Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Nynykter

Vilken milstolpe för dig och vad smart att tömma huset på alkohol sedan gästerna åkt. Du tar hand om dig och det är du värd!
Kram från Nynykter

Annelie 60

hela denna tråd också. Betar av någon då och då. Vilken härlig gemenskap ni verkar ha trots att alla är anonyma. Får jag också vara med ;-)Så härligt att det går så bra med ditt beslut att sluta dricka Kalla! Men på något sätt, trots att du har dina spöken och problem med relationen, så blir jag så avundsjuk. Du verkar ha en massa vänner och stor släkt att umgås med ändå. Jag har inga vänner direkt, jag är så osocial och har svårt att slappna av med andra människor, tar alltid för givet att ingen kan tycka det är kul att umgås med mig. Lika bra att inte börja umgås då så slipper man den kvävande känslan av att bli sviken när någon slutar höra av sig. Min man är fullt nöjd med sina kolleger och grannar som han pratar över staketet med så vi har inget umgänge genom honom heller.
Det var därför jag drack, alkoholen fick bli min vän i avsaknad av andra. Vem ska nu bli min vän?

Oj, det var inte meningen att jag skulle komma och gnälla här i din tråd och missunna dig dina vänner. Du ska vara glad att du har dem för jag läste att det är lättare att lyckas om man har ett stort socialt nätverk att falla tillbaka på. Lycka till med ett fortsatt nyktert liv!

Maria42

Vad du har kommit långt, vilken resa och vad skönt att upptäcka att det är värt det. Du ska vara stolt över dig själv. Kram!

kalla

Jag är väldigt tacksam att jag har mina vänner och familj även om jag tappat några vänner sedan den 1 januari. Men Annelie jag tror att nu har du chansen att bygga nya relationer för man väljer lite bättre utan vinet och man får upp ögonen på livet igen.
Så nu kämpar vi på Annelie och tar ett steg till//Kramar Kalla

Lilja-12

läser vad du skrev den 4 april och kan bara säga att detta känner jag igen!
Att jag oxå tagit BESLUTET och att jag inte SMUSSLAR med min nykterhet!!

Träffade folk i påskas och kunde säga "nej jag har fattat beslutet att inte dricka!"

Så SKÖNT!

Var på restaurang och visst sneglade jag längtansfullt mot flaskorna men sen satt det en grupp vid ett bord som kommit in på avecen, efter några vinflaskor och jag tänkte "men ETT sånt tramsigt tjatande och så ONÖDIGT mycket pengar de lagt ut och allt för några timmars flykt! Jag hade ju haft lika trevligt UTAN vin! Men suget kom och på natten var jag orolig efter att ha sett så många flaskor, det väckte så mycket i mig..

Jag har gjort som du Kalla! Erkänt inför mig själv och lite smått inför nära och kära:" nu är det dags att sluta dricka för jag har ett problem"
Kanske är jag lite feg för jag säger till några att jag väljer att inte dricka för att jag känner att jag håller på at utveckla ett ohälsosamt förhållande till flaskan och dricker mig full ibland...

Jag vet att jag mörkar lite men än sen! Huvudsaken jag är helt ärlig här på forumet och inför AA!

Håll i nu Kalla, SÅ starkt!!

kalla

Mitt liv befinner sig i den reklamen, jag är en liten råtta som är med i ett expriment. Så fort jag känner mig stark och börjar få ordning på livet så händer det något.
Stress är mitt stora hot mot mitt nya liv och för i vanlig ordning så vill jag fly in i dimman, slippa alla kännslor som väller upp.
Man inser hur skör nykterheten är när man efter ett telefonsamtal, bara har en tanke i huvudet: FLYKT!
Men nu skall jag ringa vännen som stöttar och orkar få min hjärna på andra tankar, sen blir det milen i skogen med hunden skiter i om det regnar.
Vissa dagar är sämre än andra, men om man fått fan ibåten så får man ro den i land.Kramar till er alla där ute

Stigsdotter

Ju äldre jag blir desto bättre blir de, kanske för att jag med erfarenheter i bagaget förstår dem på ett nytt sätt! "har man tagit fan i båten får man ro honom i land", så är det ju. Är man så dum att man börjar dricka så mycket att det blir till ett måste så får man se till att ta sig igenom det hela. Fast lite rebellisk som jag är kan jag inte låta bli att tänka: måste man ro fanskapet i land, kan man inte helt sonika tippa honom över relingen? Jo, så gör vi, av med eländet!

Vad härligt med hund som tvingar ut en på skogspromenader, skogen tror jag är ett bra ställe att hänga i och hämta kraft ifrån!

Kram från mig

Lilja-12

JAAA, så bra du skriver!! Att inse hur sköra vi är och hur lätt vår balans kan rubbas!

Ringa vännen, skriva på forum, valla vovven trots regn! YES!!
Vilken bedrift och VILKEN VINNARE du är med det tänket!

Just att observera sig själv och sitt mående och förstå hur det påverkar ens tänkade om alkohol!

Nu ska jag också ut och gå i regnet bara för det, utan vovve visserligen men inspirerad av dig!

