Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Hade ett samtal med en "kompis" i går just om detta, hon undrade hur länge jag skulle gömma mig från alkoholen. Hon menade att man måste lära sig leva med den och att man inte kan kräva att sin partner att han skall låta bli "livets goda"

Om vi är på fest eller har folk hemma så klart att han kan dricka, men jag klarar inte av att ha det hemma för jag känner mig själv.

Tänker jag fel och borde jag kunna hantera att vi har sprit hemma

Stigsdotter

...klart vi ska bjuda på "livets goda" om vi har gäster osv. Men vad fasen, om jag inte får, då ska jag väl inte behöva bjuda på det? I mitt eget hem? Jag inser att jag klarar inte av att ha det hemma. Kanske sedan när jag kommit en bit på väg i min nykterhet och blivit starkare. Men inte nu.

Jag tolkar dina citationstecken kring "kompis" som att du inte tyckte det var särskilt vänligt av h*n att säga såhär - har jag rätt? Det tycker i alla fall inte jag.

Alkoholen finns överallt och det är svårt att gömma sig för den men jag tycker att om man måste och känner att man behöver det, skall man kunna känna sig fredad i sitt eget hem! Så känner jag mer och mer och det verkar vara OK för min man. Vi ska ha folk hemma både på fredag och lördag och jag tror det kommer att lösa sig - vi serverar inte vin helt enkelt. Närmsta familjen frågar inte tror jag.

I morse när jag klev ned i tunnelbanan var det någon som stack en lapp i handen på mig, där stod: Fest för alla - alkoholfri-garanti. Det var från IOGT-NTO, texten började: har du tänkt på att alkoholen dyker upp i alla möjliga sammanhang? På picknickar med förskolan, på gatufester osv". Den var klockren tycker jag, för precis så har jag tänkt! Jag tog detta som ett tecken på att jag är på rätt väg, jag delar gärna med mig av detta tecken till er andra: full fart framåt!

www.iogt.se

Dompa

Nej, det var verkligen inte vänligt. Tolkar det som att din "kompis" vet hur du har det och då blir det ju diaboliskt elakt att slänga ur sig ngt sådant. "Inte kräva av sin partner att sin partner att han ska låta bli livets goda". Din "kompis" har nog vissa problem själv. Ingen "normaldrickare" i min omgivning har ifrågasatt mitt beslut att nyktra till.
Frågorna har kommit från dem som jag misstänker själva har en liten rubbad relation till alkohol. De blir störda. Din partner går nog gärna miste om "livets goda" mot att han har en glad, löpande, godluktande sylfid vid sin sida. Jag missunnar verkligen inte heller ngn annan drickat. Det är ok att dricka i mitt sällskap. Det är inte ok att ha alkohol i mitt hem...iaf. inte än. Nu är jag ju ensam...så den biten ska väl lösa sig. /R

kalla

Nej, jag tycker inte det är någon bra "kompis" och givetvis börjar skall man underlätta för sig själv. Men kan tycka att folk har en ganska konstig inställning till alkohol och om jag dricker eller inte. Min man stöder mig helt i detta, även om han ibland skulle tycka det var skönt om jag slocknade på soffan istället för att dra igång hundra projekt :-).
Men tänk vad lätt folk kan få en att börja tvivla och kanske åka dit igen, med att sätta konstiga tankar i huvudet.//Kalla

Socker

Ja vad ska man säga? Vad vet din kompis om vad du mår bäst av? Det vet ju bara du bäst själv. Kanske menar hon väl men var o en måste göra det man tror på. Att forcera fram ett umgänge med alkohol innan man är redo kan ju innebära att man trillar dit. Och dit ska vi inte igen. Vi har redan varit där o det var inget kul. Heja dig Kalla! Stor kram/ Socker

Maria42

Ingen bra kompis skulle säga så, min man stöttar mig i detta beslut, fast det var nästan ett krav från hela familjen att jag skulle bli nykter. Vi har sprit hemma i spritskåpet men det lockar inte, vin var min grej. Nu har vi en flaska vin hemma som blev kvar efter helgen, men det går bra. Skulle jag börja få tankar om det så häller jag ut den. Maken har druckit ngr gånger när vi träffat folk men jag har sagt att det är ok, blir inte sugen när jag ser dem fyllna till. Var och en gör det som känns bäst, och som får oss att fortsätta vara nyktra. Kram!

