Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Dompa

Tack för uppmuntran allihopa! Villervalle; Du satte nog ord på det...även i mitt fall handlade nog drickandet mycket om slentrian och tristess. Vardagen...som man aldrig kommer ifrån. Men nu har jag mera ork... Så helgen blir inte ett långt whiskyrus längre. Igår satte vi oss i bilen och åkte till stranden...igen. Slentrian det med...men mysig slentrian som gör även ongar glada. Men i morse när jag vaknade trodde jag ett tag att jag var bakis ;-). Jag är ingen sockerkille men av ngn anledning skrek hela min kropp efter Coca Cola. Så jag drack upp ongarnas läsk! Nu väntar jag på att minimarketen runt hörnet ska öppna så att jag kan återställa den...och för säkerhets skull köpa en ny flaska till mig själv. Men jag fattar inte...andra har skrivit om sockersug.... Jag har aldrig haft det. Och nu detta? Säkert ngn obalans i kroppen. Men jag fattar ju att en halvliter cola till frukost är bättre än en halvliter alkohol.

Livet pinnar på....nu när jag är hemma igen så finns inget alkoholsug...men jag vet ju att det är ett bedrägligt lugn. När som helst kan det slå till...så även idag ska jag bekämpa slentrian och tristess. Tar med mig ongar till den lokala utomhuspoolen. Hade önskat havet...men det är för långt idag eftersom eftermiddagen ska ägnas åt arbete. Hoppas ni har det bra där ute! /R

Nynykter

Fundera på vad du åt den där stranddagen. Var det händelsevis ovanligt mycket socker eller andra snabba kolhydrater? Som jag tjatat om i andra trådar har jag nyss läst boken Hjärnkoll på vikten och i den beskrivs hur snabba kolhydrater stör kroppens insulinnivå vilket gör att kroppen blir inställd på att snabbt hitta ännu mer snabba kolhydrater (till exempel Coca-cola).
Kött verkar bättre.
Måste bara uttrycka min beundran för att du klarade Kina. Låt det stärka dig!
Kram från Nynykter

Paron

Bra jobbat.
Hoppas att jag blir lika stark som du en dag.
Jobbar hårt på det just nu. Är inne i ett dåligt Stim just nu:(

Hörs//Paron//

Dompa

Ni är för rara allihopa... Inte känner jag mig speciellt stark inte. Däremot är jag envis som en åsna. Jag tänker inte dricka...tror jag. Basta! Nej...allvarligt talat...jag kan inte unna mig det som ensamstående föräldrer. Oftast vill jag inte heller...men ibland slår det till. Den där djävulska rösten lockar; "Men nu när du har varit så duktig och hållit upp så länge, kan du väl iaf. unna dig ett glas vin till maten?". Jo, tjena...som om det skulle stanna där. Sen skulle det bli en whisky efter maten...och sen vad fan som helst. Bäst att inte prova. Tack för stöd vänner och Paron; Piska dig inte själv för hårt...du kanske har en svacka just nu...men innerst inne vet du ju att du kan fixa detta. /R

PS: Har analyserat stranddagen...du hade rätt NN...det blev ovanligt mycket socker i lördags ;-)

Dompa

Var på en date igår kväll. Inget allvarligt men ändå stort för mig som hållit mig till samma kvinna i 15 år. Det blev inte bra. Hon visste att jag var nykter alkis...men att jag inte hade problem med andras drickande. Vad varken hon eller jag visste var att jag skulle bli lätt äcklad (Nej, jag visade inte det!) när hon tog in sitt tredje vinglas. Vad är tre vinglas...en vardagskväll...med jobb dagen därpå? Ja antagligen ingenting för den som klarar det...men i mig ringde varningsklockor. Betänk också att kvinnan var italienska...alltså inte från dryckesbältet.

Kvällen gick bra. Vi skildes åt som vänner. Men jag har tänkt halva natten på min negativa reaktion. Jag VILL INTE bli en rabiat nykterist som dömer ut andra. Jag VILL INTE rynka på näsan och undra om en kvinna är i farozonen för att hon petar i sig tre glas. För drygt ett halvår sedan hade jag toppat henne och inte ens reagerat. Jag gillar att vara nykter. Att vakna nykter...men jag gillar inte en del av den man jag börjat bli. Sitta och fördöma andra. Nu får jag fila vidare på detta...hur förhålla sig till andras drickande. Kanske är jag bara överkänslig då min egen nykterhet fortfarande är så färsk? Var det för att hon var kvinna? I så fall är jag ju störtgalen. Inte dömer jag ut grabbarna när de tar några glas. Var det för jag såg henne som en eventuell sängkamrat? Blev jag kanske sårad av att hon behövde tre glas för att "stå ut" med mig? Mycket att tänka på...analysera sönder allt. Den nya Dompa :(

Annars är allt väl här. Det går fortfarande att sitta på balkongen på morgonen... Katten tycks må bra ;-). Sköt om er där ute! /R

höst trollet

Tror inte att du är så konstig, Dompa..
Förmodligen hade du behövt tre glas, för att INTE tycka, att hon blev smått larvig, fånig, patetisk etc...
Det är nämligen min egen erfarenhet, och en av anledningarna till att jag blev beroende..
Jag älskar min gubbe, när han är NYKTER, men jag har väldigt svårt att "stå ut", när han inte är det.

