Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Stigsdotter

....eller har någon gjort det redan? Hellre en gång för mycket...

kram från mig som faktiskt borde gå och lägga mig nu, måste gå upp tidigt imorgon och beställa en container hur nu det ska gå till och vart den ska få plats...

Dompa

Till den löpande (hmmm, blev lite konstigt där...)sylfiden kalla!
Lycka till med husläkaren om du nu ringer, men han verkade ju ha en lättsam inställninger till medicin :)
Lite nyfiken blir jag på Stigsdotter container...är det maken som ska dumpas där i?
Sköt om dig kalla...spring för livet ;-) /R

kalla

Så Stigsdotter stilla vår nyfikenhet :D Regnet öser ner så i dag blir det shoppingrace, så älgarna får vara ifred i skogen i dag.
Rapport om läkaren kommer senare under dagen, nu blir det kaffe och tidningen en stund.
Så som dom säger i fablernas värld "simma lugnt"

kalla

Nej det blir ni inte :-) Jag är så jäkla stolt över mig själv i dag att jag nästan spricker, grannen har fått låna vår traktor och kom upp och tackade i morse. Eftersom jag bor på landet så tackar vi med alkohol 1 liter whisky från Tysklandsresan och lite fina skott till trädgården. Eftersom det är en gammal snäll man vill jag ju inte göra honom ledsen utan tackar så mycket.

Nu vaknar ju fan i mig och jag hinner tänka så jäkla mycket när han gått, allt från att gömma den så jag kan ha den själv, vara en ordentlig fru och dela den med min man. Ni kan ju tänka själv hur många smarta tankar jag hade.

Men Kalla har nog sjutton bestämt sig, för jag hällde ut den. Så nu har jag gjort som dom på Stureplan, jag har vaskat för första gången i mitt liv och det kändes för jäkla bra :D

Om någon har missat uttrycket vaskat så är det att köpa 2 flaskor av något dyrt och en häller man en i
vasken, det blev så söligt när dom sprutade bubbel så då kom det här istället :-)
Så kramar till er alla som stöttar, lyssnar och finns utan er hade det aldrig gått//Kalla

Maria42

Så bra gjort trots att du är i en svacka!!. Det verkar vara en ständig kamp, vi ska bjuda hem några vänner imorgon, det är dags för vi har varit lite osociala. Då frågar dem om vi inte kan dricka också så det inte bara är dem som dricker. Får man inte vara nykter i det här samhället? Är man konstig då? Fick "lugna" dem och intyga att maken skulle dricka men inte jag. Är inte det konstigt?. Var på firmafest igår och höll inte på att få en välkomstdrink för de hade inte tänkt på alkoholfritt. Det är inte konstigt att det blir svårt i vårat alkoholsamhälle. Kram!!

Nynykter

Kalla, du är bäst! Vilken styrka att hälla ut whiskyn!
Stigsdotters container tror jag är till barskåpet plus gubben plus tomglasen.

Jag har liksom Maria varit ute i jobbet. Vi var ett stort sällskap igår kväll och det serverade vin vid bordet. Rött eller vitt vin var frågan från servitören. Inget vin tack sa jag och sen fick jag nöja mig med ljummet kranvatten resten av kvällen.. Sååååå dåligt.
Som nykter blir man ju lite extra iakttagande och jag måste säga att det var sorgligt att märka hur många i sällskapet som var så ivriga när det gällde alkohol. Vuxna framgångsrika människor som betedde sig som barn på julafton. Har jag varit sådan? Ja, förmodligen.
Idag fortsatte konferensen och det var påfallande många som var osunt bleka. En ung dam blev tvungen att gå och lägga sig igen. Många skämt om hur fulla en del hade blivit och hur de mådde idag. Det är så knäppt.

Och Maria, jag tycker det var en underlig fråga från dina vänner. Varför är det så viktigt för dem att ni också dricker?

Dompa, hur är det ute i verkligheten?

Kramar till er

kalla

Men inte ovanlig att det stör människor att någon är nykter, men jag tror att det kommer ge sig med tiden. Vissa vänner kommer man tappa eller redan har tappat, men då kam man ju tänka sig vad som skulle hända om det hände något riktigt hemskt.
Sen är det en väldigt konstig tid, när det skall drickas vin hela tiden och så fort man skall göra något med jobbet så skall det drickas.

Jag tycker att alla får väl göra som dom vill, men det känns ju som alkoholism håller på att bli en folksjukdom och vi tjejer och våra vinboxar ökar väldigt fort. Jag tror vi alla känner många som ligger i riskzonen på jobbet eller i bekantskapskretsen.

