Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Dompa

Usch vilka jobbiga barn jag har...inte alls de vackra ongar jag fantiserade om på hemmet ;-)

Nej allvar lite kaos var det...men jag kommer in i det. Vaknar dessutom i anständig tid numera. Närmare sex än fyra. Så min morgonstund är rubbad. Men jag mår kanon! Du med kalla hoppas jag...dina morgonritualer låter sköna. Framför allt det sista. Bra fråga med bra svar. Hoppas givetvis att alla i min forumfamilj har det bra! /R

Nynykter

Jamen fy för facebook ibland..! jag har en släkting som liksom du bor på en mindre ort och hon berättar hur folk hänger ut sina konflikter och förtalar varandra. Hemskt!

Starkt att inte ljuga om morotskakan, förresten :-). Jag förstår att det var frestande. Men det passar bättre i det nyktra livet att tala sanning. Själv smusslade jag med mitt drickande. Mörkade. Även om jag inte direkt ljög kände jag mig som en lögnare. Det fanns sidor som jag inte ville visa alls. Dessutom låtsades jag ha koll på vad jag hade sagt och gjort på fyllan. "javiist ja, nu minns jag!" liksom. I det nyktra livet finns det inte behov av att mörka. Det blir lättare att tala om svåra saker, erkänna egna svagheter. Allt blir öppnare.

Jag känner också behov av den gamla "belöningen" ibland. Det tar nog tid att bygga om hjärnan igen och lägga vägbulor på den där beroendeautostradan vi har byggt från impuls till handling. Det har tagit lång tid att bygga autostradan i hjärnan, så det får ta lite tid att dra om vägen. Men morotskaka hjälper liksom kaffe och TV och ongar med eller utan strawberry.

Kram från Nynykter

Dompa

Jag är en mkt trött farsa. "Sovmornar" fram till sex-tiden. Idag är det som tur är röd dag...ingen skola. Monstren sover. Ja FB är i mina ögon en förbannelse. Bara det ATT folk lägger ut sina hela liv...tycker jag verkar märkligt. Att man VILL göra det. Sen alla elakheter folk skriver där, just hänger ut och förtalar. Den vackraste har alla tre ongarna som "vänner" där. Djävligt osmart...nu är det bara tjejen som går in där och läser...tjejen och alla grannar i byhåla. De vet att jag är en impotent, nersupen, elak, snål, sinnessjuk, okänslig barn - och hustrumisshandlare. Nu har jag "bara" misshandlat mentalt...men det är ju illa nog! Usch! Och jag vet att hon inte är ensam om att slira på fejjan. Har förstått att var och varannan skriver sanningar och andra klokheter där på fyllan.

Bra att jag inte ljög om kakan, tänk om hon bett om receptet? Vad svarar man då? "Öh...det är hemligt" ? Men du har rätt Nn, ska verkligen satsa på att inte ljuga mer än nödvändigt (tex om jordgubbsflickans hår). Livet blir lite värdigare då.

Godmorgon alla kämpar. Idag är det röd dag och många är lediga imorgon med. Lite långhelg = Fyllehelg! Men inte för oss väl? /R

kalla

Fb på gott och ont nu hoppas jag att du inte själv läser det elaka som skrivs om dig, sen är det skit när barnen dras in. Men är man så omogen att man kastar skit på Fb så är nog barnen indragna ändå. Jag hoppas du kan sätta dig över allt det där, vet att det inte är lätt men du kommer att tjäna på det i längden.
klokt av dig att välja bort festen som du skrev om på Marias tråd, allt har sin tid.
Hoppas du får en toppen dag//Kram Kalla

Maria42

Tycker jag med att du valde bort festen, det är bättre att man känner sig helt stabil först. Jag känner inte heller någon som är helt nykter som jag, förutom mina barn och den ena är 19 så hon ska väl anses vuxen. Annars dricker alla, fast det är bara i början på en fest/middag som jag kan känna saknad, när snacket når "guldfisknivå" som Kalla skrev om i min tråd, då är jag glad att jag är nykter. Jag blev alltid väldigt bakis också pga att jag alltid blev väldigt full och jag känner en otrolig glädje varje morgon jag vaknar pigg.
Ha en bra dag!!

