Önskar: Tips på bra litteratur, internetsidor, filmer!!

215 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Sannah
Sluta snusa på tre veckor

Den boken och tänket kring att sluta med ett beroende anmanade jag! Riktigt bra!

Sannah
"Snusfri på tre veckor "

Så heter boken..

Allva
Appar

Jag använder appen Sober Time och tycker den är bra. Man håller koll på antalet nyktra dagar och får notiser varje dag i form av uppmuntrande tänkvärda fraser. Sen har jag också skaffat den svenska appen Alkosmart. Den kostar 39kr i månaden och då får man tillgång till mindfulnessövningar, ställa fråga till terapeut, fylla i hur man tycker att ens relationer, känsloliv, sömn etc fungerar och vad man ev vill förändra. På instagram kan man följa Alkoless och få tips på fräscha alkoholfria drycker. Man kan även anmäla sig till ett nyhetsbrev där.

Lim
Dokumentär

https://youtu.be/dja8Zx39Jks

En väldigt bra dokumentär om alkohol. Den visar hur missbruket tar olika form. Den festande unga tjejen, vindrickande mammorna, alkoholiserade pappan som fyllesnackar med sin stackars femtonåriga son 😔😔, den äldre och gravt alkoholiserade mannen.

Man vill verkligen inte ha ett enda glas när man ser den här sorgliga verkligheten.

santorini
Per Holknekt

Jag har läst hans bok. Ärligt skriven, inte förskönad. Bra. Filmen Flight tyckte jag också om

anonym11208
Bakfyllekliniken?

Den går i kväll 22.45 på svt, har alltså inte sett den, men kan nog vara intressant.
"Ett gäng kompisar donerar sin bakfylla till vetenskapen. Direkt efter en festkväll på krogen lägger Jesper, Jacob, Sille och Mette in sig på en specialklinik på Rigshospitalet i Köpenhamn. Här genomgår de medicinska mätningar och tester för att undersöka vad alkohol gör med vår hjärna och hur hjärnfunktionerna påverkas. En populärvetenskaplig serie om alkohol och dess effekter på kropp och hjärna."

Krasch
Tre filmtips

"My name is Bill W." Med James Woods och James Garner från 1989. Handlar om Bill och Bob AA:s grundare.
"Katt på hett plåttak" med Elisabeth Taylor och Paul Newman.
"When a man loves a woman" 1989 Andy Garcia och Meg Ryan, som spelar alkoholiserad hustru.

Brummelisa
Britta Bergrens bok

Den är slutsåld på Bokus

Mallan66
En sorgligt träffande låt
Mimsan
Tips på bra litteratur; 30 Day Sobriety Solution

Hej alla,

måste rekommendera denna fantastiska bok som behandlar alla våra problem och hjälper till att finna svar och lösningar. Boken finns i bokhandeln (red av admi), dessutom webbaserad. Vänder sig framför allt till dem som vill klara detta på egen hand, dvs utan AA-möten mm. Man får lägga ner en hel del tid men det är ju den vi behöver att fylla för att kunna hålla oss ifrån att dricka, eller hur? Varje kapitel (dag) berör ett för oss aktuellt ämne. Jag hoppas att den kan hjälpa er som den hjälpt mig. Har växt och bearbetat mycket under dessa 30 dagar.

(redigerat av admi)

Kramar och lycka till:)

anonym17399
Martina Haag, Det är något som inte stämmer!

Den handlar inte om missbruk, utan om hennes skilsmässa, stark beskrivning av svek och ångest samt vägen tillbaks.

Btt
Film på you tube

En dag i taget , heter den 60 min svenskt drama.
Mycket gripande

Vilsensjäl
Hemsk

https://youtu.be/CrTlI6seM0A

Om du inte redan sett den. Kram

Kayak
OYNB?

