Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Märkliga saker händer här i nykterheten :)
Oväntat roliga saker! Idag har varit en underbar dag med härliga människor!
Jag hade inte kunnat uppleva denna dag om den kom för fyra veckor sedan.. då hade jag varit bakfull och inte vågat köra bil...
Kram!

Ellan

Jag väljer att se dessa saker och stunder som belöningar. Gör vi "rätt" saker så får vi tillbaka något i oväntad form. Något vi inte räknat med...
Fortsätt njuta av din helg!
Kram
Ellan

Lim

Grattis till 4 veckor!! Det är verkligen en vinst att slippa skämmas inför sig själv och andra när man tänker tillbaka på de gånger man druckit. Minnena finns kvar men med tiden bleknar de lite så att man slipper ha så ont i magen jämt.

Du gör något mycket bra för dig själv och dina barn genom att vara nykter! Det betyder mer än allt annat. Fortsätt på den här vägen ❤?

Sannah

För dina ord!
Ja minnen finns det gott om! De kommer upp med jämna mellanrum! Minnen jag verkligen velat förtränga!

Sitter och funderar på varför jag gjort så här mot mig själv och mot andra??

Denna skam med! Jag har verkligen jobbat hårt för att dölja! På slutet var det oundvikligt det var bara fråga om tid innan allt hade brakat!

Vet att jag förra sommaren på riktigt ville hyra en stuga i skogen själv!! Intalade alla och mig själv att jag var introvert och behövde ensamheten.., vilket skämt! Jag är jätte social och enda anledningen till att hyra en stuga var att få dricka obegränsat i min ensamhet, sorgligt!!

Kram alla där ute!

Det är bra med de där minnena. De är svåra att hantera när man dricker, eftersom de gör ont, men när man är nykter gör man nog klokt i att ha dem nära. Dit vill man inte tillbaka. Jag vill dock tillbaka till den euforiska nykterheten igen, när man verkligen kände glädjen i att vara nykter. När man alltid kunde köra, slapp planera vininköp och var så närvarande Du gör verkligen klokt i att tänka på allt positivt med att vara nykter.

Sannah

Tack Sisyfos och Dionysa!

Skriver och mår alltid bäst på morgonen! Att vakna tidigt, dricka kaffe och fundera när hjärnan är klar det är denna tidiga morgon tid jag har i mitt minne hela tiden när det blir tufft! Inget slår en nykter morgon!
Mina triggers är em, trötthet och törst.
Därför är just att bli mindre duktig överlag viktigt! Att vila mer och prestera mindre.
Jag har fortfarande svårt att säga nej när tillfällen med alkohol finns. Jag måste undvika olika saker och omvärdera vad jag tycker är kul.
Just nu är jag i ett läge där jag trivs bäst hemma med min lilla familj dvs jag och barnen. Jag gillar att promenera och ha djupa samtal med ytterst få vänner. Jag gillar att träna. Men sedan är det stopp! Sedan vet jag inte vad som är kul??
Kram alla där ute!

Härligt att läsa dina inlägg och att det flyter på. Stänga dörrar, relationer, situationer o s v tror jag är en bra start till att hitta nytt som ger energi. Prova lite nya saker som man aldrig provat? Kram och en härlig dag till dig!

Ellan

Eller kanske förmiddag... jag har blivit en sjusovare! Hemska tanke, jag har kritikern i mig, att nu missar jag ju heeeela dagen.?
Du skriver och beskriver så bra Sannah. Eftermiddagar har oxå varit svårast för mig. Efter kl 15 och fram till 19. Jag kopplade ihop det med energiintag och började äta mellis som barnen. Fungerade faktiskt de flesta gånger. De dagar jag kände av det åkte jag inte hem. Försökte roa mig med något, tog en fika, hälsade på mina föräldrar etc. Jag skriver i då-tid för det gick över... tanken kan slå mig ibland men nu accepterar jag den, känner in och släpper den fri.
Tänkte också på det du skriver om roligheter. Den är faktiskt svår. Jag får ibland en känsla av vilsenhet, och det var värre förra sommaren. Vem är jag och vad tycker jag om att göra? Jag hade liksom skapat en bild av vem jag var och vad jag tyckte om och det stämde inte alls. Jag ville inte träna stenhårt så jag fick blodsmak i munnen. Inte heller är jag sååå social som jag trodde. Det är kanske dags för dig att våga utforska dig själv lite. Ta upp en gammal hobby, hitta en ny eller så kanske du finner ro i att göra minsta möjliga just nu. Se det som en möjlighet att finna något nytt inom dig. Inspireras av barnen. Nu vet jag ju inte ålder på dem men att hitta något nytt tillsammans med dem är helt fantastiskt.
Njut av dagen Sannah. Den är din. ❤️
Kram
Ellan

Sannah

I en nykter dagbok. Känns bättre och bättre med tiden! Går mot fem nyktra veckor, även om just tiden i veckor inte spelar så stor roll då jag tar dag för dag!
En vana börjat etablera sig att inte dricka! Sugen finns där men de sveper över ganska fort!
Jag upplever sommaren varmare, soligare, roligare! Konstigt?!
Att sluta med nikotin går så där... använder nikotintugummi men så får det vara....
Är mer fri än på länge! Hela mitt väsen har druckit klart!

Gunda

Av att läsa fin tråd. Grattis till 5 veckor det måste kännas härligt.
Vill bara viss stt jag läser även om jag inte skrivit så mycket.
Kram o god natt!

Sannah

Att läsa här inne om andra med samma kamp!! Lätt att känna sig ensam och att alla andra "normala" :) klarar att dricka och njuta... Varför är detta beroende sååå skambelagt??
Vill bara skrika ut i världen att jag har problem! Men icke, här sitter jag och kämpar på i det tysta... förutom här! Tack gode Gud för detta forum!!
Nää en springtur blir det idag!
Behöver rensa skallen!!
Heja oss alla duktiga kämpare!!!

Jame

Härligt jobbat! Passerar själv 15 dagar idag. Helt enorma positiva hälsoeffekter mentalt och fysiskt. Att det så snabbt kan bli bättre gör att jag inser hur sjukt farligt detta dödliga gift är. Det är skäl nog för mig att kämpa för att vinna denna kamp. Jag ska vinna denna kamp och ger alkoholen ett stort finger!
Kämpa på, vi grejar det!!

Sannah

Bra jobbat själv med 15 dagar!!
Ja, det är en stor skillnad!!
Lätt att tro att nu klarar jag ett glas! Men eftersom jag redan testat det förut vet jag att det är lika med förfall! För ett glas leder alltid till fler...

Hej Sannah! Har läst din tråd och känner igen mig i mycket. I inlägg nr 13 skriver du: "det här är mitt livs utmaning", och det träffade mig. Det känns som att det är så jag ska tänka, det får liksom en annan tyngd och blir ju på ett sätt mer spännande, om man kan se det som starten på något helt nytt. Ett äventyr. Jag vill så gärna ha en varaktig förändring denna gång. Just nu på dag 17 känns det bra men jag vet att det kommer att svänga. Men jag ska klara det, när den dagen kommer, förhoppningsvis med hjälp härifrån. Kram!

Sannah

Verkligen Allva! Vårt livs utmaning!!
Här finns vi och stöttar, läser de som går före oss med sin klokskap!
Kram ?

känner av mer frihet och att du är tryggare i nykterheten Sannah.
Just den här frihetskänslan är en stor sak med nykterheten.

Tack för hälsningen i min tråd.
Önskar dig fortsatt framgång med nykterhet och frihetskänslan.