Nu är jag här igen efter att ha lyckats med att spärra mitt andra konto. Jag är fortfarande nykter efter gårdagen som var ganska tuff. Följeslagaren var hack i häl hela tiden och det var nära att jag körde av vägen, men lyckades hålla mig kvar. Nu är jag riktigt arg på mig själv att jag lyckades klanta till det så att allt spärrades. Fråga mig inte hur, men nu kom suget igen.

Attack mot något för att skingra tankarna igen

Rövarkulan2

Jag är här! Arg och besviken på mig själv. En vecka av min semester är avklarad och jag är näst intill marinerad. Har hällt i mig alkohol alla dagarna utom en. Galet, men sant! Därmed kan jag nog skriva att det blir en omstart med dag 1 idag. Som jag har insett tidigare så är alkoholhjärnan hela tiden på jakt efter ett tillfälle att belöna sig själv. Efter intag av denna dryck så går kroppen igång och jag får så mycket ork att jag inte förstår det själv. Jag håller på tills jag stupar i säng, men är sjukt nog nöjd med vad jag har gjort i hemmet både ute och inne när en ny dag gryr.

Något som jag verkligen inte är nöjd med allt det andra som har med alkoholen att göra. Avskyr tanken på att jag drack igår igen. Skäms som en hund inför älskade familjen eftersom deras mor och maka har fallit till föga för skitet igen.

Så, nu tår jag in för mitt andra ärliga försök att bli av med "möget".

När jag träffar hela älskade familjen idag tänker jag kalla till ett "möte" som vi alltid har gjort när något viktigt måste diskuteras och gå igenom. Denna gången är problemet mig. Ärlighet varar längst och det får göra ont som fan, men jag måste be dem konfrontera mig ordentligt. Tala om för mig hur de tycker och tänker utan att vara oroliga för att såra mig. Jag vill även tala om för dessa älskade människor hur mycket dom betyder för mig och att jag inte vill att de ska uppleva ännu en kväll med alkohol i min närhet.

Just nu vet jag inte riktigt hur och var jag ska börja? Måste läsa igenom min första tråd ordentligt för att få tillbaka tron på mig själv. Jag har ingen ångest, tack och lov, men jag tänker och tänker. Det är kanske någon form av ångest? Ingen aning?

Då fortsätter kriget i oförminskad styrka mot ett liv utan alkohol.

Skit att vara tillbaka på ruta ett. Men, men, gjort är gjort.

Rövarkulan2

Nu är luften rensad här i familjen. Nu förstår jag verkligen hur mycket mitt drickande har skadat mina älskade. Det är inte någon angenäm känsla. Det har inte varit bråk när jag har varit berusad, men mina nära har inte tyckt om att möta en mor och maka som är berusad. Jag fick sanningens ord rakt upp i ansiktet och det var vad jag bad om. Jag har inga förmildrade tankar om mig själv, tycker inte synd om mig själv heller. Det som gör mig förbannad är hur jag har kunnat dricka alkohol och att älskade familjen har mått dåligt av detta.

Nu tänker jag gå till attack mot alkoholen ordentligt. Jag vill inte såra mina nära mer med detta.

Gunda

nu men tänker ta tag i det och det är en jättebra början till en omstart.
Vad jag tänker är att du kanske behöver ta kontakt med vården så att du kan
få hjälp på traven. Jag ville ju verkligen inte det, tänk om någon får reda på hur
det är ställt med mig, men jag kapitulerade och berättade då togs det ett
blodprov och det visade att det verkligen inte var bra.
Då erbjöds jag medicin som dämpar suget och jag hade tagit det om jag inte
hittat AA i mitt sökande.
Nu nykter i flera veckor och jag mår bra, jag har stöd och hjälp av kunniga
människor som själva har varit i skiten, de förstår och de stöttar.
Önskar att du också tog hjälp utifrån, det är svårt att besegra a-djävulen
om man ska vara ensam och fixa det. Du har din familj det är otroligt skönt,
men du som jag kanske behöver mer än dem som vi älskar, om inte annat
för att underlätta för dem?
Önskar dig allt gott <3

Rövarkulan2

Tack för dina ord Gunda och det är något att tänka på.

Jag har retat mig så hela dagen att jag är tillbaka på dag 1. Att jag skulle köra av vägen så totalt den gångna veckan är helt vansinnigt, idiotiskt, korkat osv. Inget bra alls.

Dagen har varit riktigt skön och jag har kunnat känna hur alkoholen försvann ur kroppen efter lunch. Svettningar och lite illamående har infunnit sig, men inte så mycket som jag befarade. Skönt!

Nu fortsätter jag attacken igen för nu är det krig!

