Vill sluta nu!

Pellepennan

Hej Fjällfina!

jag vet faktiskt inte om det hade varit någon fördel med läkare, och nu känns det inte längre som att det spelar någon roll. Just nu känns allt ganska stabilt och jag är inte orolig för att det skulle haverera, inte idag i alla fall :-). Så budskapet blir att det går faktiskt, det gäller iofs. att vara målmedveten och och inte falla för alla "argument" som dyker upp i huvudet att det visst skulle gå att dricka normalt igen. För övrigt tycker jag mig känna idag att vinsten att dricka är obefintlig. Förbaskat skönt att slippa faktiskt!

//PP

Pellepennan

ja så känns det just nu. Inget skulle vara bättre om jag återupptog alkoholdrickandet. Det visste jag nog innerst inne redan under de första månaderna, men ju mer tiden går, desto mer grundat blir den känslan i mig själv. Det är liksom inget jag längre säger till mig själv, fast beroendet säger något annat. Beroendet får allt mindre utrymme och det är gott så. Men än är det inte "fixat". Men det gör faktiskt inte så mycket att tankarna ibland fortfarande finns kvar.

Träffade ett par som bor utmed ett promenadstråk utmed vattnet här i stan. Dom satt som alltid på sin veranda där folk flanerar förbi. Har alltid hälsat på håll och gjorde så även i helgen. Där sitter dom - som jag gjorde - i princip all ledig tid och dricker. Hon rosévin (det är ju så gulligt somrigt), han sina fula 7,5:or. När jag hälsat kom en tanke farande genom mitt huvud: Ska ni verkligen sitta där en hel j----a sommar till?!

Ja, det ska dom säkert. I alla fall hade dom i helgen inte kommit fram till något annat. "Det är ju så skönt i solen" "Det är vi värda efter ett hårt arbetsliv" . Bruna som pepparkakor och säkert ganska passiva av det dagliga drickandet. Undrar vad det är dom väljer bort? Sina barnbarn? Andra intressen? I alla fall orkar dom inte snygga upp och måla staketet kring verandan. Det är exakt dit jag inte vill tillbaka! Bortvalda saker som tidigare var så viktiga. Ett liv fullt av misskötta relationer, pantburkar och flagnad färg. Nu när jag funderar på min förra sommar så blir jag inte så sorgsen över det längre. Det är mer som att jag skakar på huvudet och undrar hur det egentligen kunde bli så illa. Det är värre än alla som inte har problem med drickat kan föreställa sig. Det sorgliga är ju att så mycket tid gått förlorad innan det verkar som att jag fattade.

Hoppas ni som är på bästa väg att fatta, kan fatta på riktigt genom att jag skriver hur jag känner?

Utan andra som förklarat detta för mig hade det aldrig fungerat för mig. Därför är det värdefullt med forumet. Men jobbet måste faktiskt var och en av oss göra. Det krävs mycket funderingar, skrivande "snack" och vilja. Men mest av allt krävs nog envishet. Att så länge man känner och tänker alkohol så är det bara att fortsätta. En dag efter den andra.

//PP

konstnären

Sant så sant. Så länge minsta tanke på alkohol finns där gäller det att fortsätta med sitt inre arbete.
Inte kan någon förstå som inte själv varit där, det är för mycket begärt. Kan höra en måttlighetsdrickare säga
ja men det är bara att sluta. Ingen mer än vi här inne vet vilket jävla jobb det är ibland.
Kvinnan kunde varit jag förra sommaren, skillnaden var att jag höll mig mest inomhus den sommaren som jag försöker
glömma. Det blev så illa pelle, men vi får inte lasta oss själva med det. Gjort är gjort.
Ibland tycker jag att det är förbannat tråkigt det här med nykterheten, att aldrig släppa taget. Bara ibland.
Det allra svåraste jag har socialt är att vara tillsammans med människor som inte spottar i glaset. Men jag har
aldrig varit festens medelpunkt. Jag är observatör. Känner in. Håller med till hundra procent utan detta forumet
vet jag inte vad jag varit idag, förmodligen två fot under jorden. Mycket trevligare här uppe på kanten.
Vi har varandra vi här inne.
Konstnären

Pellepennan

Skickade den här till den nya forummedlemmen Wilja

Kanske någon annan som skulle vilja se den.

Även om musiken är stressande så handlar det om hur man bygget det nyktra jaget så att det på sikt blir starkare än missbrukare jaget.
Kommer från Life Ring som är sekulärt självhjälpsprogram. Kolla gärna deras hemsida om ni har intresse. Har inte varit där men det skulle vara intressant. Lite som AA men mindre Gud...

