Vill sluta nu!

Kände för att titta in till er idag, du PP som kommit så långt, konstnären också. Med flera, jag har inte koll på alla numera men brukar läsa era inlägg. Det känns bra att läsa om era framgångar. Ser många som är bra på gång också och känner igen mina egna funderingar från första tiden i nykterhet. Vad ska folk säga, det var ett stort problem i början. Vad jag skulle skylla på, vad folk skulle tänka och tro. Så skönt att det inte spelar nån roll längre. Det är bra att ha en plan för vad som kommer men också onödigt att tänka alltför långt fram. En dag i taget är rätt bra i vissa lägen.

Just det där att kunna ta bilen när som helst, det är fortfarande en stor glädje. Att se en poliskontroll utan att hjärtat hoppar upp i halsgropen. Jag inser att jag hade tur som inte åkte fast dagen efter. Jag körde naturligtvis inte medvetet i fyllan men dricker man alla dar så misstänker jag att promillehalten sällan var noll.
Så skönt också att inte må dåligt. Jag hade sällan baksmälla sista tiden men har insett att jag ständigt var lite bakis ändå. Lite huvudvärk, trött, dålig mage. No more!
Trevlig midsommar önskar jag er alla. Det går så otroligt bra utan alkoholen.

Pellepennan

Det är alltid så trevligt när du tittar in. Ja vi kämpar på, alla på vårt eget sätt och vart vi nu befinner oss i vår individuella resa/fight mot alkoholen. Har redan spelat upp allt som jag idag kommer att slippa bara genom beslutet att inte höra till dom som blir packad idag. Imorgon ser livet så otroligt jobbigt ut för många. Ett gigantiskt pris, och jag har betalat det så många gånger.

Är intressant att allt det som är så svårt att förklara i början varför man inte dricker, med tiden blir ganska enkelt. Jag dricker inte alkohol, i alla fall inte nu, och det är för att jag helt enkelt inte vill! Kan knappt förstå att jag för en relativt kort tid sedan var så annorlunda inställd till det. Att dricka var det enda jag egentligen ville....

Visst, svårt att tro på när man är precis där i början, men jag tror du kan hålla med Santorini, och alla ni andra som kommit en bit på vägen?!

Ta vara på er därute. Hoppas ni slipper möta en av oss som ibland kanske inte var helt nyktra på vägarna imorgon!

//PP

Pellepennan

I min omgivning om sommaren. Jag själv är alkoholfri och det är just nu inte så mycket intressant att berätta om det. Däremot flödar den runt omkring. Veckan mellan midsommar och juli månad är alltid lite lugnare på sommarplatserna. Men striden av dunk- och plattsläpande turister och överfulla serveringar kommer tillbaka om ett par dagar. Det finns inget krav på mig utifrån överhuvud taget att hålla mig borta från drickat. Vare sig när jag är ledig, och inte ens i samband med arbetet om jag nu skulle vilja ha det på det viset. Det är helt upp till mig nu att klara den inslagna vägen. Trots att det är många som försöker dra mig i motsatt riktning. Men lusten har avtagit och det var ett tag sedan jag kände en vilja att dricka. Fortsatt försiktighet är säkert viktigt. Perioderna med konstiga tankar har kommit ibland, och varför skulle dom ha upphört helt plötsligt?

Säkert kan perioderna komma tillbaka då man får tänka - idag ingen alkohol.
Just nu känns det mer som - den här sommaren ingen alkohol :-)

Ta vara på er alla därute, man blir på glatt humör av att läsa hur alla stöttar varandra här inne.

