@Em och nykterheten Ja, precis, att visualisera är bra! Jag har ersatt gamla dåliga vanor med nya vanor. Jag tränar regelbundet och började också löpträna. Har två hundar som jag brukar springa med😁. Det ger fina måbra hormoner. Köpte en träningsklocka också och jag följer min egna utveckling. Första tiden renoverade jag ett helt rum, stickade, pysslade med lite allt möjligt ute och inne. Dagliga promenader och helst i skogen är mumma😁

@vår2022 Träningen ska jag fortsätta med. Det är så fantastiskt bra. Pyssla tycker jag också om. I januari ska jag börja nytt jobb en december är ledigt. Tänker att jag ska gå all in för att förbereda julen. Baka, köpa gran, sätta upp ljus och njuta av att göra det fint för mina barn. Älskar att vara i skogen, det måste jag också hinna med. Bra tips!

@Em och nykterheten Ja, massor av roliga saker och glädjeämnen. Du kan gå till skogen med en fika korg och plocka hem lite mossa, kottar, pinnar, granris som du sedan juldekorerar med. Jag har plockat hem en hel del, bl.a. minigranar som jag satt i utekrukor och julbelysning i😁. Tänk vad barnen ska bli glada när det blir så juligt🎄

@vår2022 Tack för pepp! Ser så fram emot det. Håller också på att tänka kring renovering av mitt hus. Det är också så roligt. Och sen alla julklappar. Har köpt en del men har massa kvar, älskar att tänka ut och ge presenter!

@Em och nykterheten Alltså, du har fullt upp med massor av roligheter och positiva tankar😁. Visst får man sköna positiva känslor då. Och tänk vad gott kaffet ska smaka imorgon, vakna nykter, pigg och fräsch. Kanske en tur i skogen😁

Har sovit i nio timmar. Vaknar ändå med huvudvärk. Känns som hela veckans känslostorm gjort mig helt tom. Ska gå upp och göra kaffe och se om det går över. Vill helst lägga mig och dra täcket över mig och sova flera timmar till men jag kan inte sova mer.

@Em och nykterheten God morgon! Skönt att du ändå ha kunnat sova 9 timmar. Mina första nyktra månader hade jag huvudvärk av och till och sov rätt dåligt. Det som jag fokuserade på var att jag ändå var nykter med huvudvärk och taskig sömn och att det kommer att bli bättre. Det tar tid för hjärnan att återhämta sig och komma i balans igen efter all alkohol. Men det går över och man får ge det den tid det tar. Passa på att vila och ta det lugnt, en sak i taget😁

@vår2022 tack! Den här gången har jag ju inte riktigt spårat ur så länge. Avslutade mitt nyktra år i slutet av augusti och har bara trillar dit ett par gånger, utöver de gånger jag druckit planerat med min kille. Så jag vet inte riktigt om det är hjärnan som behöver landa i balans eller om det bara är effekten av i princip ingen sömn, väldigt lite mat och den stora känslostormen denna vecka. Oavsett så tänker jag att det kommer gå över.

Kroppen och själen kommer ihåg det nyktra året, känns väldigt bekant och otvunget. Har funderat på vad det är jag känner mig så ledsen över (utöver stöket i min relation) och jag har kommit fram till att det är just det att jag nu kommer vara avvikande, resten av mitt liv, att det inte kommer finnas något hopp om att vara ”normal”. Jag sörjer inte egentligen att inte få dricka alkohol. Kanske kommer känslan av sorg över att vara avvikande lägga sig med tiden…

@Em och nykterheten Säkert är det pga av all spänning, stress och turbulens som gör det. Det påverkar också hjärnan som går igång och som tar sig olika uttryck. Förstår att du kan känna sorg över att inte vara normal och som alla andra. Man vill tillhöra och ingå i gruppen beteende. Kan känna igen det. För mig var det min självkänsla som spökade, att jag inte skulle bli accepterad och omtyckt för den jag var, utan alkohol. Men den jag var med alkohol var inte den riktiga jag. Visst, jag var kul som drog igång fester och partade, men också rätt trist som kunde börja gråta av känslostormar, som förstorades och förvanskades i fyllan. Egentligen handlade allt om att jag inte accepterade mig själv, tyckte inte jag var värdefull, lätt kunde bytas ut och lämnas. Jag var otrygg i mig själv. Det är här som mina terapitimmar hjälpt mig. Grävt i hur min barndom påverkat mig och format mig till att känna dessa känslor. Att hitta mig själv, vem jag är, mina egna behov och mina värderingar. Att jag duger och är bra som jag är. Jag har gjort om min berättelse om vem jag är egentligen, här och nu. Att massor av känslor som jag haft inte tillhör mig, jag har tagit över andras känslor. Så nu när jag har kontakt med mig själv och mina behov, så är det inte lika viktigt att vara normal och tillhöra längre. Eller rättare sagt jag tillhör för att jag själv tillåter mig att göra det, även fast jag inte dricker. Jisses så mycket bättre jag mår som nykter och det gör även att andra runt om mig också får tillgång till mig nu, jag behöver inte låtsas mer, jag känner mig riktigt normal, mer normal än jag någonsin gjort i mitt liv❤️

Viken omvälvande helg. Har svårt att sortera i den stora känslostormen. Träffade min kille och pratade ut, han står bakom mig och kommer stötta mig genom allt detta. Vår kärlek är så stark och ingen av oss vill tänka på ett liv utan varandra. I helgen har vi pratat, gråtit, firat nykterheten och oss. Och så har vi pratat ännu mer och gråtit ännu mer. Såhär 6 dagar in efter mitt nykterhetsbeslut känner jag mig otroligt hoppfull inför framtiden.