För mig är forumet lite platsen att "umgås" med andra som vill få det nyktra jaget att växa, det är bra!

http://www.youtube.com/watch?v=Ox_DYxdkQRA

//PP

konstnären

Nej inte kan det vara värt att hamna på hispan för den sakens skull. Själv hade jag ju panikångest och ned-
stämdhet som följeslagare sista året. Och det vet jag ju nu att det var på grund A. Har ingen tillstymmelse
till det nu. Sedan tror jag att vissa personer är känsligare än andra, psykiskt, och med alkohol till det
blir det ju katastrof.
Vet bara att läkaren sa till mig i september, att för varje återfall blir det värre för mig. Och dom kramperna
vill man ju inte ha tillbaka. Så för min del får det bli dricka från Lidl, eller mjölk.
Om jag lever och har hälsan blir det 9 månader på tisdag. Nio månader av himmel och h-vete. Tycker nog att jag
står på ganska fast mark nu, men vet att det kan vända. Men inte med alkohol.
Ha det bra
Konstnären

Nu har jag ju inte bakgrunden till den här personen, men du skriver att det inte är en alkis som dricker varje dag. Jag drack inte varje dag, men jag tror att suget att få dricka någon gång är starkt nog för att riskera mycket. Man behöver nog inte dricka varje dag för att se det som en omöjlighet att vara utan alkohol...

Men visst, jag fattar vad du menar... Det är helt galet och man blir rädd när man ser att alkoholen kan få en människa att riskera så mycket...

Pellepennan

Har tidigare varit involverad i ett uppdrag för ett bolag. Igår hade jag ett bokat möte med den nya styrelsen som tidigare i år förvärvat bolaget. Det visade sig att dom behövde hjälp med både högt och lågt. Den person som varit ansvarig för verksamheten hade just fått ta en "time out" på grund av diverse problem. Sjukdom hette det först. Men allt eftersom i samtalet fortgick framkom att det bland annat handlade om avsaknad av leveans, missade viktiga deadlines, överträdelser av befogenheter, utbrändhet, deppighet och ja just det, ni gissade nog rätt: Alkoholproblem. En palett av bekymmer som jag själv "nosat på". Ja, vad säger man då? Naturligtvis ingenting. Skulle annars ha varit en ganska kul tanke om jag sagt exempelvis: Oh, jag förstår. Jag har själv problem med drickat och har haft perioder då jag skitit i det mesta på grund av det ;-) Nej, det finns det väl ingen människa som gör? Man säger kanske på sin höjd. Hmm, ja det var ju olyckligt...

Så till veckan får jag se vilka svårigheter som kommer fram när man lyfter på mattorna och tittar.

Trevlig helg!

//PP

konstnären

Synd att det är lite hyss, hyss kring alkohol och vad den ställer till med. Har man brutit ett ben eller en arm
då får man sympatier och stöd. Men har man tittat för djupt i flaskan är allt sådant snack borta. Hörde en gång en
man som sa till en annan som har stora problem, det är väl för faan bara att ta sig i kragen. Sådant där fördomsfullt
kan irritera mig oerhört. Samtidigt är det sådan glamor kring alkohol. Prenumererar på DN på söndagar och där är ju
reklam för olika bag in box på varannan sida. Testa gärna detta underbara vin med en kryddig smak och en eftersmak som
en lång svans, var det någon jäkla vinexpert som sa. Vad gnällig jag låter men det är sådan dubbelmoral i det här landet
vad gäller alkohol.
Just nu lägger jag all energi på mig själv och det känns mycket mycket bättre. Gagarin har sjunkit djupare. Hoppas bara han
kommer upp till ytan. Annars får jag stå och se på när han drunknar. Kan bara kast ut livräddningsbojen, sedan får han ta jobbet
med att komma tillbaka.
Ja du pellepennan nu är det sommar och kronjuvelen närmar sig med stormsteg, känns inte som några problem. Får nog säga att
jag är ganska stabil.
Lite sol till dig
Konstnären

Pellepennan

Hej Konstnären!
Tack allt bara bra. Har haft lite mycket att stå i så jag har varken läst eller skrivit. glömde nästan till och med att vi haft månadsdag. helt otroligt ! men jag grattar dig gärna i efterskott. Har vistats mycket i ute miljöer, nära till alkohol, men det har fungerat över förväntan. ska verkligen läsa ifatt lite när jag kommer hem.
/PP

konstnären

Grattis till dig oxså. Skönt att höra ifrån dig. Skönt att det fungerade i dom där alkomiljöerna.
Ja, nu har man passerat 9 månaders strecket och det känns bara bra. Det blir en lugn midsommar hos
min kära storasyster, han tar max 2 snapsar och min syster ett par glas vin. Då kan man ju snacka och
verkligen umgås. Lite avis är jag nog att inte jag fungerar så. Men nu är det som det är.
Botten börjar närma sig här hemma. Vet inte om han klarar abstinensen denna gång, har ju gått innan
men denna gång är jag tveksam. Faktiskt engagerar det mig inte lika mycket som innan. Men långt ifrån
kul. Ser inte sommaren som en prövning längre men det gjorde jag i vintras, tänkte hur ska det gå.
Börjar verkligen komma till ro i min nykterhet.
Nu långrunda med vovven
Ha det fint
Konstnären

