..

@Adde Jag håller med dig. Innan man gjort det kan man ju hela tiden ljuga för sig själv och andra, förhandla och slingra sig med olika förklaringar, men när man erkänner för sig själv så finns bara en väg kvar: att ta sig ur beroendet.
Blir så mycket lättare då!
❤️

Hej @Adde! Så som jag lärt känna dig genom forumet är du en sådan person som skulle ha skrivit något vid det nyåret. Nu har du inte gjort det därför undrar jag hur du har det och jag vill även önska det bästa till dig under 2024. Att du får behålla din hälsa, göra dina resor…jag vet även att du precis som jag saknar att någon hör av sig t dig på telefon. Så jag önskar även att du ska få ett telefonsamtal en dag🙏🏻

Kram❣️

Tack Varafrisk !! Ditt inlägg värmer <3
Jag vet inte riktigt hur helgerna bara försvann ? Helt plötsligt var det vardag igen ???

Igår och idag har livet gett mig nya kunskaper och jag älskar det ! Igår mha en person med ADHD som öppnade sitt innersta för mig och som lärde mig så mycket om hur hon fungerar och hur det ibland kan gå snett. Jag såg snabbt att grunderna i 12-steg är en bra hjälp för mig att förstå hennes sjukdom och som även kan hjälpa henne. Jag älskar ju att lära mig nya saker <3
Idag blev jag påmind om att en vän har bestämt att åka ner till sin hemstad i Ukraina för få möta sin man som hon längtat så svårt efter. Helt ärligt har jag ju försökt att övertala henne att inte åka dit ! Korkat....jag veeet...det är ju hennes egna fullt förståeliga beslut. Går allt bra kommer hon tillbaka om nån/några veckor !
Såna här vardagshändelser fick jag ju inte uppleva när jag var aktiv ! Så allt detta ger mig så mycket fina känslor som sov alldeles för länge när jag söp bort allt i känsloväg. Det är en dokumentär på SVT som handlar om året 1974 och det året kom jag nog ut som vuxen människa, var nog barn fram till dess :D 70-talet var en underbar tid för mig ! Så mycket som hände och som skulle upptäckas och allt skulle ske NU !! Och JA !! Jag var nykter då !

Fast det var så länge sen jag söp så kan jag känna hur spriten rann ner i strupen när jag ser nån halsa ur en flaska på tv'n ??!! Hur är det möjligt att minnet kan kännas så otroligt nära inpå ??? Jag vet ju att min alkoholism är kronisk ( och progressiv och dödlig ) men att smakminnet är så starkt fattar jag inte ??? Om jag jämför med muskelminnet så är det exakt lika !!

Att bli fullärd i min alkoholism verkar inte fungera !

Men idag ska jag inte dricka !

Jag läser i många trådar om hur man ska kunna fira nu när alkoholen inte längre är en del av livet.
Jag fick rådet att köpa en blomma (jmf filmen "28 dagar" med Sandra Bullock ) till mig själv eller äta nåt gott som bara jag gillar.
Och ja det fungerade i början, jag var ju värd allt det bara för att jag är jag. Allteftersom tiden gick blev det mindre och mindre med firande för min egen skull men ibland knackar det på.

Som idag när jag firar min nykterhetsfödelsedag <3 Inte alla som har 2 födelsedagar på ett år :D Jag tänkte inte på det när jag veckohandlade och sitter nu och funderar på om jag ska åka och köpa nåt gott till mig själv ? Kruxet numera är ju att jag har diabetes 2 så jag ska ju ge fan i sötsaker men å andra sidan så lever man bara en gång :-P Jag skulle ju kunna klappa mig själv på axeln och säga grattis och gå vidare med vardagen ! Får se hur det blir....får väl göra en uppdatering sen.

En annan sak jag ska göra nästa vecka är en större operation och kommer att få morfin några dagar efter.
Och jag är livrädd för att min beroendeperson ska vakna och kräva mer :O Förra gången jag var i den situationen så kände jag ett välkänt välbehag av morfinet så jag trappade ner så fort det var möjligt. En väldigt för mig skrämmande känsla. Men ibland måste man välja.....jag försökte stå över men redan första natten var jag tvungen att ringa på klockan för att få lite smärtstillande.... Oroande var att personalen hade noll kunskap om beroende och hur vi fungerar vilket var väldigt frustrerande. Jag behövde ju stöttning men fick inte nåt, noll, nada...

Idag ska jag iaf vara nykter och helt automatiskt kommer jag att vara nykter när jag vaknar i morgon så då kan jag ta ett nytt beslut !

