Hej jag är ny!
Nu är jag trött på att varenda helg går ut på att dricka så att man får sig ett rus.
Jag tror att jag haft en fylla varje helg i 35 år! Och då menar jag Fredag Lördag Ibland Söndag. Även långhelgerna blir det nästan varje dag. Semestern blir lika så varje dag.
Minutiöst planerat så att man kan köra bil fram åt Lunch dagen efter…
Hoppas nu att jag på detta vis skall komma ur detta.

Paron

Ja Höst trollet det kan räck med 3 min!
Det jag tror att man vill nå fram till när det gäller daglig motion och träning är ett nytt behov eller en upplevelse som ger en klar kick av att det ger ett välbifinnande med träningspassen.
Jag fär själv en kick av fysisk aktivitet. Ett substitut till Alkohol påstås det! skit samma det är kroppseget "endorfin dopamin" eller vad det heter, somgör att det funkar som alkohol stimulans. Men det fina med kråksongen är att det skadar inte personen. förutom lite skavsår och svett.

Oj oj vad jag blev prektig! det viktiga är att man mår bra och att man trivs med tillvaron.

//Paron//

Mammy Blue

jag förstår mycket väl vad du menar. Jag har under en kort tid av mitt liv varit beroende av träning. Ett lårbensbrott hos en treårig son (går inte att gipsa) och strax därefter missfall med tung blodförlust fick mej att tappa fokus. Vill gärna tillbaka dit, men rimmet "all vår början bliver svår, bättre går det år från år" ger vid handen att det är seeeeeegt att komma igång.

Ha det bäst, paron!

Mammy Blue

det såg inte så trevligt ut när jag skickat det. Peta in lite smileysar så blir det bättre, jag är ingen elak fan... ;-)

Paron

Det är lungt Mammy Blue! jag vet att det blir svackor både nu och då!
Jag var i en skade svacka i början på 2012 och det har varit ett jäkla slit för att komma i gång.
Men det börjar ordna till sig nu.
Trägen vinner

Kämpa på // Paron//

Paron

Fick ett hjärnsläpp i helgen då jag skulle festa till med en folköl!
När jag stod i kälar förrådet ser jag en flaska sprit (den har stått där länge) vad gör jag vrider av korken och tar en klunk, och i samma ögonblick kommer frugan och ser detta. Snacka om att känna sig billig. Jag hade ingen tanke på att supa utan bara tog en enda klunk Snacka om att bli avslöjad med fingrarna i syltburken.
Så nu är det dags att ändra vanor (Beteende) för femtielfte gången.
Motivation finns det och jag känner att nu får det bli en radikal förändring.

Från en som skäms :-0

//Paron//

Dompa

Ja du Paron. In för oss behöver du inte skämmas. Vi har alla varit där. Även om vi kanske inte har blivit exakt ertappade med fingrarna i syltburken av ngn annan än oss själva. Men jag förstår att skammen när din fru kom på dig halsandes i förrådet måste ha varit monumental. Hoppas ni kunde prata om det senare?

Femtioelfte gången! Ja, pröva det. Läs Berras inlägg i hans tråd om vanor. Tror han skrev det den 29 januari. Man får helt enkelt pröva sig fram. Om och om igen. I ditt fall kanske se till att förrådet är tomt den närmaste tiden? Jag tror på dig Paron, det har jag gjort från scratch. Kalla det magkänsla eller vad fan som helst. Men jag tror att i slutändan kommer du att styra över drickandet och inte tvärtom. Nytt försök bara...den femtioelfte gången kanske blir ett lyckonummer;-).

Tack för ditt inlägg i min tråd om hur ungar fixar utlandsboende i slutändan. Tänk att det tror jag med. Pendlade själv mellan två länder som barn och kan inte tycka att det skadat. Men vi är ju alla olika. Ha en bra dag. Förlåt dig själv för utflykten i förrådet. /R

Paron

Tack Dompa!
Berras tråd det är så jag tänker mig och jag vet att det är så, Det var fantastiskt skönt i mitten av 2012 då jag var riktig på G. men så komm en grå period före Jul fram till nu.

