Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg, alla vet ju varför jag skriver här. Problem med alkoholen. Drack första gången när jag var 17 år och älskade det från första stund. Mitt mål just nu är att inte dricka söndag-onsdag. Jag är ledig torsdag-söndag. Oftast så dricker jag inte söndag, måndag, tisdag men sen på onsdag börjar jag känna mig "värdig" eller vad man ska säga, men försöker hålla mig till torsdag och då blir det hus i helvete! Senaste tiden så dricker jag på torsdag, fredag och lördag. Ibland har jag druckit på söndagen också... när jag vaknar full då är det kört. Då fortsätter jag bara dricka för att hålla kvar i någon sorts känsla och inte bli bakis. Men sen blir det ju ännu värre dagen efter. Förra måndagen var hemsk. Då hade jag druckit non-stop torsdag-söndag med kanske några timmar emellan nykter. Jag var typ halvt paralyserad och kunde inte gå till skolan och låg hemma i sängen hela dagen. Mina händer bara skakade. Stackars, stackars kropp.

Varför dricker jag? Jag skulle nog säga att tristess är en del av det. Vana. Och jag blir mer utåtriktad. Har väl en släng av social fobi som ger mig ångest, alkoholen tar bort lite av det i stunden. Men jag märker ju att efter en dag av drickande så ökar ångesten med 10.000%. En av mina föräldrar var alkoholist och även pillermissbrukare så gener är kanske en del av det. Det är lätt att dricka, allting känns lättare. Jag bor i ett land där alkohol är VÄLDIGT tillgängligt, går att köpa nästan 24/7.

Vad vill jag förändra och varför? På senaste tiden (eller har det alltid varit så?) så tänker jag på alkohol nästan hela tiden. Så fort jag vaknar så kommer tankar. Oftast när jag börjar tänka att "nu har jag inte druckit på ett tag, vad bra" då är det nästan 100% att jag kommer dricka den dagen, utan att jag har bestämt det. Jag vill kunna bestämma själv, och hålla mig till att inte dricka en dag även om det finns möjlighet. Och som jag skrev förut så vill jag börja med att inte dricka söndag-onsdag. Jag mår inte bra av detta, och kroppen mår inte bra såklart. Jag har en underbar man och jag vill uppskatta honom utan att vara påverkad hela tiden. Något jag har börjat med är att inte köpa alkohol själv, men jag frågar fortfarande min man om han kan köpa och han köper hem själv också utan att jag har bett om det. Spelar ingen roll vad det är, jag är inte petig. Jag vill sluta be om alkohol i alla fall.

Det är väl en mjukstart för mig... Vi får se hur det går.

Tofslan

...jag brukade spela piano och tennis också. Nu känns det som att jag inte gör ett skit. Dags å ändra på det!

Tofslan

Jag har verkligen all tid i världen just nu! Istället för att känna tristess, så borde jag ta detta som en chans att lära mig något nytt. Jag skulle kunna lära mig spela banjo t.ex (min man har seriöst en banjo ?). Ska verkligen tänka på detta imorgon.

Sannah

Samma som du! Vad gör man med all tid?
Jag har börjat att träna lite smått! Men man jan väll inte träna jämt?? Eller så kan man det :)
Jag tycker du är duktig!! Du ger dig inte!! Ett vinnande koncept!!
Kram

Sannah

Samma som du! Vad gör man med all tid?
Jag har börjat att träna lite smått! Men man jan väll inte träna jämt?? Eller så kan man det :)
Jag tycker du är duktig!! Du ger dig inte!! Ett vinnande koncept!!
Kram

Jag virkade konstant i ett par månader i början av min nykterhet. Hjärnan var helt ockuperad av garn, mönster, youtube (hur man gör) - det var extremt bra då både händer och hjärnan fick arbeta. Väldigt bra terapi. Wordfeud låg också högt på listan. Hade säker 10 spel på gång dagligen.

Banjo är coolt. Lite Bluegrass. Kör på det.

Annars är ju träning extremt bra. Speciellt för sömnen, man somnar gott efter ett hårt pass med bastu efter.

Själv ska jag ta en flamencokurs i höst. Jag ska smattra ut A-djävulen via fötterna tänkte jag.

