Idag har jag varit nykter i precis en månad, har varit delaktig i andras trådar men tänkte att nu är det dags att jag startar min egen tråd. En hjälp för mig för att fortsätta hålla mig nykter.
Ni som varit här ett tag har följt min resa i andras trådar, men tänkte presentera mig lite mera nu.

Jag startade alkoholdebuten vid 17 års ålder och föll direkt, eftersom jag alltid varit tyst och blyg fann jag ett medel som gjorde att jag vågade prata och ta kontakt med folk. Har sedan dess druckit och jag är ca 45 idag. Både min mamma och pappa dricker för mycket även min mormor och morfar hade problem med spriten så jag har det i generna. Jag har alltid haft en tendens att dricka för mycket, men så mycket som jag druckit de senaste 10 åren har det aldrig varit och ffa det sista året. Jag har en man och 2 barn som har reagerat ordentligt på mitt drickande de sista åren, min make har nästan blivit nykterist i ett försök att begränsa mig men det har bara gjort att jag druckit mera.

Jag har gjort några försök att sluta tidigare, höll upp i ett år för 8 år sedan och i 3 månader i våras men har efter det druckit mer än någonsin, låg på ca 2 vinflaskor per kväll sista halvåret. Minnesluckor är vardag för mig, har alltid minnesluckor efter att jag druckit, vill aldrig prata om gårdagen eftersom jag inte minns ngt, hur många gånger jag gjort bort mig vill jag inte ens tänka på, sista tiden så klunkade jag även ur spritflaskorna innan jag borstade tänderna för kvällen, för att få i mig så mkt som möjligt.

Tanken att jag är alkoholist och att jag borde sluta helt, har väckts sista månaderna, och inom mig tog jag ett beslut att sluta 1 januari, pratade mkt med maken om detta och var orolig att han skulle tycka att det var tråkigt att missa myskvällarna med vin, men enligt honom var det länge sedan han tyckte det var mysigt med vin eftersom jag alltid blir stupfull, har läst det i anhörighetstrådarna också att fler tycker så men den tanken slog mig aldrig tidigare.

Denna månad har gått relativt lätt, visst var det tufft i början men jag trodde nog att det skulle vara svårare, har läst varje dag här på forumet, ffa för att inte glömma vem jag är, pratar även med barnen om detta och de är jätteglada att jag lyckats hålla mig så här långt och tycker att jag är jätteduktig. Har även en dialog med maken hela tiden som stöttar väldigt, har berättat för några vänner som reagerat lite olika, de som inte har problem tycker att det är jättebra, medans de som också dricker för mycket tycker att jag överdriver när jag säger att jag är alkoholist.

Trodde att jag skulle bli pigg och alert när jag slutade, för det har jag blivit de andra 2 gångerna, men inte denna gång, nu är jag otroligt trött och seg, är hemma från jobbet denna vecka eftersom jag känner att jag inte orkar gå till jobbet, vill bara sova och tillåter mig det eftersom min nykterhet är viktigast just nu. Har hört från flera av er att det tillhör processen, men det känns ffa svårt att ta, det är som att belöningen uteblir.

Har läst mycket även på anhörigsidorna, vilket jag inte gjort tidigare, har varit med sedan 2009 men var då inte redo att inse att jag var alkoholist. Det har fått mig att förstå min familj mycket bättre och hur de har varit för dem att leva med en alkoholist som fram till nu inte fattat att hon är det. Har otroligt dåligt samvete över hur jag struntat i barnens känslor och fast de har bedjat att jag ska sluta så har jag tyckt att de bara överdriver. Har äntligen insett att det enda jag kan göra för att gottgöra dem är att hålla mig nykter framöver.

Ser framåt, nu är första månaden avklarad, och det har varit otroligt skönt att vakna utan att känna sig bakfull, inte behöva ha ångest över gårdagen, veta vad jag sagt och gjort och kunna se alla i ögonen utan att skämmas.

Jag tar en dag i taget, idag ska jag vara nykter oavsett vad som händer.

Kram på er alla som stöttat mig så här långt!!

viktigaste först! En så viktig och bra devis. Och det viktigaste nu är helt klart du, efter vad du skriver.
Kram och kraft till dig,
Fenix

vill.sluta

Du är numero ono/bästa!
Ta dig tid, vårda dig själv.
Var ego.
Finns här när det gäller!
Kramar i massor <3
/A

Stigsdotter

...har nog de flesta av oss varit under vårt aktiva drickande. Men, den självupptagenhet (om man ens kan kalla det så!) som yttrar sig genom att man vill prata och uttrycka oro för sina barn är något helt annat - den är inte egoistisk.

