Jag är ny här och vet att jag dricker för mycket.
När min man lägger sig då börjar jag dricka, det blir en flaska vin eller ännu mer innan jag lägger mig. (Vi delar inte sovrum)
Känner ångest och vill inte hålla på så här men det är så lätt att hälla upp glaset och sen är det ännu lättare med de som följer.
Så här har jag hållit på de senaste två åren, vist har jag druckit innan också, men då har det varit kontrolerat, några glas under helgen och aldrig på vardagarna.
Min man dricker någon öl eller ett par glas vin på helgen, då vi dricker tillsammans över en bit mat, jag dricker alltid något glas mer än han. Jag tror inte att han märkt ännu att jag gör så här och jag är livrädd att han ska komma på mig. Jag tror att det är en tidsfråga bara tills han gör det.
Hur fan kunde jag låta det går så här långt, skam skuld och ilska är vad jag känner just nu.

Tänker att jag ska försöka klara av att sluta med detta själv, därför sökte jag på nätet och hittade denna sida.
Men det som oroar mig är abstinensen, jag har låtit bli att dricka ena kvällen, men jag blir så jobbig både för mig själv och min man. Jag gråter, tycker synd om mig för att jag har ett så taskigt liv, trotts att jag vet inners inne att jag inte har det. Då kommer alla oförätter upp i huvudet och jag ältar.
Hur ska jag kunna sluta dricka utan att jag blir så här?

Berätta om dina dagar där borta så känns det som om vi var med där ;) Kan vara skönt för oss som blir kvar i vintriga Sverige. Vi har också husbil men jobben gör ju att det blir resor på ledigheterna. Allt har sin tid. Jag har mycket tankar om a. En tanke är att om jag som aktiv a-missbrukare fick välja på 2 glas.. Ett med ren alkohol och ett glas med fantastiskt god a-fri juice. Så hade jag alltid tagit a-glaset. Inte för att det är gott utan för att jag vill åt ruset. Den personen med a-beroende som säger att den dricker för att det är så gott är jag tveksam till. Kram och ha det fint...

Gunda

Vist ska det bli härligt att åka iväg och slippa så mycket måsten som finns här hemma, lika att få komma ner till värmen då slipper jag en del av min värk.
Men jag vet att prövningarna kommer och det blir inte lätt.
När man är i bilen så vill man ju njuta av ledigheten, och i vanliga fall är det ju att vinet kommer fram, det liksom hör till.
Men den här gången får bli en vändpunkt, jag känner att jag har en liten ångestkänsla när jag tänker på att om jag inte kan hålla mig.
Alkoholen är ju inte längre något som ger en känsla av frihet och ro, nu är den förknippad med ångest och dåligt samvete.
Varför ska alkoholen ha ett sådant grepp om oss, vad är det egentligen att sträva efter?
Varför ska man inte kunna se fram emot att få sitt och prata med goda vänner över en kopp kaffe, istället för ett glas vin?
Nu tänker jag skriva mina farhågor så mycket jag kan här, jag tror att för mig är det ett bra sätt att bearbeta och det jag känner kan bli ett problem
för mig.
Tipsa gärna och hjälp mig att få en fin syn på min semester och inte hela tiden ha en ångestkänsla i kroppen.
Det är nog första gången sen jag slutade dricka som jag verkligen kan känna fysiskt den ångesten som sitter över bröstet, krampen som jag får över hjärtat.
Jag måste börja visualisera "Jag sträcker INTE ut handen efter det FÖRSTA GLASET!"

Svartvit

Något jag insett nu när jag dricker betydligt mindre är ju hur mycket man går miste om när man dricker. Man gör ju absolut inget vettigt när man är påverkad och för mig går tiden såååå fort när jag är full. Hade det varit jag som åkt iväg på resa så skulle jag verkligen ta vara på tiden utomlands och njuta av den nyktra stunden. Man kan ju göra så mycket mer saker som nykter, man spenderar inte heller timmar och dagar på att vara bakis och ha ångest. Så mitt tips blir verkligen att ta vara på tiden, gå inte miste om fina upplevelser på grund av alkoholen som bara får oss att må dåligt. Stor kram!

Gunda: Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört sägas att hjärnan inte fattar ordet "INTE". Den tolkar allt som uppmaningar och sätter alltså ordet "inte" inom parantes. Dvs "Jag skall inte ta första glaset" blr "jag ska ta...."

Gunda

Jag vill verkligen ta vara på tiden Svartvit, låta bli att tänka på alkoholen, men det är om att hjärnan är programmerad, dt är lika som hemma här, att man blir sugen på A vid vissa tidpunkter eller då man gör något speciellt, lika är det när vi är i bilen. Men jag ska verkligen tänka mig för. Se till att jag har annat att göra än att dricka. Men A-djävulen knackar på min axel, det är så.
Dionysa jag vet, jag tänkte så jag också då jag skrev det, men jag vet inte hur jag ska förändra tanken, hur skriver jag det utan att skriva INTE?

Men man kanske inte ska haka upp sig för mycket på ord och begreppsbetydelser.

Jag tycker att det bästa med den här frasen, eller förhållningssättet, är att det är lättare att hindra en fysisk handling, att sträcka ut handen,
än att mentalt försöka hindra tankar på, och sug efter, alkohol.

I övrigt önskar jag dig en trevlig resa Gunda

Gunda

Det där kan funka. "Jag låter bli att stäcka handen efter första glaset"
I dag när jag skrev, så fick jag sån jäkla ångest över alkoholen, men nu i kväll känns det inte så just nu.
Alkoholsuget kommer och går, har tvära kast och korta stunder då och då, men ändå jobbiga.
Men just nu är allt bra och snart an jag skriva 3 veckor nykter.
Trevlig freda till alla er som kämpar.

Gunda

Till er alla. Jag har inte hunnit in och läsa eller skriva de sista dagarna.
Barn och barnbarn har varit här och vi har firat jul (utan a) :-)
Jag är på min tredje nyktra vecka och jag mår hur bra som helst.
kram till er alla underbara människor här inne.

linn

Så härligt att höra Gunda! Ta hand om dig under julen och en stor kram!

Svartvit

Tänkte bara skriva att jag tänker på dig och hoppas att du har det bra, kram!

Lena72

Saknar dej! Hoppas du njuter till fullo! Och att alla dina sinnen är öppna.....
Kram

detta så hoppas jag att du sitter i värmen med en iskall alkoholfri Pina Colada
och reflekterar hur bra livet är. Lyssna på vågorna, ser livet.

God Jul till dig och ett Gott Slut om du inte dyker upp innan dess

Kram kram kram

Gunda

Så glad jag blir av att se så många som skrivit till mig, det värmer verkligen.
Det går jätte bra för mig, jag har inte varit helt A fri, men det har inte blivit några urspårningar heller. Något glas vin och jag kan hålla
det på mattan. Vist har jag sug efter mer, men jag har kunnat hålla tillbaka och börjat lära mig mer om måttlighet.
Jag känner att jag inte vill skämma ut mig för våra vänner, det håller tillbaka mig en del, lika vill jag inte såra mannen heller.
Men allra, allra mest är det nog mig själv jag är rädd om. Vill absolut inte hamna i det jag var förut.
Stor, stor kram till er alla och jag önskar er alla en fin Jul, med nära och kära.