Jag är ny här och vet att jag dricker för mycket.
När min man lägger sig då börjar jag dricka, det blir en flaska vin eller ännu mer innan jag lägger mig. (Vi delar inte sovrum)
Känner ångest och vill inte hålla på så här men det är så lätt att hälla upp glaset och sen är det ännu lättare med de som följer.
Så här har jag hållit på de senaste två åren, vist har jag druckit innan också, men då har det varit kontrolerat, några glas under helgen och aldrig på vardagarna.
Min man dricker någon öl eller ett par glas vin på helgen, då vi dricker tillsammans över en bit mat, jag dricker alltid något glas mer än han. Jag tror inte att han märkt ännu att jag gör så här och jag är livrädd att han ska komma på mig. Jag tror att det är en tidsfråga bara tills han gör det.
Hur fan kunde jag låta det går så här långt, skam skuld och ilska är vad jag känner just nu.

Tänker att jag ska försöka klara av att sluta med detta själv, därför sökte jag på nätet och hittade denna sida.
Men det som oroar mig är abstinensen, jag har låtit bli att dricka ena kvällen, men jag blir så jobbig både för mig själv och min man. Jag gråter, tycker synd om mig för att jag har ett så taskigt liv, trotts att jag vet inners inne att jag inte har det. Då kommer alla oförätter upp i huvudet och jag ältar.
Hur ska jag kunna sluta dricka utan att jag blir så här?

Jag har ingen a hemma alls. Tycker det är som med annat jag vill sluta med att det lockar och är svårare att låta bli om det finns hemma. Bra att du hällde ut vinet. Musik och tankar på vad som är fint i livet är bra för välbefinnandet. Du är inte misslyckad, gjorde bara ett dåligt val. Kram....

Gunda

Dina ord värmer, känner verkligen att jag behöver peppning.
Att känna sig misslyckad och att ångesten kommer är ju inget som gynnar mitt beslut, det gör kanske att man misslyckas igen får dåligt samvete och då är karusellen igång igen.
Men fortfarande har jag inte berättat för mannen att jag har de här problemen. Han registrerar ju att jag dricker för mycket då vi dricker tillsammans, men säger inte så mycket om det, men jag ser ju att han inte är glad i det.
Han vet inte att jag dricker när han har gått och lagt sig.
Jag vet ju att om jag fortsätter så här så spricker bubblan snart om jag inte skärper till mig, så jag kan inte städa undan sprit som han har hemma, men jag är inte sugen på spriten, det är vinet som är min bov. Ska inte ha vin hemma till att börja med, det är så att jag måste rensa huset på vin. Är det så att suget ser till att jag börjar nalla i flaskorna då är det dags att berätta. Jag är inte främmande för att den dagen kommer, men vill inte än, vill inte att han ska få reda på hur det är. Vill jobba med mig själv innan så att jag har det att komma med den dagen.
Jag vill inte smygsupa längre, det är ett som är helt säkert.
Tack för kramen, kram till baka till dig!

Gunda

Har jag kommit på att jag dragit in, hemska tanke.
Jag börjar förstå att min älskade make har fått problem med mitt drickande, än vet han inget om mitt varje dags drickande, men
jag märker ju att han mår dåligt av mitt drickande på helgerna. Han dricker också, men verkligen inte de mängderna som jag.
Jag fyller på mitt glas då jag tror att han inte ser, tror att det inte märks att jag blir fullare och fullare. Jag har slutat tjafsa och anklaga, tack gode gud för det.
Jag fattar inte att han står ut med mig, att han inte bara säger att nu får det vara slut.
Men vi pratar inte om mitt drickande alls, vi är tysta, kollar på tv och vist har vi trevligt men inte så trevligt som vi skulle kunna ha.
Det är hemskt att det är så här, jag vill verkligen inte vara den som man sitter och tittar snett på och undrar hur långt det ska gå den här gången.
Jag blir förtvivlad över att jag tagit in elefanten, att vi inte kan prata om det här, jag vill ju inte det och kanske mannen inte törs ta upp det, vad vet jag.
Skam, ångest och skuld är följeslagarna, just nu.