Jag är bara så glad att jag får dina förtroenden och hoppas att jag kan bidra med något litet, om inte annat så bara ett öra. Det gör gott för mig att kunna finnas för dig! PS OM det där glaset kallar för mycket så ringer du mig först så kan vi diskutera om det är en bra idé eller inte :-) (när som helst, stör du så säger jag det!)

det är DU som är viktigast här och nu! Om inte du orkar utan faller igenom så faller det andra. Du måste vara "egoistisk" i din nykterhet. Man BEHÖVER inte stöda och svara andra om och när man inte orkar. Andras välmående är inte ditt ansvar. Inte ens dina barns egentligen men där måste du förstås lägga största kraften. Du klarar det här Maria, alkohol löser ingenting och det vet du ju så väl. Det är en kortvarig flykt från verkligheten. Ta hand om dej!

Dompa

Läser om hur tufft du har det just nu. Tycks vara en spiral av negativa tankar som bara fylls på. Dålig mamma, självupptagen medmänniska, hur länge kämpa...glaset? Har inga vettiga råd att ge...du har redan fått så många. Jag kan bara hålla med...ta saker i din takt. Först räddar du dig själv...sedan barnen. Det är ungefär som med syrgasmasken som kan dimpa ner när du flyger och ngt sker. Drar du inte din mask över huvudet först så är du inte till hjälp för någon! När du väl har masken på dig...så andas lugnt. Kanske kan du hjälpa ngn annan? Om inte...ja men då räddade du iaf. ett liv...och det är bättre än inget. Så tänker jag. Givetvis skitsvårt när det gäller egna barn. Men det är nog det enda sättet. Kramar/R

Maria42

Har lyssnat på råden och prioriterar mig själv just nu. Försöker verkligen släppa alla tankar på skuld. Jag kan inte ändra det som varit men jag finns här hemma varje kväll nykter och tillgänglig. Mer kan jag inte göra, att hon inte vill prata om hur dåligt hon mår är upp till henne nu. Jag är här om hon vill.
Just nu verkar hon förresten må bättre, idag har vi julpysslat hela dagen, gjort julgodis, knäck, 3:e satsen lussekatter, griljerat skinkan och lyssnat på julmusik samtidigt.
Det har varit lugnt, skönt och mysigt och de har varit glada.
Tror nog att de mår bättre när inte jag går omkring och är skuldfylld.
Sent ska syndaren vakna, fast tur att jag vaknat åtminstone.
Kram!

vill.sluta

Bättre morsa kan du inte bli.
Närvarande bullmorsa som ibland kan bli djup.
Lyssnar och är NÄRVARANDE!
Tack, stärker mig ytterligare i mina tankar om att 2013 kommer bli vitt.
Det blir tufft men du visar att det går.
Även flera andra här inne snorDompa, Tilde, Stigsdotter, MulleTant, Trollis, Berra (smittspridaren), Adde och många fler.
Kan bara fylla i
- ALLTID OAVSETT!!!
INTE idag, då skall jag inte, idag vill jag inte!
/A

det är NUET som gäller och ingen mår bättre av att vi går omkring med skuldkänslor. Det är den svåraste biten, att komma över all bortslösad tid, som jag ser det. Men kanske den inte var bortslösad? Kanske man behövde den här upplevelsen för sin mognad, för att växa som människa? Jag känner mej mycket starkare nu än jag nånsin varit förut, tack vare att jag klarat av att komma så här långt. Jag har KÄMPAT. Jag har inte gett upp utan verkligen jobbat, med min personliga utveckling. För visst är det en personlig utveckling att bli nykter när man varit beroende? Det vi kan göra för att gottgöra vad vi felat är precis det du gör - vara här NU, nykter och pålitlig. På så sätt minskar skammen och skulden, så upplever jag det. Ju mer tiden går desto lättare blir det att "glömma" det som varit och leva i nuet. Jag är lyckligare nu än jag varit på många år. Så gott som varje dag är jag tacksam för vad jag uppnått. Detta är JAG. Och mitt nya jag är en person som inte skulle drömma om att förstöra vad jag uppnått genom att dricka alkohol igen. Hur låter det? Att man sen inte får glömma sin beroendepersonlighet och tro att man kan ta ett glas igen, det är en annan sak. Ha det bra!