Nu känner jag riktigt för förändring.
Det finns inget som hindrar att smaka på den ljuva känslan av att veta hur filmen slutade och gå rakt upp ur sängen tidigt på lördags morgonen och sätta sig i bilen utan att räkna timmar före bilkörning.

Kanske var det någon mening eller bara bra med att frugan kom in i förådet och ertappade mig med falaskan i högsta hugg.
Om Bärra läser detta så kan du klappa dig för bröstet fantastiskt bra skrivet, sådana rader ger mig en kick.

//Paron//

Jag läser allt i alla trådar, och vem har inte suttit kallsvettig en lördagsmorgon utanför en gymnastiksal med tidiga träningspass för barnen och vetat att det är just där polisen står och plockar bakfyllekörare...

Bara den känslan är oerhört befriande, och att veta att man gör fel och ändå göra det,
Det är något sjukt i ens beteende, och är man inte slav under alkoholen då, vad är man då?
Dum i huvudet?

/Berra

Paron

Just så har det varit många gånger!
Kan inte fatta att jag (Vi) Utsätter oss för detta.
Nu till helgen har jag anmält mig frivilligt till både natt körning och idrottsevenemang i dagarna 3 så det finns inget utrymme för att gå på alkoholen.
Det är ju som du sa i din tråd och jag har nämnt det själv vid något tillfälle, det är bara några minuters välbehag och sen 10-15 timmars lidande och kämpande för att komma i ordning.
Slav och dum är rätta orden.

Nu gäller det att vara på sin vakt och säga stopp när förädarhjärnan försöker att övertala.

//Paron//

Dompa

Ler när jag läser...inte för att det är direkt kul. Men för att jag känner igen. Några minuters välbehag och sen 10-15 timmars kamp att att bli ok igen. Verkar inte värt priset när man ser det på pränt. Även jag har skjutsat ongar till olika event under bakfylla. Stått och tittat. LIDIGT under tittandet...för jag ville ju bara hem till en återställare. Däremot har jag varit naiv och aldrig fattat att det är just där polisen plockar oss...bakfyllekörare. Har väl haft otur...för tänk om ngn hade plockat mig för fem år sedan. Då kanske jag hade varit längre ut på resan?

Men inte längre...inte vi. Berra, Paron och Dompa. Vi kan blåsa. Så tänker jag i min nya nykterhet...jag kommer aldrig mer att köra bakis-och-skakis! Mina ongar förtjänar bättre. Jag skriver inte att jag aldrig kommer att dricka mer...för jag är inte där än. Men jag gör som Berra...prövar...ändrar...funderar.

Nyfiken på vad din fru tycker om ett nyktert Paron. Svara bara om du vill? Min stora svaghet är att inte bara alkohol utan även att peta in näsan överallt ;-). /R

Paron

Frugan tycker att jag är duktig och blir stolt när jag spottar i glaset, men vi pratar sällan om det.
Frugan vet inte om att jag själv har tagit detta steget men hon kanske förstår att jag brottas med det, för en fait är det, jag tycker själv att jag har blivit ned brottad tillräckligt många gånger nu så att det är dags att vinna en match.
Men som sagt frugan och jag snackar inte om det kanske det kommer en dag då jag känner mig modig nog att prata om mina problem ( förhoppningsvis gamla problem).
FEG ja det kan så vara. Jag vill inte väcka den björn som kanske sover, troligt vis halv sover.
Förmodligen skäms hon mer en jag.

Petar i näsan det händer att jag kommer på mig själv då jag inte borde ha göra det.

Jag gör som Dompa och Berra en timme en dag i taget.

Jag vet varför du inte berättar det för frugan!

Det gjorde inte jag heller till en början, vet inte varför men tror att jag ville testa mig själv först och ha en bakdörr öppen.
Och det blir jobbigt att skämmas två gånger...

Men till sist blir det så uppenbart att du inte har någon återvändo.
Och då är det bara göra det klart för frugan, det här är jävligt jobbigt ändå utan några gliringar från hemmet!
Så be henne hajja allvaret och inte skoja bort det, gör någon narr av dig och dina trevande försök,
Det kan döda vilken förhoppning som helst...

Stålsättningen inbegriper även de närmaste, ha tålamod och förståelse...
Puffa eller knip...

