Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg, alla vet ju varför jag skriver här. Problem med alkoholen. Drack första gången när jag var 17 år och älskade det från första stund. Mitt mål just nu är att inte dricka söndag-onsdag. Jag är ledig torsdag-söndag. Oftast så dricker jag inte söndag, måndag, tisdag men sen på onsdag börjar jag känna mig "värdig" eller vad man ska säga, men försöker hålla mig till torsdag och då blir det hus i helvete! Senaste tiden så dricker jag på torsdag, fredag och lördag. Ibland har jag druckit på söndagen också... när jag vaknar full då är det kört. Då fortsätter jag bara dricka för att hålla kvar i någon sorts känsla och inte bli bakis. Men sen blir det ju ännu värre dagen efter. Förra måndagen var hemsk. Då hade jag druckit non-stop torsdag-söndag med kanske några timmar emellan nykter. Jag var typ halvt paralyserad och kunde inte gå till skolan och låg hemma i sängen hela dagen. Mina händer bara skakade. Stackars, stackars kropp.

Varför dricker jag? Jag skulle nog säga att tristess är en del av det. Vana. Och jag blir mer utåtriktad. Har väl en släng av social fobi som ger mig ångest, alkoholen tar bort lite av det i stunden. Men jag märker ju att efter en dag av drickande så ökar ångesten med 10.000%. En av mina föräldrar var alkoholist och även pillermissbrukare så gener är kanske en del av det. Det är lätt att dricka, allting känns lättare. Jag bor i ett land där alkohol är VÄLDIGT tillgängligt, går att köpa nästan 24/7.

Vad vill jag förändra och varför? På senaste tiden (eller har det alltid varit så?) så tänker jag på alkohol nästan hela tiden. Så fort jag vaknar så kommer tankar. Oftast när jag börjar tänka att "nu har jag inte druckit på ett tag, vad bra" då är det nästan 100% att jag kommer dricka den dagen, utan att jag har bestämt det. Jag vill kunna bestämma själv, och hålla mig till att inte dricka en dag även om det finns möjlighet. Och som jag skrev förut så vill jag börja med att inte dricka söndag-onsdag. Jag mår inte bra av detta, och kroppen mår inte bra såklart. Jag har en underbar man och jag vill uppskatta honom utan att vara påverkad hela tiden. Något jag har börjat med är att inte köpa alkohol själv, men jag frågar fortfarande min man om han kan köpa och han köper hem själv också utan att jag har bett om det. Spelar ingen roll vad det är, jag är inte petig. Jag vill sluta be om alkohol i alla fall.

Det är väl en mjukstart för mig... Vi får se hur det går.

Tofslan

Min man är underbar, han stöttar mig till 100 %. Så glad att jag berättade för honom igår. Jag ser framemot att ha vårt eget lilla hus och fin trädgård där jag ska odla tänkte jag. Vet egentligen inte ett skit om hur man odlar men det kan man väl lära sig? Fina blommor och grönsaker.
Ja, idag är vi nyktra. Är så tacksam för en ny dag.

Tofslan

Haha, det fick mig att skratta. Tack för rådet! Är lycklig för jag bor i varmare klimat än Sverige så har odlat lite grönsaker på min balkong förut men drömmer om en färgglad trädgård. Det ska nog gå att ordna.
Ska läsa din tråd❤️

Så mycket roligare läsning nu. ♡ Hela du låter så glad och hoppfull. Precis som jag skrev tidigare, så var steget att berätta för mannen det största. Ingen annan än han vet, en del behöver mer hjälp och andra är envisa som synden och "kan fälv" som småbarnen säger.

