Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Jag tror att det var mulletant som skrev att hennes man sov väldigt mycket i perioder. Och jag tror att kroppen blir stressad när man tar bort allt socker som man får i sig av att pimpla mycket vin. Jag köpte gerikomplex innehåller ju det mesta av vitaminer man behöver, b12 kan ju hjälpa levern att jobba, är inte hellt ovanligt att man får brist på det om man druckit för mycket. Så du får väl pröva dig fram och leva på att den som sover inte syndar :-) KRam på er

han sov i somras. Pigg och glad emellanåt men sov timtals på tjocka mattan med katten. Jag upplevde det (som jag minns) mestadels väldigt vilsamt och läkande. Fortfarande upplever jag att tillfrisknandet och återfinnandet i relationen går i perider - eller vågor är ett vackrare ord. Jag har skrivit mycket om det här i min tråd. Tror att kroppen och själen läker långsamt, långsamt och att det måste få ta tid. Kram och håll ut! / mt

Maria42

För era svar, jag får hålla ut, ska sova i helgen. Det är nog så att kroppen läker, jag drack stora mängder varje dag tidigare. Klart det sätter spår och tar tid, det fattar jag ju om jag tänker efter. Är bara lite otålig, Kram. (dag 27 idag)

kalla

Har lånat ett uttryck som sammanfattar hur jag känner i dag " Absolutister har rätt, men bara alkoholister vet varför " Tänk att man är på väg mot den första månaden, jag är så glad och stolt att jag tog det här beslutet även om man vissa dagar tycker att det är pest. Försöker hitta nya sätt att hantera stressen, många turer i skogen har det blivit och fler blir det. Är så glad att jag hittade denna sidan och fått läsa om er alla härliga människor, ni inger mig ett enormt stöd när jag vacklar lite. Så många kramar och styrka till er alla ♥♥♥

kalla

Vad det är svårt ibland när man inte kan fly in i vindimman och bara få lite lugn och ro, just i dag känns livet väldigt hårt. Jag vet ju att vinet inte löser några problem, men ibland saknar jag känslan av att bara fly livet in i dimman och bara få glömma allt ett tag. Måste lära mig att hantera stressen och alla känslor igen. I dag har jag bara tagit ledigt från allt, har igen ork att ta tag i alla saker. Känns som jag går igenom en test och att alla problem skall komma nu för att pröva mig och då blir suget efter dimman så tydlig. Jag tänker stå imot den men för första gången på dessa 31 dagar är det riktigt svårt att motivera mig till det, vill igentligen bara falla igenom.
Men som man brukar säga " har man fått fan i båten, får man ro den i land" så det är väl bara att ro som attan.
Ett steg och en dag i sänder!

ienni

En hel månad! Guuu så bra jobbat! Jag önskar att jag kunde vara så långt fram...jag tar fler och fler steg framåt men tycks också ha en tendens att ta ett tillbaka när jag känner stress. Jag fick börja om från dag 1 i lördags då jag inte kunde hantera situationen utan lite vin.

Du gör helt rätt i att ta det lugnt med ett steg i taget. Problemen försvinner inte för att man domnar bort i dimman. Tvärtom. Problemen blir fler och svårare. Tillåt dig att känna såhär just nu men ta dig igenom det nykter. Unna dig något annat som känns bra?

kram

kalla

Har lånat denna dikten, vet inte vem som skrivit den men tycker så mycket om den.

Att vara stark är inte
Att aldrig falla
Att alltid veta
Att alltid kunna

Att vara stark är inte
Att alltid orka skratta
Att hoppa högst
eller vilja mest

Att vara stark är inte
Att lyfta tyngst
Att komma längst
eller att alltid lyckas

Att vara stark är
Att leva livet som det är
Att acceptera dess kraft
och ta del av den
Att falla till botten
Slå sig hårt
Och alltid komma igen

Att vara stark är
Att våga hoppas
när ens tro är som svagast

Att vara stark är
Att se ljus i mörkret
Och alltid kämpa
för att nå dit.

kalla

Denna helgen är det mycket socialt,i går middag hos stora tjejen och i dag middag hos goda vänner. Måste säga att det känns helt ok, alla dessa vet att jag gjort ett val att inte dricka alkohol och vi behöver inte prata om det dom vet varför och stöttar mig i det. Börjar tro att det här kan gå om jag bara kommer ihåg känslan om ett par månader. Förra gången höll jag upp 6 månader och sen trodde jag att jag kunde dricka igen, vilket slutade i ett kaos. Jag hoppas att jag och mina närmaste kommer ihåg det när tiden har gått och säger till mig om jag vill pröva igen, för ner i det mörka hålet vill jag aldrig mer.
Så styrka och kramar till er alla och hoppas ni har en bra helg!

kalla

Man har sina dagar, men är det bara jag som börjar få problem i mitt förhållandet när man inte dövar med alkohol. Just nu tror jag faktiskt att han tycker att det var bekvämare när jag somnade i ett vinrus och inte krävde massa saker. Låter väl konstigt men jag tycker nästan att vi har det sämre nu än när jag somnade tidigt ( Blev full och slocknade).

