Här hittar du användarnas tips på bra litteratur, internetsidor och filmer.

Uturdimman

"Jag ska bara fixa en grej i köket" och "tack,det är bra"

Anders 48

Har läst en bok som heter "Njutningsparadoxen", av Maggan Hägglund. Tyckte att den var rätt bra - och igenkänningsfaktorn var, i alla fall för mig, rätt stor. Hon skriver om sig själv - och hur hon slutade att dricka alkohol helt o hållet. Hon vänder sig också till de som vill minska sitt drickande - om man inte är inne på att sluta helt.

Li-Lo

Det korta svaret är att alkohol är en såväl vatten som fettlöslig molekyl vilket innebär att den påverkar alla våra celler och organ. Att börja dricka och att sluta dricka förändrar oss. Samtidigt vill jag gärna uppmuntra dig att besöka din barnmorska/gynekolog om du plötsligt fått en förändrad blödning vid menstruation. Det finns många skäl för det.

ta hand om dig

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Nyttliv

Hejsan
Jag läste en bok som heter AnsvarsFULL av Camilla Kuylenstierna. Den var bra.

"Snälla mamma, sluta dricka!" köpte vi på Bokbörsen, ett antikvariat på nätet för 40:- inbunden, ny! Den verkar vara slut i övriga handeln.
hälsar Dion(ysa)

Pontus

Hej, har ni tips på bra ljudböcker att lyssna på, gällande alkohol ?

Är inte så mycket för att läsa, och lider av sömnsvårigheter, så är ljudböcker bra för mig.
Nyligen medlem på storytel men vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Jättebra fråga, säkert aktuellt för många att hitta, jag funderar på om titlar som finns när det handlar om alkohol på "vanliga" bibliotek som böcker går att söka som ljudböcker på nätet/storytel och bibliotek? Kanske någon här på forumet som läst något de tyckte var bra som kan tipsa så har du något att söka på?

Hoppas du snart får svar! jag skriver om jag kommer på någon titel som finns som ljudbok!

Vänligen
Rosette
Alkoholhjälpen

Galenpannan87

Tack för alla tips! Det finns en rätt ny dokumentär med Louis Theroux (Drinking to oblivion) som handlar om ett sjukhus i London som tar emot folk på avvänjning, rekommenderas starkt!

Jag kan tipsa om Sanna Brådings bok, "För mycket av allt" som är en självbiografisk berättelse som kom ut i höstas. I övrigt tror jag nästan att jag läst alla andra böcker som rekommenderats i denna tråd! :)
Ett tips är att låna böckerna digitalt, dvs som e-böcker. Då kan man snabbt och enkelt (med sitt bibliotekskort) låna en e-bok till sin dator eller iPad precis när man har lust. Och så är det ju gratis dessutom. Jag har skaffat tre olika bibliotekskort (från tre olika kommuner) så jag kan söka på olika bibliotek om någon bok inte skulle finnas som e-bok i min hemkommun. Vem som helst kan skaffa bibliotekskort i vilken kommun som helst, så det är tipset för dagen! :)

Poppy50

Life on the rocks

mycket bra bok med ena ny slags vinkel på addiction..

Hittat en ny artikelserie på SvD, "Den nya nykterheten". Man måste vara prenumerant för att läsa men just nu finns erbjudande om en gratismånad så jag nappade på det. Gjorde bl a ett test, "Vad vet du om alkoholkonsumtion". Hade bara 4 rätt av 11 frågor.. Man kunde även läsa om Riddargatans verksamhet, det verkar bra där.

Seger

Jag kan rekommendera Codas arbetsbok, för anonyma medberoende, de tolv stegen.
Jag köpte boken och den ger mig massa
Det finns mer litteratur! Inom coda.
Men jag har inte lyckats sluta dricka, insikterna är för mig dock värdefulla. Som att dela andra människors identitet i det mesta, uppmärksamma detta och sluta upp med det!
Leva som egen individ bland andra ett livsprojekt.