Framåt marsch!

Rövarkulan2

Vaknade nykter, men hade en känsla av att vara överkörd. Natten var inte så bra och det blev mycket tv tittande och svettigt som sjutton. Fast jag vaknade nykter och inte seg i skallen. Skönt!

Frukostbuffé med älskade maken och sedan ett besök på en handelsträdgård. Naturligtvis slutade det med att bagagen blev full.

Det har inte varit något sug idag efter alkoholen förrän vid sextiden ikväll. Då sa det bara pang, precis som tidigare. Kaffe och hårt jobb i trädgården är det som har räddat mig dessa timmarna och nu är följeslagaren inte bredvid mig längre. Fastän det finns några timmar kvar på detta dygn så vet jag att när jag lägger huvudet på kudden då är jag fortfarande nykter. Så stolt jag känner mig. Tjoho!

Tanken har slagit mig flera gånger under dagen hur jag ska klara nykterheten denna gången! Stora fester ligger framför mig de kommande veckorna igen. Jag klarade mig tidigare utan alkohol, men känner mig inte lika tvärsäker denna gången. Antagligen måste jag först komma över den första tröskeln igen och återfå min starka vilja och krigslust. Javisst finns den där, men lite naggad i kanten.

Morgondagen kommer nog att bli tuff. Det är dax för växthuset igen. Jag var där inne igår och rotade runt bland alla krukor och burkar. Gissa vad jag hittade? Jo, en av mina berömda muggar. Jag förstår ärligt talat inte hur den har hamnat där igen? Det kan ha varit i ett svagt ögonblick förra veckan när jag körde av banan ordentligt? Ingen aning? Flaggan på växthuset/suphuset är naturligtvis inte på plats. Minns inte när jag såg den senast för jag har inte varit där ute på ett tag, vad jag kommer ihåg. Kanske hitttar jag den i morgon blöt och äcklig om den finns kvar i någon buske.

Just nu känner jag mig så där lugn i kroppen igen, men jag vet hur snabbt det kan ändras innan alkoholsuget är på plats igen.

Attack och tänk positivt!

Rövarkulan2

Skönt att vakna nykter i morse, men min mage mår fortfarande inte bra. Efter en kopp kaffe vaknade magknipet och obehagskänslan igen. Den fick väl riktigt på fan förra veckan.

Natten har varit jobbig och jag har haft svårt att sova. Kroppen har inte kommit till ro och jag känner igen detta sedan i våras när jag startade mitt första ärliga försök att bli av med alkoholen. Något som gör mig glad är att jag inte mår så dåligt nu som jag gjorde då. De första tre dagarna var fruktansvärda med det tog totalt ca tio dagar innan jag kände att en vändning var på väg i kroppen. Det som är bra nu är att jag har en erfarenhet av att "gå ur" alkoholångerna. Som sagt är det dag tre idag och det gäller att hålla min följeslagare borta.

Sol och värme har aldrig varit något som jag tycker om och just nu är det så här i Skåne. Det är svårt att vara ute i trädgården och jobba fysiskt, men det måste gå. Tar min tillflykt till skuggan och vatten när det blir för jobbigt. Funderar på att ta det dopp och simma lite för att skingra tankarna? Det har hjälpt förr och kanske gör det så även nu.

Nu blev det mycket "gnäll" från min sida, men vad ska man ha detta forumet till om man inte ska vara ärlig och skriva ner hur man känner och tänker. Det blir en dagbok där jag "bläddrar" tillbaka i historien om min alkoholkonsumtion och genom det veta att det bara blir bättre och jag kommer längre och längre ifrån suget. Hade min första "tråd" kunnat bli sönderbläddrad så hade den varit det. Rövarkulan lyckades jag klanta till med inlogg osv så den stängdes ner. Jag var nykter när det hände och det gör mig irriterad. Men, men! Nu är jag som sagt på gång igen och det är bara till att spotta i nävarna och ta nya tag.

Attack och tänk positivt!

Rövarkulan2

Det hjälpte med ett bad. Kallt som sjutton men det rensade hjärnan en stund. Nu gäller det att fixa resten av dagen redan och tankarna på alkohol finns hos mig hela tiden.

sommartös

Låter uppfriskande Rövarekulan 2 med ett kallt bad :-) Man kan ju undra varför man tänker på det hela tiden? är det för att det är "förbjudet" liksom..slutade lite tidigare idag och hade så många planer, putsa fönster, nya gardiner, renbädda.... och mitt i allt tänkte jag, visst blir det trevligare med ett glas vin hmm lite roligare kanske? Undrar så varför denna känsla kommer nu efter nästan tre veckor utan ett glas mitt i veckan! Jag har inte problem med att sluta dricka eller så därför tar jag max 3 glas per dag under helgen och det har jag alltid klarat men det är det där onödiga glaset mitt i veckan jag vill få bukt med. Du verkar så tapper och envis Rövarekulan, superbra för det är så man lättast går vidare positivt!

