Vill inte - kan inte

1392 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
santorini
Trevligt Fenix!

Visst har man helt andra möjligheter nu. Så självklart egentligen. Själv har jag varit till gymmet och tränat en timme, känner mej stark och frisk. Maken har varit på jobb borta hela veckan och kommer hem idag först så jag får mysa med honom sen :)

När man ser det så här så inser man verkligen att det är hjärnan som spelar en spratt när/om man saknar fyllan. För i verkligheten är nykterheten så mycket bättre. Och varför skulle det vara så viktigt att kunna ta ett glas eller två? Så mycket enklare att avstå helt, annars skulle man hela tiden behöva tänka på alkohol ändå, hur mycket och när. Och för oss är loppet kört med det eftersom vi inte fungerar så att vi kan dricka måttligt. Enkelt!

Buzzz
Fenix

Det är så skönt att läsa sådana här inlägg, de behövs.
Den känslan du målar upp smittar av sig ska du veta.
Det har gått lite vardag i min nykterhet och sådant här påminner om hur bra det kan vara, bara man inte dricker!

Ha en riktigt bra helg!

//Buzzz

Fenix
Tjatig papegoja

den där alkisen! Är nu inne på tredje veckan nykter, och i stora drag mår jag bra. Men nu börjar den djävla papegojan prata om en stor fest utomlands som ska äga rum om ett par månader, och det måste ju planeras. Kanske kan jag dricka då och sedan återgå till mitt nyktra fina liv som jag har idag. Blir så djäkla trött på att diskussionen alls kommer upp, men den lämnar mig ingen ro. Hr Alkohol är listig, falsk och stark och verkar där i bakgrunden hela tiden. Brukar funka rätt bra när jag accepterar en dag i taget, men nästa dag dyker den djävulen upp och ska börja diskutera frågan igen. Någon som känner igen sig, och har ett bra svar på hur man får tyst på den faan?
Fenix

santorini
Kan det vara en dag i taget

som gör att diskussionen kommer upp varje dag? Hur skulle det vara om du gjorde klart för papegojan att dethär är för gott? Har du gjort det klart för dej själv? För din historia säger väl att du inte kan dricka igen eller? Det är det du måste inse. Då tror jag papegojan tystnar. Nu är jag en obehaglig sanningssägare, jag vet, men det är väl det vi får tåla här eller? Och jag vågar tyvärr slå vad om att det inte går att dricka på en fest utomlands och sen komma tillbaka till ditt nykta liv. Historien har visat det för så många, också för mej. Jag föreslår att du jobbar på att till fullo acceptera att du inte kan drickaalkohol igen utan att falla tillbaka. När du accepterar det och slutar tycka synd om dej för det också, då flyger papegojan iväg. Det var nån som beskrevd et så bra här nyligen att den som är allergisk mot nötter sitter inte och grämer sej över det eller försöker och försöker. Man får acceptera att vissa saker inte fungerar. Och vad är det egentligen att sörja över, det går så mycket bättre utan alkoholen, allting.

Tilde
Fenix

Jag skrev ett annat svar innan men suddar det, jag tror det vara alltför hårddaget :) Jag funderade i banor som att undvika festen där du kunde bli lockad att dricka nu när allt är skört. Men det huvudsakliga i min tanke är att låta tiden rinna på utan att utsätta sig, för jag upplever att tankarna blir så mycket annorlunda då det passerat tid och jag tror lusten att dricka kommer att avta med tiden. Det blir inte lika "farligt" att gå på fest med alkohol inblandat som det skulle vara att göra det just nu. Att ge sig själv chansen att gå din linje. Att låta sig själv se livet med nya ögon, upptäcka nya värden. Det krävs lite tid ju.
Allt gott Fenix
Från Tilde