Kämpa på och kram

MM

Tofslan

Tack vännen! Eller, hur man kan ju inte träna jämt?! Jag går 10,000 steg per dag ändå är jag rastlös. Ska svetta ut det ordentligt på gymmet idag tänkte jag.

Tofslan

Ja, jag är verkligen inne på det där med att virka. En av mina vänner har en son som fyller ett snart, kanske kan virka ett litet gosedjur till honom? Om jag börjar öva lite först. Banjo, haha... vet inte om det är min grej. Är mer en tangent människa när det kommer till musik. Men min man kan spela ett par riktiga countrylåtar på den, häftigt är det! Åh, vad underbart med flamenco, det ser så passionerat ut.

Tofslan

Idag mår jag bra. Allt känns frid och fröjd. Låter nästan löjligt men så är det. Helt underbart. Kommer klara denna dag, och imorgon och alla dagar till augusti. Antar att jag inte riktigt ville släppa alkoholen de andra gångerna jag testade, men nu vill jag verkligen inte dricka. Tredje gången gillt då. Jag ska till gymmet och köra ett stenhårt pass idag. Har lite svårt att somna, och sover inte jättebra när jag väl gör det men jag är ju ledig nu så det gör inte så mycket. Kan alltid ta en liten tupplur om jag känner för det. Hoppas ni får en jättebra onsdag!

Tofslan

Nej, det är verkligen inte helt enkelt men det viktigaste är att vi tar ansvar och försöker! En dag i taget. Idag ska jag inte dricka.

Tofslan

65 min PW på gymmet. Så himla skönt. En liten sak jag stör mig på bara... när det finns tusen löpband varför måste en människa välja det som är precis bredvid mig? I need space, please. I alla fall, jag brukar gå mina dagliga promenader ute i skogen eller parken men idag var det skönt att bara stänga av allt, lyssna på en podcast och ta steg efter steg på löpbandet.

Malta

Kanske ville löparen ha litet samkänsla med en annan :) Men förstår hur du menar. Ibland behöver vi space. Jobbigt blir det när medlöparen/crossutövaren ska hela tiden snegla på det du gör :) Speciellt enerverande blir det när personen är brunbränd med stajlat hår och med senaste outfiten ? och lämnar direkt när du har lämnat redskapet. Då känns det som att vara på singelklubb. Men, annars, nej, lurarna i öronen, musik på fullt ös och blicken litet glasartad, då kan inget störa fokus :)

Tofslan

Haha, jag tycker det är så sjukt irriterande. Gymmet är väl ett ställe där det är okej att vara osocial. Det blir ju lite som en tävling med människan bredvid, hur snabbt och länge kan du springa? Och det har jag inte lust med. Han kom som tur var i slutet av min träning.

Bedrövadsambo

Virka och sticka är otroligt bra återhämtning vid stress dessutom visar forskning. Det är något med kombon finpillande med fingrarna och hjärnans fokus på skapandet som är viktigt. Sen blir man förhoppningsvis nöjd med resultatet, och det är alltid bra ? Åtminstone efter lite träning!

Tofslan

Jag är ganska otålig av mig, men med detta ska jag verkligen försöka. Hoppas att hjärnan kommer ihåg lite från förr. Annars är det nog inte så svårt att lära om. Gud ja, jag kan förstår varför det är bra mot stress. Själva känslan av att "ha en mening" antar jag, just i stunden. Nu gör jag detta. Lite kontroll, kanske. Vill skapa något fint <3

Tofslan

Jag var inne på de där sidorna i typ två timmar igår. Jag dör vad fint det är, speciellt filtarna på Dada's place. Jag vill också! Inspiration! Virkade lite igår, kommer ihåg en del, ska fortsätta idag.

Tofslan

Och det ska bli ännu en dag nykter. Det här har varit en så bra vecka. Inget sug alls, det rullar på. Har ätit väldigt bra mat (förutom en hel del chips), tränat mycket och funderat på livet. Sömnen är sådär, men inte helt åt helvete. Det funkar. Idag känner jag mig lite trött, men ska dricka kaffe och sen ta en promenad tänkte jag. Måste dricka mer vatten också, är så himla dålig på att dricka vatten. Känner mig aldrig särskilt törstig.