Pellepennan

Under så lång tid har jag nu haft en vana att ganska regelbundet läsa igenom de flesta inlägg som kommer in här på forumet. Den sista veckan har det blivit lite mindre av det. Den enkla anledningen är att jag haft fullt upp med annat helt enkelt. Är det ett friskhetstecken? Att ha fullt upp med andra tankar, och att för en tid komma in i en fas där det känns lite lättare? Eller är det i själva verket just en sådan period som innebär fara? Ibland tror jag att man kan bli knäpp på riktigt av alla tankar som nykterheten - och fyllan med för den delen - för med sig. Det är som om man ser faror mitt på ljusa dagen, och helt plötsligt. Kanske för att jag i grund och botten på något märkligt sätt är rädd att bli överraskad. Att bli överrumplad i ett ögonblick när allt känns lätt. När ett glas inte skulle kännas så himla farligt Just då när faran ter sig som riktigt avlägsen.

Därför känns det skönt att landa lite här. Läsa om hur vi har det. Få en kort tid att reflektera över det som är något av det viktigaste jag har just nu. Min rad av nyktra dagar som jag är så nöjd med.

Ute hörs skratt och stoj från uteserveringarna utmed strandkanten. Det är fredagskväll och nu tar sommaren och festandet sitt grepp över sommarplatserna. Det är i och för sig ganska skönt att höra det på avstånd när jag ligger här i sängen. På det viset kan den här fredagen den 13:e gärna få sitt slut. Utan att någon som helst skada har skett.

Ta var på er, och en trevlig helg!

//PP

Det du skriver är både bra och viktigt, i vanlig ordning ;-)

Att kunna få ha huvudet fullt av annat än tankar på alkohol är väl så klart ett friskhetstecken! Underbart att det får gå flera dagar, utan att man tänker på "det gamla vanliga". Men det är nog också som du skriver, att risken att ramla dit, kanske är stor ändå... Vi går mot sommaren som vi alla vet vad den brukar innebära. Om man känner sig alltför trygg, så kanske man underskattar riskerna med "bara ett glas". Men ska man då vara tvungen att gå omkring och vara rädd resten av livet? Det orkar man väl inte heller. Nä, kanske inte rädd, men uppmärksam. Om man har hjärtfel till exempel, så kan man inte vara rädd för alltid, men man behöver kanske checka up sig själv emellanåt, så inget händer... Minns inte om det var Berra eller Adde som skrev att han aldrig är längre än en armslängd ifrån flaskan än nybörjaren. Så himla sant!

Jag fattar vad du menar med den känsla av att man inte vill bli överrumplad. Drömde härom natten att jag glömde att jag inte drack. Sedan drack jag vin. Verkar vara en vanlig dröm har jag sett på forumet, men shit vilken ångest jag fick... Vi är ju så vana att dricka så fort vi får möjlighet. Inte konstigt att man ser spöken på dagen, vi har ju letat tillfällen och möjligheter till drickande hela tiden och är antagligen ganska skickliga på det.

För egen del är det två veckor idag! Det känns både skakigt och härligt. Jag går alltså också mot min första nyktra sommar sedan jag var gravid sist, vilket ärligt talat var ett bra tag sedan. ;-)

Ha en härlig dag och kram till dig

Pellepennan

Alkoholdrömmar har jag inte haft mer än ett par stycken men i natt hade jag faktiskt en. Minns att jag i drömmen hade en tanke att det hade gått åt pipan men att jag skulle ta nya tag imorgon. Det obehagliga var att det inte bekom mig något värst i drömmen. Ja, nu var det bara en dröm och drömmar kan vi inte styra över. Däremot kan vi styra över vad vi gör när vi är vakna, det är tur det :-)

Du har ju krupit fram från stenen med besked! Går som tåget skulle man ju kunna säga. Det glädjer mig att läsa om. Jag vet hur jobbigt det är, har verkligen inte glömt, och är faktiskt glad för det. Och alla har lika långt till det första glaset, det stämmer, bara en armlängd..

Idag var jag med om en ganska kul sak. Ett äldre par (grannar på samma brygga) hade ett knivigt problem med sin båt. Dom frågade om jag kunde ge dom ett handtag. "handtaget" tog en dryg timme och när jag skulle gå frågade mannen vad jag tycker om? Jag frågade vad han menade. Ha sa ja, vin eller whisky eller så? Han ville revanschera sig med en påse i sittbrunnen kan jag förmoda. Jag sa då något som jag aldrig sagt till en främmande person. "Jag dricker inte alkohol" När jag hade sagt det kändes det liksom konstigt i hela kroppen.