Nynykter

Jag ska ha folk hemma i helgen och kommer inte att bjuda på alkohol. Inte helt lätt att ta det beslutet, men för mig känns det fel att handla hem och bjuda på alkohol. Jag vill inte vara med. Känner mig helt anti. Min särbo frågade lite ängsligt om det stör mig att han ibland tar ett glas vin. Det stör mig inte, utan det är själva alkoholkulturen jag vänder mig emot, att vi förväntas dricka alkohol i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det fanns en tid när man bjöd på kaffe och fikabröd när någon kom på besök... Tiderna har förändrats. Kaffebröd är no-no för många. däremot hinkar vi gladeligen i oss de flytande kalorierna.
Nä, nu ska jag käka. Märker att jag börjar bli lite ilsk.
Nynykter

Dompa

Skönt att din man är med på banan! Jag börjar bli en gammal bruten man. Oj vad tid detta tar...börjar bättre "förstå" att så många ensamstående föräldrar tröstar sig med vin. Man blir ju helt urlakad. Nu hjälper ju inte vinet...men jag fattar lockelsen. När våra kvällar är över så är jag såååå trött. Fast skönt trött, men det är väl nyhetens behag. När ongar sover och jag har tagit en sista runda med DERAS hund...så orkar jag knappt borsta tänderna. Huga. Huga. Hoppas du får en fin lillkhelg med rätt slags vänner. Kramar/R

kalla

Starkt av dig, känner att jag inte är lika modig där i mot har jag ju aldrig något hemma om det inte är något speciellt. Mannen reser ju mycket i jobbet vilket gjorde att vi alltid har haft ett välfyllt barskåp och det tror jag granngubben saknar :-)

Håller med dig om att vi har fått en konstig kultur när det gäller drickandet och så fort man skall göra något så skall det drickas vin.

I dag skall det planteras blommor och baka för om inte grannarna får vin så måste det väl finnas fikabröd :D
Hoppas ni alla har en underbar morgon//Kram Kalla

Annelie 60

Lika bra att inse det, jag har ingen karaktär. Finns det alkohol så dricker jag. Eller... om jag ska upp riktigt tidigt, före 7, då kan jag låta bli men då tar jag i stället en insomningstablett. Man blir skönt lullig av den med. Oftast går jag inte och lägger mig förrän en timme efter jag tagit tabletten bara för att känna den där känslan som liknar berusning. Helt sjukt!

Hoppas du får en fin dag med blommor och kaka!

Kram!

kalla

Vi är nog många som söker flykten ifrån livet och det gör det hela så svårt. Man måste ju hitta något annat som kan funka och sen måste man ju titta över livet också. Jag tycker att det hjälper att ta ut sig fysiskt genom träning och försöka leva lite hälsosamt. Som vanligt vill man ju inte bli helt insnöad på något, men just nu hjälper det mig.
Kram Kalla

kalla

Äntligen verkar det som våren har bestämt sig för att visa sin trevliga sida igen, för det kändes riktigt varmt ute. I dag blir det grill och umgänge med släkten så nu håller jag tummarna för att vädret är på min sida.

Älskar denna tiden på dygnet då allt är lugnt så kaffe, radion, tidningen och kolla runt lite här. I dag kommer jag fundera över ett uttryck som Adde skrev på Miss tråd "lev och låt leva" skall se om det går att omvandla till "vem äger problemet" som jag försöker lära mig att leva efter.

Nästa vecka skall jag vara extra mormor, vilket skall bli så mysigt den 6 åringen är en sådan underbar liten person.

