Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Bedrövadsambo

Skönt att du bestämt dig! Din smoothie lät jättegod ?????

Hej Gunda! Mina blodprover (för mer än ett år sen) visade att Peth: 0,54 och talade för "mer omfattande och regelbundet alkoholkonsumtion". Levervärdena var också förhöjda. Jag hoppas alla värden är lite bättre nu, har ju ändå minskat ner med alkoholen sen förra året.
Ditt och andras inlägg om levervärdena mm, fick mej också att tänka på den ökade risken att drabbas av andra sjukdomar, som t ex cancer, stroke, demens mm, pga alkohol. Jag läste på lite igen, känner att jag behöver det för att få insikt och påminnelse om hur alkoholen förstör (är tyvärr så lätt att "glömma").
Vi har ju så mycket att vinna på att minska på drickandet! Nu kör vi mot ett sundare (och längre) liv. Jag är på dag 4 (snart på 5:e nu). ? Kram

PS. Har också tänk läsa "Njutningsparadoxen", men har inte hittat den än. Hoppas du mår bättre och att du kan äta. Bra att du kan få i dej smoothie iaf. Kram ?

Gunda

Tack för dina ord, Ja du har verkligen rätt i att nu byter vi bana det här går inte. Dricka var och varannan dag är helt galet.
Vist är det allarmerande med proverna och slutar jag inte nu så kommer jag inte att leva så länge till.
Manda tack för att du påminde mig om hur rädd jag var över leven som jag hade ont i förut och tog det då som en fingervisning
att jag var på fel väg, men jag lyssnade inte ändå.
Jag är glad att jag indikerade för sjukvården att jag var i behov av hjälp och att den här tjejen var så klok i sitt sätt mot mig, hon
hade inga pekpinnar och hon lät mig styra utan att bestämma över mig. Jag reser mig alltid mot människor som ska mästra
eller kontrolera mig.
Nu kan jag skriva dag 1 efter en jättebra dag i går med lugn och ro. Där jag bara kunde ta hand om mig och hundarna.
Jag åt ingen varm mat, varför ska jag, då trädgården ger mig underbar sallad och andra grönsaker. Mannen ska ju alltid ha tung
varm mat så då följer ju jag med på det också, nu bestämde jag helt själv, sååå skönt.
Hela den här veckan bestämmer jag själv så han är ute med gubbarna.
Jag ska njuta av min dag i dag även om jag ska jobba lite på efm. I kväll blir det räksallad med ägg, det är mättande och gott.
Manda nu går vi mot en nykter och fin dag.
Kram på dig.

Gunda

Då sitter jag här på min altan, solen skiner och frukosten är uppäten. Jag njuter av min morgon
som kommer efter en bra dag och natt. Sov kanske lite kort ca 5 timmar, men det är ju bra med tanke på
att jag sov utan alkohol.
Vi har varit på en kort promenad hundarna och jag, så nu har de ätit sin frukost, de vila runt mina fötter.
Jag mår verkligen bra i dag, kaffet smakade jätte gott.
Framför mig ligger boken njutningsparadoxen som jag beställde på nätet, från en av de större bokförlagen.
I dag ska det bli räksallad med ägg och goda gröna blad från trädgården.
Jag har äntligen kommit in i mitt beslutsamma, jag ska klara detta och jag ska må bra om en månad.
Nu i början av juli kommer jag att vara med på en fest, då kommer min första prövning, men jag ska fixa det.
Senare i juli kommer en större prövning då vi ska ha besök av vänner och jag ska stå för värdskapet, det
dricks alltid vin tillsammans med dem, men jag har redan börjat fundera hur jag ska kring det.
Jag kommer inte att tala om att jag slutat dricka men jag kommer att säga att jag har problem med levern,
sen får de ta det som de vill, jag kommer inte att ge någon förklaring, jag tror de förstår ändå.
Nu ligger jag nästan en hel månad före i mina tankar, men jag tror att jag måste ha en strategi redan nu
som ska växa in i min kropp.
Just nu är jag inte rädd för festerna, men jag vet ju att snabbt kan det ändras och jag tycker att det blir jobbigt
att behöva vara utan alkoholen då andra blir fullare och fullare.
Men jag har ändå tid på mig att jobba lite med mig själv, se till att börja meditera som jag varit bra på förr, det
ger kraft och jag vet att jag blir mer nöjd med mig själv.
Hoppas vi alla får en fin dag!

Gunda

Nu går en nöjd Gunda ut med hundarna sen ska hon krypa ner mellan lakanen och sova gott hoppas jag.
Solen skiner fortfarande på träden och det är så vackert ute.
Jobbet i dag har däckat mig, trött, nöjd, glad, nykter och i morgon skriver jag dag två av min resa.
kram alla fina !

