Startar ny tråd med målet att flytta tråden eller börja skriva i det vidare livet då min gamla tråds rubrik känns för frågande och inte tillräckligt beslutsam. Tror det kan hjälpa mig att mentalt inte traggla vidare med återfall i långa perioder och det känns som det är dags att lägga mina gamla anteckningar bakom mig för en fräsch start. Känner mig lättare bara av att skriva det här inlägget. Men innan jag vågar flytta till det vidare livet ska jag bevisa för mig själv att det är klart nu, kanske flytta tråd när jag haft 90 eller 100 vita dagar. Har inte druckit på ett tag men för enkelthetens skull kallar jag idag för dag 1.

Emma79

...att sova ordentligt!

Resten av livet blir så mycket enklare att ta tag i då.

% veckor dagar - whatever works! Själv kände jag att jag höll koll fram till en månad nu rullar det på. Vill att det ska stabilisera sig, vill passera alla hinder. Fest och AW avklarat, semester och restaurangmiddag har jag framför mig.

Tröttheten kan vara tecken på en massa saker, förmodligen att du behöver väldigt mycket vila. Så gör det så mycket du kan☺️

Utmattningen kan ju vara A relaterad personligen tror jag att allt hänger ihop.

Liten stor

http://www.alkodrog.com/post-akut-abstinens-paa/

När jag läser om min tråd är det så tydligt mönster att jag får problem efter 14 dagar-2 månader. Blir lite rädd när man läser att (on det nu är det) paa kan pågå upp till 2 år.

Men humörsvängningar (särskilt irritation och typ vredesutbrott son jag aldrig brukar ha) kommer nu... trött och arg, härlig människa man blir :)

Ellan

Kunskap är bra och att kunna identifiera sina egna mönster med det. En förlamande trötthet vittnar många om, irritation japp, rastlöshet, krypningar, hopplöshet mm allt i en salig blandning. Gör dig beredd på dina svängningar och checka av dem men för min del var nyckeln att acceptera dem. Ok nu är det en sån här dag... jag är låg, irriterad, rastlös... hur får jag dagen att gå? Planera och parera och vips då har dagen gått. Distrahera hjärnan med ex Netflix, böcker, bakning, promenad eller vad som är genomförbart. Jag vägrade ok:a alternativet att dricka. Just detta när någon frågade mig om jag hade modet att tåla (tålamodet)? Det blev min grej... jag är modig, jag tål. Som sagt du är medveten om ditt mönster det underlättar agerandet. Håll i detta nu!?
Kram
Ellan

PP

Ser att ni dryftar om det är bra att räkna tid. Tror det hjälpt många. Utgångsläget är olika för oss alla, och i och med det hur svårt det upplevs att hålla sig ifrån drickat. Risken kan vara att efter en tid tycka det går fint, glömma bort hur tuff den första tiden faktiskt kan vara. Upplevde själv att återgallsrisken går i vågor. Kommer i slängar, och många har vittnat om att 4-5 brukar vara en riskfylld period. Kan nog själv hålla med om det. Ingen alkohol för min del sedan 10. November 2013. Vad det är i dagar funderar jag inte längre på. Lycka till alla kämpar!
//PP

Liten stor

Tack för er input. Jag är ganska säker på att det är just paa jag går igenom. Nuvarande dipp har pågått ett par dagar men jag är starkare än att jag ger efter denna gång. För att behålla min bergsbestigarmetafor vill jag se vad som finns däruppe på toppen. Jag tror jag behöver regler och rutiner så ska fundera på en bra strategi för mig själv. Är inne på att slå två flugor i en smäll och tex göra 50 pushups så fort dipparna kommer eller ngt så kanske jag blir stabil i hjärnan och stark på kuppen :)

Liten stor

Sover länge oavbrutet.
Trötthet och irritation håller i sig.
Känns som man vaknar bakis med lite suddiga minnen från gårdagen precis som man hade druckit.

God morgon Liten stor!
Eller god å god men morgon är det kanske fortfarande...
Jag känner igen det du beskriver. När det hände mig var jag förtvivlad och trodde jag hade sabbat minnet för alltid. Det blev dock bättre och jag känner ingenting av det idag, mer än ett halvår senare. Idag undrar jag om det kanske handlar om att man varit så van vid att vakna på detta sätt så länge att hjärnan inte hunnit ställa om sig...
Jag hoppas att detta går över för dig såsom det gjort för mig.
Kram!

