Nyktert 2017
Jag satsar på ett nyktert 2017, Kanske är det att ta i men jag har alla förutsättningar att lyckas. Stöd här på nätet, en bra läkarkontakt på beroendeenheten, hyfsad ekonomi, pensionerad, fina barn och barnbarn och en underbar sambo. Men sedan har jag det andra också. Det inre mörkret som ibland kommer smygande, en benägenhet för depression när själva livet känns tomt. Men detta måste jag bearbeta och jag vet att tar jag till alkoholen störtdyker jag i mörkret. Någon lockelse i alkoholen känner jag inte alls för närvarande.

Min metod för att hålla mig nykter är att jag tar Antabus och Campral, Jag tar också sömntabletter Imovan vid behov. Antabusen är jag mycket noga med och tar 200 mg två gånger i veckan. Det räcker eftersom jag vet att effekten kvarstår länge när man tagit dem under längre tid. Jag upplever ingen ofrihet i att ta antabus snarare tvärtom. Två beslut i veckan håller mig nykter.
Jag går också ibland på AA och jag kommer att vara aktiv på nätet.

Min plan är också att jag kontinuerligt här på Forumet skriver om hur det går. Hur jag känner det att vara nykter. Och sedan göra en avstämning den 2/1 2018. Det vore trevligt om någon ville följa mig och kanske kan det jag skriver vara av något värde. Kravet på mig själv är att jag skall vara fullständigt ärlig.

Men jag vet att dagen kommer då det blir svårt. Dagen då min omprogrammerade hjärna vill dricka mot allt förnuft. Det gäller för mig att läsa varningstecknen. Känna igen när olusten börjar smyga sig på, när tillvaron börjar kännas trist, när irritationen stannar och när jag börjar ompröva mina alkoholproblem. "Det är inte så farligt!" "Jag har varit nykter länge nu" "Tänk vad skönt att slå sig ned med en öl och koppla av"
Irritation på en massa åtaganden som står i vägen för drickandet.

Ja, vad gör jag då, när tankarna kommer?. Går hit till Forumet och läser vad ni skriver, läser vad jag i dag skrivit, tränar, tar kontakt med min alkoholläkare, berättar för min sambo, går på AA. Ja, detta är vad jag skall göra!

Ikaros

Det finns säkert kompetens bland oss. Att sätta upp en hemsida är inte svårt. Det svåra är att underhålla och uppdatera den vilket kräver kontinuerlig uppföljning. Jag har kontakter som har kompetensen. Men vi får se hur det går här i fortsättningen.
Kul att ha kontakt med dig igen!
vänligen
Ikaros

Ska bli intressant att se vilket svar man får på detta. Håller med om att det inte är ok med så långt avbrott som innebär risker och problem för många.

Det finns helt klart saker som vi kan förbättra. Dock stämmer det inte att sidan legat nere i fyra dagar utan åtgärd. Sidan var svår att nå från och med torsdag kväll. Vi fick information om det i fredags och testade då upprepade gånger så att det gick att komma in. Vi går själva in ett par gånger varje vardag för att se att allt funkar. På lördagen fick vi information från användare om fortsatta problem. Efter att vår tekniker hade gått igenom och startat om vår server så konstaterade vi att felet låg i DNS och kontaktade Folkhälsomyndigheten. På måndagen bekräftade de att de haft problem med DNS som de då löste (vilket man också kan läsa om på deras twitter). Alkoholhjälpen har alltså varit igång hela tiden men har varit svår eller omöjlig att nå för visa användare beroende på vilken DNS de har kopplats via.

Vi hade tyvärr inte möjlighet att få Folkhälsomyndigheten att göra något åt detta fel under helgen. Vi kommer nu att vidta åtgärder för att få bättre kontroll och undvika liknande saker i framtiden (t ex undersöka om vi behöver byta DNSer). Dessutom behöver vi ha bättre alternativ för att nå ut med information och alternativa system som vi kan använda oss av i framtiden om liknande saker uppstår.

Ni behöver inte tvivla på att vi ser seriöst på att driva alkoholhjälpen. Jag var med och startade tjänsten som en kampanj för tio år sedan och lyckades då få godkänt för ett diskussionsforum. Trots att det under perioder varit oklart med både juridik och ersättning har vi lyckats driva vidare tjänsten och fått den att växa. Idag har vi fast finansiering från socialdepartementet och sedan förra året har vi en egen enhet inom beroendecentrum.

Jag tycker dock att du har en bra poäng Ikaros i att det är viktigt på ett särskillt sätt för er som är beroende av att använda en sådan här tjänst. Ni ska kunna lita på att den drivs seriöst. Givetvis har ni rätt att sätta upp en egen diskussion. Det är som du skriver inte så tekniskt svårt att göra. Om jag får önska så vill jag dock gärna att ni stannar och fortsätter ställa kritiska frågor och påpeka när saker inte är bra nog. Så hjälper ni oss att skärpa oss.

Vänliga hälsningar
/magnus
alkoholhjälpen

Kikar in! Jag är här (har influensa och feber) men ingen fylla i sikte för min del.
Mår som ett utbajsat russin ändå, det räcker :(
Men hellre influensan än bakfylla :)

Saknar också min vän Ikaros.
Hoppas det beror på datastrulet igen .....

