Jag är ny här och vet att jag dricker för mycket.
När min man lägger sig då börjar jag dricka, det blir en flaska vin eller ännu mer innan jag lägger mig. (Vi delar inte sovrum)
Känner ångest och vill inte hålla på så här men det är så lätt att hälla upp glaset och sen är det ännu lättare med de som följer.
Så här har jag hållit på de senaste två åren, vist har jag druckit innan också, men då har det varit kontrolerat, några glas under helgen och aldrig på vardagarna.
Min man dricker någon öl eller ett par glas vin på helgen, då vi dricker tillsammans över en bit mat, jag dricker alltid något glas mer än han. Jag tror inte att han märkt ännu att jag gör så här och jag är livrädd att han ska komma på mig. Jag tror att det är en tidsfråga bara tills han gör det.
Hur fan kunde jag låta det går så här långt, skam skuld och ilska är vad jag känner just nu.

Tänker att jag ska försöka klara av att sluta med detta själv, därför sökte jag på nätet och hittade denna sida.
Men det som oroar mig är abstinensen, jag har låtit bli att dricka ena kvällen, men jag blir så jobbig både för mig själv och min man. Jag gråter, tycker synd om mig för att jag har ett så taskigt liv, trotts att jag vet inners inne att jag inte har det. Då kommer alla oförätter upp i huvudet och jag ältar.
Hur ska jag kunna sluta dricka utan att jag blir så här?

Gunda

Just nu är kroppen helt slut, jag som varit så pigg, men känslostormar
gör nog att kroppen inte riktigt orkar med.
Ska sova tidigt i kväll.
Konstigt jag som inte har känt av min lever på flera dagar, nu har jag ont igen, vet inte
riktigt vad det står för. Har ni haft erfarenhet av samma eller liknande?

Tjalle

Hej igen Gunda,

Jag är inte riktigt säker på att det är din lever som gör ont. Det är mycket sällan man får smärtor i levern. Troligare är att du kan ha känning av tjocktarmen. Försök äta lite men ät framför allt regelbundet. Själv har jag av kända orsaker noll aptit. Fick dock i mig lite soppa och ett hårt knäcke med ost och så min räddning. MJÖLK.....Jag älskar mjölk och det innehåller såå mycket näringsämnen och vitaminer och är rena lisan för oss alkisar.

Sov nu så gott i natt och imorgon får vi förhoppningsvis vakna till en ny nykter dag.

PS. Tycker du gör rätt som inte opererar ryggen. Det är inte värt riskerna....

Gunda

Skönt att höra det där om levern, har varit rätt orolig för det, då kan jag lägga ner den oron, tack.
När jag började min nykter het för 9 dagar sedan, så har jag varit jätte noga med maten jag vet ju att sug efter mat kan misstolkas av mig
och att jag tror det är sug efter A.
Tur du har Mjölken, det är som du säger bra näringskälla om man inte kan få i sig så mycket annat.
Sov gott även du så vaknar vi med ett glatt humör utan bakfylla och ångest.
Nattti natt.

Gunda

Vaknade utan baksmälla i dag också nu är det dag 10 jag är så glad för det. Jag mådde ju så dåligt i går och hade stor längtan efter att döva känslorna med A. Men som tur var så stod jag emot det. Bästa är nog att jag inte har vin hemma utan mannen har sin whiskey och lite annat det är jag inte sugen på, utan det är det lena goda vinet som rinner ner för strupen och ger mig ett lugn.
Ska inte ha vin hemma alls på länge än.
Ha en bra dag alla fina här.

Gunda

Eller vad det kan vara, jag känner mig orkeslös, vill inget, tänker på allt som ska göras och har ingen ork alls.
Ni som är mer erfarna än mig, vad är det för reaktioner som kommer efter 1½- veckas uppehåll?
Jag vill bara dra täcket över huvudet och inte gå upp alls. Lyssnar på musik, äter kanske för mycket, vankar fram och tillbaka, helt håglöst.
Är trött, trött.

upp och det går ner...
Och det får göra det.
Ingen är på topp jämt.

Vila vila vila

Tips:
*Ladda ner någon bra ljudbok - dra täcket över dig, lägg dig och lyssna.
*Börja kolla på någon förtrollande serie.

HBO/Netflix/Viaplay har en månad gratis testperiod och jag kollar just på
Nurse Jackie, otroligt bra serie. Även de flesta ljudboksidor
har en månads gratis test abonnemang.

Kram

Lena72

Innan mitt återfall i måndags så hade jag hållt upp i två veckor och trodde jag skulle känna mig pigg o allert men kände mig trött o håglös (därav mitt återfall)
Tror kroppen behöver återhämtning o vila för att reparera sig. Var på din vakt så du inte gör som mig! Ångrar SÅ mitt återfall där jag skämde ut mig och har nu ett blödande hjärta o trasig själ! Inte värt det!
Kram

Gunda

Tack, för svaren, då är det bara att vänta ut det här, sitter just nu och lyssnar på musik och har fått en massa ljudböcker av dottern, ska nog kolla igenom dem får se om det är nått som tilltalar mig. Betalade in till spotify köpte högtalare så att jag kan lyssna med bra ljud, allt för att distrahera mig. Kollar film lite då och då också.