Liten stor

Skönt att höra att det förhoppningsvis klarnar framöver :)

Idag: rätt stort Gräl med fru. Nerver utanpå. Oturligt nog har vi båda enorma stressnivåer. Tränat på gym tidigare vilket lugnade sinnet och kroppen några timmar. Blir nog joggingtur ikväll också. Vet att träning har bra effekt på mitt mående. En annan sak jag märker att jag är i behov av är lugn och ro i ensamhet. Måste planera in såna stunder på ngt vis.

Emma79

..är ju perfekt för egentid. Lite bra musik i lurarna o lugn o ro ???

Liten stor

Märker tyvärr ingen förbättring ännu sen denna dipp började. Sinnessjukt trött och oros/ångestfylld utan lust/energi till någonting. Tankarna på att a kan ge avslappning kommer tätare... tröttsam kamp det här.

Vad skönt att någon annan säger samma sak. Ibland har jag undrat hur det står till innanför pannbenet egentligen. Spik nykter dagen innan och ändå minns jag inte allt. Hur länge fortsätter man att få nyktra minnesluckor? Eller är minnesluckor egentligen delvis kopplade till stressnivå? 21 dagar har gått för mig. Trött, orkeslös och med tankar som går i looper. Nu har jag iofs även en pågående depression men ändå.

Mirabelle

Jag håller på och kämpar mig igenom en utmattningsdepression, och får också minnesluckor, och totala kortslutningar i skallen. Jag glömmer vad jag ska göra, vart jag är på väg, hur man gör saker, hur man går till ställen... Känner mig groggy och bakfull mest hela tiden :P Det är ett jädra aber!

Liten stor

Jag har också utmattningssyndrom/stress och allt vad det heter från början som ledde till självmedicinering men tycker allt blivit en sörja och vet inte vad som är vad. Men a är det slut med iaf.

Dagens plus: börjar ju få kindben och andra konturer tillbaka
Dagens minus: fortfarande sjukligt trött men kroppen återhämtar sig väl sakta men säkert. Var nära att ta ett glas igår, läskigt.

Tror att de flesta har en period då allt ställs på sin spets, avgörande dagar. Det är under dessa som den riktiga kampen utspelar sig. Hoppas att du orkar stå ut, kanske väntar en ny, lugnare fas redan i morgon. Bra jobbat!

Liten stor

Plus: tappat flera kg. Tränar nästan dagligen. Jobbet går sjukt bra. Trooor jag är ur dippen som började innan helgen.

Minus: tröttheten kvar.

Fortsätter kolla på serierna addition och intervention för att inte glömma bort var det kan sluta när tankarna på att dricka igen dyker upp.

Liten stor

Finns en del på youtube där det är enklast att hitta (ställ in sökfilter på long format). Men även på andra siter (googla tex watch intervention online)

Finns ett avsnitt någon sett om en rik ung kvinna som åkte limousine med en katt och bara var full (lät både avskräckande och lite kul) som jag inte hittar någonstans men gärna vill se. Säsong 3 EP 8 laney ska det vara så om ngn hittar länk till just den så dela gärna :)

Den här är också avskräckande:

https://m.youtube.com/watch?v=CrTlI6seM0A

Även risky drinkers (eller risky drinking) på HBO är intressant.

Funkar bra för mig att kolla på såna pgm då och för att påminnas om hur illa det kan gå när det går överstyr.

Liten stor

Mkt kroppsliga småkrämpor men känns som det är kopplat till stress/utmattning snarare än a. Har börjat eliminera stresstriggers och det går bra. Min största trigger är fortfarande min ofta stressade och tokspända fru tyvärr. Ska försöka göra vad jag kan för att hjälpa henne men tror hon behöver lite terapi eller annan hjälp oxå.

Emma79

19 dagar! Vad härligt att höra att det går så bra.

Din fru... känner hon själv att hon mår dåligt? Det gör man ju ofta när man är stressad och irriterad. Tyvärr måste man ju komma fram till själv att man behöver hjälp genom samtal eller vad det nu kan vara. Knepig situation.

Resa bort själva kanske ( minns inte om ni har barn men har fått för mig det ) minisemester på ngt icke alkoholflödande ställe? Fokus på ngn aktivitet?

Lycka till och bra jobbat ?