka bedöva.

Om jag lyckas med det kanske jag inte har behovet av bedövning och kan lättare avstå helt alternativt ha ett normalt förhållande till a?

Tänker också att jag ska försöka ta en liten paus från forumet, blir nästan lite för mycket tankeverksamhet kring a.

Så slutar med en hälsning till mig själv när jag läser detta i maj:

Grattis! Fan va bra att du körde en vit månad! Men se upp nu och tro inte att faran är över! Kolla bara vilken lång tråd och kamp det var att bara ta en vit månad!

Liten stor

Sovit 10 timmar. Inga drömmar om a.
Var nära att ta en öl igårkväll men gjorde det inte. Fortfarande oroskänslor.

Skulle ju ta en paus från forumet men tror kanske det är en dum idé, nästan som jag undermedvetet skulle slippa skriva in att jag tog en öl om jag skulle göra det.

Sinnituss

att stanna kvar på forumet tror jag.
Även om det blir mycket a fokus så är risken att annars ha för lite fokus stor.
Skönt att du fick sova ordentligt, då finns förutsättningarna för en bra dag!

Liten stor

Ja sinnitus, är nog bra att jag kör vidare på forumet. Var precis nära igen att ta ett glas vin. Fattar inte varför? Läst lite om postakut abstinens. Kanske är det därför jag brukar svaja såhär efter typ två veckor varje gång om det är en släng av sånt?

var såg du bilder på alkoholister före och efter, kanske kan vara bra att titta på när det kommer sug i framtiden.

Liten stor

Kolla på boredpanda.com

Eller googla:

10+ Before-And-After Pics Show What Happens When You Stop Drinking

Sån sjuk skilllnad på de som slutat dricka.

När jag ändå är här så failade jag igen som vanligt efter cirka 14 dar. Drog i mig en flaska vin i förrgårr natt. Helt onödigt och blir så besviken på mig själv. Men dan efter mådde jag så sjukt dåligt även fast det "bara" var en flaska vin.
Känns som jag verkligen blivit allergisk mot vin och om jag ska säga något positivt så blev jag än mer sporrad att skita helt i a.

Börjar om nu direkt och kommer inte trigga någon svart spiral.

rätt, ingen svart spiral mer. I dag mår jag som en prins och känner mig heltaggad på att så en alkoholfri påsk och sedan allt därefter! Glad påsk!

Elias

Upp på hästen och kör vidare, men glöm inte att sitta kvar i sadeln vid tvåveckorsgränsen!
Kämpa på - kunde jag, med mitt destruktiva mönster, så kan du!!!
/E

Liten stor

Tack Felix o Elias. Jag är i sadeln igen.
Jävligt onödigt att ramla av. Kör igång nu direkt med lång tur till släktingar för påskmiddagar i flera dagar och min älskade fru inne i värsta pms (hon har den där sorten man får medicin mot stackaren). Kommer behöva andas luuiuugnt.