..

Ibland blir det bara kaos i livet och numera helt utan mitt fel.
Nu är det 3 olika grejer som trängs om platsen i min hjärna och det är utan tvekan en varningssignal för mig som alkis. På den aktiva tiden hade jag blåst bort alla sådana irritationsmoment med ett par rejäla fyllor.
Så funkar inte jag idag.
Och det är ju på gott och ont, ett enkelt sätt att skifta fokus med hjälp av alkohol men också ett enkelt sätt att få mångdubbelt med skit tillbaka. Gillar låten Tills skiten träffar fläkten med lilla J Kara <3 Precis så är det om jag tar till alkoholen.
Av olika skäl så har jag inte haft ett eget liv på några månader nu, och det har jag ju vant mig vid under några år, och nu upptäcker jag att jag verkligen behöver det. Jag har lite kvar att göra och sen ska jag ut på vägarna igen !! Friheten att kunna göra (nästan) vad som helst för min egen skull är obetalbar ! Jag bränner ju hellre sparade pengar på mitt eget liv än att ungarna ska ärva dem !!
Och jag är väldigt medveten om att mitt liv hade sett helt annorlunda ut om jag fortsatt att kröka......OM jag hade överlevt såhär långt. Läste nånstans att spriten ska bli dyrare igen och jag småler lite skadeglatt åt den rubriken :-)) Nån dag kanske jag ska räkna ut hur mycket jag sparat på att inte dricka ? Jag vet inte ens hur mycket alkoholen har stigit i pris sen min aktiva tid ? Och det kan jag ju strunta i !! I början var det kul att räkna om alla utgifter till vad ett helrör kostade.....men det var då det :-D (Tanken slår mig nu att jag kommer ihåg när jag gick från halvböj till helböj i min alkiskarriär ! Inget framsteg i karriären direkt... )
Ta hand om er, ta inte första glaset och drick inte just idag !

Tack Andrahalvlek ! Jag har nu fyllt på min kalender med måbragrejer <3

En annan tanke nu på morgonen....
En säker väg till att behålla min nykterhet är ju att minnas hur det gång var och det dysfunktionella liv jag då levde.

Om/när jag får demens....hur går det då ????
Om jag inte kommer ihåg var bolaget ligger så är det ju ok :-O Sjuka tankar :D

Ibland blir jag fortfarande förvånad över hur många människor det finns därute i det verkliga livet som är beroende. Jag brukar ju känna igen en "kompis" i det vi kallar "klubben" men ibland kommer det som en positiv överraskning :-)
Detta hände i lördags då en man jag svagt kände igen till utseendet kom att prata med mig. Vi hittade varandra direkt och det visar sig att han har 33 år i nykterheten <3
Om även jag sköter min utveckling så kanske jag får det drivet och den ödmjukheten (JA !! Det går att kombinera!!) som han har ! Jag får genast en stor tillit till en sån människa som har gjort 12-stegsprogrammet till fullo och hittat sin väg att vandra med sinnesro.
Och jag inser ju att jag har en del att jobba med men jag är ju trots allt en människa med mina fel och brister.
Det absolut viktigaste är ju att jag inte tar det första glaset och att jag är villig att sträcka ut en hand till de som ännu inte hittat vägen ut.
Jag är väldigt glad och tacksam för mitt samtal med mannen <3

Ja Amanda L ! Och jag blir så glad av det ! Händer tyvärr alltför sällan men när det händer får jag vingar på fötterna i flera dagar efter :-) Motsatsen verkar vara mer vanligt.....
Just nu är jag med i ett sammanhang som jag ville utforska och sista gången är idag. Sååååå skönt att det är över !! Men jag har gjort det och är lite stolt över det eftersom det var nåt jag aldrig gjort förut....avdelningen Inget ont som inte har nåt gott med sig :-)

En stor fördel med min nykterhet är just att jag törs göra nya saker för min egen skull ! Att upptäcka världen är så otroligt skojigt !!