Rövarkulan2

Du har rätt i att det känns trevligare med ett glas rött Sommartös, men det leder oftast till mersmak. Inte bra! Har du hållt upp helt i tre veckor eller druckit något på helgerna?

Jag klarade dagen utan alkohol. Dag 3 som i regel är en jäkeldag av längtan till berusning. Det blev en dag med arbete ute och det hjälpte nog. Vissa perioder under dagen har längtan varit ganska stark, men inte så att jag föll till föga och gav efter. Älskade maken och jag körde en sväng på ett par timmar nu i kväll och det var så skönt att vara nykter.

Attack och tänk positivt!

Rövarkulan2

Underbart att vakna utan baksmälla, men fy sjutton vilken natt. Lika svårt att sova som förra gången i våras. Jag vet att det blir bättre så det är bara till att hålla ut.

Igår märkte jag hur energin kom tillbaka. Höll på från morgon till sen kväll och stupade i säng. Det var skönt.

Så, nu är det full fart mot en dag utan alkohol.

Attack!

Rövarkulan2

Så härligt det var i morse att hoppa in bakom ratten och köra iväg. Ingen baksmälla och att få känna sig frisk och kry både i kropp och knopp! Träffa kamrater och sticka iväg till ett mål för dagen och umgås. Najs!

Trött som fan efter de senaste nätterna med mycket lite sömn, men det gör ingenting eftersom det inte har varit en alkoholsömn. Det lät inte klokt, men svårt att förklara.

Det känns att kroppen är på väg till det normala igen som jag har längtat efter. Allt startade så bra i april med 53 dagar eller något utan en enda droppe. Sen kom en dag här och en dag där. Mina , komma dagar blev fler och fler så därför var det lika bra att börja om igen. Retfullt! Undrar vad eller hur jag tänkte förra veckan som var den första på semestern när jag marinerade mig själv frivilligt! Ingen aning! Alkoholhjärnan vann iaf.

Just nu känns det så jäkla bra, fast jag har blivit av med mina kamrater och sitter i bilen och väntar. Dom kommer väl så småningom, men tills dess ska jag bara njuta av tystnaden och frihetskänslan. Hoppas de går en runda till var de nu befinner sig. Hehe!

Lev livet och tänk positivt

Rövarkulan2

Vaknade nykter i morse och flög upp för att attackera kaffekokaren. In i duschen, på med ansiktet och sedan ut i bilen. Hämtade ägg ute på landet och fixade en del ärenden. Så jäkla härligt!

Suget och tanken på alkoholen finns hos mig med jämna mellanrum. Just nu kan jag ge följeslagaren en snyting, men hur blir det resten av dagen? Min önskan är att slippa suget och den underliga längtan efter eländet. Jag mår så bra utan alkohol. Klara ögon, bättre hy och vitare tänder. Mina organ mår också mycket bättre. Slipper hjärtklappning och svettningar dagen efter ett intag, men lik förbannat finns tanken på alkoholen där.

Jaja! Precis som förra gången så är det bara att spotta i nävarna och ge sig fan på att klara dagen.

Attack och tänk positivt!

Så bra för dig att du tog tag i det igen. Så ärligt och starkt. Jag har också hållt upp i perioder med börjar alltid igen. Men jag måste förändra, måste försöka inse att jag inte kan dricka. Lycka till rövarkulan, jag hejar på dig!

välmening till dig Rövarkulan.

Om du vill att sugen ska bli svagare, för att till slut upphöra så du slipper dem, ja då måste du för det första sluta dricka alkohol ibland. Varje gång du dricker göder du beroendehjärnan så den är lika stark hela tiden. Därmed får du starta om med en lika hård och svår kamp varje gång.

Acceptera att du kommer att få sug, de är oundvikliga i början på nykterheten för oss som druckit oss till ett beroende. Var inte rädd eller orolig för sugen, utan bestäm dig för att du ska klara av sugen. Redan där påbörjar du mentalt (med sunda förnuftet) att få övertaget över beroendehjärnan. När du sedan klarat av några sug får du mer erfarenhet och vana att klara dem, och därmed börjar de klinga av och bli svagare och glesare.

När man är orolig och rädd för sugen, och kanske tänker "Jag skulle klara av att leva nykter om det inte vore för de sjukt starka sugen, jag är chanslös mot dem!", så är det beroendehjärnan som är med och spökar, och låter A-dörren stå lite på glänt.

