Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Nynykter

Se på dig själv med kärleksfulla ögon.
Du ser allt klarare nu, även det som inte är positivt.
Bry dig om dig själv. Du har tvättat de där kläderna. Din son bör respektera det arbete du lagt ned.
Respektera dig själv.
Strawberrys iakttagelse var nog riktig även om det fanns en liten baktanke där.
Du behöver ha kul och för det behövs nog avlastning.
Hembiträde? Städhjälp? En fördel är att de inte behöver flytta hem till dig.
Vad tyckte du var roligt då innan du började dricka? Gör det igen! Gör något kravlöst.
Dans?
Kram NN

Maria42

Tänkt på dig, var du till läkaren? Fick du bra hjälp?
Kram!

Dompa

Tack för omtanke, tankar och kommentarer! Läkaren gick bra. Spillde ut allt...fick de piller jag önskade...icke beroendeframkallande. Dessutom hade vi ett väldigt bra samtal...jag gillar henne och ska tillbaka om ett par veckor.

Grinighet/grälsjuka; Intressant det ni skriver...allt från klassiskt 3-månaders tecken till stress. PiLs fråga; hur länge grälsjukan ska sitta i? Ibland är jag rädd att den bara kommer att förvärras...så man blir surare och gräligare dag för dag...fram till graven. Eller hemmet där man alla vårdbiträden kommer att avsky en. Men detta betyder inte att man inte ska kämpa emot. Beklagar sjukdom hos närstående...sånt tar enorm kraft. Man kan ju bara se på.

Harm; Jag tar till mig. Ska försöka. Har diskuterat med kollegan...ingen deadline...men vi vet var vi har varandra nu. När det gäller just ongen och tvätthögen så ska jag inte prata med honom. Jag ska inte lägga ner hans kläder själv i lådan. Jag tror inte det är konsekvenstänket som fallerar...då hans yngre syskon fixar det. Jag tror att han är lat...hans straff blir att inga jämnåriga flickor kommer att vilja umgås med den håriga saten ;-)

Hjälp; Annons har jag haft inne och träffar (förhoppningsvis)lämpliga tanter i veckan. Annars får det bli ett vanligt hembiträde eller en städhjälp. Vi har ju redan L nu som pratar finska med ongar (Tack för sången Trollis, den var faktiskt fin...jag trodde inte finsk musik kunde vara det ;-))

Roligt; Ja vad var roligt innan sponken? Mat och dryck (oj!), böcker, simning, resor, natur. Blir mkt böcker nuförtiden. Har dessutom min spanskakurs...kanske ska jag börja dejta igen? Gick ju "bra" sist! Funderar på att köpa en liiiten motorcykel...så jag kommer ut i naturen. Fördelen med motorcykel här i Italien är att man inte behöver spöka ut sig som ett fån i läderkläder. Sen kan jag ta den till jobbet t/r för ärligt talat är den stora cirkusbilen lite opraktisk inne i stan. Så jag ska skämma bort mig ;-).

Nu väntar packning, middag och sen de tusen sjöarnas land. Ska bada riktig finnbastu...yep...så ngt finns det att se fram emot.

Nu dricker ni förståndigt eftersom jag vill ha er kvar! Ok? Jag tycker att vi är grymma hela bunten...som har hittat hit...och försöker förändra. /R

höst trollet

Terve Dompa!
Kul att du gillade låten ;-D
Apulanta, är faktiskt större i finland än , Lordi, AC/DC och Kent.. (jodå jag gillar hårdrock..)
Har ett par CD med gruppen, och det jag gillar, är att det är så blandat..
För den som är nyfiken, finns låten maanantai, på skivan "plastik"..
SKÖNT, att du hittat en bra doktor! De är sällsynta ;-D
Ha det gott bäste forum-brorsa!
kram trollis

Maria42

Att skämma bort dig lite, det är du värd!
Bra att du var nöjd med läkarkontakten, du verkar förresten vara en jävel på språk! Hur många kan du?