Det kan röra sig om så lite som ett par öl! Jag tycker att han blir "patetisk", fånig, och "inte sig själv", när han smålullar i trädgården och liksom pöser av självbelåtenhet.
Han tycker ju själv att han är så duktig och har så briljanta ideér, när han druckit några glas vin eller några öl.

Blir det mer än 2, så blir han "kärvänlig" och "kladdig", det ska kramas och tafsas, men "fingertoppskänslan" är liksom borta..(eller hur man nu ska utrycka det..)
Själv tycker han att han blir en bättre älskare, vilket egentligen är raka motsatsen, eftersom lyhördheten förvinner..
Det här är ett väldigt känsligt ämne att ta upp, eftersom minsta antydan, gör att han går i försvarställning.(tydligen ett välddigt känsligt ämne för män??)

Så här hemma har jag enväldigt bestämt: Ingen sex,när vi har druckit! Och motiverat det med att JAG också vill kunna njuta av det.(har sagt att jag har svårare, när jag dricker)
Det har fungerat hittills, men problemet uppkommer, nu när jag är nykter och han väljer att dricka sig smålullig.
Ett par gånger har han blivit sur och tjafsat, men det är inget vi grälat om..
När vi båda är nyktra, har vi det fantastiskt bra. Tyvärr, har han svårt att se fördelarna, och om han så småningom, väljer flaskan i högre grad, är nog tyvärr äktenskapet över, för jag inser att jag inte kan konkurera med den sortens älskarinna..
Så Dompa, jag tror att du faktiskt reagerar helt naturligt..
Det är väl som så att vi är så vana vid, att det förmodligen ska vara/bli sex, när vi går ut/blir berusade, att vi aldrig tänker på att vi egentligen inte tycker att fulla människor är attraktiva?!(inte ens när de är knappt märkbart påverkade..)

Och kanske är det också därför en del av oss dricker, vi står inte ut, i nyktert tillstånd, med den larvighet/pinsamhet som uppstår, när folk har hällt i sig mer än max 2 glas vin till maten...

/trollis/

Nynykter

...hur man förhåller sig till andras drickande. Många här inne skriver ju om hur de ser sin partner med nya ögon när de blivit nyktra, vilket inte alltid är så muntert, men du är ju i situationen att du kan välja en ny partner...
I början av min nykterhet var jag väldigt äcklad av alkohol. Tyckte inte om lukten. Ville inte kyssas. Kände mig avskärmad när min käraste hade druckit. Det där har blivit bättre och i relationen är det inget större problem eftersom min käraste är väldigt måttlig. Hans förhållande till alkohol är helt oneurotiskt och oftast dricker han inte alls. Men jag är helt klart mer pigg på sex om han inte har druckit alls. Jag tycker om tanken att vi båda är helt närvarande med varandra.

Skrev du inte någon gång att nästa kvinna du kysser ska vara nykter? Det blir kanske inte så eller så blir det så, men du gör nog rätt i att vara vaksam på dina egna iakttagelser och reaktioner. Sätt dina egna behov i första rummet nu. Det handlar väl inte om att döma utan om att du som nykter alkoholist med ett alkoholiserat ex inte skulle fara väl av att få ihop det med någon som dricker (för) mycket? Usch, usch, medberoendetrådarna handlar ju ofta om personer som gång efter annan får ihop det med någon som missbrukar. Inte ens det resande teatersällskapet har i alla sin brokighet behov av en alkis-donna.

Kul att du vågade dejta! Här kommer en helnykter och virtuell kram till dig!

