Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Dompa

Trollis...kvinnan är MIN farmor och har inte haft hand om barn på 50 år. Men nu får det bli så här.
Kanske har både du och VV rätt. Kanske gillar hon det? Känner sig behövd? Det är hon ju!

Jag tar till mig vad du skriver Tilde. Om två veckor ska jag till Finland och planerar en annons i "Helsingin Sanomat" (Finlands största dagstidning) samtidigt. Här behövs en au-pair. Men mina krav är ju tuffa; Hon måste vara äldre, tala flytande finska och hålla sig nykter. Existerar överhuvudtaget denna kvinna?

Idag har jag iaf. skött om mig själv. Jobbade två timmar och sen gick jag till Duomo i Milan. Tackade den GUD jag inte tror på för min nykterhet...och sen? Ja, jag gick loss i affärerna.
Trodde inte jag var en shoppingkille...men tre kostymer (Inte mitt först val. Jobbet) senare var jag euforisk ;-)

Nu är jag hemma tidigt. Alla ongar ute med vänner eller på aktiviteter...så jag ska ta min katt och sova en stund, leva i nuet! Så jag försöker! /R

Dompa

Har precis vaknat. Jag och Lusekatten fick sova i över sex timmar utan att bli väckta. L (som jag tänkt taskiga tankar om) hade fixat maten (även en tallrik till gammelgubben) och alla hade gjort sina läxor, ätit och lagt sig när jag vaknade. (Lapp på bordet) Kanske har jag redan min au-pair... Att hon super till ibland hör väl till åldern (23)?

Men vad gör jag nu? Vaken mitt i natten? Förr hade jag tagit en whisky och försökt somna om. Nu får jag väl koka te. Ta en runda med Fisalisa så vi slipper det...det första vi gör imorgon bitti. Tack gode GUD ;-) för att jag ska jobba hemma imorgon, för jag anar att det inte blir mkt sömn inatt.

Ska läsa ikapp här lite grann. Sen ut med vovven. Jag gillar att bo i en stad...här är alltid ngn vaken. Ngt att titta på när man går ut. Jag mår faktiskt oförskämt bra...trots sömnbrist (i allmänhet). Mitt-i-natten-hälsar/R

PS: Vad kul med Alkoholhjälpens konvent. Vilka ska gå? Jag skulle vilja...men det kommer nog inte att gå :(. DS

vill.sluta

Ligger vaken och skriver i sängen.
Den är full med grisar.....zzzzzzzzz.
Skall till jobbet snart, fredag och gamle El Madre fyller år.
Inga problem, imorgon klockan åtta på morgonen skall l jag och min äldste son iväg och fiska.
Snart helg nummer två, av många AVKLARAD.
Wish med luck!
/A

vill.sluta

Som sagt, korvfingrar och smartphones med autlfill är inte det bästa för att skriva korrekt.
Håll i hatten nu åker vi!
/A

Villervalle

i cyberymden. Vi har olika problem du och jag men vi har en sak gemensamt och det är ansvarstagande. För min egen del så vet jag att en del av mitt alkohol intag idag beror på bekymmer om omgivningen. Jag har tidigare sagt att jag har bestämt att jag skall lämna min fru på grund av hennes sätt att vara och bete sig. Men allt är inte så enkelt. Kan man lämna en människa som är sjuk? (deprimerad av förmodligen genetiska betingelser), eller kan man bara lämna och gå vidare? Jag vet inte, att lämna en som man älskar för att man inte orkar, för att rädda sig själv? Det är förmodligen egoistiskt och något jag kommer att ångra resten av mitt liv.

VV

Villervalle

Jag precis som du drar ett djävla tungt lass. Du tog ett drastiskt steg och lämnade allt bakom dig för en bättre framtid för dig och dina barn, men det bär mig lite emot att lämna någon i nöd. Jag vet inte men kanske är det enda utvägen för att rädda mig själv.

VV

höst trollet

Käre lillebror in space.. Det där med "dåligt samvete" ställer till det för många människor!
Det leder först och främst till att man börjar manipulera varandra och sin omgivning..
Många påstår sig t.ex. hålla sig strikt till sanningen, men så väljer de istället att utelämna eller/och vinkla vissa saker..
Nej, ingen av oss vill ju vara the scape-goat..
Det leder också till en sorts "byteshandel" i förhållanden, som inte är riktigt sund.. Det är när man "trycker på varandras knappar" i något jag skämtsamt kallar för "prostitution inom äktenskapet".

Dvs. OM jag får DET av dej, så får du DET HÄR av mig.. Sedan kan var och en fylla i med diverse, för betydelsen av DET och DET HÄR.. (handlar väldigt ofta om saker som sex, pengar och alkohol..)