Det är ju inte konstigt egentligen att man mår så här om man börjar fundera. Som du sa MM så går det upp och så går det ner.
De första dagarna blir man nästan lite euforisk tycker livet leker, är glad och man känner sig duktig. Sen kommer tristessen och vardagen över en, gubben jobbar jag är hemma ensam. Jag vill att det ska hända saker runt mig, men orkar inte sätta mig i bilen och åka till någon och hälsa på heller, fy det är verkligen trist just nu.
Men tristessen finns ju i mig och a-djävulen vill att jag ska släppa taget och vad då, ett glas gör väll inget.
Men jag ska fan inte, jag är helt besluten att här blir det inget av det, men ändå känner jag att nog hade det varit gott med en bara en. Tur att jag inte har nått hemma, då vette tusan om jag hade kunnat vara så beslutsam som jag är.
Lena72 jag ska verkligen vara på min vakt, vill inte hamna där igen, där jag varit. Tror också att kroppen behöver få återhämta sig. Men Lena72 var inte så hård på dig, du är en bra människa och snart mår både du och din familj bra.
Ska skriva lite vad jag är tacksam över och tänka lite på det.
Tacksam för att ja vad då, nu satt det långt inne.
Tacksam för att jag klarat 10 dagar, det har inte hänt på många år att jag varit nykter i 10 dagar i sträck.
Tacksam för att jag har ett hem.
Tacksam för att jag står emot A-djävulen.

Karin01

Så nu kommer jag såklart följa din tråd.
Du verkar så fin och varm som människa. Lägger till mig själv i gruppen här som stöttar din resa. Stor kram!

Gunda

Oj vad roligt att se dig här, du är så välkommen i min tråd.
Vi behöver all stöttning vi kan få alla till mans.
Stor kram till dig.

Gunda

Nu knackar a-djävulen på min axel, nu är det timmer för timme.
Vill så gärna gå och ta en klunk ur Whiskey flaskan, jag vill jag vill.
Timme för timme

Lena72

Skynda dej att gå o lägg dej!
Borsta tänderna!
Ta en macka!
Läs i dun egna tråd!

Sov!

Natti

Gunda

Det gick bra, men jag sov så fruktansvärt dåligt och drömde en massa tok.
Gårdagen var inte rolig alls, jag kände mig så nedstämd, allt vara så fruktansvärt trist.
Men jag vet att någon skrev att det var ett varannandags känsla, eller nått liknande.
Så jag hoppas att det är så och att den här dagen blir bättre.
Det som stoppade mig från att dricka i går, var att jag läste i någons tråd och
jag vet inte vems och inte exakta ord, men nått om hur det var på morgonen,
då fick jag en känsla för min morgon att jag skulle må bra då och inte vara bakis, kände känslan att vakna nykter.
Tack någon där uppe som ledde mig hit och tack Lena72 för att du finns och att du skrev i min tråd, det värmer,
hur gick det för dig?.
kram

Lena72

Led igenom dagen med ångest o gråt. Med antabus i magen.

Kram

Gunda

Hoppas det känns bättre för dig i dag. Jag tänker på dig.
kram

Gunda

Nu har jag berättat för dottern och det känns både oroligt och en lättnad. Hon har nog sett men inte velat se, vi har pratat jätte mycket och
jag vet att hon älskar mig och sa att det var en lättnad för henne att jag berättade.
Dag 11 på min resa, det känns så fruktansvärt skönt, jag kommer att komma ur Alkohol- djävulens grepp. Jag kommer att ha hemska dagar, förbanna hela tillvaron, ha dag då jag bara vill dra täcket över huvudet, dagar då jag känner tristessen, men jag kommer också att känna glädje, lättnad och känna mitt värde att få leva ett "normalt" liv.
Gråter i floder just nu, men det är lättnadens tårar som rullar på mina kinder.
Ha en bra dag alla!

Ju mer öppen man är och berättar, desto mer stöd får man.
Människor är ju i de flesta fall hjälpsamma
och älskar oss ännu mer när vi vågar prata
om våra problem.

Jag är så glad för din skull.
Och stolt!
Vilka framsteg du gör.
Inte bara i din kamp mot alkoholen
utan också som människa.

För 56 dagar sedan grät jag med
i 5 dagar. Konstant. Jag var så söndergråten
att jag inte kunde se. Det ledde till att jag
grät ut all sorg jag hade. Och på den 5:de
dagen ställde jag mig upp sa att nu är
det fanimej nog med detta skitliv.
För 51 dagar sen ringde jag till läkare
på alkoholklinik och bad om hjälp.
Och hjälp har jag fått av mina anhöriga,
min psykolog, min läkare, Katarina Kyrka
och sist men inte minst AV ER ALLA.
Jag vill tacka er för det.

Inget kan rubba mig.
Det är en väg framåt.
Den är spikrak och
den är spiknykter.

Era kamper mot alkoholen och för nyktra liv är starka, positiva och beundransvärda. Det ni två gör är mycket bra exempel på den stora fördelen med detta forum, att man kan börja läsa, skriva, stötta och kämpa tillsammans här inne. Och dessutom hoppingivande för så många andra, att man kan komma in här, trasig och eländig av alkohol och drickande, men kunna få extra kraft och vilja för att komma loss från ett destruktivt liv.
Få kraft att kunna börja leva nyktert, få tillbaka glädje och livskvalité.

Så ett stort tack för att ni delar med er, och jag önskar er all lycka och framgång i era kamper. Kramar!

för dina fina ord.

Vi bär varandra härinne och det finns en otrolig värme, gemenskap. "Vi" förstår och vi kan hjälpa varandra
Det är en fin känsla med tanke på att vi inte känner varandra, aldrig kommer att ses i verkligheten.
Lik förbaskat så sitter vi i samma gungande båt och när det piskar på runt omkring ja då delar vi flytväst.
Och det är så självklart att vi talar varandra till rätta när det är jobbigt.

Tack igen och varm kram till dig <3