Gunda

....om min förtvivlan och rädslan, hur desperat jag var och all ångest jag kände då.
Det konstiga är att jag inte känner så just nu fast min nykterhet är så kort. Jag är lugn och jag är helt besluten att
det här kommer att gå.
Jag vet inte hur jag kommer att reagera i morgon inte övermorgon heller, det jag vet är att jag har knutit näven om
alkoholen och jag kommer att ge den en riktig match.
Livet är så skört, jag har så mycket att leva för och må bra av,
I dag ska jag till en kompis och på efm ska jag ut i min trädgård och stoppa ner lite mer fröer i backen de som gror snabbt och kan ge längre skörd.
Livet är rätt gott, trotts att inte solen har brutit fram ännu.
Ha de gott fina människor där ute.

Liljonkvast

Hoppas du tar dig igenom torsdagen också! Känns inte helt självklart för mig just nu, men det ska gå.
Jag håller på dig!

Gunda

Tack för att du skriver här, det värmer.
Jag håller min gard, nu är det slut på detta a beroende, jag håller garden
kram

Det verkar som att du verkligen bestämt dej nu. Starkt av dej att söka hjälp inom sjukvården och att du känner att du får bra stöd därifrån. Tack för ditt svar och ditt inlägg i min tråd. Verkar härligt med din trädgård och kunna ta in egna grönsaker. Själv har jjag bara lite blommor och kryddor på min lilla uteplats, inte blivit av att odla något mer där, i år. (Kanske inte försent!?). Det är så avkopplande ibland, att vara ute och fixa lite, eller bara sitta och njuta av naturen. Ja, finns ju egentligen så mycket i livet att glädjas av. Det är inte värt att förstöra det med alkoholen! Sköt om dej. Kram ?

Gunda

Åkte mannen och jag på förmiddagen, köpte kravgrönsaker och hade det trevligt. Senrensar jag ogräs i mina odlingar. Det gör att jag inte har så mycket tankar på A! Skönt att vara ute och fixa. Hoppas jag blir så trött att inte suget kommer utan att jag får vara ifred.
Nu tar jag en liten paus dricker mig otröstlig på vatten ?

Gunda

Vi blev hastigt inringda för att vara barnvakt i dag och det var så roligt.
Att få uppleva de små och lära känns dem på riktigt.
Sen har vi bara varit. ätit och tittat på film.
Vist har suget och tanken funnits där, att det hade varit gott med ett glas känslan finns nu också, men den tar inte över utan nu är det läggdags, i morgon skriver jag 6 1/2 dag fri.
God natt alla kämpar.

Hoppas helgen varit bra och att du kan sova bättre inatt. Sov gott! Så vaknar vi till en ny och fräsch vecka imorgon ? Kram

Den känslan av total närvaro man får när man inte är bakis. Man kan tillåta sig att vara där och bara just där.
Härligt

Kinna

Har nu läst din tråd och ser hur du kämpar varje dag! Jag är med på din resa! Känner oxå en oro över min kropp men nu kör vi! Vi ska ta oss till ett hälsosammare liv!

Gunda

Att du skriver i min tråd, det värmer. Jag har ett sug från helvetet just nu, så jag gick just in och började läsa här.
Jag vill också ha ett friskare liv utan drogen, jag vill att min kropp ska läka.
Vi kämpar, kram

Gunda

Som jag hittat en del verktyg som jag kan ta till då det blir som jävligast. Det är så otroligt skönt. Upplevelsen i går var en aha upplevelse då jag fick suget att släppa taget, det var en ny känsla. Annars har den suttit i och jag har varit tvungen att lägga mig med den kvar. Men i går gav den med sig. Det var bla det du skrev Pi, jag tackar verkligen för de orden som du skrev i Rövarkulan2 tråd. Jag kände vågen som jag flöt på och fick klumpen i magen att släppa och jag slappande av, då försvann suget och jag la mig trött och nöjd. Men sen gick det så klart inte att somna, men vad gör det, jag är ju nykter om även trött, det är jag nöjd med. Vet att det med sömnen är ett problem när jag är nykter, men det kommer att ge sig och jag kommer att kunna sova som ett barn igen.
I dag smakar kaffet extra gott och äggmackan har slunkit ner.
Ha en skön dag alla kämpare!!

Gunda

Nu går jag mot en helg då vi ska träffa en massa människor på knytis.
I min knytiskorg kommer det att finnas a-fritt vin för att jag ska slippa en massa
frågor, är inte mogen för det ännu, men kom på nu när jag skriver att jag ska
nog inhandla lite moserande ekologisk dryck som ser ut som vin, men som aldrig
varit i närheten ens av det. flaskorna ser ju lite lika ut så det kanske inte blir
några frågor eller uppmärksamhet.
Jag har inga problem med om mannen tar sig en öl eller två, jag vet ju att han har
kontroll och det gäller även sig själv ;-) i det syftet så är det bra med kontroll ha ha.
Ska klara den dagen och den utmaningen, vill inte förstöra eller äventyra för mig.
Jag jobbar på att hitta strategier för att klara av mitt drickande och för att få verktyg
som kan rädda mig ur situationer, det har börjat funka men är väldigt skört ännu.
Jag väljer ett mantra som ska snurra i mitt huvud i dag "JAG GÖR HÄLSOSAMMA VAL I MITT LIV!!"