Lena72

Det är som att läsa min egna tråd för ett tag sedan. Har du läst min tråd?
Känner igen mig SÅ!
Kram

Gunda

Ja jag har läst den.
Känner också igen mig i dig.
I dag har jag nog åter fått en insikt, en riktigt rejäl tankeställare. Har gjort en test där jag verkligen inte blev road.
Förskräckligt, jag har en väldigt hög alkohol konsumtion, är både ledsen och rädd. Fan att jag låtit det gå så här långt.
Men jag är verkligen fast besluten att nu får det vara nog. Alkoholen var rolig förr, men nu är det bara en plåga, allt det roliga
trevliga tillsammans med andra är borta. Nu är det bara ett tvång och ett helvete.
Tack Lena att du skrev till mig, behöver det känner jag. är förtvivlad.
Men ändå tackar jag någon där uppe för att de ledde mig hit. Här får jag insikter och stöd av underbara mäniskor som du. Här kan
jag läsa om hur det går för andra, hur vägen har varit krokig för många men hur de har rätat upp sig. Jag ska också dit, så är det bara.
kram

Gunda

Konstigt men jag har inget sug i kväll, känns bara helt naturligt att inte dricka och inte få ångest. Men jag vet ju att jag inte har nått hemma just nu då det kanske är så jag ska göra hädanefter.
Nu lägger jag mig, nykter och vaknar utan bakis i morgon.
Skönt!! God natt alla fina människor här.

Sundare

Ja nu tar vi en dag till och ger oss själva och varandra en nykter tisdag.
Så skönt att ha sällskap på denna resa, ensam skulle jag inte fixa det! Kram till dig Gunda o ses här senare idag!

Gunda

I natt har jag sovit som ett barn, var upp vid 6 tiden och sen somna om till kl 9 tur jag har hundar som älskar att sova på morgonen. Det var så skönt att få sova utan dunkande hjärta och ångest.
I går åt jag strikt frukost, lunch, middag och två mellanmål, det blev en riktig balans i kroppen.
Jag mådde riktigt bra på kvällen och var inte alls sugen på A.
Nu ska jag se till att äta riktigt sova och promenera riktigt så kommer kanske A släppa sitt grepp.
Dags att tycka om mig!

Gunda

Jag har alltid i hela mitt liv känt mig annorlunda. Människor som har
kritiserat det jag säger eller tänker.
Har inte blivit tagen på allvar, det kan ju vara det som gör att jag sitter där jag sitter i dag.
Man dövar känslor och svårigheter med a.
Jag vet att jag är känslig och har inte bearbetat känslan av att inte vara omtyck, Jag tror att detta
beror på min ursprungsfamilj och mina föräldrar. Mellan barn i en syskonskara på tre och alla tre födda inom
tre år, så väldigt tätt. Det sätter sina spår som man inte förstår då man är liten men som man
blir medveten om när man blir vuxen.
Jag förstår att det här är nått jag måste jobba med.
Jag har en underbar familj man och vuxna barn. Tack vare dem lever jag i dag.
Men trotts att jag har dem, vet att de älskar mig, så finns alltid den här känslan att jag är
annorlunda.
Ja livet består av många tårar.
Men detta ska inte göra att jag tar till A i kväll, jag ska vara vit!

Lexi

Du skrev i en annan tråd att du tog illa upp för något som jag sa och jag har där bett så väldigt mycket om ursäkt. Förstår inte riktigt vad det var som gjorde att du kände så, men det var absolut inte min mening att nedvärdera eller kritisera ditt inlägg. Det vara ju bara så att för mig fungerade det inte att köpa hem alkoholfritt vin, men alla är vi olika och det fungerar säkert bra för andra. Flera skriver ju att det är deras räddning att ha alkoholfritt att ta till ibland.
Jag blir ledsen över att du tog illa upp, det var som sagt absolut inte menat så och jag ber så väldigt mycket om ursäkt för det.

