Hej jag är ny!
Nu är jag trött på att varenda helg går ut på att dricka så att man får sig ett rus.
Jag tror att jag haft en fylla varje helg i 35 år! Och då menar jag Fredag Lördag Ibland Söndag. Även långhelgerna blir det nästan varje dag. Semestern blir lika så varje dag.
Minutiöst planerat så att man kan köra bil fram åt Lunch dagen efter…
Hoppas nu att jag på detta vis skall komma ur detta.

Dompa

Halva "fyllehelgen" avklarad. Hur går det? Hoppas du fixade igår...om inte så tar du nya tag idag. Själv har jag precis kickat mina Naltrexon och hoppas kunna klara av att hålla mig nykter av ren viljestyrka.

Dompa

Vi skrev samtidigt. Ett par glas är inget att hänga läpp över...snarare en påminnelse om hur du inte ska ska må på midsommardags morgon. Gå på fest om du klarar att säga nej. Annars "känner" du in bakfyllan och ooops; ja, men det var ju trist att du blev sjuk på självaste midsommar ;-)
Vad gäller gårdagen...så ska du inte piska dig själv för hårt. Sånt händer oss alkisar. Känn istället in känslan idag...se det med nyktra ögon. Vad exakt gav gårdagen dig? Fest? Bekräftelse? Då är det bra...den gräddvita vägen. Du gick väl ändå inte hem och hällde i dig en tetra i din ensamhet? Det ordnar sig...tanken är född. Gräddvit är starkt!

Paron

Att bli sjuk plötsligt. Blir jobbigt för vi ska nog vara hos oss.
Att jag kommer säga nej tack tror jag inte men jag vill.
Det blir så jobbigt att hamna i centrum och då blir det fokus kring det hela midsommarafton.
Jag kommer att bestämma mig vid sittande bord.

Dompa

Men om det är hos dig...då kan du ju ställa in? Eller så kör du den gräddvita linjen om du kan. Personligen skulle jag inte fixa det. Tänk efter...vad är en midsommarfylla mer eller mindre i ditt iv? Svennebananafton! Måste den verkligen firas? Vad är det du firar? Sommarsolståndet?

Paron

Jag loggade ut innan jag var klar inlägget kom med halvklart.
Jag tror att du har alla förutsättnings för att fixa detta utan Naltrexon du verkar stark,
Jag köper allt du skriver.
Sliter med detta hela tiden tänker och resonerar med mig själv.Kommer fram till bra beslut för det mästa, men så har vi ett undermedvetande. Detta undermedvetande var det någon som döpte till förädarhjärnan och denna ställer ofta till det. Inget att skylla på men detta undermedvetande är svårt att styra över men det går med träning och en stark vilja.
Men vad var det nu den Gräddvita linjen innebar? har läst den men hittar den inte nu.
Kämpa på

Dompa

Tack vännen för att du tror på mig. Inne på andra dygnet utan kryckan. Stark är jag däremot inte...det finns stunder när jag vill skippa allt och bara ta en whisky. Men jag skiter i det...för en whisky skulle landa i en flaska, landa i lite hembränt (bor i en byhåla) landa i ledsna barn och självförakt...och just när jag satt med glaset i handen hade jag glömt alla konsekvenser. Så stark...inte speciellt! Men jag kämpar på...

Den gräddvita vägen är i vinyas tråd. Går ut på att man dricker mindre och med andra människor omkring sig. Till fest...men inte ensam hemma. Klarar man det är det ju gott...vem vill inte leva så? Jag som ensamstående farsa vågar dock inte testa.

Jag tror du har rätt Paron. Stark vilja är det enda som kan ta fulhjärnan i längden. Så vi måste odla den - den starka viljan.

Stigsdotter

är att folk bryr sig mycket mindre än man tror. Jag var på fest igår och när jag råkade säga fel, inte "jag dricker inte just nu" som jag brukar för att slippa frågor utan istället kom det "jag har slutat dricka". Kommentarerna jag fick var "jaha" eller "nej men vad skönt, man kanske skulle fundera på det", "jaha" igen, följt av ett "det borde nog jag också göra, skål". En person på hela festen frågade varför och när jag svarar "jag tror att man mår bra av att inte hälla i sig alkohol" så går det ju inte gärna att ifrågasätta, utan är bara att hålla med.

Jag har hört detta av andra också - ofta tror vi att folk bryr sig så himla mycket mer än de faktiskt gör!

Stå på dig! Om du inte vill dricka så ska du inte göra det heller. Så det så!

Paron

Styrkan jag känner från dig Dompa är det sunda resonemanget , kloka och sunda inlägg!
Jag vet att det är lätt att ge råd men att följa dom själv ärende annan femma.
Ja har resonerat med ärnspöket flera gånger i dag, men jag känner att den inte bryr sig just nu.
Måste få fokus pe detta igen efter fredagens "övertramp"

Håll i gång viljestyrkan nu!

Paron

Du har helt rätt tror jag! Ingen skulle reagera så värst mycket.
Men jag bryr mig om Att det ska vara så jäkla fokus på alkoholen vid nästan alla tillfällen då man skall umgås!
Detta har varit ett måste i mina tankar hela mitt vuxna liv och lite till. Varför vet jag inte riktigt, men så har det varit i 35 år.
En liknelse!
Så för att vända denna skutan vill det till att ta det försiktigt så att den inte kantrar eller går på grund
Känner att det är jag som står vid rodret nu , men lite dåligt sjökort. Men det blir bättre och bättre.