konstnären
Fenix

Jag håller med santorino om att testa det där med att dricka när du åker utomlands.
Det är verkligen att utmana ödet. För min del går det inte att testa flera ggr. och
jag har gjort det kan jag lova dig. Med tiden flyger gojan iväg, tålamod måste man ha.
Jag har varit farligt nära ett par gånger, men jag lyfte inte första glaset. Kan ju inte
veta hur det är för dig. Det farligaste är tror jag att tycka synd om och ömka sig själv.
Man har ju jobbat hårt på att ta sig ner i det svarta djupa hålet. Så varför skulle det
vara lätt att ta sig upp.Livet för mig är det lilla. hörde fågelkvitter i går, kändes
underbart. Jag sket fullständigt i naturen innan det var bara en stor A-alkostress.
Känner en oerhörd frihet nu. Mitt beroende nu är bakelser i alla dess former, får
väl göra något åt det med tiden.
Vill inte förmana dig men det är svårt att prova och sedan låta bli.
HA EN FIN TISDAG
Konstnären

Fenix
Tack alla

det var vad jag ville höra! Jag var bara tvungen att skriva ur mig hur frustrerad jag är att ständigt behöva tänka på alkohol och att kanske dricka då eller då. I går hade jag en skitdag, men jag travade iväg och tog min antabus och i morse kändes det helt annorlunda. Jag kände att jag vill ta fajten och bli stark och hel. Alkohol är min huvudfiende, men jag måste göra en massa andra saker än att hela tiden tänka på hur det skulle kunna vara. Visst vet jag också om jag vågar ärligt tänka ordentligt, att det bara blir skit av att dricka för min del, jag måste gå igenom det som hände i höstas och inse att det var inte förenat med någon särskild glädje att dricka, utan det var ju händelsen i sig med gamla vänner som var det roliga. Snarast var det bara tråkigt och hämmande att börja hälla i sig öl på dagtid och bli seg och trött. Ni blir det aldrig några fylleslag direkt vid dessa sammankomster, utan alla dricker rätt mycket men inte så folk ballar ur. Men det är så onödigt, alla är ju trevliga i sig utan sprit. Det är snarast en ritual och ett måste som inte har något med genomtänkta behov att göra. Viktigt att tänka utifrån på hur mitt beteende egentligen är när jag dricker. Och visst är det så, jag är ju med fog rädd för vad som skulle hända när jag kommer hem, då kanske det inte alls är lätt att åter bryta och vilja leva nyktert.
Nu blir det middag och julmust som finns kvar, det är kalas!
Fenix

konstnären
Fenix

Det där tänkandet på alkohol var konstant i början när jag nyktrade till. Men det avtar
och numera är det sällan efter nästan 5 månader. Trodde jag skulle bli galen det första
jag tänkte var på alkohol, ett litet glas. Vilket skämt jag hade ju hällt i mig allt som fanns.
Trodde inte att tankarna skulle avta, men jag har jobbat på att stå emot man får ju inget
gratis. Bra att du travade iväg och tog A. Jag hade det första månaden som krycka som alla äger.
Sedan la jag av med dom fick magproblem och blev så himla trött. Har en egen burk i skafferiet
men jag har inte tagit någon sedan dess. Detta forum har hjälpt mig och min hund, det är så det
är plus att jag verkligen ville denna gång.
Julmust är gott.
Ha det bra
Konstnären

Mammy Blue
Hej Fenix!

Ville bara slänga in ett par rader, jag har inte varit inloggad på några månader och är lite nyfiken på hur det går för mina kamrater på Nykterhetens stig. Jag har fortfarande kvar Antabus i medicinskåpet, ett återfall, men annars har jag varit nykter i ett och ett halvt år nu. Känns underbart!

Du får gärna lita ner en rad om du kommer förbi!

Kram!
/MB

LillPer
Hur går Livet?

Käre Fenix,

Hur ser livet ut just nu?
Skänker dig mina tankar och en önskan att du mår bra.

LP

LillPer
Är du där Fenix?

