Hej forum, tänkte att jag kanske lyckas bättre om jag bokför mina framgångar här (och eventuella motgångar). Har insett att jag haft ett problematiskt förhållande till alkohol flera år

Liten stor

Senaste dagarna har jag satt lite nya bottenmärken. Berusad dagtid, även på jobbet, riktigt sjuka scener där jag i smyg dricker ur Bib som en festis i sommarvärmen men hållit det för mig själv mirakulöst nog och inom rimliga gränser.
Ska börja räkna dagar igen och idag blir dag ett.

Liten stor

Fan fan fan vad det ska vara svårt. Inte vågat med vårdtid. Har tagit mig igenom en del tuffa saker sista tiden kopplade till jobbet som massa uppsägningar etc, jag gillar ju människor för mycket så det tär verkligen på mig att göra såna saker som krävs av mig i min roll.

Är rädd för abstinensperioden nu och kommer inte lyckas med vit dag idag och inte imorgon pga vissa saker ver jag redan nu. Så innan antabus ordnats tänker jag trappa ner med måttligt intag idag. Kanske lite folköl lördag, helvitt från söndag och framåt.

Lurar mig säkert men tror det är bättre just nu för att livet och jag ska funka närmsta dagarna istället för att som jag kanske borde göra sluta tvärt precis nu.

Sinnituss

Jag hejar på från kanten. Tufft med uppsägningar och grejer. Bra att du har en plan. Önskar dej en lugnare jobbtillvaro och en trevlig helg.

Ellan

Hej,
Ja vi har ju alla våra bottenmärken och att vara berusad på jobbet är ett. Jag var själv småberusad på jobbet och det uppdagades. Tack vare det och en villighet till att ta emot hjälp är jag nu nykter sedan mars förra året. Genom min arbetsgivare har jag genomgått behandling, en fantastisk sådan, och jag inser nu hur jäkla illa det var med mig.
Det är ett alternativ. att be om hjälp via jobbet. För min del var det enda vägen jag inte ville gå. Jag försökte på alla möjliga vis bli nykter. Provade även antabus men det hjälpte inte mig ett dugg. Blev jäkligt sjuk dock!
Alla är vi olika och det ska respekteras men hög arbetsbelastning (stress) och beroende gör oss sjuka. Det enda sättet vi kan koppla av med till slut är tillsammans med alkoholen. Jag skulle bara vilja säga/skriva; prova ett nytt sätt. För att leva på precis som innan minus alkoholen tror jag inte på. Vi klarar det sällan på egen hand och beroende är en sjukdom. Saker i hjärnan förändras (utan att gå in på några detaljer) och vi gör val som vi i våra friska tillstånd aldrig skulle göra. Jag vill inte på något sätt provocera med detta svar men när jag läste igenom din tråd kände jag igen mig så starkt i din kamp med extremt hög arbetsbelastning och kampen med alkoholen.
Ta hand om dig för det är du värd.
Stor fredagskram!❤️

Malta

När det känns bra att sluta. Det finns bara i tanken. När jag bara har fixat ditten, datten. När bara den här festen är förbi, när jag bara har fått smaka på just den här sorten en sista gång. Nej, nu är det extra jobbigt här, så jag måste klara av detta innan, sen så. Jag förstår och känner igen. Den dagen när det är exakt bra att sluta - den kommer aldrig. Det finns för mycket i våra liv som vi behöver ta hänsyn till och ev A för att inte vara skakiga, nerviga, irriterade osv just då. Jag vet inte hur länge jag har skjutit upp ett totalt avslut sen mitt senaste återfall, som snart börjar bli "evighetslång". Samtidigt förstår jag att det finns tillfällen då det funkar mindre bra. Jag hoppas att du och jag hittar vårt tillfälle innan dagarna går. Jag hoppas att komma tillbaka till total nykterhet... Igår ;) Men, just idag lockade glaset med rödvin. Även om det "bara" blev 2, så vet jag att det underbygger min nykterhet i längden. Gissa om jag känner mig dum? Som utsätter mig för kampen - igen och igen... Det är väl därför det är en sjukdom. Det tar över hjärnan och slänger ut den någorlunda kapabla kaptenen bakom styret och ersätter med en halvt vettvilling som följer varenda känsloläge man hamnar i. Kaptenen ropar förskrämt i bakgrunden:"Nej, vänta, åker ni ditåt, riskerar ni att gå på grund!". Vettvillingen skriker i ett asgarv tillbaka:"Fan heller, jag vet vad jag gör. Jag gör precis som jag vill! Ingen bestämmer över mig. Muohahahaaa!" Vart bär det i slutändan då? Nja, det beror på hur snabbt kaptenen kan återta kontrollen igen. Kram!

Rövarkulan2

Idag är det söndag och jag önskar dig lycka till! Ta fan i båten och ro honom i land så fixar du detta. Heja, heja, heja!

Liten stor

Mycket bra tips från er alla och håller verkligen med om att det aldrig blir ett bra tillfälle att sluta.

Hur gick min plan? Rätt okej fredag och även lördag med mycket låga intag men igår brast det (en söndag?!??!) och vaknade idag fortfarande berusad så måste ha blivit mycket. Jobbresa i veckan så får se hur det går med hotellbarerna :(

Hoppas innerligt att jag snart kan se tillbaka på den här tråden som ett stängt kapitel i mitt liv. Jag förstör ju mig själv.