Hahaha.....nja, jag är mer av den stillsamma typen när det gäller fysiskt aktivitet :-)
Sammanhanget jag skrev om gällde en kurs som jag inte på nåt sätt funderat över tidigare. Men.....That's all folks ! :-))
Däremot tillbringade jag lördagseftermiddagen med barn från Ukraina som varit här för att slippa flyglarmen och bomberna ett tag. Ja, ett antal mammor hade följt med också.
Jag är så otroligt imponerad över deras sätt att vara med skratt och leenden, väldigt lättpratade och så öppna med vad de går igenom. Hos en del barn lyser smärtan igenom i deras ögon men de har alltid plats för ett skratt eller iaf ett leende. Jag har så mycket att lära av dessa fina människor. Tänk att ett leende är samma på alla språk <3
Och så ser mitt liv ut nu när jag inte behöver lägga tid och pengar på alkoholen. Nästa lördag är det Stockholm Prideparad där jag kommer att stå och njuta av folkfesten <3 Bara chansen att få se detta väger upp många helrör !

Amanda L......kriget kommer så nära nu och jag får höra om deras familjetragedier före och under kriget. Så mycket alkoholism där kvinnorna har flytt från både en alkismake och från sitt hem med barnen. En kvinna jobbar och sliter här medan hennes make är kvar dock med båda benen bortsprängda :-( "Ska du flytta tillbaka sen ?" "Nej aldrig i livet !!"
En annan bekant som har bott många år i Sverige åker ner med knökfyllda bilar med bla sjukvårdsmateriel och åker till den direkta frontzonen för leverans. En liten, späd, enormt trevlig kvinna men en riktigt tuffing under ytan....så imponerad...tyvärr är hon gift... :-D
Det är mycket sprit där trots svårt med matleveranser, på var och varannan film/bild så skålas det.
Kanske ok att supa bort otrevligheterna en dag men jag vet ju att alkoholismen är vida utbredd där redan innan kriget.

Folk har fått lön denna vecka och som vanligt är parkeringarna framför bolaget överfulla. Jag blir så glad när jag ser denna trängsel att jag inte längre behöver slåss om platsen där !!!

Jag ÄR Adde (nåja... :-) ) och jag är en stolt nykter alkoholist som är nykter för min egen skull.
Jag är inte min sjukdom alkoholismen lika lite som jag är diabetikern eller astmatikern men jag vill gärna vara medveten om att jag har dem så jag kan hålla dem på mattan.
På sätt och vis är alkoholismen lättare att hantera nu när jag vet att jag inte ska dricka alkohol, det är ju enklaste receptet, diabetesen kan jag kontrollera genom att äta rätt (men fan vad det är svårt för en sockerråtta som jag !!) och astman har jag numera en grundmedicinering för som fungerar jättebra och den kan jag inte vara utan. 3 sjukdomar som var och en är dödlig om jag inte sköter dem.

Men jag ÄR fortfarande en person med eget liv, egna förutsättningar, egna framtidsplaner.....och jag HAR en egen identitet. Jag har skrivit det så många gånger men den insikten fick jag på mitt andra konvent på Gullbranna när en anhörig stod på scenen under avslutningsmötet och sa just det jag behövde höra <3 Där och då insåg jag att jag ÄR inte min sjukdom utan har en egen identitet !! Och jag är fri att utforma mitt liv som JAG vill !!

Jag var inte längre styrd av hur mycket alkohol jag hade hemma, när behöver jag handla så det "flyter" på, var ska jag gömma det ?? För att göra saken tydligare för mig själv så säger jag alkoholist om mig själv men jag presenterar mig inte så av förklarliga skäl om det inte är personer som behöver höra det. Det är lätt hänt att försköna den delen av mitt liv genom att kalla det för nåt mjukare men det sista det var var ju skönare.....

Jag har också skrivit om att mitt liv är uppdelat i 3 olika etapper, var och en med sina fördelar men en med inte så kul grejer... : Före, under och efter alkoholens grepp om mitt liv. Inte så många som har haft 3 liv :-))

Jag är pensionär idag och styr mina dagar helt efter eget huvud och är lyckligt lottad som inte fått några men (vad jag vet än) av mitt hårda drickande. Jag har ingen jätteinkomst men bor billigt så än så länge har pensionen räckt till att göra bra saker för min egen skull och för det är jag väldigt tacksam. Med tanke på hur jag misshandlat min kropp med all smörja jag hällt i den så är det konstigt att jag fortfarande är den jag är.....