Berra

Paron

Ja det är nog som du säger Berra jag vill ha en flyktväg och det känns både bra och dåligt att ha Bakdörren öppen .
Jag jobbar på det och det kommer säkert ett läge då det passar att ta ett snack.
Ska bara ladda mentalt.
Frugan är väldigt mottligt i sitt drickande själv så gliringar från henne slipper jag för det mesta. Där emot får jag gliringar när jag dricker (Fullt förståligt). Vad ska jag sitta där i soffan och vara dragen för varenda ledig helg och semester mm.
Värsta faran är i mitt jobb där det är mycket konferenser och kurser på annan ort med övernattningar där det alltid och då menar jag alltid ska Drickas så fort vi lägger ned locket på datorn eller släpper pennan för dagen. Det är då det kommer frågor om man smiter undan.
Jag har själv hört hur det snackas när någon kanske som jag inte vill dricka eller har annat för sig går till sitt rum och inte kommer ut för en till frukost dagen där på.

Som det känns nu så kommer jag inte att bry mig, jag får ta med jumpa dojorna i stället….

//Paron//

Dompa

Tänker på det där med att berätta för frun... Jag berättade ju. Till min min besvikelse (och chock) visade det ju sig att hon tankade minst lika mycket. Budskapet blev minst sagt välkommet; Nu tänker jag sluta supa! Hur ska en annan alkie agera/reagera på det? Vad hade jag tänkt mig?. Så jag förstår mer än väl de som "mörkar". Ibland möts man ej av applåder. Med det menar jag inte att din fru är alkie Paron. Men kanske känner hon att det är bekvämt att du är det? Att hitta dig halsandes i förrådet? Vad har du att sätta emot ifall hon ngn gång går över gränsen? En tanke bara...kan vara helfel.

Och dessa jävla tjänsteresor...förstår precis vad du menar. Varje gång man lägger ner penna eller laptop så finns där bara ett alternativ. Nu ska vi supa liksom. För det gör riktiga män! Själv har jag sagt ifrån...och fått min "kuf"stämpel. Det är en svår balansgång. Nu är jag så bra (ja, jag vågar säga det) på mitt jobb så att folk tvingas att köpa kuferiet. Men man blir lite ensam. Gympaskorna tror jag blir en bra ursäkt. Att träna liksom...det fattar folk. Min ursäkt var för konstig; Jag vill inte dricka då jag är alkie och helldre läser en bok? Inget bra gensvar...bara asgarv.

Mitt råd blir dock; Ta med gympadojjor, "skyll" på ngt event du ska delta i och skit i bondadet! /R

Paron

Gympadojjor det funkar som ursäkt, det vet jag. Men visst är det underligt att det skall behövas en godkänd ursäkt.
Det borde vara tvärt om.
Att frugan har ett upp, det är hon värd i så fall. Om du menar att hon skulle stå och klunkar eller liknande? Fattade jag rätt?
Tror inte hon klarar det hon skulle nog kräkas:)

Din fru och du! vist inte du eller hon att ni söp, söp ni i smyg för varandra?

Nu är det snart Helg och det ska bli 2 långa härliga skidpass..

//Paron//

Paron

Gympadojjor det funkar som ursäkt, det vet jag. Men visst är det underligt att det skall behövas en godkänd ursäkt.
Det borde vara tvärt om.
Att frugan har ett upp, det är hon värd i så fall. Om du menar att hon skulle stå och klunkar eller liknande? Fattade jag rätt?
Tror inte hon klarar det hon skulle nog kräkas:)

Din fru och du! vist inte du eller hon att ni söp, söp ni i smyg för varandra?

Nu är det snart Helg och det ska bli 2 långa härliga skidpass..

//Paron//

Dompa

Menade att din fru kanske har en större chans att komma undan med ngt dumt hon gör nu när hon sett dig halsa. Det dumma behöver inte vara alkoholrelaterat...bara att hon har en upp.

När det gäller mig och min ex...så kanske söp vi i smyg. Men ändå inte. Jag i soffan med mitt whiskyglas. Hon i köket med sitt vinglas. Jag tog för givet (hur tänkte jag där? Inte alls) att det liksom var "samma" glas hela kvällen. Att det inte fylldes på. Antar att hon tänkte samma om mitt glas. Så det blev en jävla chock när jag deklarerade att jag upfattade mig som alkis!