Maria42

En personlig utveckling alltid. Det gillar jag, jag vill utvecklas.
Idag har varit en lugn dag, min mamma har kommit och idag har vi alla bara ätit gott och njutit av ledigheten.
Kommer gå upp i vikt denna jul, jösses vad godsaker det blir, har inge alkohol hemma, mamma verkar ok med det.
(Hon kan annars själv dricka för mycket).
Hoppas ni alla haft en bra dag.
Kram!

Stigsdotter

Mamma verkar bry sig om det finns a eller inte. Inte maken heller? Bra! Hoppas ni får en riktigt skön jul tillsammans! Kram

Dompa

Det skulle jag vilja ge dig Bella! Om man kunde stoppa det i ett paket så skulle sinnesro ligga i min julklapp till dig :-). Nu verkar du ju vara på väg dit själv efter en smula turbulens. Hoppas du får det fint i julhelgen och att även maken håller sig snäll/otjurig mot barnen. Buon Natale! /R

Maria42

Önskar jag alla er, mina vänner!
Tack för sinnesroklappen, den vill jag gärna ha. Trodde inte jag skulle få några paket för jag o maken brukar inte köpa till varandra.
Men ser att det ligger paket under granen från barnen, jag gör tydligen något rätt ändå.
Håller på att koka tomtegröt till frukost, vi vaknar sent här. Hoppas maken håller sig lugn men mamma är ju här.

Kram på er!, nu är gröten snart klar

Maria42

Ser att några hade en jobbig julafton, att suget slog till. Bra att ni tänkte tanken ända ut, ni är starka.
Min jul var helvit, vi hade inte alkohol överhuvudtaget. Det var skönt och uppskattat av barnen. En av ongarna berättade om en kompis som hon haft kontakt med som inte hade så kul jul eftersom hela släkten var där och det var en hel del alkohol.
Kändes skönt att vi inte hade en sådan jul. Och att hon berättade det för mig, kändes stort. Hon måste ju själv ha upplevt många sådana jular.

Nu blir det frukost.
Kram!

att ni hade en helvit jul, för barnen särskilt men även för dej. Finns inget hemma behöver man ju inte ens leka med tanken. Dina barn har fått en skön lugn jul och det är som alltid nuet som räknas, man kan inte ändra på det som varit. Här var också väldigt måttligt, bara några glas vin till maten för de andra. Jag ser att min man verkligen har tänkt på vad jag sa förut och tar det lugnt. Skönt.
Ha en fortsatt skön julhelg! Snart nytt år igen och det ska bli ännu bättre!

vill.sluta

Snart ett år nykter! Grattis vad duktig du är!
Känns som vi är gamla kompisar, du vet nog ner om mig och vad jag tycker än många av mina närmaste gör. Vi är några härinne som är inloggade relativt mycket. För egen del loggar jag på med mobilen närhellst jag får en minut till övers.
Spännande med konventet, men lite håller jag med Berra. Anonymiteten får sig en knäck.
Men f det kommer bli trevligt, får jag fråga vad har du sagt till folk varför du inte dricker?
Kramar/A

Maria42

Ett år sedan jag tog beslutet att sluta dricka, 1 januari 2012. Eftersom jag tog ett återfall 3 dagar i början av mars så kan jag inte räkna ett år förrän 4 mars.
A du känner mig också bättre än mina vanliga vänner gör eftersom jag är mycket ärligare här, det känns skönt.

Konventet oroar inte mig, eftersom jag har träffat Stigsdotter på riktigt så vet jag att inget förändras, så skönt att kunna fortsätta vara ärlig fast med en människa framför sig som jag har fullt förtroende för. Inläggen jag läser från henne blir mer på riktigt eftersom hon har blivit verklig för mig.

Det kommer att bli jättekul!
Kram!

Maria42

Familj och vänner vet varför jag inte dricker, jag har sagt som det är.
På jobbet har jag inte sagt som det är, där säger jag att jag vill gå ner i vikt och att jag vill leva sundare, träna osv.

tror dom också att det är för viktens skull jag inte dricker. Att jag är "fanatisk" med LCHF. Nån frågade om man faktiskt inte får dricka alls om man håller på med det och jag sa att det får man nog men jag vill vara så strikt som möjligt. Delvis sant det med. Min man vet den verkliga orsaken och resten av min familj, barnen och syskonen t.ex, frågar inte varför.

höst trollet

Hoppar in med en önskan om ett kommande bra år!
Lite svårt att få sitta ifred vid datorn, nu när barn och barnbarn stömmar in ;-D
Kram på er allesammans!/ trollis