Gunda

Tack för att du skriver här. Det som gjorde ont, var att "vem som helst kan peppa" jag har alltid känt mig som vem som helst, alltså ingen att bry sig om, det var det som jag tog vid mig av. Förstår nu att du inte menade så, du kan ju inte veta hur känsligt det var för mig. Jag vet att jag är otroligt känslig just nu, dels är det nog för att jag är i abstinens, men samtidigt har jag mina problem som jag skrev om här.
Men du är förlåten, kunde vi nu skulle vi krama om varandra och säga förlåt jag också. Men en syberkram kanske hjälper det också.
Att vi gör olika och är olika det , det du skrev om A är inte det jag tog vid mig av, det var ju ett konstaterande från dig och även från mig. Vi respekterar varandra.
kram

Lexi

Då är vi vänner och jag kramar dig tillbaka. Nu satsar vi båda på ett nyktert liv, fast det är svårt att låta bli A. Min promenad hjälpte en hel del och för övrigt försöker jag hålla mig sysselsatt så mycket som möjligt. Men det är nog sant att det är tredje dagen, tredje veckan och tredje månaden som man får se upp. Det är då lättast att man faller.
Kram

Sundare

Hoppas din dag varit ok så hör långt. Ser att du jobbar med ditt självförtroende också. Jag vill ge dig en tanke som varit till hjälp för mig själv när det gäller just självförtroende:
Låt inte andra bestämma ditt värde. Säg dig själv att du är värdefull! När du agerar som att du är en värdefull person kommer andra bemöta dig så också.
Det finns tusentals böcker om att tro på sig själv men dessa tre rader omfattar för mig allt.
Och det går att träna! Detta går absolut att träna!
Tänk Gunda, när vår morgondag kommer är vi både nyktra och har slutit fred med oss själva. Vi har liten bit att gå men visst låter det fint?
Ha en fin kväll! Kram

Gunda

De orden ska jag bevara skriva upp dem och sätta på kyskåpet. Jag behöver se det flera gånger om dagen känns det som, jag ska träna :)
Min dag har varit bra trotts att det varit fruktansvärt turbulent. nyss såg jag att jag skrivit på fel ställe, så jag har lite att fixa :)
Ja tänk du om vi om så där ½-1 år kan säga att vi är nyktra, vill inte skriva alkisar, men jag gör det. Fortfarande kan jag inte ta det ordet i min mun, trotts att jag vet hur det är.
Kram vännen och vi vaknar utan bakis i morgon.
Ps. Sa föresten till mannen i dag att vi kan väll ta en vit helg, jag tror jag kommer att ta hem alkoholfritt vin och ha om det skulle börja suga i tarmen. Men jag vet inte om vi kommer att dricka det.

Gunda

Vaknade i morse skapligt pigg med en lätt huvudvärk, Åt min frukost och kokade mitt kaffe, så har humöret gått upp och ner, abstinensen är verkligen för jävlig att brottas med. Har inget sug efter A det är positivt. Berg och dalbanan är i gång och ja lite självömkan också, men fan det är inte synd om mig, jag har själv ställt till det och det är jag som ska fixa det, får lite jäklar anamma i mig i alla fall.
Åkte iväg till en grupp som jag varit med i och berättade för dem att jag skulle inte vara kvar där, för min stress nivå. De vet
inget om mitt tillstånd och de har heller inget med det här att göra. Men fast jag har varit beslutsam länge att lämna gruppen så
kommer tårarna och alla tror naturligtvis att det är värre jobbigt för mig än det är, jo det är ju jobbigt men inte som de tror.
Sa god jul och gick ut i bilen och andandes, tårarna rann.
Åkte hem och började fixa med att byta lite gardiner och sätta upp ljusstakar orkade ett fönster sen slut, slut.
Nu har jag lagat mat och orkade inte äta men ändå.
Mannen fattar ju inget av varför jag är så slut, men ställer upp och i köket och tar sånt jag inte gör, disk m.m.
Nu är kvällen här, det blir att gå och lägga sig tidigt, förhoppningsvis kommer jag att kunna sova i natt också och
en ny nykter dag är framför mig. Jag har inget sug alls i kväll.
Ha en skön kväll alla fina människor där ute.