Kanske vi båda valde att inte se? Titta bort...

Jodu...visst är det konstigt att en "ursäkt" ska behövas. Jag gav ju upp...slutade mörka. Sa att jag var alkie. Men det blev inte bra. Folk drar sig undan. Så nu mörkar jag igen. Ny tjänsteresa i helgen/veckan efter. Denna gång har jag min son med. Alltså ett "legitimt" skäl till att skippa after-work-ölen.

Ha det skönt i skidspåret i helgen din sportdåre ;-)./R

Paron

En upp eller samla poäng för att ge igen eller hämnas, svårt att tro det om frugan. Men man vet aldrig "i dom lugnaste vatten lurar dom fulaste fiskarna.
Inget att oroa sig för i dagsläget. Nu gäller det att fokusera på att njuta av välmående nykterheten träning och njutbara morgonstunder utan ångest.

Bra att ha grabben med om du håller dig borta från" after work"

Så här kunde det gå till när jag var i dom yngre tonåren :
Jag hade fördelen att varje sommar få jobba på samma arbetsplats som min far 35-40 år sen det var ganska annorlunda då, det var då jag fick min skolning i alkoholens intagande. Flera gånger i veckan vissa veckor varje dag. Stannade vi vid bolaget där det handlades Rosita bitter och ett par kvartingar ( halvflaskor) som delades på vägen hem ca 6 mil, den som körde drack inte så mycket bara smakade lite. Och så röktes det kopiöst i bilen.
Det var en riktigt bra inskolning för en tonåring, fick även smaka lite i bland, Inte underligt att man trillat dit.
Tänker ofta på detta.
Det sorgligas är att flera av gubbarna som var med i bilen har supit ihjäl sig!

//Paron//

Dompa

Med gubbarna i bilen. Igenkänningsfaktorn är hög...allt var så annorlunda när man var barn och tonåring. Min farsa brukade skicka mig till kiosken för att handla cigg åt han. Idag får inte en 7-årig knatte köpa dylikt. Lite på gott och ont tänker jag. Är det verkligen ngn som på allvar tänker sig att en 7-åring kommer att röka? Jo jag vet...det händer.

Rosita! Vad hände med den? Finns det kvar? Nej vi tillhörde verkligen inte generationen som fick sina föräldrar att hålla upp/backa. Min farsa skulle bara ha dragit med mig på after-work. Det är lite underligt att förändringen till vad som är ok gick så snabbt.

Tvivlar på att din fru är en "ful fisk". Det lilla du har beskrivit låter ju helt ok. Njut av henne och dina nyktra dagar. Skidspåret... Läste om att skidåkare ofta får hjärtproblem, fast det får nog alkies också. Vart ville jag komma där? Jo, träna inte för hårt ;-). Vi vill hu ha dig kvar! /R

Paron

Har inte läst om det att skidåkare får mer hjärtproblem än andra. Blir lite nyfiken kommer du ihåg var du läste det.
Annars tror jag att det kan röra sig om eliten som ligger på en hög hjärtfrekvens varje dag under sina långa tränings pass. Detta måste slita enormt på kroppsmaskinen.

Om jag får dra en egen liknelse: En traktormotor som man plockar in både turbo hög oktanigt bränsle och fixar en del annat för att den ska bli så stark och snabb som möjligt.
Men oljepumpen glömmer man bort den är samma som till originalet, för det finns inga bättre att få tag i. oljepumpen är bara tillverkad för att pumpa ut 100% 0lja till motorn och kanske 20% till men här har man fixat en maskin som orka 90% mer en originalet.
Så efter att kört på 190% under en tid så blir den glapp och otät och krånglar på slutet och kanske inte orkar ända in i mål.
Å andra sidan så måste pumpen vara aktiv för att inte slagga i igen och få rätt olja och lagom motstånd.
Lagom är bäst.

Rosta var ok men som sagt saknar den inte!

Nu bär det i väg till skidspåret för lite Hjärtmassage.

Hörs senare!

//Paron//