Stigsdotter

...men det där är ju ditt problem, det är din inställning som du skall ändra. Det handlar inte alls om vad andra tycker utan snarare om vad du själv tycker! Och vet du, det är bra det, för den enda man kan ändra på är sig själv!!

Och visst är det så att alkohol har varit ett måste i hela livet. Så har det ju varit för de flesta av oss skulle jag vilja påstå. Jag brukade tycka att folk som inte dricker är lite småtråkiga, lite skumma nästan - vad är det för fel på den liksom!! Helt galet egentligen för undra vem det är fel på: den som väljer att dränka sin kropp med ett gift eller den som avstår detta giftbad??!!

Det är bra, ta det försiktigt du. Små steg i början, en dag i taget. Idag dricker jag inte, får se hur det blir imorgon, men just idag är jag nykter!

...är det ju alltid i detta land. Planerar att fira midsommar nykter men vet faktiskt inte hur det ska gå. Klarade ju inte ens av helgens restaurangbesök utan att göra mig själv besviken. Satt liksom där och tänkte att det verkar ju helkonstigt att sitta här och beställa förätt och inte ta ett glas vin till. Som att det var det onormala att dricka vatten till..... Och hade det varit ETT glas vin så hade det ju varit normalt, men jag fortsatte tills flaskan var slut och beställse sedan mer och mer. Som tur var hände inget pinsamt och förskräckligt men det är just det som ni var inne på att det är så inrotat att det normala är att dricka....

Paron

Normalt vist är det underligt att det har blivit så att det är drickandet som är normalt.
jag blir riktigt förbannad på det, och jag har varit med och skapat detta "normalicerande"
Så nu vill jag vara med och försöka ändra på detta.
Till sammans kanske vi hittar en lösning?
KÄMPA PÅ!

när jag tänker på att man ska anses som onormal om man inte dricker, och att det är så svårt att säga som det är. Man kan ju säga nej tack till vad som helst annars pga man bantar, har brytit benet, har migrän osv osv. Men att säga nej tack jag tål inte alkohol är för mig så skamligt att jag inte vet hur jag ska få det över mina läppar.

Oroligoch88

Jag håller helt med er som skriver att det är svårt att erkänna att man inte vill dricka mer, det känns som om folk tycker man är onormal... Ofta har jag (de få gånger jag avstått alkohol på en fest) blivit tjatat på, kallats tråkig och tillsagts att jag i alla fall kan ta ett glas när det bjuds... Problemet för mig är att jag sällan har svårt att avstå det första glaset, det är de som följer som är svårare... Jag dricker då tills alkoholen är slut eller att jag helt enkelt däckar... :( varför ska folk tycka det är så fel att man inte vill ha alkohol att dricka? Klart att jag inte kam skylla på någon annan att jag dricker mig dyngrak, det är ingen som häller alkoholen i halsen på mig eller håller en pistol mot mitt huvud utan det är mitt eget val... Men utan tvånget att det måste drickas varje gång man hittar på något eller varje storhelg och allt tjat och alla frågor... Hade det varit enklare att säga nej till andra och sig själv!

Oroligoch88

Jag håller helt med er som skriver att det är svårt att erkänna att man inte vill dricka mer, det känns som om folk tycker man är onormal... Ofta har jag (de få gånger jag avstått alkohol på en fest) blivit tjatat på, kallats tråkig och tillsagts att jag i alla fall kan ta ett glas när det bjuds... Problemet för mig är att jag sällan har svårt att avstå det första glaset, det är de som följer som är svårare... Jag dricker då tills alkoholen är slut eller att jag helt enkelt däckar... :( varför ska folk tycka det är så fel att man inte vill ha alkohol att dricka? Klart att jag inte kam skylla på någon annan att jag dricker mig dyngrak, det är ingen som häller alkoholen i halsen på mig eller håller en pistol mot mitt huvud utan det är mitt eget val... Men utan tvånget att det måste drickas varje gång man hittar på något eller varje storhelg och allt tjat och alla frågor... Hade det varit enklare att säga nej till andra och sig själv!

kalla

Jag skyller på värktabletter som gör att man blir tokig om man blandar med alkohol och tokig vill ingen att jag skall bli :-)
Ibland är det lättare att ljuga än att försöka förklara, fulla människor är ju inte så logiska och ganska lättlurade//Kram Kalla

Paron

Värk tabletter är ett bra knep har just avslutat en kur på riktigt. så det kan bli svårt att förklara för dom närmsta.
Det är nog bara att försöka sig på nej tack.
åååå att det ska vara så helv..es jäv.a svårt att genomföra detta. det är ju bara för att vi ni och andra ska må bra och inte ställa till det.......

Stigsdotter

...ibland faktiskt sagt lite grand som det är, nämligen att jag "inte dricker just nu" nähä och varför inte blabla, då säger jag att "nej, jag tycker att det rätt ofta blir lite för mycket, jag tror att jag mår bra av att inte dricka nu". Den som säger emot det eller börjar retas kan ju slänga sig i väggen tycker jag!

Oroligoch88

Stigsdotter, du har egentligen rätt... De som frågor för väl helt enkelt ta ett ärligt svar... Ingen kan ju direkt ifrågasätta det... Sen är det nog ganska bra att försöka undvika situationer man kan känna ett större behov av att dricka, det vill säga fester osv så att det blir lättare att hålla sig! Sen blir det väl enklare med tiden eller?