Ja då var jag här igen, vi har varit i Spanien över vintern, kom hem för några dagar sen.
Jag har både bra och dåliga minnen från min vistelse där.
Känner mig som på ruta ett, mitt drickande har jag inte kunnat tygla, utan det har snarare eskalerat.
Gråter då jag skäms över mig själv, jag har skämt ut mig inför vänner, blivit rejält packad och
mannen är väldigt bekymrad över mitt beteende och drickandet.
Nu kommer jag att börja läsa här varje dag, ta stöd och hjälp av er andra här.
Jag är bara ledsen och trött.

Gunda

Nu har det varit massor med jobb i trädgården, vi höll på hela dagen i går och i dag har vi hämtat mer jord så och varit på en fikastund till trevliga vänner.
I morgon efm ska jag sätta fart med växter igen, får se om jag kan få ut lite mer frö i landen som jag fixat, pallkragarna väntar.
Men vädret är ju så kallt vi är i mitten av maj och ingen värme, blä det är inte kul.
Suget finns med mig och det är bara att stå ut, nu sätter jag på lite kaffe och sätter mig i mitt stickhörn och tar några varv.
En bra måndag önskar jag oss alla!

Malta

Nåt att hålla igång med är bra! Jag kämpar på med min träning, även om det känns motigt. Så mycket bättre än att bedöva hjärnan och tro att det som en känner är "borta". Oftast har jag mer lyckorus efter ett pass än ett glas vin. Hu, att det ska vara så svårt att lära både mig och hjärnan detta! Ha en fortsatt fin kväll! Snart läggdags för mig :)

Gunda

...spökar och det går både bra och dåligt just nu.
I går hade jag en jätte jobbig dag och tänkte att nu sover jag ovaggat i natt, men min hjärna överlistade
mig och tyvärr så gick det inge bra. Va konstigt det är, det är som att jag inte kan säga nej till mig alls, då
det där sugen kommer. Det har gått jätte bra i veckor men så kommer det en sån här kväll.
Fattar inte varför det blev som det blev, som om jag inte ens tänkte utan agerade som en robot.
Nya tag och ny dag, en dag i taget.
Ha en bra dag alla från en ledsen Gunda. :(

Gunda

....mediciner mot suget, vad har ni provat och hur har effekten varit?
Jag har börjat fundera på att be om hjälp. Jag vill inte hålla på så här längre.
Börja bli lite panikslagen över mitt beteende.

Sinnituss

Jag har provat campral några veckor nu och har faktiskt inte druckit sedan jag började med dem. Jag vet inte om det är medicinen i sig som fungerar eller om jag blivit mer bestämd på att låta bli.
Att jag låter bli kan också bero på att jag träffar läkaren på beroendecenter och då inte vill säga att jag misslyckats. Campral sägs fungera tillsammans med samtalsstöd. Det är ingen medicin man egentligen känner av att man tar. Jag kan märka att suget minskat men det kanske det gjort även om jag inte tagit medicinen bara för atttiden gått helt enkelt.
Som jag ser det har du egentligen inget att förlora på att prova.

Malta

Jag har testat Campral och Naltroxen. Naltroxen funkade bra, men gav hemska biverkningar. Jag testade dock medicinerna mot mitt hetsätningssug :) Hade varit nykter ett bra tag när jag tog dem. Campral är snällare biverkningsmässigt, upplevde jag.

Gunda

Jag får fundera lite och när jag åker på återbesöket gbp så kan jag ta upp det där.
Nu väntar jag på provsvaren från labbet. Känns lite läskigt.
Kram

Hoppas allt är väl med dej. Hur provsvaren än ser ut, så finns det ju alltid något att göra för att förändra dem på sikt. Och du är ju redan på god väg att förändra ditt liv! Nu fortsätter vi att kämpa! Kram ?

Gunda

Det är lite mycket att görs ute nu så det blir mobilitet dator.
Provsvaret har inte kommit och hag väntar med spänning.
Annars går det lite SI o så för mig. Är snart i ett vägskäl känner jag.
Men ha de gott ni båda fina och alla andra. Kram

Sinnituss

Hur går det för dej Gunda? Här har regnet gjort slut på utomhus jobben. Skönt med regn faktiskt, det var väldigt torrt i min trädgård.
Har du fått dina provsvar än och bestämt dej för hur du ska gå i vägskälet?
Önskar dej en fin dag.
Kram

Gunda

Ja lite upp och ner är det, ömsom vin ömsom vatten, i dubbel bemärkelse.
Jag har inte fått svar ännu, men hoppas ju att de hör av sig snart. Jag ringde och kollade i förra veckan och
då fick jag till svar att läkaren varit sjukskriven och att hon hade en stor hög på sitt skrivbord och där ligger
även mina papper. Hör jag inget denna vecka så måste jag höra av mig igen.
Trött förkyld, ledsen ja inte är denna sommar nått att hänga i julgran precis, men jag jobbar på och så får vi se
hur mitt liv blir.
Jag har tagit tag i detta med mannen igen, men han är verkligen inte lättpratad och inte blir det bättre för mig
då alla säger till mig att "oj vilken snäll man du har, han måste vara lätt att leva med" ja utåt är han verkligen en
social person, men de lever inte med honom.
Jag är less på allt detta och nu har jag börjat hålla med alla som säger så, argumenterar inte det är ändå jag som
drar det kortaste strået.
Ha det fint vänner. kram

