Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

din egen tråd Dompa! Jag flöt omkring här och där på forumet ett par månade innan jag skapade min egen tråd. Då gjorde jag som du planerar att göra, kopierade det jag ville ha med mig. Det är bara att göra som du brukar när du kopierar, jag markerar, ctrl+c går dit jag vill ha det med markören och klistrar in, ctrl+v. Jag är inte van att instruera dataanvändning så ursäkta om det är en risig instruktion:) i så fall kommer det säkert snart en bättre. Att ta med det du skrivit är en bra idé, jag har läst bakåt i mn tråd många gånger och det är ett bra sätt att få perspektiv. Lycka till! / mt

Dompa

Som jag skrev till Lelas på en annan tråd; så enkelt, så genialt, så självklart att min spritmarinerade hjärna inte ens kunde se det!!! Tack/R

Dompa

Nu när jag vet hur jag kan ta tag i min gamla historia så slår det mig att jag kanske inte vill. Kanske är det dags att gå vidare. Jag försöker...

Jag är en plus 40 man. Alkis sedan flera år. Har nog inte fattat hur illa. Just nu är jag ensam med tre barn efter att min fru lämnat efter att jag slängt mitt problem i ansiktet på henne. Vad jag inte såg var att hon hade samma problem. Nu har jag inte druckit sedan i torsdags och det är nu efter ca fyra dygn som jag börjar inbilla mig att kanske...kan jag ta något lite? Men, nej inte denna gång. Nu får det fan räcka! Jag söp bort min fru, jag tänker INTE supa bort mina barn. /R

lillablå

hejhej!
gott att du hittat styrkan att starta en egen tråd... blir kanske liksom lite mer upp till dig nu, din historia, som du kan påverka och själv välja riktning på... för precis som du skriver får det fan räcka nu, du är i starten av något fint och värdefullt, ett rikt nyktert liv med tre underbara ongar!!! och ungarna är värda varje liten uppoffring du får göra, eller hur?!
så kämpa på, varje dag är en seger, varje gång du väljer att inte dricka är en seger, och jag önskar dig det allra allra bästa!!!
blir nog lite tomt utan dig i min tråd.. =)
kramkram!!!
/k

Dompa

Nu har jag varit nykter i sex dygn. Jag läser andras euforiska hyllningar till nykterhet. Och visst känner även jag vissa fördelar. Men det känns som oviktiga landvinningar. Jag luktar bättre, jag är mera med... Men tvärtemot vad många andra beskriver att de känner så tycks min ångest bara ÖKA av nykterheten. Jag antar att det beror på att inget i min "vanliga" värld finns kvar. Jag kan inte gå tillbaka till jobbet just nu och se hur eller vad som en nykter Dompa skulle kunna känna. Jag är låst just nu. Med socialen, kommunen och framför allt en olycklig unge. Min yngste son har tagit sin mors flykt från hemmet oerhört hårt. I skolan blir han mobbad och vägrar gå dit. Ett par dagar var det bra, men nu är vi tillbaka på ruta ett. Givetvis går min lille kille före alla mina behov och jag försöker vara en pappa som finns där, tror jag lyckas någorlunda, men han vill ha sin mamma. Om Gud är god så finns hon här igen om en vecka och innan hon kommer eller inte så är vi låsta där. Sedan mina egna krämpor. Det där sovandet som många alkoholister vittnar om, det tycks inte passa in på mig. Jag är vaken dygnet runt, max tre timmars sömn per natt. Man kan tro att nykter sömn är mer värt än fyllesömn och det tror även jag, rent fysiskt. Men hjärnan då? Jag känner att den måste få vila snart...
Jag skulle bara vilja sova. Är det någon annan som sover sämre/mindre när ni har nyktrat till? /R

Maria42

Sov jag jättedåligt, men blev bättre andra veckan och nu känns det som jag kan sova jämt, nykter sedan 1 jan. Håll ut det blir bättre, det är en övergångsperiod, bättre att få utskrivet ngt att sova på om det blir ohållbart än att dricka för att få sova.
Kram!