Det enda råd jag kan ge dig, är att vara SANN MOT DIG SJÄLV! Till syvende och sist, är ju DU, den enda du kommer att ha med dig 24- 7?

Och ja, det betyder att du kan lämna henne, om det är nödvändigt för att du ska må bra, för tro mig, hon kommer inte heller att må bra, om du stannar pga dåligt samvete!

Föresten kan jag tala om att "the scape-goat", numera heter e-scape goat.. Han har dragit, flytt sin kos när han upptäckte att sanningen faktiskt är väldigt befriande (trots att den ibland gör ont!)

Lev väl!
kram/ trollis

höst trollet

Hoppas du fick lite sömn..
Och du behöver inte tro på gud, för h*n tror på dig ;-)
Ha en skön dag, med hela din härliga "cirkus"

Och Gud vare med dig, för sjäv har jag inte tid *s*
kram trollis

Dompa

Rädda dig själv...det är min spontana tanke. Orkar du inte så ska du inte. Förresten är ni väl ganska mycket skilda åt redan? Eller följer hon med på jobbresorna? Har förstått att hon inte jobbar...men gärna shoppar ;-). Så kan du inte ha det. Visst är det kanske egoistiskt i en dels ögon att lämna. Men jag tycker inte det. Vad är poängen med att ni båda går under? Hon i depression...du i olycka.

De som du har ansvar för är dig själv och dina mindreåriga barn. Inga andra! Inte vuxna barn. Inte din fru. Inte grannens katt. Att tro att man är bunden vid en person för att man är gift...det är bullshit. Ja kanske inte i den "perfekta" världen, den med prinsen, prinsessan och lyckliga i alla sina dagar. Men i den riktiga världen.

Om tanken på att möta henne dessutom driver dig till dryckenskap... Tänker på din senaste (?) resa hem till henne. Kanske ångrar du dig resten av livet om du inte lämnar? Du har fortfarande många år kvar...kanske du även hittar en ny kärlek? En kvinna som är frisk och uppskattar dig.

Jag säger; Gå på din magkänsla. Att du överhuvudtaget ställer frågan...ja, där har du svaret. Visst du älskar henne...men gör ni varandra lyckliga? Är hon den du vill vakna brevid VARJE morgon efter att du har gått i pension?

Kanske du rentav gör henne en tjänst. Hon måste ta tag i sitt eget liv. Arbeta (bra för självförtroendet att tjäna egna pengar), bli vuxen (ingen VV som håller henne under armarna), så i fortsättningen kanske hon inte HINNER vara deppig.

Oj, djävlar vad känslokall jag lät...men som jag skrev; Min spontana tanke är lämna! Ni har väl inte ens gemensamna barn (eller har jag fattat helt fel?) och då bör en skilsmässa gå lätt. Jag ansökte om skilsmässa när mina och J:s värderingar krockade helt (hon blev skitförbannad för att jag slutade dricka)och jag kan ärligt säga att jag inte ångrar mig...hon var inte ngn dålig kvinna. Men jag orkade inte. Räddade mig själv. Fastna inte i dina känslor...var lite krass. Så tänker jag (Nu kommer jag att få pisk här på forum :-)). Hoppas mina funderingar var till ngn hjälp. /R

Dompa

...fick jag. Tog en långpromenad med hunden och lyckades somna vid 05. Nu är jag ensam med djuren, resten av cirkusen är i skolor. Meningen att jag ska jobba hemifrån...men som vanligt blir jag sittande här. Skönt att veta att GUD är med mig...kanske h.n rent av gillar mig. Vem vet? En dag kanske jag gillar tillbaka. När Fan blir gammal så blir han ju religös.../R

höst trollet

Jag resonerar precis som du Dompa!
För i längden, mår ingen människa bra av falska känslor..
Jag själv skulle AVSKY att ha en man som stannade hos mig, bara för att han "tyckte synd" om mig..
DET om något vore fruktansvärt nedlåtande..

Men vi gör så många saker, för att vi har en bild om hur livet ska vara, vad som är "passande"...
Och förståss, av rädsla..
Rädsla för att vara ensam, att inte "hitta någon ny", av ekonomiska skäl (mest kvinns hmm..)av "sociala" skäl för att man har en viss umgängeskrets, där t.o.m otrohet är mer accepterat än en skilsmässa..