Ni som fortfarande tvekar och tror att ni kan "dra ner" på drickandet tveka inte !! Sluta kröka !!

Ibland går livet helt på tomgång.
I början av min nykterhet så var jag rädd för sån tid när inget hände för jag var så speedad efter mitt drickande då kroppen ständigt gick på högvarv. Det tog rätt lång tid för mig att varva ner och acceptera att livet ibland saktar ner och att det är ett ypperligt tillfälle att vara mig själv och vårda mitt mående. Det är inte farligt att ha det långtråkigt ibland och det innebär ju också att när det väl händer grejer så är det lättare att ha det skojigt.
Att koppla av och ha det skönt är en konst som jag som speedad alkis var tvungen att lära mig från grunden, inget lätt sak ! Men trägen vinner......det gick bra i många år men de sista åren, med stigande ålder, så har det blivit för mycket av den varan. Jag har helt enkelt blivit lat !!
Jag behöver nånting att se fram emot, som håller mig på tårna och som ger mig positiva vibbar så jag kan må gott. Och som ger mig nya upplevelser och intryck, nytt lärande !! Ny kunskap ger mig alltid ny skjuts framåt och jag trivs som fisken i vattnet.

Jag har inga alkohol/drogberoende i min krets av människor som jag möter ibland men det roliga är att när jag väl möter en så noterar jag ögonaböj att det är en beroendemänniska. Det sitter så djupt i mig och jag förstår nu att det inte kommer att gå ur mig, min radar kommer alltid att vara påslagen. Det är också en ständig påminnelse om var jag kommer ifrån och hur jag en gång fungerade, en spegel av mitt tidigare liv.

Jag har verkligen fått träna på att släppa taget den sista tiden. Jag står i operationskön för 2 olika trasigheter i kroppen samtidigt som jag nästa vecka åker bort ett tag. Och självklart fick jag en återbudstid till en av operationerna dagen innan jag åker :O Nej, det blev inget ! Jag bara måste få åka iväg ett tag !! Jag har inte varit iväg på en längre resa sen december förra året ! Javisst !! Jag ÄR en bortskämd pensionär men jag är så värd det !! En av operationerna är inte livshotande och den andre vet de inget om än. Men som pensionär ligger man sist i kön per automatik....

Men det är ju en sanslös tur att jag inte krökar för då hade läkarna fått problem med att skära i mig :O Ta hand om er och som vanligt : Ta inte det första glaset !!

Läste det här inlägget från ett behandlingshem utanför Göteborg och jag kastades tillbaka till min behandlingstid ! I början fattade jag väl ingenting men alltefter mina behandlingskamrater pratade så föll fler och fler grejer på plats i min skalle. En fantastisk resa !
"Har betytt allt för mig. Ett nytt liv. Grupparbetet gav fantastiskt mycket! Att få berätta om sig själv gjorde att jag fick lära känna mig själv. Konstigt va? Så var det. Att gruppen hela tiden förändrades gjorde att jag uppmärksammade min egen förändring."
Så här uttryckte sig en av våra patienter efter sin behandling på Aleforsstiftelsen. Och just gruppens betydelse för våra patienters tillfrisknande blir väldigt tydligt under behandlingens gång.
Styrkan man finner i att dela sina erfarenheter med andra utan att bli dömd. Att bli speglad av andra som själva kan känna igen sig gör att man upptäcker att man inte är ensam. Istället finner man en gemenskap som blir nyckeln till ett liv utan missbruk."

Tack för kommentaren Amanda L <3
Jag tycker nog att forumet här är rätt lika den grupp vi hade på behandlingen. Som det står i sista stycket ovan :
"Styrkan man finner i att dela sina erfarenheter med andra utan att bli dömd. Att bli speglad av andra som själva kan känna igen sig gör att man upptäcker att man inte är ensam. Istället finner man en gemenskap som blir nyckeln till ett liv utan missbruk."
Just det där med att upptäcka att jag inte var ensam och att jag gjorde samma tokigheter som alla andra med samma sjukdom var en stor lättnad för mig. Jag var inte en knäppis.....