Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Det som har varit, har varit. Ingen ide' att älta över, möjligtvis att lära av. Det som kommer att ske ska vi heller inte oroa oss över, möjligtvis planera för. T ex så behöver vi som har olika nivå på utmaningar med A planera för att vi inte sätter oss i situationer där det blir onödigt svårt med att hålla sig ifrån. Finns en bra bok i ämnet du tar upp: Power of Now, Eckardt Tolle. Finns även på svenska. Njut av nuet!

Sannah

Nykterheten kommer få gå först denna gång, och det innebär att säga nej till diverse saker. Men jag väljer att se vad jag nu i stället ska få uppleva, nya saker, nya riktningar!
En reflektion på väg hem var verkligen, det är så vackert ute nu! Kan inte minnas att jag tänkt så förut, min hjärna var upptagen med att tänka på alkohol och när nästa gång skulle vara!
Nu är det som om ett annat välbehövligt lugn börjar smyga sig på!
Dina ord morgondag är jag så tacksam för!!?

Blir rörd att läsa det du skriver. Det finns en vilja och kraft hos dig som jag tror kommer att bära långt. Känner inte dig men hoppas och tror att du kommer att lyckas!

Ellan

Med nykterheten händer det så ofantligt mycket med oss. Våra sinnen väcks till liv och förmåga att känna på riktigt kommer tillbaka. Givetvis är det upp och ner och ibland gör det ont. Men att tillåta sig att faktiskt känna och våga stå kvar i det så har vi kommit en bra bit på väg. Att leva livet på livets villkor är ett vanligt uttryck men jag gillar det. Tror att du kommer att upptäcka fler och fler småsaker som du tidigare inte tänkt på men som nu fyller dig med något betydelsefullt. Vacker natur, ett äkta glädjerus, att kunna se dig själv i spegeln och våga möta din egen blick, att det luktar gott när det regnar, att du känner dig mentalt närvarande, att du har en ny frihetskänsla mm. Nu gissar jag bara utifrån egna upplevelser men det är så mycket som blir enklare. Å jag blir så glad när jag läser att du prioriterar din nykterhet. Jag tror att det är en av nycklarna till att få tillfriskna.
Stor kram
Ellan ☀️

Sannah

Med erat stöd Tombor och Ellan❤️❤️
Att just kunna se sig själv i spegeln och möta min blick och leva livet på livets villkor, ytterligare saker att lägga till och bevara för mig!

... att du och dina sinnen börjar upptäcka/se/känna saker i det 'lilla' och kanske många gånger självklara och uppenbara. Vilka vinster du redan sett med ett fritt och nyktert liv. Fortsättning följer, en intressant framtid väntar.... Kram

Sannah

Som dyker upp dag 14.
Är en beroendepersonlighet och kontrollmänniska. Märker att jag nu vill ta tag i allt. Allt ska nu bli väldigt bra...
Funderar på att sluta snusa med. Har provat att sluta en miljon gånger! Att sluta är inga problem... men att hålla det där, faller tillbaka gång på gång.
Men på något sätt är det som om jag vill bli fri!!
Märket även att beroenden tar sig i nya uttryck... Handlar lite mer än vanligt... som om att jag måste ha något att hänga upp livet på!
Jag är vaksam för nykterheten går först!
Vad är jag så rädd för?? Mig själv?
Kram alla där ute!!☀️

AlkoDHyperD

Om du mitt i en impuls att t ex handla eller agera på rastlöshet genom att fylla tomrummet med något, bara stannar där en liten stund och utforskar känslan.
Kanske hittar du någonting intressant, kanske är det svårt och diffust, som en oro eller inre klåda (så är det för mig). Jag tror faktiskt det kan handla om någon slags rädsla för sig själv, eller tankar, känslor och behov som finns hos en själv och gör för ont att upptäcka.
Jag tror för min egen del att det är känslomässig ensamhet och att inte ha erfarenhet av att bli "buren" eller någon trygg hamn att landa i som skapar den där överaktiviteten hos mig. Hur ser din ut?

Sannah

Precis det du skriver har jag letat efter! Du förklarar det på ett sätt med insikt!
Det är en känslomässig ensamhet helt klart och jag agerar ofta på impulsen, vågar inte vara kvar i den.
Det är helt klart något jag inte vågar upptäcka. Men tiden börjar så sakteliga bli det, att börja våga upptäcka.
Jag är oerhört tacksam för ditt svar!
Är du psykolog?
Kram?

Milleoner

Vreden ö er mig själv är inte ny men känns färsk så här andra dagen efter att körkortet rök...Jag behövde det för att se allvaret och är bara så oändligt glad att jag inte skadade någon.....fysiskt. men son och familj som inte förstått, så blev sveket vad jag kan kalla psykisk misshandel
Självförakt är min nuvarande följeslagare men med ett uns av stolthet i kanten eftersom jag tog antabus i går..