Valet för dagen är skall jag vara nykter och svaret är ja det skall jag//Kramar Kalla

nyss ätit hotellfrukost på Gotland med lokalen full med morgonpigga nyktra alkoholister och även drogfria narkomaner ! Även om jag inte känner alla så märks det så väl vad för folk jag har runt mig av det otvungna sättet och alla skratten. Jag tycker också om att äta min frukost i lugn och ro hemma men i det här sällskapet blir jag så glad att det är helt ok om ljudnivån stundtals blir lite hög !

I kväll blir det supe' i P18's gamla mäss :-))

Jag somnar helt ovaggad dessa dagar !!

Jag är så glad att jag hittat hit och att jag får uppleva detta.

Socker

Dag 6 idag o den börjar bra! Nu blir det långfrukost! Kramar Socker

Dompa

Tittar in och önskar dig en härlig dag. Solen ÄR framme och jag vet att du kommer att få en fin kväll med ditt grill och umgänge. Du får mota iväg den gamle fine whiskygrannen om han dyker upp. Dina inputs här är ovärdeliga. kram/R

kalla

Blev en trevlig dag i går med grill och trevligt sällskap och ingen whiskygranne :-) Har funderat mycket på det som hände inne i huvudet den dagen jag hällde ut whiskyflaskan, för efter det känns allt så bra.
Försöker nu hitta ett sätt att leva och det känns spännande lite som en resa som jag inte vet vad den hamnar. I dag skall jag fortsätta att fundera på Addes ord "Lev och låt leva" och sen hur man skall kunna leva på bästa sätt med denna sjukdom.

När jag slutade röka så satte jag undan pengar som jag gjorde något kul för, nu skall jag göra samma sak med vinpengarna. Sen skall jag köpa mig ett växthus för dom pengarna, får vi se om en morot till kan hjälpa till om det krisar. Lite löjligt för jag kan väl köpa ett växthus ändå, men det är inte samma sak :-)
Lite avundsjuk är jag på Adde, låter så kul med träffen på Gotland och en vacker dag kanske man kommer dit.
Nu skall jag gå till skogen och se om jag kan skrämma några djur//Kramar Kalla

Dompa

Det är konstigt hur jag kan "se" min forumfamilj. I mina ögon är du själv som ett skogsrå där du löper omkring bland andra skogsväsenden. Lite trollskt sådär. Jag kan ju ha helt fel...men det är min bild av dig. Ett klokt skogsväsen. När jag drog till skogs så varnade Stigsdotter mig för att inte trampa på grodorna, jag uppmanar dig samma sak. Skräm dem gärna...men trampa inte.

Tänk att det var whiskyn som fick bli en del av din mentala vändning och mitt i när du dessutom var i en svacka! Du är nog skyldig den där whiskygubben kaffe och bullar för resten av hans liv.

Förstår din tanke med växthuset. Det är en helt annan sak med ett vinpengsväxthus än ett vanligt. Ha en fin söndag i solen. Kramar/R

Annelie 60

Hoppas skogsturen var härlig och att djuren inte blev allt för skraja.

Fantastisk idé att spara till ett växthus, det kommer att göra dig mer motiverad. Jag har ett som jag älskar, tillräckligt stort för några stolar och ett litet bord. Problemet är bara att det är så starkt förknippat med sommarkvällar när solen gått ned och djupa samtal med maken till levande ljus och så de obligatoriska
glasen vin. Det blir en kamp att bekämpa men jag får hitta något annat gott att njuta av till lågornas sken.

Hoppas du får en härlig dag i solen. Själv måste jag tyvärr jobba.

Kram!

kalla

Visst är det så fantastiskt att man bygger upp dessa bilder i huvudet om hur vi alla ser ut, men det gör ju att vi alla kan vara oss själva.
Är så avundsjuk på ditt växthus Annelie, just så tänker jag mig det att kunna sitta i det låter så mysigt men utan vinet :-)

Hoppas ni alla har haft en skön söndag, nu skall det ätas färsk potatis och sill och njuta lite till.Kram Kalla