Nynykter

jag tror din instinkt beträffande din date är rätt. Tre glas vin när hon dessutom vet att du inte dricker, det känns lite oroande. Men vad vet jag. Du kan ju testa igen? Jag har också dålig tolerans med andra som dricker för mycket, man ser så tydligt hur fånigt det blir. Var på en fest i helgen men där var det tack och lov väldigt måttligt. Kanske de flesta människor egentligen dricker måttligt? Jag stortrivs fortfarande som nykterist. Somna och vakna nykter och slippa ångesten över drickandet. Otroligt bara att det skulle ta så länge att komma till insikt. Kul att läsa dina inlägg. Lite avundsjuk, här går det inte att sitta på balkongen på morron...

det är precis likadant för mej: "Det är nämligen min egen erfarenhet, och en av anledningarna till att jag blev beroende..Jag älskar min gubbe, när han är NYKTER, men jag har väldigt svårt att "stå ut", när han inte är det." När jag själv drack tyckte jag allt var ok och vi kunde ha givande diskussioner om allt möjligt (tyckte jag då...)men nu när jag är nykter så har jag svårt att tåla honom när han dricker. Han blir alltid kärvänlig och kramig och ger mej komplimanger men tyvärr tycker jag mest att han är fånig och vill inte att han tar i mej. Ett problem jo. Jag tycker ändå att han dricker mindre nu när han inte får sällskap och han pratar även om att han också borde sluta så med tiden kanske det löser sej. Hoppas jag. Under inga omständigheter kommer jag att börja dricka igen för att komma på samma nivå. Jag inser nu att det varit en orsak till mina tidigare återfall, faktiskt. Men inte fler gånger. Jag har aldrig förr känt mej så övertygad i min nykterhet. Tack alla som delar sina historier!

Dompa

Visst är det alltid skönt att få bekräftelse och era stories hjälper mig fantastiskt mycket. + att de får mig att gapskratta. Ja det är sant Trollis; Vi (läs; jag) män är lite överkänsliga när det gäller den där sexbiten. Kanske för att det är så svårt att "fejka" om man är man? Jag är så tacksam för en input....men samtidigt tror jag ändå att jag överreagerade. Tre glas? Det är skitsvårt för en alkis som mig att bedöma huruvida det var normalt eller inte. Själv har jag ju inte druckit normalt på de senaste tio åren. Jag får fortsätta att fila på tankarna. Däremot är jag hundra på att denna kvinna ska jag inte dejta mer. Man ska väl gå på sin magkänsla? För mig funkar inte tre glas...men kanske ÄR det normalt?

Nu ska jag föda onghögen och djuren. Sen blir det väl sovdags för gammelgubben ;-)

Lelas

Hej Dompa!
Det är fortfarande härligt att följa din resa! :-)

Jag, som ser saken från ett medberoende/anhörig-perspektiv, tänker så här...

Du har hittills fokuserat stenhårt på att bli nykter och att du själv måste arbeta med ditt beroende. Bra så. Heja dig! :-)

Men, du är ju anhörig också. Och för en tillfrisknande medberoende/anhörig är det absolut inte ovanligt att man reagerar som du gjorde när din date drack vin. Tvärtom.

Och lösningen: tid. Det behöver gå tid. Naturligtvis behöver man jobba på't också, men det går inte fort. Själv har jag inte svårt att se folk dricka längre, jag skrattar åt alkoholskämt i personalrummet på jobbet. Men det tog tid.

Var rädd om dig, vännen!
/H.

Stigsdotter

Här får man se att du är ute och dejtar minsann! När jag sitter på en ö nästgårds och känner mig ensam (det är visst dans däruppe på hotellet :-O Titta förbi så kan du få en nykter dejt ;-)

Vore förresten trevligt med en dejt till middagen, kyparna verkar ha stora problem med mig eftersom alla bord är dukade för flera, var jag än sätter mig blir det fel och när jag idag frågade vart de ville att jag skulle sitta så väste han 'raus, 'raus, du verstehst deutsch nicht war? Synnerligen otrevligt och är ett sådant beteende som gör att man får lust att antingen ta sig ett glas eller trycka in en canneloni i truten på vederbörande. Valde det senare alternativet...

Nej men allvarligt talat. Det är väl som med allting annat, man ska lyssna på sin magkänsla. Om du tycker och känner att en tjej dricker för mycket, då gör hon det. För mycket för dig vill säga! Sen kan ju jag tycka att tre glas vin inte är särskilt mycket på en kväll, men vi vet ju alla hur jag har det med alkoholen, eller hur? Om jag tar av mig alkisglasögonen så är nog tre glas i sällskap med någon som inte dricker alls, ca 1 1/2 glas för mycket en vardagskväll... men allt är ju förstås relativt.

är ovärderlig! Fint att du hänger kvar här så att vi följs åt!
När jag var som mest aktiv här tänkte jag ofta på hur betydelsefullt det var att följa dem som varit med länge och som var "kontinuerliga". Det ger hopp och det tillför en stabilitet och också en etisk kompass till forumet. Tycker jag.
Slutfilosoferat för stunden, hopp i duschen och till jobbet.
Kram till er alla i tidiga morgontimmen! / mt

Dompa

Godmorgon alla vänner! Ju mer jag tänker på det...desto mer inser jag att jag överreagerade. Tre glas är INTE mycket...kanske är det för att jag själv inte kan dricka tre glas. Förstår din tankegång om tid Lelas.

