..

Jag hoppas verkligen att ni följer gänget i Lerin på Lofoten ?
Så många likheter med mitt eget uppvaknade och så igenkännande att tårarna rinner.
Jag minns så väl min första genomklappning några dagar in på behandlingen då jag låste in mig på toaletten och grät som jag aldrig gjort förr ! Inte anade jag då att dörren till mitt känsoliv som varit så bedövat under så långa tid då började öppnas. Jag har för övrigt inte en susning om vad som gjorde att jag grät så mycket just då ??
Just det där med att möta mina rädslor, som till stor del var mina känslor, var nog den stora tröskeln att kliva över i början men så befriande att komma över ! För min egen del är att vara vän med mitt känsloliv en förutsättning för min nykterhet med sinnesro.
Ärlighet mot mig själv är också en stor del till mitt nyktra liv, jag klarar inte att ljuga varken för mig själv eller andra och det är så skönt ! Under min aktiva tid ljög jag så mycket så det räckte för flera liv framöver !!
Jag kommer också ihåg när jag första gången träffade en ung kille som gjort min resa, som var 20-25 år, på endast 5 år som han i programmet. Jag var lite tvivlande försat gången men har sen träffat fler unga som gjort samma resa. Tragiskt men samtidigt uppmuntrande att de tagit sig ur skiten innan det rasade fullständigt.

Det är många fina lärdomar i den serien !

Hej Adde!
Håller med fullständigt! Så ärligt, både smärtsamt och vackert på alla sätt och vis. När jag började gå på Al-Anon grät jag mig igenom en massa möten, utan att veta varför jag grät just där och då. Så otroligt skönt och befriande att bara få gråta utan att nån blev orolig, upprörd eller försökte trösta bort gråten. Sen kom jag plötsligt på att jag slutat…. Jag tänker att behövde det där, den där trygga platsen att få gråta ut. Läka inifrån. / mt

Tack mulletanten !
Jag var tvungen att tänka igenom ditt svar om varför känslorna svämmar över i början av det nyktra livet och då även som anhörig.
Kan det vara så enkelt att vi under så lång tid har tryckt ner våra känslor och att när vi släpper lite på locket så bara svämmar det över ? Iaf jag blev egentligen aldrig klok på vad/hur det drog igång inne mig och är nog inte klokare idag ? Jag vet dock idag att viss musik och starka sinnesrörelser hos andra drar igång mitt känsloliv.
Hur som så är det så mycket skönare att ha ett rörligt känsloliv än ett som är avstängt.

Jag ser på morgontv och en av tjejerna som är med i tv-programmet från Lofoten.
Hon har varit drogfri i 10 år och som av en händelse så pratar hon om att hon gråter fortfarande efter så många år.

Vi är så otroligt lika varandra vi beroende <3

Om det här är det slutgiltiga utseendet på sidan så har jag gjort mitt här.
Den förra nerdateringen var usel men nu har ni slagit rekord om det kvarstår såhär.

@Adde Eftersom jag har håller på för fullt att justera saker så skulle det vara hjälpsamt om du kunde vara mer konkret. En del är utseendet som vi har fått från en reklambyrå. Men vi stoppar in det i systemet själva för att kunna ändra saker enligt användarnas önskemål.

Vänliga hälsningar
/magnus

Hej,
Slltid lite svårt att vänja sig vid nytt, men det brukar ge sig. Jag uppfattar att man nu kommer direkt till senaste kommentaren när man går in på forumet. Mrn när man klickar på den tråd man vill läsa gillar jag inte riktigt det nya upplägget -förut kom man till sista kommentaren i tråden och så kunde man skrolla tillbaks om man ville läsa tidigare, det tycker jag är praktiskt. Nu kommer man till första kommentaren på sista sidan. Är det flera som tycker som jag så går det kanske att ändra.

@admi Det är helt omöjligt att få en överblick över kommentarerna och framförallt de nya. Att scrolla sig genom ett helt forum och bara se enskilda inlägg blir ju bara konstigt.
Nån gång tidigare vill jag minnas att du lovade återinföra gillaknappen eller hjärtat ?
Att göra om utan att det behövs är verkligen överkurs.

Hej @Adde,
Jag har faktiskt tänkt på ditt önskemål om "nya" kommentarer sedan förra gången vi bytte system. Vi var tvungna att byta/uppdatera nu eftersom även gammal webteknik får problem. Vi prioriterade att inte ha stängt och därför är saker inte färdiga. Jag håller på att fixa med nya funktioner för att spara inlägg man gillar, att kunna följa vissa trådar och att kunna ställa in så att man kan se vad som kommit nytt. Men som du vet sedan tidigare så gör vi mycket själva, pga konstnaden och för att vi vill ha kontrollen själva. Därför kommer det ta några dagar till. Jag hörs gärna igen om vad du tänker.

@Adde Det finns ju i fliken ”forum” - senaste kommentarerna, men du kanske inte menar det? Sedan tycker jag att det vore bra om senaste kommentaren i en tråd kom överst så man inte behöver trycka på ”senaste kommentaren” för att komma dit.

@vår2022 Jag menar att det är helt omöjligt att få en överblick över alla kommentarer utan att behöva scrolla igenom flera dagar. Jag vet inte hur det är i mobil för jag använder nästan enbart dator med WIN 10. Men jag antar att det är samma överallt.

Hej igen! Teknikern håller på att undersöka om det är möjligt att i en tråd markera vilka kommentarer som är nya sedan en användare besökte en viss tråd sist. Eftersom det är lite komplicerat så har vi har faktiskt byggt en ny funktion för att underlätta under tiden. Det är en funktion som vi rådgivare har testat ett tag för att få överblick. Om du trycker på "Senaste kommentarerna" och sedan på "Per tråd" i början av sidan. Direktlänk: https://alkoholhjalpen.se/kommentarer/senaste-per-trad

På den sidan kan du se nya kommentarer per tråd som de är skrivna i. Du kan välja vilket eller vilka forum som du vill se ifrån och ställa i tiden i timmar sedan du var inne sist eller som du vill läsa ifrån (tyvärr bara på engelska tex -8 hours eller -3 days). Då visar sidan trådar med kommentarer som skrivits sedan dess.

Testa gärna och se vad ni tycker.

@Magnus Det är ju fortfarande ett jävla scrollande utan nån som helst överblick ??? Nu tryckte jag på din länk där och tröttnade direkt.
Vad är det för fel på helsidan med kommentarer som vi hade tidigare ? Där har jag ju en överblick och kan välja vilken tråd jag vill läsa utan att behöva scrolla sig fram.

Jag förstår faktiskt inte vilken sida det är som du saknar @Adde . Var det sidan med senaste kommentarer eller var det någon annan sida? Om jag bara förstår så kan vi säkert fixa till något som kan passa dig och säkert andra.

Tidigare såg jag en hel sida med kommentarer i löpande följd där jag fritt kunde välja vilken kommentar jag ville läsa. Så var det från första början och det fortsatte så iom den andra nerdateringen med skillnaden att "gilla"knappen och möjligheten att "nolla" kommentarerna försvann.
Nu ser jag 2-3 kommentarer på sidan och måste alltså scrolla för att se övriga = Omöjligt att få överblick.

@Magnus Om man gör den sidan mer "luftig" du skickade nu så är den klart bättre än att se 2 inlägg åt gången. Och det här med @ före namnet.....det funkar inte på dator med win. Har aldrig gjort. Iofs så spelar det ingen roll för mig...