Någon som har erfarenhet av OYNB(One Year No Beer)? Program där man ska utmana sig själv att vara nykter 30/90/365 dagar. Vore intressant att höra erfarenheter!

https://www.oneyearnobeer.com/

skogsfrun
bra artikel om beroende

https://www.svd.se/hjarnvilja-kravs-mot-sotsuget

Handlar om sockersug men poängterar att droger fungerar på samma sätt men är mycket mycket kraftfullare

Det kan vara bra att känna till detta med hur hjärnan funkar vid beroende när man känner som att man har dålig karaktär et c.

anonym11208
Kjell-Olof Feldts bok?

Någon som har läst? Ska börja läsa den tänlke jag.

DetGårBättre
Jag har lånat "vägen ut" och

Jag har lånat "vägen ut" och ska snart läsa den. Lånade dock Per Holknekts självbiografi, den var mycket bra. Underhållande och rolig, men framförallt styrkegivande och insiktsfull. En bok jag tycker alla bör läsa. Dock vill jag själv bara testa mina egna vingar igen som jag gjort tidigare!

Btt
KjelOlofs bok

Läst den inte jättebra skriven tekninskt.
Men värd att läsa. Han hade ju ett tungt missbuk undrar hur det fungera för honom i dag?
Schulman Alex skrev en bok om sin mammas alkoholism " Glöm mej" den var fantastiskt bra skriven.
Sedan finns det en film på You tube om en reporte i usa som höll på att stryka med i sin alkolism Elisabet Vargas heter hon.
Dessutom en film som heter en dag i taget. Alkoholism. Mycket bra bägge

anonym11208
Jag har börjat läsa Kjell-Olof Feldts bok "vägen ut"

och jag tycker den verkar bra!! Så den rekommenderar jag! Vet att andra har rekommenderat ansvarsFULL också, men jag slänger även jag in en rekommendation om den boken.

Snart 50
Hej!

Hej!
En mycket bra bok är Promille av Anna Sjöström. Den innehåller mycket bra fakta om alkohol o dess effekter

kaffemedmjölk
Tv-serie

I serien Love som finns på Netflix har en av huvudpersonerna problem med alkohol och börjar besöka AA-möten. Den inspirerade mig.

freedom2017
kysst av spriten
Omochomigen
Filmtips

"28 dagar" tycker jag är en bra film. Kommer gå tillbaka till denna tråd då många lämnat bra tips.

Kampen
Litteratur

Stefan Einhorn, konsten att vara snäll och Kay Pollak att välja glädje.

Kampen
Glöm mig

Fantastisk skildring om medberoende och kärleksfullt skildrad om en alkoholiserad mamma. Alex Schulman

Anthraxia
This Naked Mind - Annie Grace

This Naked Mind - Annie Grace.
Kommer på svenska under 2018!

Och filmen "One Little Pill"

IronWill
Loudermilk

Om en nykter alkoholist som lyckas stöta sig med alla (trailer):
https://m.youtube.com/watch?v=soHhYqXyUlY
Går på HBO Nordic. Ger mig lite ljus under mörka stunder. :)

Tofslan
Läs!

This Naked Mind av Annie Grace
Alcohol Lied To Me av Craig Beck

Anthraxia
The Cure for Alcoholism - Roy

The Cure for Alcoholism - Roy Eskapa

Jag vet att det är lite omdebatterat, men boken är bra om man behärskar engelska.

Ignoramus
Markus Heilig - Alkohol,

Markus Heilig - Alkohol, Beroende & Hjärnan
Anette Sörgaard Nielsen - Behandling Av Alkoholproblem
John Berryman - Recovery samt Dream Songs (börja med Dream Songs och sen Recovery)
Phil Shoenfelt - Junkie Love
Jack Kerouac - Big Sur - faktiskt bästa jag läst med Kerouac, brukar inte gilla honom och var mycket skeptisk, men den här fick mig att förstå honom bättre, eller åtminstone tro mig förstå, själva mannen är ju död så det kan vi aldrig veta.

Sidor