Tack för omtankar. Allt är väl med mig. Datastrulet har varit irriterande eftersom alkoholhjälpen hade blivit en del av min vardagsrutin. Det blir svårare och svårare med åren att klara omställningar. Men jag tränar en hel del och vilopausen är bra.
Jag har inget direkt sug efter alkohol men det är en farlig period nu efter c:a 4 månader. Det är då jag börjar känna mig vara på fast mark och släppa lite på vaksamheten mot alkoholen. Till en del är det också en orsak till min att jag inte skrivit något på ett tag.
Det känns mycket trevligt att bli kallad vän!
Alltså mina vänner jag önskar Er allt gott. Och Elias visst är det underligt att där funnits människor som valt att vara nyktra!!
Ikaros

Minsta lilla droppe kan störa.
Jag inhandlade igår på ICA vaniljextrakt som jag skulle baka på.
Skulle göra kalla chokladbollar, skulle alltså inte värma upp degen.

När jag öppnar flaskan 6 cl så luktar det stark alkohol.
Det visar sig att denna lilla flaska innehåller vanilj + bourbon med 35 % alkoholstyrka i flaskan.

Jag vågade inte använda den. Rädd att den lilla teskeden skulle trigga mig.
Man får passa sig.

Hej
Ja, MM, det räcker säkert för att få i gång något vi inte vill ha. Sådana som du och jag balanserar ju över avgrunden.
Men jag läste att du mår bra vilket glädjer mig.
Vänligen
Ikaros

Menade givetvis att jag läst att du mår psykiskt bra, vilket är det viktigaste. En influensa är ingenting jämfört med...
Ikaros

Hej
I dag hade jag en telefontid med min alkoholläkare. Han berättade att mina prover var mycket bra, faktiskt så bra att han blev avundsjuk.
OCH vad tänkte jag då? Ja, just precis det! "Nu kan jag ju supa ett tag till!".
Sedan kom förståndet i kapp understött av Elias, MM, Sundare och alla ni andra härinne. Jag skall ju vara tacksam i stället! Bygga upp i stället för att riva ned.
Ikaros

Jag överreagerade en del när det inte gick att komma åt forumet. Ber om ursäkt för mitt tonläge men vidhåller att sajten är så viktig för många att stor omsorg bör läggas på att hålla den uppe.
Jag hoppas att du tar åt dig det positiva i detta. Ni har skapat ett forum som är utomordentligt viktigt för många. För en del säkert livsviktigt.
vänligen
Ikaros

Jag har länge läst och ävenvatit medlem och startade min egen tråd...

Jag är lost - jag passar inte in någonstans - jag dricker i stort sett varjedag men vissa dagat tar jag ut svängarna och kör "all in" från morgon tillk väll

Hann inte skriva klart men vill bara säga att jag skulle behöva en "skyddsägel/mentor" som peppar mig - jag håller på att ta död på mig själv och i en kombo av varje dag men sen även vissa dagar (i sträck) all in - behöver en sparringpartner - orkar du? Eller någon annan som har ork?
Kram Pärlemor

Vet inte om du vill att just Ikaros ska stödja dig.
Kan annars tipsa om en grupp på facebook som heter: 12 steg till frihet!
som är just för sammankoppling av sponsorer och personer som vill ha en.
Där kan man ju dessutom byta nummer och ringa till varandra när det behövs.
Det var dock bara ett tips som du kan ta emot om du vill :)

Och du passar in här, alldeles utmärkt <3

Ha ha ha
Jag tänkte samma sak när jag var hos läkaren för ett par dagar.
Jaha vad fint, prover toppen bra. Tack snälla doktorn...då kan man kanske köpa sig en liten flaska på väg....
Nä just det det kan man ju inte. Hjärncellen tänkte inte riktigt klart där.

Påminde mig snabbt om att mina ögonvitor var rejält gula för ca 4,5 månader
sen. Dom såg nästan radioaktiva ut. Inte bra. Inte snyggt.
Så vill vi inte ha det.

Skönt att höra att du är frisk. Och att proverna är bra.
Det är toppen!

Elias

Perfekta värden och i bra trim. Bara att jobba vidare och inte rasera det....
Må så gott!

Tack för dina inlägg. Till att börja med, jag tror verkligen att du passar in här på forumet precis som andra deltagare skriver. Jättebra att du tagit ett första steg och kommit hit. Det finns säkert många som kan känna igen sin i din beskrivning och om du kollar runt i trådarna mer tror jag att även du kommer hitta inlägg som påminner om din berättelse. Det låter oavsett som om du har det väldigt tufft och du nämner att du håller på att ta kol på dig själv och att du skulle behöva en partner som stöd. På vilket sätt skulle en sådan kunna hjälpa dig och vilken typ av stöd tror du att du behöver för att kunna ändra på det som du inte mår bra av!? Har du själv någon idé om vad som skulle kunna vara hjälpsamt för dig? Återigen, varmt välkommen hit!

Varma hälsningar,
Miriam Alkoholhjälpen