Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Ställer samma fråga igen, får hoppas att ni som har hållt uppe länge kan svara och vi andra får gissa. Hur skall man få alkospöket att inte skrika Whisky, så fort man blir stressad. Denna veckan är fullspäckad och ett återfall just nu vore kattastrof. Har alltid tagit time out med hjälp av alkohol, men från början var det ju väldigt sällan. Sen gick jag nog in iväggen eller något, livet föll ihop och stressen var dygnet runt, så då hamnade jag där med time out hela tiden. Men hur bryter man detta och vad gör man istället för det känns ju som man skall exploder. Att det skall vara så jäkla svårt att bryta vanor och beteende. Men får väl bita ihop och kämpa mig ur detta också//Kram kalla

Lilja-12

Stressen är verkligen farlig för oss törstiga! När anspänningen stiger i kroppen..Jag har gjort PRECIS som du!! Tagit time out med hjälp av alkohol massvis med gånger!Och när jag föll ihop i utmattning parad med arbete parad med dåligt äktenskap parat med vinflaskor; ja, då blev det en enda time out.

Nu ska man hitta ett sätt att hantera stressen UTAN alkohol!

Hitills har det funkat att tänka tillbaka på den senaste och förhoppningsvis sista (?) fyllan. Där det blivit värre och värre och sen kulminerade. Personlig botten? Vägs ände? Now or Never?

Eller som jag tänkte: VÄGSKÄL.

Den ena vägen leder till ett liv i balans,ett NYTT liv, med en identitet UTAN vinglas.

Den ANDRA vägen leder till en tragisk, nersupen eller smygsupande kärring (om x antal år) som ständigt brottas med alkoholen.

När barnen ska gifta sig skulle jag behöva fundera massor på hur jag ska kunna dricka INNAN bröllopet så att jag inte blir för törstig DÅ, PÅ själva bröllopet!
Supa skallen 2-3 dagar innan, så jag kan spela fräsch inför folk, smutta försiktigt och le och luras eftersom jag några dagar tidigare drack en simbassäng typ.

Jag tänker i stressiga törstiga stunder, vilken mamma/kvinna/väninna vill jag vara om x antal år?

Väljer jag nykterheten är chansen STOR jag åldras med behag och grace och har alla hästar hemma en trappa upp.

Väljer jag ge efter när stressiga stunder kommer,att INTE hitta alternativ till flaskan, är risken mega-stor att jag blir en sjuklig, nervig ,hispig äldre kvinna.

Att tvinga sig att titta kanske 15 år framåt? Inte ge efter för impulsen eftersom den GÅR ÖVER!!
SÅ långt det mentala!

Sen rent konkret praktiskt tror jag på att RÖRA PÅ SIG fort som fasen!! Ut och gå! SImma! Gym! Cykla.
Vi törstiga vet att efter ett motionspass har endorfiner frigjorts som gör att vi inte är lika sugna längre..

Är det nån hjälp kalla?

Tänka att man exploderar inte utan det bara KÄNNS så, ett tag? Kanske behöver man sex? (hehe, säger den nykära..)Eller bara kroppslig beröring, krama en vän, ett barn eller ett djur (om man inte har fiskar eller vandrande pinne förstås!)

Att gå och få massage, unna sig det, precis som man unnar sig att gå till frisören,använda pengarna till det istället;tänka på alla de tusenlappar man lagt ner på flaskor...törs man räkna..?
Varför inte något som BYGGER UPP istället..

Håll i kalla! Du har gjort ett enastående arbete så långt och att du formulerar dig runt detta gör att du redan klarat halva jobbet!

Nu fortsätter vi! Jag är med dig!!
Trodde jag klarat 2 månader förra veckan men det är visst denna vecka det blir två..om allt går vägen..

Tillsammans kalla(och alla andra!!) Don't forget!

/Lilja

kalla

5 km i spåret och sen ville jag ha vatten :D Du sätter orden mitt i prick och fick upp mig på banan igen men tusan så svårt det är ibland. Tror att jag vaknade och ville dricka whisky, vilket jag aldrig gjort. Men i kväll känns det bättre, även om en viss oro lever kvar//Kram Kalla

Lilja-12

Stolt ska du känna dig!! VILKEN fighter du är!

tror det var skitbra att du skrev också, bekände, och sen ut i spåret!

Jag har också vaknat med vinsug och det är INTE roligt! Men det glesar ut ju längre man är nykter!

GLAD blir jag över att du vårdade kroppen istället för att ge den stryk!

KRAMAR!!

Lilja

Maria42

Att du hittade en annan väg än whiskyn, jag tror motion i alla former är bra när man är superstressad. Har nu powerwalkat i flera månader men efter att ha läst om Titti Schultz som "lufsat" bort 11 kilo, har jag nu börjat lufsa dvs jogga. Det är så mkt jobbigare men på ett skönt sätt, man känner sig så avspänd efteråt, stressen försvinner och absolut inget alkosug. Funkar på mig och då kanske det funkar på dig med. Stor Styrkekram!!

Nynykter

Vägskäl är ett bra ord, Lilja. Jag uppskattade din målande framtiidsbeskrivning. Fy f-n för att gå på något av barnens bröllop och tvingas dricka innan för att kunna hålla skenet uppe. Eller tänk att det ändå blir lite för mycket och man börjar hålla snyftiga tal (som man inte minns dagen efteråt) eller att man tror att man är dansgolvets drottning och skakar loss eller bjuder upp unga generade män. Nä fy! Tack för fantasin, Lilja! Du har stärkt mig i min nykterhet.