Det var bra det sa hans hustru då ;-)

Annars är det nog den gängse betalningen för tjänster. Har själv frågat äldre gubbar vad dom vill ha för ett mindre jobb. Mer än en gång har jag fått svaret "en böttel" Med det menas helt enkelt en flaska sprit. Vill man vara schysst kan man då välja något av en vettig kvalitet. Visst är det lite märkligt kan man tycka?

//PP

SuzyQ

göra resan tillsammans med dig? Fattar inte? Vill han leva ensam utan dig eller fattar han inte att du menar allvar?
Tycker det är så oerhört tragiskt. Älskar du honom fortfarande så är det ju fruktansvärt. Blir så ledsen att tänka att någon inte vill välja kärleken.

Kram och lycka till med ditt liv iaf och så håller jag tummarna för att han ska vakna och inse vad du betyder för honom.
Nu väntar vi på england-italienmatchen. Och min gubbe är äntligen nykter igen och lovar lovar att aldrig mer.

Tack PP för peppning! :-) Jodå, jag kravlar fram då och då ;-)

Vad coolt att säga det rakt ut - "Jag dricker inte alkohol". Man får väl börja med att säga det till främmande personer - för att öva liksom ;-) Hmmm... kan just tänka mig att frun i båten gärna hade bytt ut dig mot sin man i det läget!

Intressant det där med "betalning" för ett och annat handtag! Det är verkligen så att man ofta betalar i dricka. Har gjort det flera gånger, men fick faktiskt en tankeställare i höstas. En hantverkare som jobbat en del hos oss hade precis avslutat sitt arbete. Han fick visserligen betalt på faktura, men vi vill tacka lite extra, vilket vi brukar. Normalt får han en flaska whisky, enligt önskemål. Nu är det så att vi fått veta på omvägar att han har ganska omfattande alkoholproblem. Plötsligt inser vi att vi inte har en aning om vad man då ger bort till en man i 50-års åldern som "har allt" och inte har några uttalade intressen. Språkkurs i spanska...? Det slutade med att det blev en extra peng.

Men för att komma till poängen. Vad "normalt" det är att ge bort vin/sprit/champagne osv. Jag har tex inte gett bort en blomma när man dykt upp till middagar under de senaste tio åren. Det är alltid en flaska som gäller. Men som man känner sig själv, känner man andra...

Ha en fin söndag!

Pellepennan

Imorgon är det så dags för "kronjuvelen" när det kommer till årets alla alkoholindränkta fyllehögtider. Självklart var även jag en sväng till systemet idag för att köpa in det jag tänker bjuda på imorgon. Alla får sitt till sillbordet som fallit på min lott att organisera, men oj vad lite det blev inhandlat mot vad annars är normalt. I år skippar jag att tänka på det som ska finnas i gömmor för innan, under och efter själva firandet. Naturligtvis har det varit ganska omfattande vid långhelger. Nu blir det en lätt match att åka till affären och handla på lördag morgon. Ser fram mot att kunna göra det och hitta en tom parkering, kanske får man till och med blåsa :-)

De sista dagarna har det varit fullt upp. Har knappt hunnit följa med på vad som skrivs och än mindre skriva. Därför vill jag redan nu passa på och önska er alla som kämpar - oavsett om det är med er själva eller anhöriga - en riktigt skön midsommar. Tack vare Forumet är jag nu framme vid den fjärde årstiden. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig!

Ta vara på er alla!

//PP

konstnären

Glad och fin midsommar till dig. Fjärde årstiden så har jag inte tänkt, visst låter det länge.
Fantastiskt bra och jag är med. Kronjuvelen pelle, innebär att jag ska åka ner till fiskaffären
som har öppet idag nere i hamnen. Ska köpa varmrökt lax som är så himla god.
Tänk att bara kunna om man nu vill, bara ta bilen idag hela dagen tidigt i morgon bitti. Vilken
gåva. Men vi har och gör ett stort arbete och visst har man fått mycket tillbaka.
Måste bara berätta en rolig grej. I går e.m. ringde det på dörren. Utanför stod en kvinna i huset
som jag brukar småprata med lite när vi ses. Hon räckte fram en plastpåse och sa Glad midsommar.
Jag var övertygad om att det var öländska jordgubbar. I kassen låg en liter ozo, och en brunvit likör
även den en liter. Det kan ni ha i midsommar sa hon. Och jag blev alldeles ställd. Gömde illa kvickt,
och hittar mannen det stället då är han verkligen fullfjädrad.
Kul att höra från dig vännen. Jag tackar alla för att jag kommit dit jag är idag. En dag i sänder.
Glömde säga att suget uteblev när jag såg spriten, trots att jag älskade kaffe och likör. Bra konstnären.
Konstnären