Men rösten i huvudet dyker fortfarande upp. Den som säger ”den här känslan skulle vara skön att dricka på” eller som kommer på att jag aldrig mer ska dricka och tycker det känns trist och tråkigt. Det är lätt att slå bort dessa tankar nu. Varför är det inte lika lätt när jag försöker vara måttfull. Det är väldigt konstigt, inget fysiskt har ju förändrats för mkt egentligen. Bara det att jag är ur gråzonen.
Måste prata med min coach om det.

@Em och nykterheten Vad bra att ni pratat och gråtit tillsammans och att det fått dig att känna dig hoppfull inför framtiden. Det är så värdefullt att kunna nå varandra och att prata ut.

Tänker att när man är måttfull så har man ”dörren öppen” till alkohol. Man måste planera sitt drickande, när, var och hur. Det kräver mycket tankeverksamhet, det tar tid och energi. Vidare skapar dessa tankar sug och det kan kännas jobbigt att skippa alkohol. Man underhåller också sitt beroende genom att kontinuerligt dricka alkohol. När man slutar att dricka helt så stänger man också dörren helt till alkohol. Det krävs inget planerande på samma sätt, det finns bara en väg, att inte dricka. Det är finns inget annat alternativ. Så det handlar mest om hjärnan och belöningssystemet. När man slutat dricka så matar man inte belöningssystemet, det blir inga belöningar i form av alkohol, vilket är beroendehjärnans högsta önskan. Så när du slår bort tankarna, så triggas inte belöningssystemet och då kommer inget sug efter alkohol, vilket det lätt gör om man kör måttligt och underhåller sitt beroende alkoholaktiviteten i belöningssystemet.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Du är så himla klok! Och du kan inte ana hur mycket du har hjälpt mig och min ledsna och förvirrade själ denna vecka! Från botten av mitt hjärta, tack!
Jag tror du har helt rätt, att det är så enkelt när man är helt nykter, förhandlingen och planeringen finns inte där.

@Em och nykterheten Vad fint att du känner att du fått bra stöd från mig😁. Det känns givande att kunna vara till hjälp och stöd, vet så väl hur det kan vara och kännas. Ha det gott!❤️

Funderar mycket på vilka fallgropar som kommer uppenbara sig för mig framåt i livet och hur jag ska tackla dessa. Min coach sa att återfall sällan händer i sorg utan snarare av övermod i framgång. Tror han har väldigt rätt. Så har det varit för mig. Idag började jag dock titta på en ny serie på Netflix, ”en helt vanlig familj”. Kunde inte titta så länge. Känner att jag har noll emotionell tolerans och vill bara kolla på feelgood, typ Bygglov. Senare funderade jag mycket på serien och fick då en känsla av att jag ville dricka. Som jag såklart motade bort. Men jag funderar på kopplingen mellan känslan i mig och suget efter alkohol.

Men känslig är jag onekligen. Var hos min coach i måndags och kände mig stolt. Ringde min kille efter, dels för att han bett mig göra det och dels för att jag var glad. Jag tyckte bara han var torr och formell i tonen och misstolkade min uppsluppenhet som att jag trodde allt skulle vara easy peasy framöver. Blev sårad, behöver att han också är positiv när jag tar steg i rätt riktning. Det kändes ungefär som när jag kom hem med mina fina betyg första gången och mamma bara sa ”ja, se till att du inte sänker dem bara”. Så himla trist och jag kände mig verkligen tillplattad.

@Em och nykterheten God morgon! Jag har sett den filmen. Den är bra och jag förstår om den kan kännas jobbig att titta på om man är i lite emotionell obalans. Den kan också trigga mycket egna känslor. Precis det som du berättar om vad du kände efter att ha pratat med din kille och dina minnen från vad din mamma sade. Dels att ingen lyssnar på vad man har att säga, att man blir överkörd, det blir tyst och man låtsas inte om vad som hänt. Det skapar känslor av att man inte duger och gör att man lätt börjar tvivla på sina egna tankar, känslor och sin sanning. Känner igen dessa känslor av att inte duga. Sen är det lätt att blanda ihop det din kille säger med det som din mamma sade, för man triggas och hamnar i barndomen igen. Det är saker att jobba på, att särskilja sina triggers. Jag tex har en besvärlig kollega som lätt triggar mig till att känna mig oduglig. Jag har fått jobba hårt med att reda ut vad som triggar mig hos henne och det är känslor från barndomen. Hon är ingen nice person, hon manipulerar men jag har kommit underfund med det. Så det jag gjort är att jobba med mig själv och stärka min egna självkänsla, stå på mig och försvara mig själv. Alltså att det är jag som tillåter henne att jag känner mig oduglig, men att jag också kan sätta stopp för det och inte tillåta detta. Att jag skapar egenmakt. Att jag förstår att jag blandar ihop det med det som jag hört i barndomen och det som jag tänkt om mig själv. Genom egenmakt kan man göra om sin egna sanning, att man visst duger. Det är andra runt om som påverkat mig genom sitt egna tillkortakommanden, jag ser det och jag kan särskilja på det. Man kan lätt falla dit och blanda ihop igen, men då får man sätta sig ned och bena ut vad som är vad. Man får träna på detta för att skapa sig en ny sanning som stämmer, sanningen om mig själv.