Dumt av mig att dejta. Givetvis skulle jag ha väntat tills den ljuva dufvan var redo. Skulle gärna ta mig till ön nästgårds för en svängom på hotellet. Jag dansar ju som Travolta...tror jag iaf. Kanske inte heller det stämmer nuförtiden när flaskan är undanstoppad. Det var ju en djävla kypare. Hoppas du har det fint ändå...och att du kunnat tänka ordentligt. Det är väl på lördag du åker hem? Annars hade jag kanske tagit dig på allvar och åkt över till ön ;-)

Det är mycket virrigt som pågår i mitt huvud nuförtiden. Alla tankar som inte hanns med förr. Klart är iaf. att jag är inte redo att vara utan forum än. Känns tryggt att läsa om andras nykterhet. Att det faktisk funkar för en del. Så där håller jag med mt. Hjälper mig att inte tycka så synd om mig själv. För ska sanningen fram så saknar jag A trots att jag INTE VILL dricka. Hoppas att det ska gå över en dag. Ta hand om er!/R

höst trollet

Ja du Dompa, för mig har sex, alltid varit något väldigt intimt.. Och för mig har det krävts mer än "klådan" för att jag ska hoppa isäng med någon. (och jag har inga problem med att andra gör annorlunda, det är DERAS buissines)
Inte så att jag är extremt blyg, jag uppskattar det verkligen med någon jag tycker om och känner mig bekväm med.
Däremot är jag nog fruktansvärt selektiv och väldigt monogam.. (dvs. EN i taget..)
Jag har nog aldrig gått på det här med att sexuell frigjordhet innebär att man är tvungen att hoppa isäng med vem som helst, till många mäns förtret.
Blev en gång påhoppad i min ungdom, på krogen, av en snubbe som som skrek: Och jag som trodde att du var en en frigjord tjej..
Varpå jag svarade, att frigjordhet inte innebar att jag var tvungen att kn*lla med just honom..

Konstatera, att du just fått magkänslan att fungera! Du hade förmodligen inte mått bra, även om inte 3 glas vin kommit i vägen?
Kanske ska du fråga dig, vad du är ute efter egentligen..? En stunds samvaro, över en god måltid, kan ibland vara tillräckligt..
Och du.. Även prinsessor man pussar, kan ibland förvandlas till grodor, så pluta inte för mycket med munnen :O
Ha en underbar nykter dag/ trollis

Maria42

Så är 3 glas rätt mkt, det hör jag på kollegor som inte har ngr alkoholproblem, de dricker aldrig 3 glas vid middagar ute med jobb/ kollegor/familj/vänner. De dricker max 2. De flesta normaldrickare blir lite fulla efter 3 glas, det ser jag även på min man inte har några problem.
Vi tycker det är ingenting med 3 glas, det tar man ju lätt innan middagen men vi har ingen normal måttstock.
Märktes det inget på henne så är hon nog van att dricka 3 glas och fortsatte kanske dricka efteråt, (så gjorde jag)
Annars borde det ha märkts på henne och då är det konstigt varför man dricker sig lite småfull tillsammans med en nykter alkis?

höst trollet

Skrattade, när jag läste om kyparen.. Kunde se framför mig hur du trycker ner cannelonin..
Jag hade nog bett honom böja sig ner också (för å komma åt förståndet)
.. För det fick mig att tänka på en gammal historia, om en man som gick runt på torget, stannade vid ett stånd med grönsaker och frågade hur mycket tomaterna kostade
- 600 kronor kilot, svarade handlare.
- Då kan du ta och stoppa upp dem i arschlet!
- Nej, det går inte, där har jag gurka för 3000 spän....

Trevlig vistelse i alla fall önskar trollet!

vill.sluta

Och jag kan bara säga en sak till er alla!
-Faaan vad ni är duktiga och bra, ni bryr er och kommer med vettiga ideér och förslag.
Ni kommenterar saker och ting från vardagen ochj får livet att bli lite enklare. Lite gladare.
Jag har bestämmt mig nu, idag. Nu skiter vi i det här och ägnar allt vi kan/orkar och klarar av åt familjen!!!!!!
Lever nu rätt bra men det är dessa allergiska reaktioner jag får av alkoholen som gör att jag har konstaterat att jag är allergisk mot skiten.
Måste varit det hela livet.........

DOMPA! Du är bäst, vilken resa du gjort. Och endå har du knappt lämnat stationen.
Jag har just börjat kuta på perongen och hoppas kunna hoppa på sista vagnen............