KRAMAR!
/Lilja

kalla

Jag har nu pratat av mig med vännen, någon dag skall jag nog visa henne denna tråd men det är långt in i framtiden. Känns alltid bättre när jag pratat med henne, hon brottas med sina problem så vi har ett ge och ta förhållande, synd att hon inte är man då hade jag gift mig med henne :-) Hunden och jag har skrämt djuren i skogen med en underbar tur utan regn. Tror att jag botar lite av flykten med att ta ut mig fysiskt, sen har det ju fördelar med att flåset börjar bli bättre.
Håller med dig Stigdotter vi slänger honom överbord och hoppas att han inte kan simma :D
Tack för allt erat stöd, denna sida rädder mig så många gånger// Kram Kalla

Annelie 60

åt era kommentarer om fan. Jag ska banne mig också slänga fanskapet över bord :-D

Maria42

Till dig Kalla, jag är imponerad av dig. Du hanterar fällorna fantastiskt. Kram!!

kalla

Jag tror jag har klarat mig på grund av min rädsla, det värsta som skulle hända nu är att jag tar ett glas vin och det går bra den gången för då är det kört. Sen känns det som om jag hatar det jäkla vinet som förstör så många underbara människor och deras familjer. Mitt hjärnspöke håller en envis monolog om att i dag är det fredag och "ett glas vin hade varit gott" osv, men som tur är så är rädslan och ilskan starkare just nu. Att öva i huvudet och att läsa här om alla som kämpar ger mig en sådan styrka till att fortsätta en dag till.
Tänk att det var 14 veckor och 4 dagar sedan vi skrev första gången, så nu tar vi ett steg till//kramar till er alla

Annelie 60

Ja idag är det fredag och alla andra dricker. Överallt ser man dessa lila påsar på väg hem till fredagsmyset. Men du är så himla stark som vågar låta bli. Var stolt!

Maria42

Vi skrev första gången, vad tiden går. Och vi har förändrats, fredag kväll och jag gör mig en kopp kaffe vid halv åtta. Det hade varit otänkbart för 15 veckor sedan. Dricka kaffe en fredagskväll!!! Jag har sett alla Let's Dance program och kommer ihåg dem, gjorde jag aldrig förut, fick alltid läsa på aftonbladet.se dagen efter för att se vem som åkte ut. För då var jag för full för att minnas. Nej, det vill jag inte ha tillbaka.
Detta är nog första gången vi är barnfria och nyktra, det är inte klackarna i taket vill jag påstå men ändå skönt, vet att jag kommer vakna fräsch imorgon och det känns skönt. Kul att det är så många nynyktra som skriver också, det påminner hur det var just i början. Även fast jag inte skriver lika ofta nu så är jag inne och läser varje dag, det ger mig så mycket styrka. Kram till oss alla som kämpar!!

kalla

Hade shoppingsöndag med stora bonustjejen i dag, kollade mitt konto och trodde jag hade glömt någon räkning för det var för mycket pengar på kortet. Men det hade jag inte insåg jag nu när jag kollade, men 15 veckor utan något besök på bolaget har gjort att kontot växt och kilo försvunnet.
Blir nästan rädd när jag tänker på det, men kul hade jag och tjejen i dag. Så vi shoppade loss och avslutade med besök på en resturang och hade en kanon söndag. Tänkte på det när vi satt där, att jag faktiskt njuter av livet och att jag är nykter. Hoppas att jag skall hålla kvar vid den känslan när jag börjar att vackla, för dom dagarna och stunderna kommer ju.
Vad jag hoppas att ni andra har haft en bra söndag//Kram Kalla

Dompa

Tack för igår! Ängel! Du hjälpte mig enormt. Önskar dig allt gott och är glad att kontot växer.
Kram/R

kalla

Men jag förstår inte varför det inte finns en chatt och att man inte kan pm på denna sidan. Jo jag vet att FB finns, men nu är det ju på denna sidan vi är och om vi börjar använda FB dör ju denna sidan ut, men det kanske är tanken eller?
Om man kan skicka ut ett nödrop vill man ju ha hjälp just då, men någon klok person kanske kan förklara det för mig.
Men heja Dompa som tog ett jättekliv i går och till alla oss andra som kämpar på//Kramar till er alla

Nynykter

Vad härligt att läsa om din shoppingrunda och middag med dottern. Det finns mycket annar roligt man kan använda de där vin-pengarna till!
Kram från Nynykter

kalla

Sitter och läser gamla trådar och undrar hur det gick för alla som bara försvann, jag hoppas att alla har det bra. Bara på den tiden som jag varit med så har många passerat och jag hoppas att allt gått bra för er.
En sådan här vecka när jag jobbar över mycket, är suget efter ett glas vin när man kommer hem värre så nu lägger jag till trötthet till sakerna som triggar igång mig.
Min hjärna klarar nog inte av att överlastas så stress, trötthet osv får mig att vackla lite, men det är väl bara att bita ihop och ta ett steg till//Kram Kalla

repeterar den lilla varningsramsan som är bra att ha i huvudet :-) HALT !!

H = Hungrig
A = Arg
L = Ledsen (Lonely)
T = Trött

Tillfällen när vi bör stanna upp och fundera över vårt egna välmående,