Dompa

Har läst din tråd och även om andras sömnlöshet. Men en sak fattar jag inte. Sockerdippen man får när man slutat supa förklarar min ångest, men min sömnlöshet. Ska man inte bli pigg av socker, man hör ju jämnt om hyperaktiva ungar som missbrukar socker. Nu när jag inte tillför socker/alkohol borde jag ju bara sova??? Men jag antar att det tar ett tag för kroppen att komma ifatt? Nåja, har bestämt att bara härda ut, förr eller senare så somnar jag. Väl? Det blir bara så djävla jobbigt med vardagen. Vi bor på en liten ort och är bra beroende av bilen. Nu är jag rädd för att sätta mig bakom ratten. Min omdömmesförmåga är ej på topp. Konstigt nog upplevde jag aldrig någon tvekan att sätta mig bakom ratten alla dessa mornar jag körde bakfull till jobbet!!! Fan, vad man lurar sig själv. Men nej, det blir varken tabletter eller alkohol idag. Mina ungar har bara mig, så det får bli en trött, grinig farsa istället för den glada whiskypappan som var snäll mot dem men sarkatisk mot frun.
/R

Dompa

Jag har alltid jobbat, min fru gick hemma. Nu har hon ju flytt hemmet och jag är sjukskriven för stress - läs alkoholism. Så nu går jag här. Fixa mat, tvätta och på iväg barnen till skola och aktiviteter fixar jag. Även städningen är ok, inte topp, men ok. Men det är småsakerna. Nu plockar jag dussintals blad från från golvet varje dag. En växt som som står i fönstret som jag inte ens har sett förut. Har jag köpt denna planta? Varför? Varför är inte plantan glad? Mycket underligt händer när nykterheten snubblar in. Jag skrev snubblar med flit, för jag ramlade verkligen in i den. /R

Stigsdotter

Vet du vad den nog är? Precis som vissa andra av oss så är den nog lite törstig ;-)

Har du provat med kvällspromenader och att dricka något varmt innan du går och lägger dig? Sömnen kommer så småningom ska du se, man ska inte fokusera för mycket på det bara, det kan lätt bli en "grej" om du förstår vad jag menar, själva tanken hindrar en från att sova.

Dompa

Jo visst var den törstig. Trots att jag vattnat den som alla de andra växterna. Men när jag körde ner fingret i jorden insåg jag att just denna planta var storkonsument. Det borde jag ha fattat. Nu har hon fått sitt, lyckliga f... Kvällspromenader kör jag varje kväll. Dels har jag en hund, dels brukar jag försöka lura (från tv och video - en vanlig promenad väger lätt) med mig en av ungarna för att få prata lite. Dricka ngt varmt är nytt. Jag brukade ha is i whiskyn för att somna ;-) ikväll blir det varm choklad till både mig och ongar, värt att testa. /R

Lelas

Dompa-vännen!

Vad härligt det är att läsa hur du kämpar! Alltså, jag menar ju inte att det är kul att du tycker att det är jobbigt, såklart... men det finns en beslutsamhet och en vilja i din kamp - och den är fantastisk!

Håll ut - det tar tid att börja se alla de där fördelarna med att vara nykter... men de kommer!

Kram!
/H.

PS. Gud är god. ;-)

Dompa

Ja Lelas, kanske är hon det...eller han. Svettig dag men jag har tagit tillvara på Stigsdotters tips om varm dryck. Varm choklad, två muggar. Kanske kan jag få sova inatt? Iaf tröttheten är enorm. Saknaden efter den vackraste kvinnan än värre. Men jag ska ge sömnen ett ärligt försök. Tack för alla inputs, jag bejakar dem. En dag hoppas jag kunna ge tillbaka. En trött, nerdopad (av varm choklad) och tacksam/R
PS; det finns ett italienskt uttryckt (säkert felstavat) som sammanfattar vad jag känner för min fru; "Sento tua mancanza" vilket betyder mer "jag känner av din frånvaro" än vad det betyder"jag saknar dig". Det gör skitont att vara ensam, men detta har jag har själv bäddat för.

vill bara tala om att också jag följer dig och hejar på dig! Om frånvaro finns några fina texter, kanske jag klistrar in nån till dig under helgen. Det är tomt när något saknas, "fattas mig", sa Ronjas papppa Mattis. / mt

Dompa

Så fint Mulletant... Såg att Mr Pianoman även han skrev om Ronja + familjen hennes och Stigsdotter svarade att Astrid skrivit så mycket klokt. Det är så sant. Inte behöver man djupa konstiga italienska filmer när man som jag har en halv hyllmeter med Astrid Lindgren hemma. Kanske ska jag, Plantan, lillkillen och hunden ägna förmiddagen åt dem! Du ska veta att även jag följer dig och hejjar på ditt nya friska liv! Klistra gärna fina texter om frånvaro, jag skulle uppskatta det. Ha en fin Mulledag! /R

Dompa

Om fem minuter ska jag väcka avkomman min, imorgon får de sova ut. Liten reflektion; Nu har jag varit spiknykter i exakt en vecka. Vad tyckte jag om det? Bra - för jag har uppfattat allt som har skett. Dåligt - för jag har uppfattat allt som skett. /R

Stigsdotter

...det är ju det som är livet! "först så går det upp, så går det ned så går det upp" (vet inte vilken men det där är en rad ur nån visa, kommer just inte ihåg så mycket mer.