Villervalle

När det gäller barn, så hade min yngsta dotter någon sorts tonårs revolt när hon plötsligt började ha hela garderoben på golvet. Kläder över allt, tvättade och otvättade huller om buller, men jag brydde mig inte utan sa att hon fick ha det precis hur hon ville i sitt rum men att jag inte accepterade att hon förvandlade hela huset till en röra. Idag är hon värsta pedanten, så sånt här går över av sig själv.

Min äldsta dotter hade svårt att passa tider och skulle åka med mig på mornarna när hon började på skolan i staden 2 mil bort. Det var i början ett tjatande från min sida; "Gå upp nu", "Skynda dig lite, annars kommer jag för sent" osv. Till slut gav jag upp och sa helt enkelt; "Bilen går exakt kl 07.00 om du vill åka med, annars är det bussen som gäller" (inkluderat åksjuka och väntande i snödrivorna). Hon missade den första nya morgonen, men satt sedan alltid 06.55 i bilen ;-)

Böcker har alltid varit min räddning också. Jag har alltid läst mycket ända sedan jag var liten och på ett tidigare jobb så la jag alltid beslag på morgon tidningen på frukostrasten och försjönk i den utan att tänka på att andra också ville läsa den. Till slut kommenterade en arbetskamrat; "Hör du, är det verkligen nödvändigt att läsa varje ord i tidningen" :-)

VV

Dompa

Men visst är det nödvändigt att läsa om inte allt i tidningen så iaf. det mesta. Kunskap är makt...men även skvaller och totala feltänk är det. Man ser hur andra resonerar...vilket aldrig kan ligga en i fatet. Underligt utryck! Vilket för mig till språk. Nej Maria, jag är ingen jävel på språk. Jag kan tre (svenska, engelska + italienska) mer eller mindre flytande. Resten (3-4)hankar jag mig fram på, gör mig förstådd, förstår men kan exempelvis inte stava korrekt. Men jag tycker det är kul. Att kunna språk...även om det är lite svajigt är en fördel. Har märkt att de flesta uppskattar att man bara försöker. Vilket för mig till barn igen...det är därför det är så viktigt att mina barn får sin finska tant. Som barn lär man sig språk så mycket lättare och jag vill att mina ska ha fördelen av att inte ha en konstig brytning i sin finska. Ibland när jag språkar finska med dem...så asgarvar hela cirkusen. Vilket för mig till respekt och barnuppfostran. Tror att du Villervalle körde helt rätt "taktik" där; Frihet under ansvar.

Pillren har ju inte kickat in än, eller så har de det. Skulle gå fort sa doktorn. Men bara vetskapen om att jag gjort ngt istället för att bara sitta på häcken och undra har piggat upp mig. Ryyppä varovasti /R

höst trollet

Nej, inte allt som börjar på A är skit.. men, *asgarvar* om man översätter Apulanta mer ordagrant, så betyder det något i stil med "konstgödsel"...

kram /trollis

höst trollet

Hmmm, det där med ongar.. Mina har varit väldigt olika till sättet och humöret.. Den ena ordentlig, den andra "superslarvig", om man inte hade hen i kort koppel..(vilket inte innbär kadaverdiciplin)

Men klara gränser, och att genast få ta (som VV skrev) konsekvenserna av sina handlingar.
Jag poängterade då, att det inte var frågan om "straff", utan just KONSEKVENSER!(av det hen gjort, eller inte gjort, som var överenskommet)

Sedan tror jag att man som förälder måste välja sina strider.. Och där måste man på något sätt gå "all in".

Mina ungar har alltid vetat vilka regler som gällt, och konsekvensen av att försöka kringå.. ;-D

När sonen förökte smyga upp på nätterna för att spela TV-spel ( det var innan datorn blev var unges egendom) så tryckte vi helt enkelt av säkringen till strömmen i hans rum...( vi hade sk. snabbsäkringar)
Lite krångligt, men vi behövde inte göra det många gånger innan han fattade..

