Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Svepte in med all kraft!!! Hjärnan gick på högvarv, desperat försöker hitta en väg att berättiga ett glas! Eller åtminstone nikotin!!!! Dock har jag lärt mig att inte agera på känslan och långt i bakhuvudet säger en röst svagt, "ett sug håller i sig i tjugo minuter, håll ut"
Jag håller ut, köper choklad!!! Ingen alkohol eller nikotin!
Men jag lovar det var nära....,

Tofslan

Vad starkt av dig. Ät all choklad du kan. Jag har otroligt svårt när suget kommer... man går på impuls. Som tur var har jag inte haft något än denna gång. Men det kommer väl. Kanske. Jag ska komma ihåg 20 minuter.

Sannah

Suget kommer och då gäller det att vara lite beredd, typ ha en plan. Min är att stå ut för att sedan känna hur det går över för det gör det!
Men shit vad jobbigt det är! Tänk om någon i just den stunden frågar "ska vi ta ett glas vin?" Hade inte kunnat motstå det idag....
Jag måste säga som det är rätt ut! Att jag inte dricker alkohol.

Sannah

Blir väll sockerberoende istället... inte bra men bättre än alkohol iallafall :)

Tofslan

...det tåls att tänka på. Tycker det är okej att äta godis, chips och kanske snabbmat såhär i början. Vi måste vara snälla mot oss själva.

Ellan

Starkt gjort Sannah! Du stod emot och stod upp för dig och ditt mående.❤️
Jag tror oxå på att vara snäll och (ganska) tillåtande mot sig själv i början. Inte att ersätta alkoholen mot frosseri eller så men att äta lite godis eller annat tillåter jag mig. Första halvåret åt jag ofta choklad och drack Cola zero men det lugnade ner sig. Var vaksam på att jag inte ersatte ett beroende med något nytt. Men att sätta upp mängder av andra förbud tror jag försvårar allt. Jag har ofta varit sådan. Vill ändra allt på en gång och har då ofta fallit platt. En sak i taget och idag stod du emot suget. Grym är du!
Kan du se om det var något speciellt som förekom suget? Hungrig? Arg el irriterad? Frustrerad? Tristess? Ensam? Trött? Ja du fattar...? Eller något annat.
Stor kram!❤️

Sannah

Blir så glad och så tacksam för att du/ni där ute tar er den tiden att läsa och peppa!
Jag tror att det var trötthet i kombination med törst samt mycket intryck, jag var ute på stan idag. Ville stänga av och slippa känna...

Sannah

Ta aldrig mer än en dag i taget! Så fort siktet ställs in förlångt fram kommer missmodet och det går nog inte tankar...

Träna och ät väl men OBS bli inte för duktig det leder till att inte orka tankar...

Så små steg, en dag i taget, läs och skriv här!

Vet att det kommer vara värt det!!!

Sannah

Jag har kommit ur fasen, lycklig och euforisk som avstår!
Nu är det att kämpa igen! Måste inse att det kommer dalar av trötthet och skit. Livet har ju alla sidor! Jag kommer dock inte att dricka! Jag tränar nu på att visualisera hur jag tackar nej, väljer A-fritt och berättar att jag mår bäst utan.
Kommer heller inte att ta till tobak!
Dock blev det ett nikotintuggummi.,, bättre det än att falla helt..,

Kram alla där ute!!!

Tofslan

...att du säger nej, tar alkoholfritt etc. Det är ju allt man kan göra egentligen. Tänka på dåliga minnen alkoholen har medfört och hur dåligt man mår av den hjälper ju lite men när suger kommer är det svårt. Jag har också svårt att acceptera när man mår dåligt fast man inte dricker, så konstigt egentligen. Som att allt skulle vara en dans på rosor hela tiden. Livet är en bergodalbana. Hade haft svårt att sluta med två saker samtidigt, starkt av dig!
Kram!!

Sannah

För att du peppar och delar med dig!

Idag har jag varit nykter i fyra veckor!!
Det känns bra!! Fortfarande är jag livrädd att jag ska falla för ett sug...
Måste verkligen tänka på att inte utsätta mig för risksituationer!

Det är sommar och semester! Jag njuter av att vakna tidigt! Att se hela dagen ligga framför mig! Jag är fri att ta bilen hela dygnet om jag vill!!
Mina fina barn är verkligen värd detta! Vi hittar på saker, gör utflykter! Jag närvarande och jag ser i deras blickar att de mår bra!!! Detta gör mig stolt!!