Kram från Nynykter

Stigsdotter

Bilder är bra tror jag. Att se sig själv då och i framtiden. Vilken framtid vill vi ha? Fyllkärringar åldras som sagt sällan med behag... nä usch. Och sen bara det där att hålla på att planera och fundera inför t.ex. ett bröllop. Planera drickandet innan osv. Men hallå! Behöver vi inte den tiden till att fundera över vad vi ska sätta på oss eller hur vi ska hjälpa dotterna att komma i ordning? Det är det där, att överhuvudtaget behöva ägna så mycket tid och tankeverksamhet till alkoholen som gör att jag bara vill slippa ski_ten!

Sänder styrkekramar - ut å jogga med er :-)

fyllegubbar blir ju avgjort mycket vackrare med åren :-)))

Jag ångrar nåt enormt att jag inte begärde att få fotot på mig själv som togs när jag checkade in på Nämndemansgården. De som såg mig då berättar att det var en dyster, grådaskig, tunn figur med sluttande axlar som klev in över tröskeln. Det hade nog varit ett mycket bra "kommaihågfoto" från den tiden.

Idag är jag nog kanske lite mer tvärtom på alla sätt och vis, jag ser tom till att mitt skinn är väl utspänt :-)) Men jag är nog hellre fet än full men nu är nog gränsen nådd. Tror jag :-)

ÄnnuEnVindåre

vi får leta reda på varsin fylle-mugshot á la Lindsay Lohan (eller han från baywatch) och sätta på kylen, som avskräckningsmetod.

VD

Dompa

Ville bara titta in och säga Hej! Hoppas "Whisky-spöket" från här om dagen inte har visat sig igen. När jag läser i efterhand om hur Lilja fanns där när du behövde...när jag tänker på hur du och mt fanns där när jag behövde. Ja då efterlyser även jag en chat... Tillsammans är vi urstarka. Hoppas det som stressar har lättat. Kram/R

kalla

Stressen har lugnat sig lite, men återfallet är väldigt nära. Ibland känns det nästan som om jag kan ta på det, är väl inte världens trevligaste person just nu. Vet inte om jag fått någon bokstav sjukdom men ibland känns det som stressen bara fortsätter, förr slängde jag i mig ett par whisky, somnade och sen mådde jag bättre. Att springa hjälper en del men får inte riktigt samma effekt, men smalare och snyggare blir man ju :-)
Håller helt med dig Dompa, vi vill ha en chatt här!!
Så kramar, styrka och stolthet vi går framåt även om det är med myrsteg just nu!

Stigsdotter

Kan man göra på alkoholhjälpens facebooksida, lite bökigt om man sitter mest med en telefon men annars kan man ju ha den sidan uppe i en flik och så en massa annat (bla. forumet) på andra flikar. Några av oss härifrån hänger där ibland bland annat jag & Adde, vore skoj om det blev fler. Där heter jag Stigsdotter von A-hjälpen, make my day och skicka en vänförfrågan :-)

Eken

Lite från ämnet kanske, men hur skulle det vara att testa nån typ av lugnande naturmedel Kalla? Har själv hittat ett lugnande te som jag börjat pimpla, trots att jag aldrig gillat te tidigare. Inbillar mig att det i alla fall hjälper lite. Finns ju säkert annat också.
En tanke bara. Vill ju så gärna att det ska fortsätta att gå bra för dig! :)

kalla

Skall ta mig till hälsokostaffären i morgon och titta om jag kan hitta något bra. Vill ju helst inte gå till läkaren och få piller, är lite rädd för att man byter den ena drogen mot en annan. Men något som lugnar ner kärringen skulle nog vara bra :D
Ibland tror jag att det är för att jag vill få ett återfall som jag stressar upp mig, inte medvetet men omedvetet.

kalla

Skall ta mig till hälsokostaffären i morgon och titta om jag kan hitta något bra. Vill ju helst inte gå till läkaren och få piller, är lite rädd för att man byter den ena drogen mot en annan. Men något som lugnar ner kärringen skulle nog vara bra :D
Ibland tror jag att det är för att jag vill få ett återfall som jag stressar upp mig, inte medvetet men omedvetet.

Dompa

Jag vet att det inte är samma sak...men bara ut och spring...när när det härliga - nu talar vi klarspråk - knackar på. Jag förstår din aversion mot läkemedel...har kännt samma sak. Men varken Naltrexon eller Campral är beroendeframkallande. De bara dämpar suget.
Vi talar inte Antabus...utan du kan ta dem...och ändå falla...men fallet sitter längre in. En del av suget försvinner. En tanke bara... När jag gick in i början av min nykterhet så var jag helt emot tabletter...alla biverkningar....jo, jo...vad gör inte alkohol? Lugnande te är nog inte heller fel.

I vilket fall som helst; Du har kommit så långt nu...våren frestar på med lockrop till alkohol. Stress är ännu värre... Med en Naltroxen innanför linnet så kanske det ANDRA glaset inte behövs.

Hur som helst, beundrar dig, tror på dig och tvångskramar dig lite grann!!! /R

PS: Vi vill ha våran chatt!!!

Dompa

När jag skrev om medicinering...skrev jag om en tillfällig krycka...som funkade förvånandsvärt bra på just mig...inte en livsstil.

kalla

Jag är inte i mot hjälp, det är bara det att vår husläkare har dille på att skriva ut piller i tid och otid. Men du kan ge dig tusan på att om jag kommer dit och säger att jag vill ha Campral så hittar han nog på något annat. Men jag tror att jag skall ringa och prata med honom.
Och springa gör jag, har väl snart skrämt ihjäl alla skogens djur :D
Många kramar till er alla!

Och jag fortsätter kampen om chatten här ;-)
Men skall logga in på FB också, även om jag anser att det är att gå över ån efter vatten