Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Att det finns ett härligt stöttande trots att många har fullt upp med sig själv. Många änglar och ett antal ärkeänglar då om du frågar mig, även om man såklart inte ska värdera. Men mitt inlägg var ett försök till uppakattning utifrån vad jag läst. Vi kämpar vidare!

Sannah

Stöttar så klart! Det är tur vi är olika för en tar till sig av olika saker :)

Kram?

Sannah

Solen skiner och jag har semester.. Ett sug kom!! Starkt och längtan efter öl men efter middagen släppte det. Tror det betor på att jag blev mätt! Dricker gärna på tom mage och efter två öl är jag mycket belåten! Men som ni vet stannar det inte vid två... Då nu med insikt är det bättre att skita i det helt och fullt.
I morgon är en ny dag och nya tag. Att vakna utan att ha druckit är bara det bästa! Ta bilen tidigt och bara sticka iväg!
Återigen en dag i taget, sugena kommer att komma men också att gå.

Jag har hört att man ska äta ofta och lite (mellanmål) när man slutar med A.
Många som trillar dit på hungern. Det rådet får man hos läkare och terapeut.
Kanske suget kan ha med blodsockret att göra?
Kanske värt att testa.

Och kanon att du stod emot.
Det är det viktigaste.

Kram

MM

Ja, håller med MM, ofta är det tuffare när man är hungrig. Eller törstig, kan lura mitt sug genom att ta ett par rejäla klunkar med kallt kolsyrat vatten. Men min största trigger är nog ändå Trötthet. Har nu sista tiden återinfört en kort siesta ibland på aftonen, har hjälpt på ett bra sätt. På återhörande!

Sannah

Tack för stöttning! Triggers är luriga! Ja, jag har större sug när jag stressat eller när jag är törstig på em.
Hunger lika så. Har i botten en ätproblematik som gör det svårare att få i sig tillräckligt men jag jobbar på med det!

Funderingar på morgonen,
Att vakna på morgonen utan bakfylla är värt allt! Det är en av känslorna jag lägger på minnet som belöning när suget sätter in på em.
Funderar om jag med alla dessa råd och insikter även kan använda för att sluta snusa?? Ja, kanske? Borde vara samma mekanism.

Nu är det semester och en på måååånga år som nu ska levas utan alkohol. Konstigt och ovant. Allt det jag förut såg fram emot omvärderas. Att tex åka utomlands går bort, gå på pub går bort, dricka vin på altanen går bort, vad blir kvar? Jo, de enkla sakerna.. bada, äta god mat (jag förknippar inte öl och vin med mat)
Detta blir spännande och läskigt!

Kram alla där ute!

Ellan

Jag har också semester nu och ska utomlands. Känns helt ok då resesällskapet är medveten om min beroendesjukdom och ringen sitter på fingret. HALT, är bra verktyg att använda sig av, dvs hungrig, arg, ensam (eng. Ledsen på svenska) och trött. Bra att ha i bakhuvudet mest hela tiden.
Har du någon annan hjälp än forumet att tillgå? Jag får tex på AA-möten vilket jag gillar då jag får träffa likasinnade på riktigt. Kan vara en tanke när det är tufft.
Önskar dig en fin och lugn fredag.
Kram!

Sannah

Hjälp har jag. Ingen vet något.. Jag har varit på några AA möten men det var inte min grej. Tror att skammen är för stor!
Dock vet endel om att jag väljer bort alkoholen för att jag sagt att det inte ger mig något osv...
Jag bara orkar inte erkänna...
Men jag vet ändå att jag inte kan dricka alkohol. Min ranson är som sagt slut och jag vill inte mer!
Detta forum har nog varit min räddning!?

Samma här.. Forumet är verkligen toppen.. idag skulle sambon iväg och dricka med en kompis. Jag fick lite panik, vet inte varför. Började leta på youtube om föräldrar som super osv. Kollade alkohjälpen, och lugnade ner mig... Jag kan inte säga att jag fick sug, men blev nervös?? Nu känns det bättre... Det är inte farligt eller dåligt att känna sug eller oro.. Det är känslor som går över... Huvudsaken är att vi håller oss nyktra för att följderna blir så oerhört tunga....

som man har tillgängligt 24/7. Och det kan knappast bli mer anonymt än så här. Och man behöver ju faktiskt inte berätta mer än vad man vill och känner för. Huvudsaken är ju att man själv vet om sina problem. Det räcker med att säga att jag mår inte bra av alkohol längre. Eller nått annat som inte är en lögn men inte hela historien. AA passar inte alla. Inte mig heller. Känner mig inte alls bekväm med att berätta i en grupp om mina problem med folk jag inte känner. Jag var på ett par möten, gav det en chans men det var inte bekvämt alls. Så jag använder mig av er och forumet istället som stöd och för peppning.