Maria42

Känner igen mig, maken är jättenöjd men det är inte jag, kanske som du skrev i min tråd att man kräver lite mer när man inte bedövar sig, då stod man ut med det mesta. Jag vill helst vara själv, drömmer nästan om att flytta med barnen. Lite drastiskt kanske men så känns det just nu. Kram!!

Jag känner också igen mej här. Blir så irriterad på maken när han drucket, jag tycker han blir så fånig. Sånt som jag inte märkte när jag hängde med. Själv blev jag väl inte fånig eller?! Det blir jobbigt när man måste börja ifrågasätta hela sitt liv och sin tillvaro. Man ska nog inte göra nåt drastiskt utan låta allt ha sin tid. Kanske partnern ändrar sej också med tiden.

PiL

Nej, själv blev man ju aldrig jobbig på något sätt när man drack, bara så där skönt cool och avlappnad ;-)

Utgår enbart från mig själv, men jag kan också (av förståliga skäl...) känna mig rastlös emellanåt, får dock lägga band på mig själv så jag inte agerar ut den frustration som stundom infinner sig och därmed bli outhärdlig som person, det vill man ju inte heller...

Keep up the good work!

Stigsdotter

...ska vi nog undvika! Ta hand om sig själv, må bra och bli stark är min plan. Så får jag ta itu med resten av livet inkl maken sedan. Har ibland känt att jag har en tendens att bli lite rabiat emellanåt, ni vet som dem som slutar röka som blir de värsta rökmotståndarna så kanske jag blir mot alkoholen (kommer med lite pikar, oj vad du ska dricka då!)

Jag blev alltid aptrevlig, jättesnygg, spirituell, sa smarta saker osv när jag drack. Det är lite jobbig att offra allt det ;-)

PiL

Just spirituell är synnerligen utmärkande även för min personlighet i onyktert tillstånd, därtill k-r-ä-v-e-r det konstnärliga lidandet att jag tar på mig rödvinsandedräkten :-)

Däremot hade det nog framstått som SM i ironi om jag blev den i umgängeskretsen som började kommentera vad som fanns i glasen ;-(

För egen del cashar jag alltjämt in massivt med cred från höger och vänster över att jag slutat snusa, gick för snart två månader sedan cold turkey efter dryga 20 år av relativt massiv konsumtion. Vet inte vad som är alkohol- respektive nikotinabstinens, men någonting är det som ligger och lurar i kroppen, dock ej i sådan omfattning att jag skakar och är folkilsk (nåja, inte värre än vanligt;-)

Värst blir det väl när allt detta är över och det är dags för socker-detox, ARRGH! Denna sida har bejakats massivt på senare tid...

kalla

I dag låter jag Nalle Puh förklara hur jag känner mig: Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
Visst är den lilla gula björnen underbar!
Har funderat rätt mycket runt problemen med att inte få stöd av sin partner eller att upptäcka sidor man inte upptäckt innan.
Har stödet att vi inte har alkohol hemma, har upptäckt att han blir jäkligt tyken och dryg när han dricker. Nu är väl inte det så ofta vi är bortbjudna, men har alltid fått höra att jag blir bråkig och kaxig. Men nu visar det sig att det är han som förändras till en jäkla typ och det är ju inte så kul. Men skall inte dra upp det denna gången heller utan vänta till denna helgen när det är stor fest på lördag och se om det återkommer igen.
Hoppas ni alla har haft en bra dag/kramar

kalla

Även denna helg gick bra, fast det var stor fest i helgen och det kändes rätt bra. Med rätt bra menar jag att jag kände mig rätt tråkig och präktig ett tag. Ingen annan märker det,men jag själv tycker det och känner mig rätt obekväm i situationen. Man kommer väl vänja sig, men det är svårt att inte gömma sig bakom vinruset.
Men som sagt ett steg till och en dag i taget, hoppas att alla ni andra har haft en bra helg/Kramar