Liten stor

Börjar känna en sorts beslutsamhet att inget annat omkring mig spelar någon roll om jag inte lyckas med det här.

Behöver bara få den där vita dagen som kan dra igång den positiva spiralen igen.

Sen vill jag vara utan skiten en lång tid framöver.

Liten stor

På resa. Igår gick åt helvete. Svettades ut sista promillen för 3 timmar sen. Ska inte dricka idag.

AlkoDHyperD

Du kommer inte "hitta" den första vita dagen. Du måste skapa den. Det kommer att vara för jävligt. Och ändå har du inget alternativ.
För varje dag du väntar blir den första vita dagen svårare att genomlida. Kanske behöver du medicinsk hjälp för att kunna ta steget?

Liten stor

Somnade nykter igår, vaknar nykter.
Lite svettig natt med orolig sömn men tror verkligen att hela denna dag fortsätter vit.

Liten stor

Tack alkodhyperd o dionysa.
Blir patetiskt när jag läser min tråd hur många ggr jag bestämt mig och misslyckats. Idag blir vit. Har en vinare i jobbväskan som jag haft ibland senaste tiden men nu slängde jag giftet i en soptunna och tog ett nytt snack med min fru för att be om hjälp av henne att checka mig samt inte erbjuda mig etc.

Vård har jag redan tänkt söka för att kunna få antabus en längre period så jag inte trillar dit igen. Men nu ska jag ta mig igenom några abstinensdagar. Känner mig oväntat pigg och lugn faktiskt.

Liten stor

Känner mig stark idag. Färskpressad apelsinjuice smakar ju fantastiskt, druckit mkt vatten och känns som kropppen suger upp som en svamp. Klara tankar och klara ögon. Till saken hör också att jag tog mig igenom en rad jobbiga jobbrelaterade saker senaste dagarna så har helt annat lugn i kroppen så alla "ångest-ursäkter" att dricka är borta iaf tillfälligt. Nu ska jag ju bara undvika alla andra triggers. Ett beslut om ändrad bransch och/eller roll växer sig även starkare.

AlkoDHyperD

Det kanske är nu du ska se till att få hjälp så du kan fortsätta på den här vägen. Antabus låter som en bra början så du i lugn och ro och utan att hotas av impulsdrickande kan bestämma dig för hur du vill att hjälpern ska se ut.
Bra att du nu börjat med vita dager, ett stort och viktigt steg!

det är inte patetiskt att man dricker när man utvecklat beroendesjukdomen alkoholism. Då är det också vanligt att man har en fas under en längre period där man vacklar mellan att man försöker sluta p.g.a. ångest och annat hemskt mående, och att man maktlöst faller tillbaka i drickandet.

Men om du verkligen vill sluta, så är det precis som Dionysa skriver, bara du själv som kan bestämma dig för det. Ingen annan. Då måste du också bestämma dig på allvar, att hädanefter KAN DU INTE dricka. Då behöver du inte längre bara hoppas och tro att du ska vara nykter, utan du vet att du ska vara nykter.

Precis som AlkoDHyperD skriver här tidigare, ska du inte skjuta upp beslutet och vänta på rätt tillfälle eller rätt dag. Nu är det ett bra tillfälle när du är vit. Vänta inte, eller tänk inte bara, att du ska ta hjälp av vården för att få antabus och/eller annan medicin, utan gör slag i saken genast.
Låt detta bli den viktigaste tidpunkten i ditt liv, när du bestämmer dig för att ta tillbaka makten över dig själv.

Och du ska inte börja bygga på din nykterhet för någon annans skull, utan för din egen skull. För att du ska må bra. Det är du värd.

Önskar dig all lycka och framgång i kampen för ett nyktert liv.

Liten stor

Jag är helt överlycklig att jag skaffade vit dag idag och njuter. Lite konstigt att jag inte har några större abstinensproblem. Och jag är rätt säker på att jag inte kan dricka alls och det är det jag kommer utgå ifrån. Men jag ser ju tydligt hur jag vacklat till yttre omständigheter ofta i min tråd. Men det som startade spiralen var ångest och utmattning för flera år sen är jag oxå säker på.

Nu tänker jag inte grubbla på om jag kan eller inte kan dricka i framtiden utan bara låta bli skiten. Punkt.

Ska antagligen gardera med antabus också.

Ikväll ska jag gosa med barn och fru utan att vara rädd för att lukta vin-farbror.

Gick förbi många soliga uteserveringar idag men idag var det lätt att inte bli sugen. Så yeeeeeees va bra att jag tog tag i detta idag och era kommentarer tror jag var avgörande för att inte skjuta upp det längre. TACK! Måste komma ihåg att sista undantaget slutade i dricka varje dag i en månad!!!

Liten stor

Ska notera dagligen nu så jag inte gör bort mig i smyg. Sov djupare redan. Vaknar alltid av fåglarnas morgonkvitter en stund. Inatt 03.25. Men lyckades somna om.

Drömde att jag rökte?!! Beroendehjärna som vill byta beroendeform? Har inte rökt på 10 år. Inte snusat på över ett år.

Dåligt tålamod nu på morgonen och bra timing med fru och dotter med pms. :)