Det funkar utmärkt.

Sannah

Sätt för vi är olika :) Verkligen tack Miss lyckad och mondaym. för era kommentarer.

Jag går mot tre veckor! Känner igen denna fas som består av lyckokänslor eufori! Nu njuter jag och tänker faktiskt inte som tidigare att ha ha detta är ju lugnt ju! Nu kan jag dricka igen, å nej jag njuter men med vetskapen att just nu är det som farligast!
Mitt liv just nu är att undvika all form av lockelse! Det erbjuds alkohol i varje hörn! Resturanget, uteserveringar, konserter som är gratis med överflöd av alkohol! Vuxna människor som samlas och dricker tillsammans tror att de umgås :) men försvinner i sig själva, får suddig blick och beter sig weird :)
Vad gör jag? Jo jag njuter av helt andra saker helt själv... utåt sett upplevs jag nog som konstig men jag själv är galet nöjd!
Och det är det som räknas ju.

Du har rätt inställning! Undvik såna ställen tills du är säkrare. Jag minns lyckokänslan och euforin och vet du, den kommer fortfarande ibland! Vid tanken på att jag klarar det, stoltheten över mej själv för att jag inte berusar mej. Du har kommit långt på väg, de första veckorna betyder väldigt mycket. För varje dag är du en bit till och vill inte förstöra det du uppnått. Det allra viktigaste är att du bestämt dej, no matter what, att inte dricka igen. Att inte tro att nu kan du hantera det och begränsa ditt drickande. Där faller många. Man måste ge upp drömmen om att kunna bli "normal", måste sluta tycka synd om sej själv för att man inte kan. Rikta in sej på att leva nyktert. Sörj för all del, det är en process. Visst har även jag små glimtar ibland då jag tycker det skulle vara trevligt att vara "normal". Kunna dela en flaska vin med maken på solsemestern. Men så har det ändå aldrig fungerat för mej så. Jag har ett mycket bättre liv utan.
God fortsättning! Du har rätt attityd! Jag tror på dej.

Ps jag har inte heller haft nån annan hjälp än forumet

Ellan

Önskar dig en fin dag idag juli månads första dag. Du tänker så rätt i att undvika situationer som kan trigga dig.
Vill oxå förtydliga att min fråga om annat stöd än forumet var ställd i all välmening, inget annat. Vi är alla olika och våra vägar kan se olika ut. Huvudsaken är ju att vi är nyktra och mår bra.
Kram
Ellan

Sannah

Du är verkligen inget annat än välmening!!❤️
Typiskt mig att förklara allt om varför hit och dit :)
Tack för erat stöd kloka ni! Santorini för att du delar med dig Ellan lika så!
Alla ni som läser och peppar!!
Utan er vet jag inte vad!!
Kram?

Sannah

Är över! Och de blev vita :)
Nu väntar som sagt semestern på fem veckor. Jag kommer få kämpa endel tror jag just för att det kommer regna förlag på att hitta på saker som involverar alkohol! Det är 40 årsfest, vin med vännerna, släktkalas och allt det vanliga utöver så som pubar, uteserveringar osv.
Jag kommer hårdra det och bara gå på 40 årsfesten och släktkalaset. Då laddar jag med A-fritt!
Och en dag i taget!
Jag går mot tre veckors nykterhet med nybörjaren och starkvilja om förändring.
Jag tar små steg som ska läggas till stora kliv och självrespekt!
Jag har på detta forum varit aktiv! En räddning! Jag läser och läser!
Om jag nu inte skriver varje dag utan mer sällan så betyder det inte att jag ger upp!
Kramar och styrka till alla!!

Bedrövadsambo

Kanon att du har en plan ? Du har verkligen bestämt dig ?????

Och strategier är nödvändigt. Jag har en bror som efter många års nykterhet var på jobbresa med nya kollegor. Dom visste inte om hans beroende. Utan hans närvaro på en resturang hade dom beställt in öl till alla. Det blev hans fallgrop den gången och snabbhissen ner till a-träsket. Och klättrandet upp sen via hissvajern(metafor) vilket tog lång tid.. Kram...

Härligt att läsa om dina framsteg och alltfler nyktra och fria dagar! Har även själv haft sköna och fria dagar, trots möjligheter att dricka. Har också valt bort vissa sammankomster med polare som skulle på pub och umgås. Visst, lite tråkigt, men såhär i början behöver vi vara noggranna så att vi inte utsätter oss för onödiga svåra situationer. Och hur kul är det egentligen och sitta och höra på alkosurret, där många pratar och ingen lyssnar.... Njut av sommaren och friheten och fortsätt gör fina val. Kram!