Sinnituss

Kul att du är här igen!
Trist att provsvaren dröjer, när man har tagit dem vill man ha svar direkt!
Mannen din känner säkert du bäst. Ingen känner mig så bra som min man på ont och gott. Prata är viktigt men ibland är det svårt.
Hoppas att sommaren snart vänder och blir bra både vädermässigt och på andra plan...

Gunda

Ja nu är jag lite i ett vakuum, känns det som. Väntar på svar från provtagningen och har förhoppning om att läkaren tar det jag skrev på allvar och inte bara skriver ut mediciner som de gör när man varit med i 5 år efter operationen. De är nog inte så intresserade av personen i sig utan de vill nog ha in statistiker för sin egen räkning.
Att en människa har fått ett nytt problem på halsen, ska bli intressant att se om de bryr sig om. Jag tvivlar.
Jag har kommit in i en fas där jag känner att jag snart skiter i vilket, tappar lite livslusten och orkar inte ta tag i saker eller mig själv.
Jag tycker att livet är trist och meningslöst. Jag vill inte tynga någon i min omgivning hur jag mår och hur jag känner.
Hur ska jag komma ur detta?? Det är säkert många som tänker "SKÄR DIG OCH RYCK UPP DIG, SLUTA DRICK" men hur lätt är det??
Är det något som jag ångrar så är det den här förbannade operationen jag gjorde, den förstörde mitt liv. Jag är inte smalare eller lättare av den och då kan jag inte se någon fördel alls att ha gjort den. Min ämnesomsättning blev inte bättre av den utan tvärt om.
Det enda jag har fått på halsen är att jag är mer sugen på alkohol.

Gunda

...Campral och Naltroxen och som jag kan läsa mig till så ska man vara försiktig att ta dem om man är över 65 och jag är ju det, så undrar om den vägen också är stängd för mig?
Känns som jag har ändan bak hur jag än gör.

Rosen

Fått campral utskrivet i omgångar. För mig tar det effektivt bort sug efter alkohol och tyvärr sug efter allt annat också. Tycker att livet blir lite utslätat. Man får helt enkelt väga för o nackdelar. Jag tror inte du behöver vara orolig över åldern i alla fall. Jag får även problem med magen, men det är ju inget mot vad man får av alkohol.
Naltrexon har jag också att ta till om jag skulle känna mig tvungen att dricka någon gång.Har aldrig testat dom. Man lär inte bli berusad om man dricker. Känns lite korkat att dricka då för en sådan som mig. Fungerar kanske jättebra om man inte kan säga nej tack i vissa sammanhang.

Det är ju vanligt med a-beroende efter GBP operation. Tycker då att läkarna borde ta det på stort allvar, och erbjuda hjälp. Jag förstår att du är lite nere. Dels att förhållandet inte är på topp, a-missbruket, och operationen som skulle göra livet lättare men det blev tvärtom. Du verkar vara en sådan god och hjälpsam person, tycker det är synd att ditt liv känns tungt. Den bästa medicinen mot lättare nedstämdhet är ju att bry sig om sig själv. Göra sådant man tycker om, umgås med vänner som man gillar och viceversa. Hoppas du får en bra dag.. Kram

Gunda

Tack för era svar, det värmer och jag känner att jag är i behov att bli sedd.
Skönt att du Rosen har testat campral, vi får se om jag får det utskrivet eller det andra. eller om det inte blir nått alls av det. I dag kom det inget brev nu heller.
Ja miss lyckad, det är många som får problem med A efter GBP jag tycker att läkarna tar alldeles för lätt på det. Jag kommer att vänta ut läkaren, möjligen kolla hur långt hon kommit i högen, men jag kommer inte att ge henne någon substans av mitt mående om inte hon tar upp det. Känner mig tjurig som en barnunge, men jag vill bara kolla hur intressant det är för henne, att ta ett djupare tag i det.
I alla fall har den här dagen gått bra, trotts att jag har en del sug, En dag i taget!

Sinnituss

är nog det som fungerar bäst. Bra att det funkat bra för dej idag. Det har det för mig också (om man bortser från att jag lyckades köpa mig en alkoholfri öl med lakritssmak, tror det är det äckligaste jag smakat...islänningar verkar tro att allt blir bättre med lakrits i)
Jag känner igen mig i tappad livslust och uppgivenhet, kände exakt så för någon vecka sedan men jag tror att det vänt lite nu. Häng i lite till Gunda, det vänder, och blir bättre lite längre fram. En dag intaget fram tills det vänder och känns lite lättare igen.