Nynykter

Fast det där med att Strawberry är skitsnyggt tycker jag får räknas till avdelningen vita lögner. Jag brukar köra med att "allting klär en skönhet" och utelämna tillägget "och inget missklär en ful" när jag ställs inför fullbordad styling. Det är en annan sak om döttrarna ber om min uppriktiga åsikt. Då är jag alltid uppriktig. Fast de brukar inte fråga mig om sånt. Det är mer jag som frågar dem :-)

Livet blir med automatik mer sant när man är nykter. Vi ser det vi ser. Vi hör vad vi hör. Vi vet (någorlunda) vad vi sagt eller gjort. Den klibbiga hinnan (Stigsdotter?) är borta. Smärtsamt ibland, men också befriande. Jag har varit nykter i snart tolv veckor och på sista tiden har jag märkt att mina sinnen har skärpts. När jag lyssnar på musik hör jag enskilda stämmor, instrument och tonföljder. Förut var det "bara" musik. Spännande och märkligt!

Egentligen är våren en väldigt bra tid att bli nykter. Om man klarar alla dessa långhelger + sol och uteserveringar klarar man väl det mesta? Kram till alla kämpande!

Dompa

har inget konto. Heter säkert inte konto. Profil? Nåja, även om jag varit med så hade jag nog inte räknats som "vän".
Men dottern rapporterar. Härligt att höra av sin 11-åring att farsan är impotent! Som tur är så vet hon vad det betyder...så jag slapp förklara. Då hade jag krypit ner under Annelies sten :(

Nu är alla vakna. Idag blir det trädgårdsfix...fy så det ser ut. Ännu en anledning för byhåla att sladdra...men det bjuder jag på. Dessutom är inte alla elaka här...vi har även schyssta grannar...även om också de är lite nyfikna. Trist väder idag...men det är ingen anledning till att ta ett glas! /R

kalla

All nyfikenhet är inte av elakhet även om man nästan alltid tolkar det så när man känner sig svag. Tycker själv att det är skitsvårt med alla rykten om mig eller oss skall man väl säga. Ett tag blev jag nästan folkskygg, men så tänkte jag så här, det dom inte vågar säga direkt till mig skiter jag i och jag tänker inte inte skämmas nu när jag försöker ta tag i livet.

Sen ditt x påhopp på FB är ju svårare för det klart att dottern vill vara på FB men frågan är ju om det är så vettigt. Nu tänker jag mer att man som förälder vill veta vem som kontakter mina barn, för det finns ju så läskiga typer där ute.

Du skulle inte kunna förhandla med dottern(muta, oss hästmänniskor går alltid att muta :D) om att göra ett uppehåll på FB tills allt lugnat sig och pappa känner sig mogen att ha ett Fb konto själv.

Nu skrev jag rörigt men hoppas du förstår vad jag menar//Kram Kalla

Dompa

kalla! Jag fattar precis vad du menar. Jag är emot Fb...kommer aldrig att bli mogen att skaffa konto där. Det här är en grej som ongarna gjorde tillsammans med sin mamma. Helt fel. För det första ska man vara 13 år för att få vara med...men ingen kontroll finns. Min dotter är 11, en av mina söner ännu yngre. Men jag kan inte stänga ner deras kontakt med sin mamma. Som tur är så är killarna helt ointresserade men jordgubben gillar Fb. Alla hennes kompisar är med. Dom har dock bara sina rätta förnamn, foton är förbjudna och dom vet att akta sig för grooming och pedofiler. Jag vet fan inte vad jag ska göra? Tvinga henne att att inte läsa sin mammas sida? Tvinga henne att blocka mamma?
Vad ska jag muta min hästflicka med? Hon rider ju redan nästan varje dag...

Det är ungefär som min rädsla för alkoholen. Hur ska jag kunna hindra min 13-åriga grabb från att göra som grannungarna? Jag tror det är en tidsfråga innan alkohol kommer in i bilden...
Barn gör inte som man säger, dom gör som man själv/omgivning gör. Vi talar om barn till två alkoholister. Hoppas han har blivit avskräckt...men hindrar det från att han blir nyfiken?

Många frågor...förstår att alla föräldrar måste vara lika vilse.