Hur går det käre Fenix?
Såg att du varit inne i Berras tråd och svarat mig, tackar för det!
Har inte sett någon aktivitet i din tråd sedan jag undrade senast hur du hade det.

Hoppas i vilket fall som helst att du orkar skriva något om läget just nu.
Allt mitt bästa till dig Fenix.

LillPer

Fenix
Jo, jag är här

och allt måste bara sluta i totalt slut med A.
Men så, storhelg med släkt och kalas och jag har inte stoppat i tid, så det får bli nästa vecka. Shit, varför en helg till när jag vet att jag borde ha lagt av i går i stället.
Ja.ja du känner kanske igen dig i detta ständiga ska sluta i morgon...
Glad att du verkar vara på rätt kurs, ska följa dig i hasorna när helgen och allt trassel jag har omkring mig just nu är slut. Alltså inte i höst, utan verkligen nästa vecka. Puh...
Kram

Fenix
Läser mycket

nu varje dag på forumet, och börjar känna mig tillbaka. Önskar så att det äntligen blir ett avslut och känner hopp igen.
Stora kramar till er alla nya och gamla som kämpar och vill ha ett liv utan A!
Vi hörs,
Fenix

LillPer
Jag följer dig

Fenix, jag går vid din sida och följer dig här på forumet. Du kommer lyckas.

Fenix
Jag blir både rörd

och glad av din kommentar LillPer och din tro på mig. Det gör att jag börjar tro på mig själv också igen. Har knyckt en lista i en annan tråd som jag klistra in för att ha som läsning om jag skulle börja tvivla på mitt beslut och min önskan om ett alkoholfritt liv.
Ha de
Fenix

Jag måste sluta med A

1. För mina barns skull
- De ska inte behöva undra varför pappa bara är glad när han dricker vin
- Jag vill inte föra över det här dåliga beteendet till mina barn (kanske redan är för sent - hemska tanke!)
- De ska inte behöva undra varför vi aldrig kan ta bilen och hitta på något efter klockan tre på helgerna
- Jag vill vara närvarande med mina barn!

2. För min frus skull
- Hon förtjänar något betydligt bättre!
- Mitt dåliga beteende drar med sig henne i en negativ spiral
- Jag är troligtvis inte toppenkul att vara med då jag dricker
- Bättre sex. ;)
- Jag snarkar då jag dricker

3. Men framförallt måste jag göra det för min egen skull
- Bättre sex - igen! ;)
- Jag är överviktig
- Jag har högt blodtryck
- Jag har högt kolesterol
- Jag vill kunna vara glad utan alkohol
- Jag vill ta bättre hand om min kropp och leva länge
- Jag vill fortsätta vara framgångsrik i mitt yrkesliv
- Jag vill se mina barn bli gamla och leva länge tillsammans med min fru
- Alkohol är dyrt och det är förjäkligt att vakna bakfull
- Jag sover dåligt då jag dricker

Fenix
Tack Vickan

för din lista, behöver klistra in bra saker!

När det är som jobbigast...

1. Ingen alkohol hemma
2. Dricker vatten
3. Tänker på annat och sysselsätter mig
4. Tränar
5. Läser här
6. Försöker tänka negativa tankar om A och positiva om liv utan A.
7. Låter tiden gå
8. Äter något, gärna starkt

Vickan69
:-D Godmorgon!

Visst är det en fin sensommarmorgon idag. Roligt att se min lilla lista här.

Tack för din lista. Det finns många saker att vinna som kommer på köpet ;-) mina barn började distansera sig och ett visst förakt märkte jag. Var tvungen att berätta för dem om min situation och As verkan på kroppen och psyket när jag slutade. De är så fantastiska och stöttar mig i detta. Vi är mer närvarande som nyktra och med tanke på den lilla tid vi spenderar med barnen idag så blir varje stund värdefull och som onykter på ledighet obefintlig. Sämre beslut på jobb och i vardag, tror jag också vi tar. Mörker att jag inte blir lika arg och år tydligare med vad jag vill nu. Orkar ta tag i en del projekt... ;-)

Du klarar det. Vi klarar det. Ha en fin dag!