Vi t.o.m. dricker, för att vi i vissa situationer "tror"/uppfattar det som att det tillhör de normala reglerna för hur man beter sig i vissa situationer..
.. Och så refererar vi till "den fria viljan" *asgarv*

Det där med Gud, fick jag av en känd radiopräst, som jag under ett antal år levde granne med.. Lennart Lundström. MYCKET sympatisk person, som verkligen gillade ett öppet samtal...
Och det stämmer mer med min "Gudsbild" ( som är mer av att vi alla är en bit av Gud, så vi kan lika gärna prata med vårt "högre jag")

Ha en fortsatt bra jobbdag! Gissar att du oxå är en prokastinerare, så det löser sig nog :-D
/trollis/

Dompa

Du har så rätt...även jag är en sån där pro..... (långt ord ;-)). Men nu ska jag sätta igång. Ett varv till med Fisalisa (gör hon inget annat än pissar? Jag är verkligen ingen hundmänniska, men nu har jag en hund) sedan SKA jag jobba undan. Då får jag eftermiddagen fri till ongar och nöjen. Sköt om er! Drick med förstånd! /R

Villervalle

redan innan du skrev det Dompa. Verkligheten är krass, men som du skrev så gör jag henne en björntjänst att fortsätta vårt förhållande. Att bryta upp ger öppningar för både henne och mig. Vi är absolut inga ovänner, men som du sa så lever vi mestadels åtskilda och varför skall man då vara gift? Okay, jag får pröjsa lite i en skilsmässa men pengar betyder väldigt lite för mig så det gör jag gärna.

Genom att lyfta tanken här ger mig lite mer kraft att göra det i verkligheten. Det blir svårt, men oundvikligt.

Tack för respons Dompa och Troll,

VV

Dompa

Villervalle! Skicka efter de papper du behöver idag! Du behöver ju inte fylla i dem. Visst är det skönt (även om det gör ont) att ha tagit ett beslut? Resten av livet prioriterar du Villervalle och din 14-åring (tills han är 18). Allt annat kommer på andra plats. Nu satan i gatan ska jag jobba. Lite si och så med självdiciplinen. (stavas det så? Fan att tappa språket är väl verkligen ett tecken på döda hjärnceller. Rätta mig om jag stavar fel. För jag vill verkligen lära) /R

höst trollet

om du har word.. Vilket jag inte har.. Dessutom är mina fingrar ibland snabbare än hjärnan när jag skriver.. (kan inte skylla ALLT på att katt-a-strofen gärna sitter i knäet och tassar på tangentbordet)
Ha det! / T

Dompa

Var tvungen att slå upp det. Nej jag har inte Word, men om jag hade det så skulle jag vägra använd spellcheck. En vuxen man som inte kan stava? Helt ok om man är ordblind...vilket jag inte är. Även jag skriver fel hela tiden då fingrarna är snabbare än huvudet. Men just i detta fall SÅG jag att ngt var fel...kunde bara inte lista ut vad.

Som Villervallle - och säkert många fler - har listat ut så är jag en överpresterare, ett kontrollfreak. Inte en av mina finare sidor...men jag kollar bara mig själv...försöker att inte kolla andra. Måste verkligen skärpa mig...men det är ju svårt att lära gamla hundar att sitta.

Nu har jag gjort mitt för idag...nästan. Ska åka och storhandla mat. Nej det är inte alltid så kul med vardagen. Men sen väntar helgen!
Imorgon åker vi till farmor, kör hem på söndag med henne i bagaget. Det ska bli härligt! Havet! Det går fortfarande att bada...lite kallt när man kommer upp...men ändå. Hoppas alla får en fin helg och att det ej blir för MYCKET sponken. Lite har ingen dött av...men vi nöjer ju oss ju inte med lite ;-) Iaf. inte jag. /R

höst trollet

JODÅ, det går visst att lära gamla hundar sitta ;-D

.. Du vet det omöjliga gör vi me´samma.. u n d e r v e r k, tar liiiiiite längre tid bara...

Dompa

Du är rolig trollis! Du pratar möjligtvis inte flytande finska? Om du kan det så finns här en plan C. /R

höst trollet

visserligen kan jag fortfarande lite.. men med A-stopp blir det inte flytande...
Får väl träna upp i värsta fall :-D/ T

Nynykter

Här var det livat. Jag skulle bara titta in och skriva nåt snällt (jo faktiskt!) om Dompas kostyminköp, nämligen att jag aldrig har sett så många välklädda män som i just Milano, men här verkar det ju vara skilsmässor och finska au-pairer som avhandlas. VV: jag hållermed Dompa och Trollis. Men det är svåra saker, beslut som man måste leva sig fram till och känna hjärtats lugna övertygelse om att beslutet är rätt. Det kan ta tid. Och det har ingenting med hjärnans eller egots plus- och minuslistor, should I stay or should I Go, att göra.

Själv avslutade jag mitt äktenskap med en idiotisk otrohet... Gör inte som jag! Men när jag väl hade bestämt mig för vad jag ville var det som en inre röst som väldigt stilla sa: jag vill inte mer. jag kan inte.

Dompa, om nu Trollis kan tänka sig en ny karriär där små citroner blomma tycker jag du ska strunta i det där med finskan. Maken till roligt och klokt fruntimmer får man leta efter!

Kram på er!

Nynykter