Trädgården ser liiite bättre ut. Inget nytt planterat, men jag har iaf. rensat och ansat lite buskar. Sen hittade vi grillen och fixa utemöblerna. Larva omkring. Spela lite basket. Jag får fortsätta imorgon. Ska nog inte plantera ngt...har inga gröna fingrar...eller ge mig tips på VAD jag kan plantera som hinner bli fint i år. Tycker mycket om blommor men kan noll!

Nej, all nyfikenhet är ju inte elak...jag vet...är själv en nyfiken fan...känner mig inte elak för det. Men som du skrev, är man skör är man överkänslig...
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om det för min egen skull...mer för ongarnas.

Många tankar. Många frågor, inga svar...än. Men det är bra. Du utmanar mig att reagera/känna efter kalla. Jag gillar det...

Annelie 60

om du någon gång i framtiden känner att du behöver komma till min sten så får du det så gärna så, men inte får du krypa under den för där var inge trevligt. Nej, tillsammans kan vi sitta uppepå och värma oss i solen tills vi känner oss stärkta för att möta verkligheten igen ;-)

Apropå trädgården, satsa på stora krukor eller lövkorgar med sommarblommor i, då blir det fint i ett nafs. Men du måste komma ihåg att vattna förstås.

En sen nattkram från mig!

Socker

Trädgårdsfix o lite plantering kan vara som balsam för själen. Svårt o litungt men så fint det blir. I lördags planterade jag sommarblommor i krukor som en galning, tog "vinpengarna" till det! Är inte helt med i stendiskussionen men vad mysigt att sitta PÅ en solvarm sten med en vän. Kanske en kopp kaffe o ett ballerinakex...eller två. Som alkis har man ju en tendens att överdriva så antagligen slinkar hela paketet ner. Men ett kex hit eller dit är iaf mycket bättre än två flarror rose. Kram från Socker

kalla

Kan bara pusta ut, för nu är dom stora och man oroar sig för andra saker. Känner mig inte som en expert så hur du skall göra kan jag inte säga. Men så här gjorde jag när det gällde alla barn och bonusbarn. FB är tillåtet men jag skall vara vän, bilddagboken är ok om den är öppen, att bryta regler skall vara krångligt efter som vi bor som vi gör så har det blivit naturligt att man hämtat dom. Inte lika kul att lukta öl om morsan skall hämta.

Det var ju inte så att man kollade ungarna hela tiden, men man lär sig som tonårsförälder att märka när något är på gång. Min store kille trodde att jag hörde på rösten om han ljög och det gjorde jag faktiskt ett tag :-)

Alla barnen har klarat sig bra och det är man ju evigt tacksam för.
Nu när ungarna är store är ju FB jätte roligt, för man håller ju kontakten så lätt sen är det ju ett kontaktnät för gamla kompisar som man tappat bort under åren.
Så nog med pr för fb man överlever utan också ;-)//Kram Kalla

Stigsdotter

Det är faktiskt något visst med att sticka ned händerna i jorden. Jag har inte så fint som jag skulle vilja varken i trädgård eller i blomkrukor inne men ibland när jag fixar i trädgården så känner jag ett sånt lugn. Ibland fastnar jag där med händerna i jorden och liksom bara tar in alla dofter! (å sen kommer en liten rödmyra och biter mig i fingret då är det inte lika mysigt längre ;-)

Visst är det härligt att slippa den där klibbiga hinnan (jo det var min skrivning). Precis så som du Nynykter beskriver det så bra: "att höra enstaka toner istället för bara musik", man känner flera dofter, urskiljer en särskild fågel - man är helt enkelt lite mera "med" i tillvaron! En härlig känsla (fast som sagt, ibland inte, ibland är det jobbigt att vara närvarande i alla känslor och i nuet).

Apropå FB, får jag dela med mig av min åsikt? Som med allt här i livet är lagom och att ta med en nypa salt bäst. Det är INTE ok att skriva elaka saker om andra människor precis som att det inte är OK att sätta upp en lapp på anslagstavlan på ICA och skriva att maken är impotent och snål). Har man barn som vänner (sina eller andras!) får man absolut tänka sig för alternativt ändra i inställningarna så att de inte kan se alla inlägg jag gör. Man kan t.ex. göra listor och lägga vänner i och sedan välja "dölj detta för".