Fenix
Kram

Vickan, hjälper otroligt att du skriver några rader i min tråd.
Jag skickar det åter:
Du klarar det. Vi klarar det. Ha en fin dag!
Fenix

Vickan69
Ytterligare en dag plus när ögonlocken sänkts sig ;-)

Nu är det skönt att krypa till. Sängs. Alltid varit nattuggla och med A kunde jag hålla mig vaken tills jag domnade bort. Nu positivt och längtar liksom att vakna till ny dag även om många av dem är jobbiga. Betyder mycket att få svar och respons på mina inlägg. Tack.

God natt och noterar + 1 dag för oss!

Vickan69
+2 dagar

Hur går det? Allt bra?

/v

Fenix
Äntligen

har jag fattat mitt beslut och dagen är här. Dagen då jag skruvar på korken och satsar på ett bra resten av mitt liv. Har läst här jättemycket de senaste veckorna, och längtat till att följa er alla som nu kommit mer eller mindre långt i nykterheten. I dag är det min Dag1, och jag är oerhört förväntansfull. Jag har några rader på min datorskärm som jag brukar titta på. Det skrevs av bloggerskan Torrdockan för några år sedan då hon varit nykter i minst fem år: "Det finns inget annat lyckligt slut på ett alkoholistliv än nykterhet. Allt annat är tragiskt, nedbrytande och meningslöst."
Mitt drickande har verkligen varit tragiskt, nedbrytande och meningslöst i många år. Nu vill jag sätta stopp, och skapa mig en annorlunda framtid där alkohol är uteslutet. Jag är beredd på att det blir tuffa stunder den närmaste tiden, men jag ska ta fajten, precis som många av er gjort och skrivit om här.
Vi hörs,
Fenix

konstnären
Fenix

Välkommen och vilket bra beslut.
Konstnären

Vickan69
Fenix

Vad glad jag blir! Roligt att du bestämt dig. Det kommer du inte att ångra! Vi finns här när det blir tufft OCH går bra. Rös av orden du har på datorskärmen.

Kramar

Vill_och_kan
Glad för din skull! Stort

Glad för din skull! Stort grattis och lycka till.

anonyMu
Bra beslut Fenix! Nu kör vi!

Bra beslut Fenix! Nu kör vi! :-)

Fenix
Tack alla

för era uppmuntrande kommentarer! Ja, nu kör vi, och jag sitter här och ser fram emot att få vakna nykter i morgon:-)

Ebba
Det är ljuvligt att vakna

Det är ljuvligt att vakna nykter :)
Grattis till ett bra beslut.

Fenix
Ebba

du har tätt, det är ljuvligt att vakna nykter. Äntligen. Hade mardrömmar först när jag somnade i går, men sedan har jag sovit riktigt bra i olika omgångar. När jag blev väckt 10 på morgonen sov jag som en stock. Har nog oceaner av dålig fyllesömn att ta igen. I dag ska jag ta tag i olika saker, men allra främst står beslutet att inte dricka någon form av alkohol.
Ha en bra söndag alla på forumet!

anonyMu
God morgon Fenix,

Hur känns det med en obakis måndag? Härligt va?!

Inget första glas för oss idag! Skickar styrkekramar till dig och önskar dig en fin dag

Fenix
Tack så hemskt

mycket för omtanke! Jo, det känns riktigt bra. Gjorde en ordentlig frukost innan jobbet. Sov dock oroligt och dåligt i natt, men så brukar det vara dag 2 så jag tog det lugnt. Vaknade av klockan när jag sov som skönast 07.30. Men känner mig stark och glad i mitt beslut. Inga glas för oss, nä näe.

Sidor