På mitt jobb är det några som skall springa Göteborgsvarvet i morgon, alla andra som vill skall samlas på en krog i morgon kl 12. Jag kan tala om innan vilka som kommer vara skitfulla redan kl 13 och sen skall det pratas om det hela måndagen. Kan bara säga att jag är väldigt glad att jag tagit mitt beslut om mitt liv, även om det är jobbigt i mellan åt.

Skrattade när jag skulle hälla ut flaskan i dag, för först hade jag tänkt ge bort den men så hörde jag Adde säga "Man ger aldrig bort alkohol" :-)

Lite fredagstankar//Kramar Kalla

Vilken seger! Du ska vara oresonligt stolt över dig själv! Och jag fick lära mig vad Stureplansvaska är. Tack för det. Inte klokt.

Det var en ny tanke för mig att man inte ska ge bort alkohol. Jag minns i gränsen 1970 -80 talet när jag "lärde mig" att en flaska vin var en present i olika sammanhang. Första gången jag såg det tyckte jag det var fantastiskt! - så enkelt när man inte vet vad man ska ta med till den som har allt. Sen har jag inte reflekterat - inte ens här på forumet - över den saken. Vi har, tyvärr, inte heller någon nykter i bekantskapskretsen. Jo men visst har vi - den ena sonen med fru, han gav för ett tag sen bort en tjusig spritflaska som han själv fått. Ska fråga hur han tänker om det.

Vi var ut på finmiddag från jobbet nyligen och då var vi flera stycken som inte drack alkohol. Servitören diskuterade intresserat och rekommenderade alkoholfritt öl istället för vatten el alkholfritt vin. Det var häftigt! Och ingen brydde sig!!! Jag har tänkt tipsa finkrogarna om 100% blåbär, det är kanongott till kött. De riktiga finkrogarna har alkoholfria smakmenyer.

Lite tidiga lördagstankar / mt

kalla

Regnet smattrar mot rutan, soffan, kaffe, tidningen och radion på i bakgrunden känns för jäkla bra. Man måste ta tillvara dom här stunderna när allt känns bra och spara dom i en burk.
Har funderat mycket på vad som är annorlunda denna gången och vad jag bygger denna sköra nykterheten på.

Det första är nog rädsla att hamna där när man bara släpper allt och bara faller, vid nyår vad det så nära och jag vill aldrig dit igen. Det andra är att jag ser flykten in i dimman, det går inte att fly från ett dåligt förhållande, tråkigt liv, ekonomi eller något annat med hjälp av alkohol.
Det tredje är att det är bara jag som är ansvarig för att jag är lycklig och det är bara jag som kan förändra, förbättra mitt liv.

Många tankar whiskyflaskan i vasken fick fram, men det var nog en test av livet och valet jag gjorde fick mig att verkligen tänka efter vad jag vill med mitt liv.

Hoppas ni alla har en bra morgon och fångar de små stunderna//Kramar, styrka och stolthet Kalla

Lilja-12

Det är så fantastiskt att läsa all pepp här av varandra och stödet för dig kalla i din svacka!

Känns det som det var väl förankrat i dig? Att "denna dyra whisky ska INTE drickas av mig?" Ett lugnt beslut eller ett fattat i desperation?

Jag får en känsla att det är det förstnämnda och att du nu lagt en grund till nykterheten. Att man sen upplever sig som skör mellan varven är ju bara mänskligt.

Det ligger så mycket symbolik i en whisky som rinner ut i avloppet istället för ner i strupen!
Att man VET att detta FÖRSTÖR MITT LIV!!

Och vetskapen om att man får sitt liv tillbaka när man blir nykter!

Jag är så glad för din skull kalla!!

Koka dig nu lite kaffe och njut av nykterheten och regnet!
Imorgon är du INTE bakfull!!

Kram, Lilja

Stigsdotter

Att hälla ut whiskyn! Jag hällde ut en vinbox idag och det känns verkligen skönt när man ser vätskan virvla ned (och lite äckligt när man känner doften). Och jag håller med, vilken konstig fråga om inte ni också kan dricka??! Larvigt.

När jag var på firmafest förra veckan stod det redan upphällt i middagsglasen, klart som korvspad att man inte kan låta bli då!