Nu undviker vi bakis-helger. Häng på, så håller vi i det här en dag i taget, som blir till en vecka, som blir till... Ha det gott! ♡

Tofslan

Ja, det är det jag är just nu. Är fortfarande lite skakis och uttorkad från igår. Trött också. Men glad, och lättad. Det känns bättre. Tycker så synd om min kropp som får utstå det här. Att man frivilligt torterar sig själv. Igår fick jag gråta, skrika och säga allting jag ville säga. Så skönt nu. Jag tror och hoppas att detta är min vändpunkt. Vill inte tänka för långt fram, då blir det jobbigt. Läser och skriver här på forumet och det räcker just nu.

Tofslan

...då kommer jag må bättre (fysiskt alltså). Har haft ont i magen, huvudet och nästan hela kroppen idag. Men har tagit hand om mig själv, en lång dusch, ansiktsmask och näringsrik mat och såklart en MASSA vatten. Känner mig klar i huvudet och glad över mitt beslut.

Tofslan

Dag 3. Så skööööönt att vakna nykter, man tar det inte för givet när man har problem med alkohol. Idag händer det spännande grejer i vårt lilla hushåll... känner mig glad och förväntansfull. Har inte så mycket mer att skriva, ville bara uppdatera här. Hoppas alla får en fin dag!

Tofslan

Vi fick huset!!! Åh, jag är så glad. Det känns som en ny början, en nystart. Guuud, vad underligt det känns. Nu måste det packas och planeras och inredas och målas osv. Jag är glad att jag är nykter under denna process, vill och ska inte dricka.

Vilken grej, stort grattis. ♡ Och perfekt tajming för att få hjärnan på andra tankar än alkohol. Det här fixar du! Kram

Tofslan

Tack Mary och Vinäger! Det är verkligen bra tajming, jag är en sån person som har svårt att se det "lyckliga" i stunden, vilket jag borde öva på... vill alltid ha något att se framemot, som ändrar vardagen lite. De kanske inte är de sundaste tankarna, vilket säkert också har lett till mitt problem med alkohol. Vardagen är tråkig, måste dricka. Typ. Svårt att förklara. Men ni vet ju, att allt blir roligare i stunden när man är full. Inte värt det för mig dock, med allt skit som kommer med.
Den här gånger går det väldigt enkelt i alla fall, inga tankar på att dricka på en längre tid. Två månader i alla fall. Då känner jag att man är mer i zen med sig själv och kan ta rationella beslut, just nu måste jag detoxa. Vet inte varför det är så svårt att se sig själv helnykter men kanske kommer jag dit en dag också. Jag känner i alla fall att denna gång är annorlunda en de förra, känns inte tvingat eller som ett straff utan bara "jaha, nu klarar jag inte detta längre, jag orkar inte."

Mirabelle

Hej! Grattis till huset :) Det blir ett bra livstidsprojekt. Hus och trädgårdar blir aldrig färdiga. Så snart ett hörn är i ordning, så är det dags att börja rusta och omskapa något annat hörn... Det blir nog superbra för dig som blir rastlös i vardagens slentrian. Det är inget fel med att vara sådan. Vissa har högre kapacitet och energinivåer. Det behöver få utlopp. När livet går för långsamt, omgivningen segar sig fram, eller det inte finns en kraftansträngning att bita tag i så blir man lamslagen av den där känslan av rastlös meningslöshet... Och alkoholen blir så lätt en flykt från det. Nu har du ett stort projekt att sysselsätta dig med, och det kan mynna ut i hur många småprojekt som helst. Äntligen tillfredsställelse för den rastlösa själen som behöver något att se fram emot :)

Tofslan

Jag vet inte om jag skulle kalla det överskottsenergi för jag är rätt lat av mig ;) men rastlöshet och en känsla av att jag inte gör saker på rätt sätt, eller inte lever livet fullt ut. Ibland känner jag mig rätt bortskämt. Växte upp i en relativt "rik" familj, vi fick allt vi ville, reste mycket och hade aldrig svårt med pengar. Kanske därför jag känner att det hela tiden ska vara mer? Jag är lycklig lottad som kan äga mitt eget hus såhär tidigt i livet, det är jag stolt över. Vill bara inte hela tiden sträva efter mer, eller någonting bättre. Jag är orolig över mitt karriärval, att jag kommer tröttna, har aldrig jobbat mer än 1 år på samma ställe. Att jag bara har stått ut för att jag vet att det är tillfälligt. Oftast gillar man det man är bra på, så jag har bestämt mig för att jobba arslet av mig för att bli bäst, men jag är inte klar med skolan än. Är hoppfull men ändå osäker.