@Adde Grattis på din pånyttfödd-dag! 🥳🥳🥳 Den är mer värd att fira än födelsedagen tycker jag. Men jag behöver inte varken göra eller äta något gott, jag nöjer mig med att inombords strutta runt som en mallgroda hela dagen 🐸

Kram 🐘

@Adde Gratulerar allra varmast på din dag!
Jag fick så mycket stöd av dig när jag nu börjat på nytt och det hjälpte.
Det är bra att ta Morfin när man har som mest ont. Och då ska man inte spara på krutet. Men snabb nedtrappning passar nog oss bäst, såsom du gjort tidigare. Hoppas operationen går bra.
Det där med att fira; Man kan göra som på nyårsafton; göra vad man har lust med och hoppa över allt firande.
Jag önskar dig en riktigt fin dag i alla fall, hur du nu väljer att gestalta den :) <3

Först : Tack Andrahalvlek och Denlillamänniskan för gratulationerna <3

Sen......ÄNTLIGEN har har jag hittat Medberoendekurvan som motsvarar vår beroendekurva av Jellinek !!!! Jag har den på papper men inte fixat att lägga upp den här men NU !!!

- Borttagen länk pga försäljning -

@Adde Intressant med Jellinek kurvan för alkoholister och för medberoende. Har kollat i den första kurvan tidigare och idag igen. Kan enligt den kurvan se att jag inte riktigt hade nått min botten, den kroniska fasen, som tur är, men var på fler punkter i den kritiska fasen. Känns läskigt med hur det lätt skulle kunna ha blivit så mycket värre och att jag lyckades båda kraft och energi till att få stopp. För mig hade jag nått min botten där jag var och förstod att det kan bara gå åt ett håll och bli värre om jag inte slutar att dricka helt. Det måttliga hade med tiden blivit omåttligt beroende.

@Adde Jaha, ja. Klockrent!! Så där såg det ut för mig när jag fortfarande kämpade på i relationen med min exman. Samtidigt som jag ömsom smög och ömsom slamrade runt på Beroendekurvan enligt Jelinek. Jag är så glad att jag tagit mig ur Medberoendekurvan och nu bara ägnar mig åt mig själv och alkoholen. Ibland är en bild mer klar och verksam än långa rader med text. I alla fall för mig.

@Adde Kommer du ihåg att du rådde mig att bli "kompis med apan"? Jag har försökt titta lite närmare på det. Tänker ofta i bilder som jag sedan kan sätta ord på. Apflickan som var medberoende, var en sån där liten stackars circusapa med vippkjol och hårband. Med rött läppstift påmålat på apmunnen för att se mer betagande ut. Gjorde sig till med sina konster för att få aplåder och göra domptören nöjd. Den apan har tack och lov sluppit ifrån det livet.

Är det inte så att apflickan i själva verket är du Denlillamänniskan ?
Att bli vän med sig själv är nog ett av de viktigaste stegen mot en nykterhet med sinnesro. Och att uppskatta sig själv för den jag är. När jag skulle lämna behandlingen fick jag med mig att jag ska stå naken framför spegeln varje morgon och säga åt mig själv att jag duger precis som jag är. På så sätt sakta bygga upp min självkänsla och lära mig att lita på mig själv.

Många pratar om det lilla barnet inombords som vill ha uppmärksamhet långt upp i vuxen ålder och jag tror att vi beroende har det barnet undanstoppat nånstans och som behöver släppas ut.

Snart är det vår och då ska våra små instängda barn ut och leka !

@Adde God Morgon! Du har som vanligt fullkomligt rätt. Det där med det lilla barnet har jag förstått tidigare. Särskilt när jag har druckit och tyckt synd om mig själv (Verkar vara en favoritsysselsättning för många med missbruk).Inget fel med att tycka synd om sig själv, men det blir ju inte så konstruktivt i onyktert tillstånd. Ja, du vet ju själv. Den andra favoritgrenen är att läxa upp sig själv, när man nyktrar till. Kommer inget gott ur någon av tillstånden därför att det bara är att röra sig på linjen mellan ytterligheter. Så det där med att se på sig själv och inse att man duger, är betydligt bättre. Märkligt nog faller det sig svårt att stanna upp där. I allafall så länge man är aktiv i missbruket.
Har tänkt på det där med den lekande människan (Homo Lekeli, som jag säger) Ett naturligt tillstånd där jag blir kreativ, rolig och nöjd med mig själv. En viktig del i min läkning. Inte alls samma sak som den konstgjorda glädjen som kommer ur onykterheten.
Jag önskar dig en fin dag och ser fram emot att uppleva våren.

Hej @Adde och alla andra i tråden! Kul att ni diskuterar och delar med er av erfarenheter och tips! Och det känns tråkigt att behöva gå in i ett sånt läge, men jag var tvungen att ta bort länken till medberoendekurvan, eftersom det också sker försäljning på webbplatsen. Men om man söker "medberoende kurvan Jellinek" på webben så hittar ni nog om ni är intresserade.

Ha en fin dag alla!

@Denlillamänniskan Min inre apa vill både dricka alkohol och äta sötsaker. Nu har vi klarat oss igenom fyra nyktra år och vi sliter hårt med sötsaker. Sömn, och tid för att både analysera och planera behöver vi, och min apa vill ha kul ibland 🥰 Imorgon utemiddag och bio, den nivån nöjer hon sig med numer tack och lov.

Kram 🐘