Men, visst är det så att det är både för- och nackdelar med att uppfatta allt dåligt som skett. En sak att hålla i huvudet är då detta: "det är inte hur man har det utan hur man tar det". Alltså, att försöka ha en bra inställning till allt som sker, t.ex. i mitt fall att vid motgångar inte tänka "att det var ju själva fasen att detta skulle hända nu också!!!" (och sen händer nästa, och nästa och nästa grej medan magen och humöret blir allt surare) utan istället lite mer "hoppsan, vad hände nu då, hur ska vi lösa det här?"

Förresten, gick det att sova efter chokladen? Om inte är mitt tips att dricka något som är varmt men gärna utan socker, typ te eller varm äppelmust, för socker gör ju också att man blir piggare. Eller vet du vad som är jättegott? Välling! Å det var länge sedan jag drack det, har nästan glömt bort!! Gyllenhammar har en "vuxenvälling" som heter Gyllenmust, det är havre i, jättegod och man sover gott på den!

"man sover gott på den!" !!!! Är det inte meningen att man ska dricka den ?!

F'låt :-)) Jag kunde inte låta bli :-))

som brukar finnas är tommare än tomt. En av våra katter satt ofta i hörnet under en korgstol som hänger i taket. Vi skojade ofta om det, tyckte att han försökte gömma sig på ett dåligt ställe och så hojtade vi till katten "du syns" - och skrattade. När katten dog var det hörnet tommare än någon annan plats i hela huset. Då förstod jag djupet i meningen "ju mer han tittade in, desto mera var Nasse ute" i berättelsen när Puh besökte Nasse och Nasse hade gått ut. Och hur det är att knacka på "medan han väntade på att Nasse inte skulle svara". Men i berättelsen finns också ett litet tips -man kan alltid ta sig en Funderingspromenad:)

"En dag när Nalle Puh inte hade något annat att göra, tänkte han, att han skulle göra något, och så gick han till Nasses hus för att se vad Nasse gjorde. Det snöade ännu, när han pulsade fram på den vita skogsvägen, och han väntade sig att finna Nasse i färd med att värma sina tår framför brasan, men till sin förvåning såg han att dörren stod öppen, och ju mer han tittade in, desto mera var Nasse ute. - Han har gått ut, sa Puh sorgset. Det är just vad han har. Han är inte hemma. Jag måste ta mig en rask funderingspromenad. Så förargligt! Men så tänkte han att det var bäst att knacka på dörren först för att vara alldeles säker... och medan han väntade på att Nasse inte skulle svara hoppade han upp och ned för att hålla sig varm, och då kom han plötsligt på ett gnol, ett sånt där som man hoppfullt-sjunger-för-andra." Sen kommer tiddelipom-vsan och Puh hittar småningom Nasse.

Fredagskvällshälsningar! / mt

Dompa

Det är vad jag tar med mig idag. Jor'å Stigsdotter, jag sov nästan fem timmar på min choklad. Nu ska vi strax hem till svåger och svägerska för att fira helg. Ett helt annat firande än vad jag och ungar är vana vid. En kväll med mat, djur, jobb och massor av kärlek. Och jag är glad för det. Vuxenvälling skall inhandlas på supermarket på vägen dit. Katter Mulletant, jag har också mist en katt, de första åren gjorde det så ont att jag inte ens kunde se katter på tv! (jag kan dock se kvinnor på tv, betyder det att frugan inte är lika oersättlig ;-)) Jag var tvungen att byta kanal. Och jag har vägrat att skaffa ny katt, eftersom det inte är MIN katt. Nu har vi hund. Hunden är fin men någon katt är hon inte. Nalle Puh är också klok, läste en "vuxenbok"om Nalle P för ett femtontal år sedan. Minns varken titel eller namn på den. Ska googla. Ha en bra fredag. Vi ska! /R

Dompa

Ungarna helt redo att åka. Fattar inte varför farsan ska ut på nätet mitt i allt. Men "inte hur man har det, utan hur man tar det" spökar (på ett bra sätt) omkring i huvudet. /R