Likadant, var det med att gå upp och passa tiden i skolan.. Han fick förtroendet, att gå upp själv (med hjälp av väckarklocka) för då kunde han sova 1 ½ timme längre..
Missbrukades förtroendet, och vi fick ssignaler om sen ankomst, så tvingades han gå upp, innan vi åkte till jobbet (dvs slut på "sov-morgnarna")

Fast det där med ordningen på rummet, SUCK, där stängde vi helt sonika dörren.. Problemet med kläder, var inte att få honom att stoppa in de rena i garderoben (även om han bara knölade in allting på närmsta lediga hylla..
Problemet var att få honom att bära ut den skitiga tvätten till tvättkorgen.. Innan han växt till sig brukade han därför "låna" mina jeans, när han insåg att han glömt "tvätten"

Det funkade, till den dag han upptäckte att han inte längre kom i dem *skratt*

Det var bara att välja mellan mjukisbrallorna eller köra de skitiga en dag till..

Efter det, så bad han mig säga till, en dag innan jag skulle tvätta. Vilket ledde till att vi för enkelhetens skull hade fasta tvättdagar. (för även om tvättkorgen var knappt halvfull på morgonen, kunde den svämma över på eftermiddan när "minnet" började fungera.. ;-D

Hoppas att du får hjälp av pillren Dompa! Fast ibland hjälper det bara att få en vettig människa (som doktorn verka vara ) att prata med sas öga mot öga..

Ha det gott! kram T

Dompa

Visst är glad i min doktor. Hon är bara en "vanlig" husläkare. Ingen psykdoktor...men vi fick verkligen så bra kontakt så när hon föreslog att vi skulle ses igen...var det bara; Yep! Dessutom praktiskt...blir jag sjuk i en "vanlig" fysisk åkomma så finns hon ju där då med.

Barnuppfostran; Usch ja, det är svårt. Men jag försöker se dem mindre som barn och mer som människor. Just det där med konsekvenser...funkar nu när de är i åldern "tänka själv". I stora killens fall tror jag att det är hormonerna som spökar...han är ju snart man. Snart 14...i vissa kulturer är han giftasvuxen ;-), medans här i väst blir han behandlad som ett småbarn. Tufft! Ha en skön dag...Trollis och resten av de "Tilltufsades skara". /R

PS: Det har skett ngt underligt i samtiden. När jag var 16 år (44 snart) så reste jag runt i Europa själv, eller med jämnårig flickvän. Inte en chans att min grabb skulle fixa det utan att ringa, sms:a., maila hem om pengar och det ena med det tredje varje dag. Dessutom skulle väll flickvännen blogga hela resan. De kan så mycket...men bara på pappret liksom. Hur kunde vi låta det bli så? Söndercurlade? DS

PiL

God förmiddag Dompa (och alla andra!)

Vad är det för piller du har kommit över?

PS Vad var det för fel på klassiska Poste Restante-adresser? Jag har helt tappat suget efter att resa sedan internets uppkomst, mitt huvudsyfte med resande har nog alltid varit att vara icke kontaktbar. Världen har helt klart blivit mindre, vilket är av ondo i detta fallet.

Dompa

...och milt ångestdämpande. Inte SSRI. Vågar ej skriva namnet för då kommer ett fördömande om tablettmissbruk och "fel budskap" säkrare än ett brev på posten. Enligt doktorn så är jag aggresiv för att jag är stressad, vilket kan leda till ångest och depp...men det har vi ju fattat. Har inget med nykterheten att göra. Hon sa att det kan vara vanlig sömnbrist. Även om jag lägger mig tidigt med en bok...så kan jag ofta varken sova eller koncentrera mig på boken. Jag skulle inte vilja påstå att jag ältar...men hjärnan går på högvarv inför nästa dag. Att pussla ihop allting...tider, arbete, ongar, handla, egentid. Bara det gamla vanliga...det som förr kunde glömmas/kopplas bort med ett par whisky så att man somnade. Nu tar jag några piller istället. Detta får jag hoppas är en tillfällig lösning, men behövs det så fortsätter jag.