När det gäller gåbortspresenter har jag också tidigare tänkt att det är svårt att veta vad man ska ta med sig och oj vad bra det är med en flaska vin (gärna det lite dyrare fina Amaronevinet, som dessutom är extra starkt). Men, sen har jag börjat tänka på saker som jag oftast inte unnar mig själv och tänker att det säkert gäller andra också: t.ex. en riktigt fin choklad, en burk hemmagjord sylt om man har, något gott fint att äta (finns ju så mycket "kvalitetsmat" att få tag på nu, skott från fina växter eller träd. Sist vi hade några vänner på middag bjöd vi även med den enes mor som är ensam, lite ledsen och som tycker jättemycket om våra små ungar (ömsesidig kärlek !). Hon hade med sig en tavla till oss som hon målat själv, den blev jag jätteglad för (var ju tur att den var fin också ;-)

Idag är jag nattuggla för jag sov länge imorse. Ibland är det skönt att uggla för sig själv när familjen sover. Jag skall försöka mig på att be en liten stund, be om kraft, styrka och vägledning. Får se om någon lyssnar. Jag brukar inte hålla på med "sådant" men det skadar nog inte att försöka - de som tror på det menar ju att det är bra.

P.S. Om jag skulle lägga barskåpet i containern skulle jag själv hamna däri, maken är mycket förtjust i det gamla fula skåpet (som numera faktiskt, förutom glasen, bara innehåller en oöppnad flaska calvados och några essencer. Nä, vi har blivit tvugna att renovera fasaden på vårt hus så det skall slängas gammalt tegel och isolering. Jättetrist, tänk vad mycket kul vi kunnat göra inne i huset för alla pengarna det nu kostar, försöker trösta mig med att det blir som ett "nytt" hus med ny färg! Nä nu får det vara god natt. Hoppas ni alla får en bra dag idag <3

Dompa

Fan vad grym du är...vaskar samtidigt som du slåss med ditt begär. Tvångsvaskade själv första gången för två månader sedan, när min lillasyster tvingade mig...och hon slogs!!! Även det whisky.
Men vitt vaskande var tvång...ditt var ett starkt beslut.

Det där med alkohol i gåva...ja vem har inte gjort det. Så enkelt, man vet att det går "hem". Men gör det verkligen det? Förstår den gamle fine grannmannen...en annan generation. Vet inte bättre, ser kanske inte vilket alkoholsamhälle det börjar att bli. Men vi vet väl bättre? Jag kommer iaf. inte ge bort alkohol i fortsättningen. Men vad gör man om man får en flaska själv? Vaskar!!!!

Sprang du inte Göteborgsvarvet själv? Du som alltid är ute och ränner? Kanske nästa gång?

Skitstarkt kalla! Kram/R

kalla

Men jag är så jäkla rädd att åka dit igen och så länge jag har den rädslan av att vakna upp och mist allt eller ännu värre inte vakna upp. Läste om My Skarsgård i dag och hennes alkoholmissbruk länkar artikeln för jag tyckte den var intressant http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14820229.ab.

Nej du Dompa små galen är kärringen men springa 2,1 mil är nog inte riktigt jag, men vem vet till nästa år kanske det slagit runt helt :D

Tänkte på dina vänner Marie du kunde ju ha vaskat deras vin bara för att det varit kul och sen sagt att det är den nya grejen nu ;-)
Kramar till er alla där ute som kämpar//Kalla

Maria42

Ja, det borde jag ha gjort. Men jag satt där och drack min Ramlösa, men på slutet av kvällen blev det tjatigt, då ville jag bara gå och lägga mig. Fram tills dess var det trevligt och jag saknade inte vinet, jag sa tom att det var 2 anledningar till att jag inte drack, när frågan kom hur länge jag egentligen skulle hålla upp. Jag sa att det berodde på vikten och på att det blir för mycket när jag dricker, kanske förståelsen blir bättre nu. Kram på er alla som kämpar, vi gör det bra!!

kalla

Läste något kul på FB om alkohol var ungefär så här: Alkoholen vi måste prata, du lovade att jag skulle bli snyggare, roligare och dansa bättre. Men jag har sett videon från helgen och nu vill jag göra slut du är en bedragare.

För det är väl som Maria säger man blir väldigt sömnig av att lyssna på folk som druckit det blir tjatigt och inte sjutton dansar dom bättre heller:-)
Så nu kämpar vi vidare och tar en dag till//Kram Kalla

Annelie 60

Att bara hälla ut. Du är en riktig kämpe och jag beundrar dig verkligen! Det hade jag aldrig klarat, iaf inte om jag varit i en svacka. Men kanske någon vacker dag... Om någon får för sig att ge mig en flaska med något så ska jag tänka på dig och vad du gjorde.