Här hittar du användarnas tips på bra litteratur, internetsidor och filmer.

skammen

För den som har tillgång till HBO kan jag tipsa om deras dokumentärfilmer Addiction, där tas missbruk (inte bara alkohol) på ett väldigt lärorikt sätt. Många experter som uttalar sig och även missbrukare och anhöriga.

Maria68

Har inte läst "Flodhästen i vardagsrummet" själv men hört den är mycket bra. "Flodhästen" är mamman som dricker för mycket.../Maria

Maria68

Jag har alltid hört att hjärnan inte förstår själva ordet INTE. För om man tänker "Jag ska inte äta godis" så tänker man ju på godis. Istället kan man tänka " jag vill och älskar och kommer att äta morötter" hihi hur man nu ska överföra det... "Jag ska dricka alkoholfritt" kanske?/Maris

Poppy50

Hej jag är en slukare av klipp o film på youtube och i detta sammanhang vill jag verkligen rekommender er att söka fram intressanta dokumnetärer o klipp där, speciellt Intervention som finns massor av avsnitt om folk med olika drog o A problem som familjer gör en intervention på- det är verkligen rätt in i verkligeheten , Rekommenderas!!

xoxo

Att leva ett liv inte vinna ett krig
(En bok om acceptans)
Författare: Anna Kåver

Vem bestämmer i ditt liv?
(En bok om medveten närvaro)
Författare: Åsa Nilssone och Anna Kåver

för alla problemdrinkare.
Skål ta mig fan! av Torbjörn Åberg. Alla lär känns igen sig på olika sätt och få bra motivation till att göra något åt problemet.

Åter

Här finns ju många bra boktips ☺

Har nu beställt på Bokus

Inte mer än fullt än tack!
Haag, Benny | Ljudbok

Per Holknekt 1960-2014
Holknekt, Per / Lutteman, Markus | Pocket

Lady Gaga

Den korta sammanfattning jag läst om boken fick mig tårögd, redan där liksom. Jag är en mamma som varit nykter i en månad, jag har en 22-årig dotter som bor hemma. Även om mina problem varit och är förhållandevis 'milda' i brist på ett bättre uttryck, så river det ändå i hjärtat bara att läsa beskrivningen av boken. Jag kommer absolut att läsa den, frågan är om den sänker mig just nu, om det helt enkelt är för tidigt att läsa den än? Det kanske låter som ett konstigt resonemang, men mina samvetskval runt min dotter och hennes känslor är jag liksom helt uppe i just nu. Frågan är om det är bättre att vänta lite med att läsa den, och f.n. bara försöka läka de sår som finns just nu, så gott det går? Observera att jag inte 'stoppar huvudet i sanden', utan snarare känner att jag/vi just nu behöver ägna oss åt det som är positivt och bra, som en paus från allt som inte är det. Låter det konstigt? Det är alltså en uppriktig fråga, de av er som läst den, finns det vissa perioder som ni skulle rekommendera att man läser den eller väntar lite med det?

Tollo

Hej,
Vill tipsa dig om AA/Stora Boken (i.a.f. på engelska) och massa mindfulness CDs på Spotify
samt
Zen Cast (på Podcast Addict appen), föreläsningar mycket mindfulness och buddism, på engelska.

Zinga

Vet inte om ngn rekommenderat "Tusen små bitar" av James Frey. Finns att köpa som e-bok o jag har den på Dito.

DagnyLotta

Jag läste den här för ett bra tag sen "Jag ska bara fixa en grej i köket" av Moa Herngren. Avlidna Bengt Bedrup har skrivit några böcker också, då han drabbades av alkoholproblem, men som han sedan blev fri ifrån. Han skrev boken "Drick och må bra". Har läst den, men lösningen "bet" tyvärr inte på mig..

fiskarn

Har också läst Moa Herngren. Skit bra! En annan bok jag ofta läser i är Leva nykter. Köpte den på ett AA-möte. Många kloka råd.

fiskarn

Hej! Hoppas du klarat att vara nykter. Jag tog tyvärr ett återfall efter nästan två månader nykter. Har läst boken och den gav mig inspiration, men jag har inte samma kval som du har/ hade.
Lycka till!

fiskarn

Har nyss läst Spola kröken köp en porsche men Isak Isaksson. Man får många råd och tips och förståelse för vad som händer när man dricker. Och hur man kan förändra sitt missbruk. ( KBT)

Rädd

Olle Karlsson har skrivit en bok som heter "Kristendom för ateister". I den skriver han om sin väg ur alkolismen men även mycket om meningen med livet & kristendomen.
Filmtips: When a man loves a woman.

skammen

Är det någon som läst något av Stanton Peele? Amerikansk forskare, inriktad mot missbruk (vad jag förstår) och kritisk till AA. Hörde honom tala i en podcast (ljudet var uruselt så inget jag kan rekommendera) men han verkade veta vad han talade om.