//PP

konstnären

Tittar bara in med en sommarhälsning. Hoppas du mår bra. Kom bara att tänka på dig idag och undra lite hur du har det.
Hot, hot här idag, men man ska inte klaga.
Ha en fin dag Konstnären

m-m

saknar dig PP! Undrar ofta hur du har det både med nykterheten och ditt liv i övrigt! Hoppas det är bra med bådadera,
Kram m

konstnären

Saknar dig så mycket. Hoppas innerligt du mår bra. Du var ett stort stöd för mig.
Kramar
Konstnären

PP

Hej vänner! Även om jag följt er läsandes så har jag saknat att kunna skriva ner mina tankar.
Något gick snett med bytet till det nya forumet, och inloggningen fanns inte. Nåväl, så har jag haft abstinens även från forumet i två månader. Men nu bestämde jag mig att det är tid igen. Det drar ihop sig med månadsdagar för vissa, och för dig kära konstnären.... :-)
Knappt så att det går att skriva ens!
Blev riktigt purken först när jag inte kunde logga på, men den sista tiden har jag glatt mig åt att läsa inlägg från gamla och nya. M är ju med matchen, även om det kanske går lite enklare nu? Och du :-) Du var verkligen en vass en som tittade fram bakom stenen. Vilket jobb du gjort. För dig själv, men även för så många andra här inne.
LP Fenix och alla andra kämpar. Fint att läsa om er framgång. O så Berra förstås! Har läst varenda inlägg sen sist. Jag har mycket och många att vara tacksam över/mot när det nu snart blir tvåsiffrigt för mig.
//PP

konstnären

Underbar att höra ifrån dig vännen. Blev så glad att det känns i hela kroppen. Och glad att du mår så bra. Ja, du Pelle nu blir det snart tvåsiffrigt, undrar ibland om det är sant.
Vilken resa vi gjort. Tyvärr tog Gagarin ett återfall, men blev livrädd och ska nu jobba sig tillbaka. Kan inte påstå att jag är avundsjuk på honom. Skulle aldrig klara av att börja om igen. Upptäckt att det kan vara roligt att vara utan A.
Hårdaste vänkramen till dig, på onsdag har jag tårtkalas och du ska sitta vid honnörsbordet
Konstnären

m-m

Så roligt att höra från dig, och tror att det är idag jag ska gratulera dig till 10 månader - är det inte så?
Kramar m

konstnären

Tror det är tio månader för dig idag. GRATTIS. Ett år idag, och det är stort. Har bakat världens största tårta, inte världens men ganska stor.
Många kramar
Konstnären

PP

Jo det är väl så, fast det kändes som jag fortfarande hade sprit kvar i systemet den 10, så kanske var det den 11:e?
Vi talar nu om förra hösten mina kära vapendragare! men nu ska ni få höra, igår var det riktigt riktigt nära att det blev en skvätt akvavit. Eftersom jag beslutat att att ge mig hän åt en förälskelse, och köpa mig en liten båt , så träffade jag igår den tidigare ägaren. Pengarna är förövrigt stålar jag inte spenderat på alkohol. Alltså, istället för att lägga dom på skit, lägger jag dom på nöje. Irrationellt beslut må hända men va f--n ;-) det kan jag väl få göra? Jag vill i alla fall nu hellre ha 1,5 ton ädelträ och ek än 100 bag in box! Motsvarigheten till det hade jag lekande lät satt i mig sen i höstas. Under överseglingen igår på dagen förklarade den äldre fina mannen - Den här typen av affär måste man avsluta med en skål. Jag tänkte mycket på detta hela dagen på havet. Skulle jag göra den gamle mannen besviken , eller skulle jag svälja en 2:a för den goda traditionens skull? Nu hör det ju till saken att jag inte vill dricka alkohol, men tänkte- kan jag verkligen vara så egoistisk att jag tackar nej? Jag tror ni förstår. Det handlade om en mycket ovanlig situation bunden till en stark tradition.