Lexi

Hej, hur har det gått för dig? Hoppas allt är bra och att du är på G idag!? Min fjärde, din tredje dag, vi kommer att följas åt här och peppa varandra, det är jag säker på. Visst är det tufft, men jag läser mycket i andras trådar de som har kommit längre i sin nykterhet och det stärker mig att fortsätta och stå ut den här första tiden. Vet ju att det kommer att bli bättre framöver.
Kram på dig!

Gunda

Vad glad jag blev når jag såg att du skrivit här hos mig. Hoppas det är bra med dig också, vill gärna höra hur du har det.
I dag känner jag en sån oerhörd tacksamhet att jag hamnade här, känns som det är nått övernaturligt som korsade min väg hit. Jag mår bra, lite huvudvärk men det står jag ut med, jag vaknade utan tungt huvud och dålig smak i munnen.
Jag är tacksam att din och min väg korsades här, ja absolut ska vi följas åt hjälpa varandra i svåra stunder, jag tror ju att de kommer, men blir lättare då man vet att det finns människor här som vi kan dela med och få stöd.
Kram på dig också.

Gunda

Vaknade till en ny dag, med lite lätt huvudvärk i dag också. Men ändå pigg har inte vaknat en enda gång sov från ½1-8 jag brukar ju vara tvungen upp minst en gång varje natt. Så nu är duschen avklarad frukosten också.
Så himla skönt att vakna utan att vara tung i huvudet. I dag ska jag fortsätta att byta lite gardiner och sen på stan och inhandla lite pennor till mina målarböcker. Jag har målat en hel del förut men nu ingenting. Det är ju ett sätt att skingra tankarna och hålla händerna sysselsatta på kvällen.
Så lite nya pennor och lite annat till det ska bli min peppning för att det är jag värd.

I dag är det dag 3 för mig på min resa, det ska ju vara den värsta dagen, undrar om den här dagen kan bli värre än i går, undrar?
Hur som så blir det en vit kväll det har jag bestämt mig för.

Åter igen känner jag en stark tacksamhet att jag är här och undrar fortfarande vem det var som ledde mig hit.
Jag har aldrig haft tanken på att ta hjälp någonstans för mitt beroende, har nog tänkt att det är inte så farligt, det är väll bara att sluta!
Men här har jag lärt mig, det är inte enkelt, det är inte bara att sluta, Jag har ett beroende, jag lever i förnekelse.

Men i går skrev du Skamsen tre små meningar som har hjälpt dig och de ska hjälpa mig också.

1.Låt inte andra bestämma ditt värde. I dag ska jag tänka på att ingen ska få göra det, jag ska värdera mig själv bära mitt huvud högt och försöka älska mig! Svårt men jag säger orden.

2.Säg dig själv att du är värdefull! Det här är svårt, jag ska säga detta tills det blir en sanning, men det kommer att ta tid.

3. När du agerar som att du är en värdefull person kommer andra bemöta dig så också. Jag önskar att i slutänden kommer detta att ske.

En dag i taget!!
Ha en fin dag alla fina vänner här.

Lexi

Så härligt att du vaknar och känner en sådan glädje över din dag! Det var säkert igår som var din värsta dag och idag kommer du att känna dig mycket bättre. Alla är ju inte lika, det har vi redan kommit på ju :)! Och de där tre meningarna tänker jag också ta till mig och säga till mig själv, mycket bra.
Ha en fin dag, vi hörs senare ikväll. Kram

Gunda

Jag har beslutat att skriva upp tre anledningar för mig att vara tacksam över, varje dag.
Jag är tacksam för att jag lever.
Jag är tacksam för att jag är på dag 3 utan A.
Jag är tacksam för att jag har hittat denna grupp.
Jag är tacksam för att jag har börjat sparka på elefanten i rummet.
Det blev 4 tacksamheter men gör inget :)
det får bli dagens tackasamhets tankar :)