Så du är något på spåret. Kopplingen mellan känslan du känner av att du inte duger, lusten att dricka för att slippa känna dessa känslor och zooma ut från detta. Många personer samt filmen som triggar dessa känslor. Så man dricker ofta också för att slippa känna, där ligger den största fallgropen. Försök bena ut vad som är vad och stå på dig om vem du är och vad du känner, alltså helt dina egna känslor, ingen annans.

Ha det gott, du jobbar på så bra!❤️

@Em och nykterheten Och, jag ska inte spoila filmen, men det kommer ändå fram på ett bra sätt att orsaker till att det kan stöka till det rejält i en helt vanlig familj är för att man inte lyssnar på varandra, lägger locket på och kör över, en slags sensmoral😁

@vår2022 Ja, det är helt precis som du skriver, känns som om du har fattat precis hur jag funkar... Om två år kanske det är jag som skriver till någon annan det du skriver till mig nu. Jag tror absolut att den stora boven i hela mitt liv, andra problem också, är pga att jag inte känner att jag duger till. Det har min mamma präntat in i mig så starkt under hela min uppväxt. Det har skapat problem i så många kärleksrelationer och jag har svårt att veta vad en normal gränssättning är, överanpassar mig med en partner som jag älskar och nu detta. Jag vet vad det är och jag vet vad det beror på, men jag hade inte kopplat det till alkohol tidigare. Precis som du skriver så dricker jag för lättnad, inte för rus. Att få koppla av, att hjärnan som alltid går på högvarv ska vara tyst. Den hjärnan är ju tränad sedan barnsben för att vara på sin vakt för att inte bli utsatt för fysiskt eller psykiskt våld. Den är alltid på sin vakt... Och jag har också förstått att jag har en dimension av HSP i mig. Jag känner smärta starkare än andra och om något i en relation skaver så tar det sig fysiskt uttryck i mig. Jag blir illamående, får ont i magen och i huvudet. Och jag kan inte avleda dessa känslor...

Den största delen av mig är så lättad för ett liv utan alkohol men en del av mig är rädd för nu har jag förlorat min snuttefilt och mitt skydd mot min egen hjärna. Jag måste hitta andra saker för att hantera min hjärna som alltid snurrar. Utöver den rädslan så mår jag så otroligt bra i min nykterhet.

@Em och nykterheten Ja, jag känner igen mig gällande känslor att inte duga, inte känna igen mina egna behov, anpassa mig efter andra. Jag förstår att alkohol kan vara en snuttefilt för en hjärnan som går på högvarv. För mig har dock min hjärna slutat att gå på högvarv sedan jag slutade dricka. Den har fått balans och såklart också genom att jag jobbar så mycket med mig själv, både genom terapi men också att jag reflekterar i stort sett dagligen om mig själv. Jag tycker att det är oerhört intressant och fascinerande också med hur tankar, känslor, trigger, psyket fungerar, så det är inte belastande för mig. Man kan ändå få hjärnbanor att ta nya vägar, att man inte fastnar i tex ett trauma. Vid ett trauma stannar man kvar och upplever att det även händer här och nu, fast det kan ha hänt för åratal sedan. Med traumabehandling kan man lära om hjärnan, att inte stanna i traumat, utan att ta nya vägar i hjärnan. När man stannar i traumakänslorna så går hjärnan på högvarv, fight and flight, slåss eller fly. Med behandling kan man känna känslan, den kan minska och man kan hitta nya sätt att hantera det på utan att behöva slåss eller fly. Snuttefilten alkohol är att fly, men ingen förändring kommer att ske, man måste bara fly hela tiden för att undvika smärta. Det stressar och frestar också på hjärnan. Så att hitta nya vägar att hantera känslorna som uppstår när hjärnan går på högvarv, är ett sätt att hantera sitt liv, sina tankar och känslor på utan alkohol.

@vår2022 Jag läser en bok om trauma nu, orkar bara ta in lite i taget. Den heter ”Kroppen håller räkningen” av van der Kolk. Väldigt intressant om hur hjärnan förändras av trauma. Har inte kommit igenom hela men den ska vara bra. Kanske något för dig om du inte läst den?