Jag har fått bra kontakt med sådana som jag träffar alldeles för lite IRL, t.ex. släktingar som jag annars bara träffar på begravningar kan jag nu få ta del av, när kusinbarnen får barn och oroar sig över saker kan jag vara med se på bilder och tipsa. Det är jättekul tycker jag! På så sätt är FB bra, men man behöver inte hänga ut hela sitt liv där. Bilder på barnen får bara vissa tillgång till osv. Som tur är har jag inte fylleskrivit så mycket där när jag har gjort det så har det bara blivit sådant jag kunnat stå för dagen efter (även om jag kanske använt lite mer kryddat språk än
vanligt :-)

Måste också återigen slå ett slag för chattmöjligheten som finns på FB eftersom det kommer inte att bli någon chatt här på Alkoholhjälpens sida inom överskådlig tid men man kan hänga på Alkoholhjälpens facebooksida om man vill, eller chatta med sina ANONYMA vänner. Jag har lagt upp en helt ny profil/användare som heter Stigsdotter von A-hjälpen (så att ni hittar mig :-) och loggar in på FB med den. Eftersom man kan ställa in så att man får en pling i telefonen när det kommer ett nytt inlägg från en vän vore det perfekt att ha som chatt, då ser vi på en gång om någon behöver snacka! Är ni inte lite nyfikna och vill testa? Vore kul om fler kom dit - självklart kan vi hänga här med!

Kram till alla duktiga kämpar och en extra stor till min superduktiga fästman (jag väljer att tro att den vackraste överdriver ALLA dina tillkortakommanden ;-)

Nynykter

Japansk stenträdgård verkar lättskött.
Ex som skriver skit på FB verkar svårskött.
EN nykter förälder är en fantastiskt bra förebild.

Kram från Nynykter som idag har inhandlat folköl till gästerna ( men själv dricker Loka). Till Systemet går jag INTE!

kalla

Hoppas att allt är ok och att du planterar blommor och njuter av våren. Saknar dig i mina morgon rutiner//Kram Kalla

Dompa

Tack för alla bra tips angående allt...

Fb; Farsan ska skaffa konto där...den som inte addar mig får ingen veckopeng. Så enkelt så genialt!

Trädgård; Sommarblommor planterade. Givetsvis blir japanskt nästa år. Även det genialt av Nn som verkligen inte har ngt på systemet att göra. Bra!

Barn och alkohol; Jag hämtar...det kan jag ju göra nu när jag är en nykter farsa som kan köra. Jämnt...ha ha

Fan, vad skönt att jag har er. Känner mig som en österländsk prins... Jag har inte en kvinna som hjälper mig i mitt bobyggande. Nej jag har ett harem... Med de goaste NYKTRA tjejerna. Men jag är trött...så trött...sov till efter sju i morse. Sent igår kväll. Vi grillade, tv, mös... Ja, jag även mår som en prins. Idag blir det mera ridning, mera grillning och jag ska vara barnvakt! Tänk att jag har fått det förtroendet...stolt. Så ikväll har jag fem ungar... Så bli inte förvånade om jag checkar in först tio imorgon förmiddag. Vart tog min morgonstund vägen? Även jag saknar den.

Lite gnager det dock. Tycker mig läsa in både illvilja och ren desperation/ensamhet i vissa inlägg. Jag vet att jag inte borde trigga genom att kommentera...men jag är den jag är; En byfåne i en byhåla...kan jag inte låta bli. Skriv vad det är ni behöver hjälp med och jag är säker på att resten av forum kommer att försöka stötta.

Morgonkram till alla som vill ha. Snål är jag inte...de andra påståendena om mina tillkortakommanden är precis lika osanna!

kalla

Du är verkligen på gång och jag är så glad för dig och ungarna skull. Så många kramar och jag hoppas du är skitstolt över dig själv//Kalla

Dompa

Mycket skittack! ;-) Jag är liite stolt. Har ju inte löst all Fb problematik...kan ju ej tvinga den vackraste att adda mig... Men det känns som jag börjar att iaf. ta tag i det jag kan.

När jag skriver Tack var er, så menar jag verkligen det...jag är lite rudis vad gäller föräldraskap. Skäms att säga men förr var jag jobba/soffa/whisky/skoja pappan...inte mkt ansvar där. Kommer nog att behöva 1 000 råd till.

Life IS good! Ditt med önskar/vet jag Kalla! Kram/R