Jag menar nu inte på något vis att det är lätt att klara av att börja leva nykter. Då skulle inte denna sida, AA, beroendecentran, etc. behöva finnas.
Det är inte lätt. Men det är möjligt.

Jag är ganska säker på att de flesta som varit nyktra en längre tid, så gott som helt blir fri från sug. Själv har jag inte haft något på snart ett halvår.

Jag önskar dig all styrka och framgång i din kamp Rövarkulan.

Rövarkulan2

Hej på dig! Jag har liksom inget val om jag vill må bra. Innan april i år när jag gjorde mitt första ärliga försök att bli av med skiten så mådde jag sämre och sämre. Såg mer och mer sliten ut. Jag började misstänka att jag fick ont i lederna när jag drack mycket rött vin. Konstigt kanske, men så kändes det.

Jag önskar dig lycka till i kriget mot alkoholen.

Rövarkulan2

Hej! Tack för dina mycket tänkvärda ord. Du har helt rätt! Jag klarade av 53 dagar (tror jag att det var) utan alkohol i förra försöket. Därefter vet jag inte vad jag tänkte på, eller om jag över huvud taget gjorde det? Dessa dagarna mådde jag så bra efter att kroppen hade återhämtat sig och torkat upp efter marineringen.

Denna gången har jag precis som du skriver mer erfarenhet av att möta suget och ändra tankarna över alkoholen. Vetskapen om att jag kan klara av vissa situationer bättre gör mig lite starkare för varje gång. Det är faktiskt en ren glädje och jag njuter faktiskt av den.

Rövarkulan2

Wow! Vilken känsla när jag vaknade i morse. Sovit helt ok och kände mig pigg och kaffesugen. Upp och full fart mot kaffekokaren och ut mot brevlådan för att hämta dagens tidning. Najs! Kaffe, cigg och läsa lite i morgonsolen var riktigt härligt. (Nästa krig blir att lägga av med rökningen)

Jag har fått för mig att när jag dricker för mycket alkohol så får jag ont i kroppen och då framförallt i lederna. Funderar på om det är kroppens reningsverk som inte orkar med och att det gör så hela kroppen mår dåligt. Ja, så måste det vara eftersom jag inte har ont någonstans i vanliga normala, nyktra fall.

Nu tänker jag fokusera på att vara nykter och må bra plis att njuta av det i fulla drag. Semestervecka tre har börjat och jag har mycket att uträtta här hemma och tänker passa på nu när jag mår bra.

Attack och tänk positivt!

Rövarkulan2

Underbart att vakna nykter och inte såsig i huvudet. Inte ont i kroppen efter frivillig marinering och förgiftning. Najs!

Har läst lite om min egen historia i tråden och blir smått förbannad. Hade jag nu inte gett vika för alkohol i ca 25 dagar så hade jag varit nykter i närmare 150 dagar!?! Hallå? Frågan är nu hur mycket min kropp ege töogen kan stå emot detta elände? På något vis måste jag försöka se något bra i detta ändå. Så, under dessa många nyktra dagarna sedan starten så måste mina organ må bättre. Dvs inte dränkta i alkohol som innan jag hittade hit. Ögonen är klarare, tänderna vitare, huden ser fräschare ut och jag har blivit av med tio kilo. Familjen mår bättre och så även jag.

Nu är det dax att börja sluta röka också, Milde tid! Ska prova med någon sorts tabletter som jag egentligen är motståndare till, men som jag nog måste ta. Var hos min "röksyster" igår och tog blodtrycket. Tydligen så är det ok 130 / 69 / 56. Jag fattar noll! Hur som helst så är det dax att bli av med rökningen oxå.

Både rökt och marinerad? Är inte det "pulled pork"? Ska kanske döpa om mig till det i stället?

Med vänlig hälsning,
Pulled Pork

Rövarkulan2

Jag sa till maken för en stund seda att;
-nu ska jag ta min lilla whiskymugg med kaffe
-varför det, sa maken
-vadå?, sa jag
-kl är ju inte tolv än, sa maken
-vad har det med kaffe att göra???
-är inte det onödigt att ta en whisky med kaffe i?, maken igen
-jag ska ha kaffe i min lilla whiskymugg och inte tvärt om
-jaha, jag tänkte att det här blir inte bra, sa maken igen
-hm!

Bedrövadsambo

Det är nog bättre att du är lite mer stabilare i din nykterhet innan du slutar röka. Det är alltid klokast att göra en sak i taget. Sluta med nikotin är ingen baggis! Typ värsta missbruket.