Idag är i alla fall dag 9 och allt rullar på. Inga problem än så länge, eller större sug.

Att vara i nuet en stund. Tror att det är viktig träning för den som alltid är på väg. Bra att du reflekterar själv över din situation och vad som har bidragit till att du är den du är och är där du är.

Så roligt med ett eget hus. Lite avis över känslan, kommer ihåg den trots att det var lääängesedan.

Må så gott, nu håller vi i! ♡

Tofslan

Konstigt hur fort ens humör kan ändras. Har haft en bra förmiddag men brukar gå ut och gå varje dag, idag regnar det men tänkte ändå gå ut. Allt blev bara fel, det började regna ännu mer, byxorna och skorna blev blöta. Bestämde mig för att gå tillbaka och känner mig arg och ledsen. Så töntigt över att bli ledsen för en sådan sak men jag kan väl inte styra hur jag känner. Försöker gå ner i vikt men vill bara dricka vin och äta chips. Känner mig som en dålig, tråkig och ful fru. Inte så kul just nu.

Tofslan

Tack hörrni. Ni har rätt, det lugnar sig ganska snabbt om man slutar analysera allt. Hehe, känner mig så jävla barnslig med dessa små utbrott - som en femåring ungefär.

Mary - intressant det där med att alkoholen stör serotonin i hjärnan. Vet du möjligtvis vad den heter och vart jag kan se den filmen? Youtube?

Det går jättebra för mig den här gången, märker nu vilken skillnad det är på att verkligen bestämma sig och TRO att man verkligen har bestämt sig. Jag har satt ett datum i slutet av mars... för motivation. Men om jag vill fortsätta så gör jag det, det här är min resa. Vissa kanske slutar helt och andra inte. För mig, så är give and take två månader nykter jättestort.

Tofslan

Tack Mary! Vet ganska mycket om hur alkoholen påverkar en fysiskt men faktiskt inte så mycket om hjärnan så ska lära mig mer om det.

Känner mig helt okej. Det går upp och ner, men det är för fan livet ju. Vad förväntar man sig? Att allt ska vara tipptopp hela tiden? Ja, antagligen därför jag (vi?) dricker. Försöker göra vardagen lite mindre grå, lite mer spännande. Fast det hjälper inte särskilt mycket tycker jag ändå. En ny termin på universitet har börjat och det känns skönt, något att fokusera på och lära sig. Tänker ofta på huset... tror att allting kommer bli annorlunda så fort vi flyttar in. Måste vara realistisk. Jag är ändå jag, fast i ett annat hus. Alkohol ligger långt bak i huvudet och jag vet att jag klarar mitt mål denna gång.

Hoppas ni har en fin tisdag!

Tofslan

Två veckor idag :) men igår höll det på att brista. Min svaghet är sociala sammanhang, det är liksom kopplat till alkohol för mig. Vi var på en comedy club, och det var jättekul men alla satt och drack. Förutom jag och min man då. Han håller sig också nykter just nu. Vi köpte red bull och åt nachos... Jag hade ångest mest under hela kvällen och längtade bara hem. Tråkigt, men kan inte bestämma över mina känslor. Vill kunna gå ut och njuta av saker utan att dricka... antar att det är träning.

Du var nykter! Det viktigaste nu i början. Känslorna blir förhoppningsvis annorlunda ju längre tiden går. Så småningom är nykterheten ditt normaltillstånd och du kommer inte att känna några mörka tankar. Bara vara, längtar tills det tillståndet infinner sig.

Lycka till! ♡ Kram