Detta forum är verkligen min livlina! Utan er hade jag fallit igen!!!

Kram??

Ellan

Hej Sannah,
Jag är så imponerad av dig och din villighet till förändring. Det har gått fyra veckor av nykterhet, stort grattis till dig.❤️
Känns som att du kommit in i en ny fas av din resa och det är en prövning. Intala dig själv att det är just det, en prövning. När det har gått en period där det känts ganska så enkelt så kommer det en tuffare sådan. Så länge du är medveten om dessa svängningar så kan du oxå enklare acceptera dessa. Att säga till sig själv; att ok nu är det någon/något som vill få plats i min hjärna och jag ser och känner det och det är ok men jag tänker inte agera på det. Jag observerar det, känner det och släpper det. Det är ok att suget kommer men det försvinner, jag släpper det. Jag har tom bett min beroendeperson att dra åt h-vete. Nu är det JAG som tar över. Att känna rädsla för något, ex suget, är inte farligt. Det ser jag snarare som att du är på din vakt. Så kände även jag när jag kom hem från min behandling. Jag var rädd! Men du och jag lär oss av situationer som uppstår. Vi lär och det stärker oss.
Sommar, sol och semester innebär för många av oss stora utmaningar. Välj aktiviteter som stärker din nykterhet. Det blir inte roligare, soligare eller mer semester med alkohol i våra liv. Var positivt egoistisk och avstå från situationer som inte är bra för dig.
Det blev ett långt inlägg men det är bara av välvilja. Inga pekpinnar bara av omsorg.
Njut av stunderna när lugnet infaller, närheten till dina barn och att du har påbörjat något riktigt värdefullt för dig själv.
Stor kram
Ellan!❤️

Sannah

Du skriver så bra att jag blir tårögd här!!
Du peppar på ett otroligt bra sätt! Jag är evigt tacksam för detta ska du veta!
Många kloka saker som jag tar till mig!!

Ha en fin kväll!! Kram?

Hej Sannah! Har läst din tråd ordentligt nu och den är som att besöka sig själv för två år sedan ungefär. Jag drack nog oftare än du när jag slutade men var sällan (el aldrig) jättefull. Tror det är bra som du gör att sluta helt. Jag hade och har dörren på glänt och det funkar sådär. Så eftersom jag testar så kan jag beskriva det du slipper när du inte dricker. Oro och rastlöshet i kroppen, ångesten över vad som hände igår när man passerade gränsen, planering av inköp och drickande, oro över att vara nykter nog att köra, oro över biverkningar, oro över att sanningen ska komma fram. Ångest över att inte vara en tillräckligt bra mamma,
Två månader tog det för mig få ett lugn. Så jäkla skönt att slippa dessa tankar på alkohol som jag nu har igen. Det är tröttsamt att vara fokuserad på alkohol. Jag dricker inte dagligen, inte så mycket heller, men är tillbaka i att alkohol tar upp tid i mitt liv. Att det tar tid att reda ut olika saker här på forumet är nog bara bra, det är tiden att planera och dölja konsumtion som är tröttsam. Så skaffa dig en plan för hur du gör om nån frågar om du vill ta ett glas vin.., det kommer tillfällen när man överrumplas. Och tillfällen när man är svag. Den där idealiserade bilden av alkohol och att a gör molnen lite mer rosa, den vet vi ju båda att den inte stämmer. Du är verkligen fantastiskt duktig och jag tror som alla andra här att du faktiskt lyckas!

Sannah

För att du läser och sätter ord på allt det jobbiga! Precis så som du beskriver att planerandet och att dölja var såå jobbig!!

Jag kommer ihåg engång när jag var på familjemiddag och sprang i väg ut i köket flertal gånger och hällde i mig rödvin från flaskan mellan glasen jag drack vid middagen.... herregud liksom!
Eller gångerna jag hällde i mig sprit från en garderob innan jag skulle få hem mina barn.
Det är minnen som dyker upp!!!
Så många jobbiga händelser och skit!
Ändå har jag inte trott att jag varit alkohlist... utan trott att jag är som andra eller viljan att vara som andra och kunna ta ett glas!

Verkligen tack för att du tror på mig!
Kram?

4 veckor, Grattis!! Dag läggs till dag. Kroppen har avgiftats med allt vad det innebär med känslor, mående mm. Du verkar så målmedveten på ett härligt sätt.. Kram..