Resande; Håller med dig där till fullo! En av anledningarna till att resa är ju just att bli oanträffbar. På senare år när vi reste med ongar så var jag så sur på dem för att de alltid skulle vara uppkopplade. Själv tog jag inte med laptop. Mobil var med ifall det skulle hända ngt (vanligt barnfamilj trauma) men den var avstängd. Nu när jag har blivit lite Forum beroeende...så skäms jag lite för att jag varit sur på ongar. Men...försökte köra början av semestren utan uppkoppling...och tog mig en rejäl fylla. Så nu kör jag med liiiite uppkopplat.

Världen har absolut krympt. Läser inte fb om andra människors resor. Saknar det gamla vykortet...när fick man privatpost senast. Resa kommer jag dock att fortsätta med eftersom jag är beroende av sol och hav. Även vissa storstäder drar. Skidsemester? No way José...efter nio månaders vinter i byhåla var inte skidsemester ngt som drog. Ryser när jag tänker på det ;-). /R

höst trollet

Tittar in och önskar dig en trevlig helg!
Skit i vad folk anser om piller! Behöver man dem, gör de nytta, annars är de verkningslösa.. ;-D

Såg att du klarade sauna ;-D (svensk bastu, är där finnar klär om innan sauna!)
Gör definitivt inget att strunta i vare sig ölen eller groggen heller.. (har själv aldrig kunnat bada bastu, påverkad, eller kunnat dricka öl i bastun.. Efteråt var en annan 5:a..)

Många hjärtproblem i Finland, kommer sig nog oxå av kombinationen "sauna & alkohol".. Kanske också, för att "finnen" i gemen är väldigt macho. vilket innebär, att det ska hinkas en hel del, dessutom ska det ösas mycket "löylya"...
Passa dig för deras "humpa" oxå.. ;-D (både tanter & gubbar har mer kondition än man tror *garv*)

Ha det gott, njut av lakrits och choklad (om du är begiven på sötsaker) och fortsätt med en nykter helg/ kram trollis

PiL

Fel budskap är rätt budskap så länge det leder till fortsatt nykterhet. Apropå tjurig i kombination med sauna (och otroligt nog inte alkohol), men den galna upplösningen av VM i "sporten" är väl något av det mer bisarra som skett under vad som ska likna ordnade former? Av de två finalisterna dog ryssen medan finnen som inte dog och därmed vann, han var bara halvdöd. Det lät som ett dåligt skämt, men det var det tydligen inte. Däremot kom man fram till att det var en dålig tävlingsform. Jo tjena...

(Lite reflektioner så här en fredagseftermiddag.)

Villervalle

så har jag badat motsvarigheten i Ryssland, (som kallas Banja), ett antal gånger och den är heller inte att leka med. Ryssen skrider högtidligt ut till sin Banja på fredagskvällen med diverse dryckenjom och återkommer vanligtvis inte förrän på lördag förmiddag. I banjandet ingår att man skall piska sin medbanjande ordentligt med en kraftig lövruska och resultatet är att man efteråt ser ut som en kokt kräfta, men ren blir man definitivt, och redigt full också vad den saken anbelangar.

VV

Dompa

Nej, här har vi inga fördomar. Men det tycks som i vodkabältet så gäller ju längre österut...desto renare folk ;-). Kanske inte bara vodkabältet...kolla England. En kall dusch två ggr i veckan...och sen dricker man shandy! Tacka fan för att tänderna trillar ut! ( sorry brits) Det var väl ungefär så kvällen förlöpte för oss med igår. Först gav svensken och jag upp...finne och ryss fortsatte att tvaga sig. Och björkriset var med. Men vi slapp piska varandra vilket var tur...eftersom jag kan bli lite blyg i nyktert tillstånd.

Läste också om VM-sporten Bastubad ( eller vad den kallas? Kollektivt självmord?). Helt djävla underligt. Anar att det var en finsk idé...här finns ju kast med liten ko, gissa var kon skiter, bär den tyngsta kärringen m.m. Ett spännande folk!

Nu väntar fler spännande människor. Inte mindre än tre damer som min finske kollega redan scannat av tidigare och bedömt att de skulle kunna vara aupair material. Den som lever får se. Men jag hoppas. Ikväll väljer jag att dricka som en rättrogen muslim...ni andra gör som förståndet säger er. /R