Det blev i alla fall ingen sprit för någon av oss. Vi kom i land när det redan mörknat och fick skynda oss till en buss som skulle ta oss till stan vi seglat från, och där skulle jag hämta min bil. Så det blev bara en kaffe i väntan på bussbytet. Hoppas nu verkligen att det inte för otur med sig:-) Akvavitflaskan är kvar ombord. Den får segla med ett tag. Den kommer säkert till användning. Dock inte för mig!
/PP

konstnären

Tack för din hälsning, värmer gott. Vi ska vara stolta, gått från h-vetet, till något bättre. Den där akvaviten kan ju ligga där och skvalpa, ingen risk att du rör den. Nej, allvarligt talat ge den till någon. Du vet min vinsamling, blev ju katastrof, den försvann på en vecka. När jag var i 14-årsåldern fuktade vi brödbitar med vin och gav till måsarna och dom blev skitfulla. Nej nu flummar jag ut. Gagarin på G. Sista chansen. Hur många ggr har jag gått med på det.
En fin dag till dig
Kram Konstnären

Stingo

Grattis till båten. Spexen låter som en hel del arbete framöver, vilket förvisso kan vara ett nöje det med. Sniffa bara inte för mycket lack- och terpentinångor nästa vår ;-)

PP

Idag är jag faktiskt inte längre orolig för att förekomsten av alkohol runt mig skulle kunna få mig på fall. Redan på vårvintern började den flytta in, först i form av flaskor jag fick i present. Sedan har jag köpt till gäster och besök. Det var mycket svårare så länge som gojan kom och kraxade om att jag egentligen borde få dricka och så. Men jag har inget direkt val att fullständigt bannlysa alkoholen i min närhet, eftersom jag genom yrke och resor ändå måste greja att vilja vara nykter, oavsett om det finns dricka runtikring. Ett missöde inträffade i somras när jag hade Veteöl av samma sort - med och utan alkohol - på kylning och helt enkel själv tog fel flaska i hettan. Efter att jag svalt två klunkar kände jag att det smakade konstigt. Först trodde jag det bar något fel på ölen, och då upptäckte jag min fadäs. Blev mest sur för att jag först tänkte att jag sabbat min nykterhet. Hällde allt i slasken och öppnade en riktig. Ja, för mig riktig dvs. NA. Jag satt där i solen och funderade. Hade jag tagit ett återfall i och med detta? Beslutade att jag inte kommer att räkna det som ett, utan bokför det under olycksfall i arbetet.
Men den här typen av saker är inte att leka med. Det är svårt att säga när det jobbiga kring alkoholen så sakta började släppa för mig. Idag kommer tankarna sällan, och kommer dom så är det enkelt att bli av med det. Men jösses vad jag har tänk på alkohol, runt alkohol, under den tid som varit. Skulle någon fråga mig hur länge som just nu försöker komma ifrån alkoholen, så skulle jag nog kunna säga: Har du varit i närheten av det jag var så var beredd på minst ett halvt år. Det är i alla fall så det varit för mig, kanske annorlunda för andra, vad vet jag
Och varför berättar jag ibland om hur det var för mig. Jo, när jag själv loggade in här sökte jag den här typen av erfarenheter från andra. Kommer jag att dö när jag slutar? När släpper det värsta? osv. Om jag idag skulle läsa min egen tråd som ny medlem på forumet skulle jag inte känna att jag hade något gemensamt med mig själv. Jävla pretto skulle jag nog tyckt då. Folk som grattar varandra till 10 månader eller som Konstnären ett helt år...
Men jag glömmer aldrig hur det var och vi har nog allt gemensamt med den som just nu kämpar med sina första dagar. Skulle jag börja dricka nu är jag tillbaka där på ett kick. För mig skulle vägen ner nog gå på ett par dagar. Sedan satt jag ju där igen, med en helvetes lång uppförsbacke framför mig. Valet att fortsätta vara nykter blir enklare då. Speciellt som jag nu även känner att jag innerst inne vill. Det är något att vara tillfreds med!
Sedan gäller det att inte börja slappna av och se nykterheten som en självklarhet tror jag. Det finns många som gett exempel på hur förrädiskt det kan vara här på forumet.

Ta vara på er!

//PP