Hej

Först av allt, riktigt bra hemsida.
Man känner sig igen i väldigt mkt.

Jag har druckit 12-18 folköl varje ikväll i snart två år.
Slutade med det i söndags, det va inte alls svårt.
Hade svårt att sova och svettades mkt dom två tre första dagarna.
Slutade även snusa samma dag, känns inte svårt det heller..

Är orolig att det gått för lätt, vill inte tappa fokus.

Tre frågor till er som har koll :)

När kan man börja träna på gym efter man slutat?

Mår levern dåligt av enbart folköl, 3.5%?

Är det lätt i början, sen kommer suget?

Tack och fortsatt trevlig helg :)

//Kurt

Restart2017

Okey, ni verkar tycka att jag ska gå in i mig själv och fundera varför.
Jag va i en miljö där jag brukar dricka, med en kompis jag brukar dricka med.
Båda delar triggade alla celler i min skalle. Det såg gott ut och jag blev törstig!
Tänkte jag ska skynda mig hem och ta några öl, bara några få.
När jag kom till affären stannade jag i entrén och tänkte.
Sa till mig själv:
Det gör du bara inte, du kommer ångra och det är inte värt det.
Då vände tankarna och faran va över

Restart2017

Någon eller några av er har säkert gått på behandling via jobbet.
Det gör ju jag, tre dagar i veckan.
Är sjukskriven 50%, allt väl och bra.
Fick lön nu, ser att arbetsgivaren dragit 50% dom senaste två veckorna.
Ska försäkringskassan betala sjuklön från dag ett i det här speciella fallet?
Eller borde min arbetsgivare betalat sjuklönen dom första två veckorna?
Vet det är lite speciellt när det är en behandling som ska göra en frisk

Bedrövadsambo

Tror nog att du borde fått sjuklön de första två veckorna. Orsaken är ovidkommande OM du har läkarintyg från dag 8. Första 7 dagarna är odiskutabelt arbetsgivarens ansvar. Alkoholism är en sjukdom, precis som depression etc. Kolla med ditt fackförbund för säkerhets skull. Är själv AG-representant och hade utan tvekan gett sjuklön de första två veckorna.

Bedrövadsambo

Det är ju bara de första två veckorna som AG betalar sjuklön. Har du varit sjukskriven på heltid innan dess två veckor?

Konstigt med avdrag på lönen tänker jag. Men fråga din arbetsgivare! Har för mig att de 2 första veckorna betalar arbetsgivaren sedan för försäkringskassan in men då behöver du läkarintyg. Hoppas att det löser sig, surt om du ska förlora i pengar när du kämpar med att bli frisk!

När det gäller vikten och skiten mm är det intressant, jag har märkt att byxorna sitter lösare över lår och rumpa och jag har verkligen inte bantat medvetet. Äter nästan mer mat nu än när jag drack. Men jag skippar bakfyllematen, och eftersom jag är piggare orkar jag träna mer. Därtill är det ju massor med tomma kalorier från alkoholen som jag nu slipper. Så trots chips nästan varje kväll har jag minskat i storlek. Det är rätt fascinerande!
Och vad härligt att ryggen känns bättre, helt klart blir det lättare för kroppen när det är mindre vikt att dra runt på.

Tror magen kommer att hamna i harmoni med rätt kost, mycket vatten och hyfsat regelbunden motion. 3 ggr i veckan på 30 minuter minst har jag hört ska vara bra.

Trevlig helg!!

AlkoDHyperD

Det kan vara så att det är olika poster i lönebeskedet. Den ena är vanlig lön som det dras 50% av, den andra posten heter sjuklön dag 2-14 (första är ju karensdag)

Restart2017

Surkärring, man går ner i vikt när man slutar dricka.
Man borde iaf det, det är ju jätte mkt kalorier i alkohol.
Oavsett om du dricker öl,vin eller sprit.

Det er avdrag rakt av dom dagar och timmar jag varit borta, ska nog ringa på måndag och kolla.
Va inte sjukskriven innan, så jag gick direkt på 50% när jag började behandlingen för några veckor sen.
Jag tror och tycker också att arbetsgivaren står för vecka ett och två.
Men har för mig att bossen sa att det här va ett speciellt fall, ingen karensdag bland annat.
Det fick jag inte heller..

Restart2017

"Förebyggande sjukpenning har två fördelar jämfört med sjukskrivning:

Det utgår ingen karensdag. Sjukpenning betalas ut från och med den första behandlingsdagen
Arbetsgivaren behöver inte betala sjuklön de första 14 dagarna. Försäkringskassan betalar för hela perioden."

Vad snällt om arbetsgivaren hoppar över karensdagen. Det är säkert bara något strul i systemet!

Ja det för med vikt är knepigt tycker jag. Nu när jag slipper alla alkoholrelaterade kalorier har jag fått för mig att jag kan unna mig allt annat hej vilt och jag äter istället sötsaker som jag ALDRIG gjort förr. Det är mig. Jag vill inte byta ut alkohol mot något annat skit som socker...
Nå det tar jag tag i sen.
Nu blir det frukost med väninnorna. Ett utmärkt alternativ till nöje på helgen istället för krogen på kvällen blir det stenugnscafe på morgonen.

Trevlig helg!

Bedrövadsambo

Otroligt smart upplägg, kostar ju då AG ingenting mer än ev vikariekostnad, och den är säkert lägre än din lön i så fall. Funkar det bra att jobba 50 procent? Det är ju viktigt att man gör rätt saker och att det känns meningsfullt.

Restart2017

Men det va rätt hårt, fick kämpa lite med suget.
Men seger till nykterheten 2-0

Ja 50% behandling och lika mkt jobb är perfekt.
När den perioden tar slut, så är det möte engång i veckan tre timmar + provtagning lite då och då.
Man vet ej när och hur ofta

Restart2017

För Alkoholen, den har förlorat,den kan inte lura mig längre.
Vi är inte vänner och jag försöker inte tänkta på "hen" längre..
Å med det vill jag ha sagt, att idag har jag varit nykter en HEL måndag ????

AlkoDHyperD

Jag kommer ihåg hur du kämpade för några månader sedan, föll, tog dig upp, föll osv. Men du gav dig inte!!!
Nu visar du vem som bestämmer. Grymt!??

Restart2017

Jag har krigar väl och hårt, precis som alla här inne.
Det är väldigt mycket tacka vara er, jag hittar metoder och motivation.
För att klara min nykterhet, tack igen ?