Sannah

Vi kan inte förändra det som varit utan ta det som lärdom. Låt unset av stolthet bära dig framåt. Detta första dagen på resten av ditt liv..
Kram!

Jag tror din känsla av frihet är det vi kallar att att slippa fotbojan.
Den underbara känsla kommer bli starkare och starkare för varje dag.
Det är det skönaste med att leva nyktert, tiden att fundera på hur/när och
stressen kring det, är borta. För det är stressigt att leva under ett beroende.
Och dyrt!

Och det där: Vad ska jag göra istället för att dricka? kommer ändras
till: Vad mycket tid jag har över nu när jag inte dricker, vad mycket man hinner
med när man inte är full eller bakis.

Håller med Tombor, det märks att du seriöst och genuint vill sluta med A
och det är den bästa förutsättningen av de alla. Man MÅSTE vilja förändra.
Den viljan har du det går att läsa i dina inlägg.

Ta inte allt på en gång. Tänk: "det viktigaste först".
Spännande att följa din resa.

Kram

MM

Sannah

Min vilja är verkligen stark och jag vill verkligen bli fri!! Dock är jag så ödmjuk inför detta då jag fallit otaliga gånger och börjat dricka igen. Jag är mästare på att sluta med saker och mästare på att börja igen ofta omärkbart. Jag stänger då av allt och bara sätter fart...
Denna gång är dock annorlunda kring beroendet, jag söker stöd, jag vill ta reda på orsaker bakom, är nyfiken på vad för jag inte vågar stå ut med vissa känslor så som ensamheten inom mig själv, läggdär till rädslan för att dö somjag verkligen inte vill!!
Kram?

Tofslan

Har läst din tråd, vad duktig du är som har mer än två veckor! Det var nog länge sen för mig... men förhoppningsvis snart igen! Att du verkligen VILL bli fri har allt att göra med det och att leva i nuet skulle vara en gåva, men ibland känns det som att man måste döva ångesten på något sätt. One day at a time.

Sannah

Att leva i nuet är inte det lättaste! Min ångest är så ihopkopplad med alkohol, nu utan orkar jag åtminstone stå ut med mig själv. Det tuffa nu är att alla minnen kommer i kapp... inte konstigt jag har haft ångest! Jag har minsann inga alkoholproblem har jag tänkt, stoppat huvudet i sanden till en riktig alarmklocka ringde.
Jag har nattat barn full, varit aspackad dagen innan julafton och spytt hela natten fram tills barnen vaknade. Jag har kört rattfull, varit otrogen, supit bort plånböcker, kravlat på alla fyra hem från fester, förstört ett äktenskap men problem det hade jag inte... ha ha haaaa rätt ut på mig!
Kram till dig ta bara en dag i taget!

AlkoDHyperD

När jag läser dina inlägg tänker jag : hon har fattat vad som krävs, hon har vad som krävs
Vilja till förändring, beslutsamhet, ödmjukhet inför svårigheterna, förståelse för komplexiteten
Du är inne på ett bra spår när det gäller att utforska dina känslomässiga triggers och se mönster. Impulsivitet tillsammans med flyktbeteende när ångest eller andra obehagliga känslor blir övermäktiga är en farlig kombination för oss som har beroenden.
Just detta, att förstå hur viktigt det är att röra sig i riktning mot något - självrespekt, självmedkänsla, värdighet - och inte bara kämpa med vita knogar för att avstå från att dricka. Vissa dagar måste man hålla i så knogarna vitnar, men för en (livs)lång nykterhet behöver livet hanteras på ett annat sätt än tidigare.
Jag tror att du även nästa månad, och nästa...kommer att hålla dig nykter.
(och ja, jag har på mitt CV förutom alkoholberoende och ADHD även kurator/psykoterapeut...;-) bra på att hjälpa andra men det tog ett par decennier att komma till mig själv..).

Sannah

Dina inlägg AlkoDHyperD gett mycket bra insikter till mig! Du har samanfattat saker som gör att jag förstår.
Visst är det märkligt att en kan vara bra på att hjälpa andra men att hjälpa sig själv är något annat.
Tack för att du och ni andra stöttar, läser och skriver!???
Idag ska jag vara nykter!

Jag tycker att alla stöttar varandra på det sätt man kan i detta forum. All stöttning är bra, oavsett hur orden kommer ut eller hur man formulerar sig.
En del kan ha svårare för att få ner ord i skrift men därmed inte sagt att man inte stöttar ändå.

Alla får en kram av mig. Ni är bäst. Men det vet ni redan att jag tycker.

Kramar

MM