Varit inne och kollat runt en liten tid, nu ska jag skriva själv också. Känns ovant att inse och beskriva att det varit en tid av tröst i vinet. Det är skämmit och fult i min värld att dricka för att läka sorg och smärta, men det är ju ett mänskligt fenomen och det är just vad jag gjort under en tid som kanske består av år. När glasen vin började att övergå i att tygla och döva sorg och smärta vet jag inte. Jag inbillar mig att jag drack mitt goda vin på ett annat sätt för några år sedan men kanske inte ens det är sanningen.

Jag dricker inte vansinnesmycket. Det är mera den belöning som vinet utgör och som många av er beskrivit här, som för mig är ett tecken på att det inte är ok. Det är liksom svagt att falla för alkohol och göra den till sin vän eller något tröstande, dövande... men vi är ju många som faller.

Jag tycker ni är många här som kommit till insikt och verkar så starka, det är skönt och jag känner igen mig i mångas beskrivning av hur naturen börjar betyda mycket, en lång vandring i skogen eller att sitta vid vatten i tystnaden.

En händelse som inträffat i mitt liv för en tid sedan har gjort att jag faktiskt vaknat upp ur min "slummer", en obehaglig händelse som jag inte ännu kan ta upp här men som både kom som en smocka rakt i mitt "duktiga" jag och som ett nödvändigt uppvaknande för det är massor i mitt liv som varit tokigt de senaste åren.

Utåt sett är jag en välfungerande (usch vilket uttryck) "duktig" (usch för det också) människa som klarar mer än de flesta utåt sett, men inuti är jag ofta en liten flicka som stretar på bara för att jag måste, annars rasar ju precis allt samman. Ett korthus har jag byggt mig och tappat bort mitt inre på något sätt. Det är ju för sjutton nu jag måste ta fram mitt "själv" igen... ett nygammalt "själv" kanske, den som får vara sårbar och be om hjälp ibland, inte klara allt så jäkla galant själv jämt.

Var börjar man? Jo lite har jag fattat... ett steg i taget...

Jag tycker om att läsa runt här. Många kloka tankar och mycket positiv anda. Vilken skön stämning här inne, det är fint det. Jag vill också hitta tillbaka, hitta rätt... tappade bort mig någonstans på vägen./Tilde

kalla

Bra steg att börja skriva här, många kloka människor med stora hjärtan som kan komma med stöd, kloka råd och en och annan spark i baken när det behövs. jag tycker att det är ett stort stöd att skriva och läsa här när man vacklar lite.
Har hittat mig själv med hjälp av dessa underbara vänner på denna sida, så skriv och läs och börja din resa//Kram Kalla

Stigsdotter

Min tråd här på forumet heter "vägen tillbaka till mig själv". Det du skriver påminner om mig. Påminner om många andra av oss härinne.

En sak vill jag ge dig på en gång: försök tänka bort det där med svaghet osv. Det är inte ett bevis på att man är en sämre människa bara för att man inte kan hantera alkoholen "normalt". Det är en sjukdom, en allergi om du så vill. En del av oss kan inte dricka normalt, en del av oss luras att tro att vi får någon slags tröst ur glaset. Och det får vi kanske, i början, men sedan är det glaset som ger oss sorgen istället.

Vi känner oss dåliga när vi trillar dit igen men detta är ju en del i lögnen. Innan jag hade problemet själv tyckte jag det var svagt att inte klara av att "bara sluta". Men det är ju inte så lätt.

Tilde

Jag har ägnat en god stund nu åt din tråd och jag har läst det mesta av det du skrivit. Du är härlig! Jag känner med dig, jag blir ledsen med dig när du misslyckas och jag skrattar ibland för du skriver så himla roligt. Skriv en bok, Stigsdotter. Du skriver så inspirerande och från hjärtat så jag tycker jag känner dig lite grann. Jag tror många skulle ha glädje av att läsa om ditt liv och den kamp som det innebär det alla här är med om (och många många fler...) Det är skönt att känna igen sig, för det gör jag... många likheter.

Jag måste bara inse min verklighet och försöka sära på saker och ting i mitt liv... vad hänger ihop, är det ena orsaken till något annat eller vilket är orsaken till vad... var ska jag börja. Det blir mitt jobb givetvis, men skönt också att börja denna vandring.

Jag tror jag lurat mig själv.

Tilde

och jag läser, känner igen många tankar, beteenden, slås av att det är ungefär detsamma som vi känner och tänker genom allas livsberättelser, vi förnekar och vi kommer till insikt. En resa är det...
Kram Tilde

Tilde

riktigt dags att sova? Sena nätter ger ångest. Svårt att sova, det är mycket gott med ett glas vin som helst blir minst ett till att sova på. Det går ju bra att gå upp tidigt nästa morgon ändå och knata iväg till jobb. Lite trött ett tag där på morgonen men sen går det ju mot middagstid och segheten är borta. Men det är som jag läste här hos någon annan att man ser ju så mycket klarare ut i ögonen och hyn blir finare, en lätthet i ansiktet på bara några veckor utan de där glasen vin på sena kvällstimmen. Så vill jag vara!

Jag är sugen på vin för jag kan inte sova men i natt blir det inget! Och det blev inget igår!

Upp och äta kan man göra, läsa lite kan man göra, ligga och vrida sig kan man också göra, upp igen och känna på sommarluften. Det är bättre att vara trött i morgon pga sömnbrist än av bakrus!

Vad gör man mer när det inte går att sova? För det kommer fler nätter utan sömn.

MissH

Man lär sig somma iallafall :-) Har haft jättesvårt att somna för det mesta, dock inte använt vin som hjälp utan mest teven. När jag slutade dricka insåg jag att jag måste göra fler förändringar av mitt sätt att leva (även små), och där ingick att lära mig att bara lägga mej och släcka lampan, utan teve, radio eller böcker och efter några långa kvällar funkade det (har nog inte hänt på tio år, alltid tänkt att jag har sömnproblem). Och jag känner att jag sover mycket bättre under natten. Har jag tusen tankar i huvudet så låter jag dom faktiskt virvla omkring, antar att jag tryckt undan dom under dagen och att dom behöver komma fram. Det jag försöker säga är att ditt vin kanse min teve och det går att vänja sig av med även om det är jobbigt i början. Vet inte om det här hjälper dig, känns lite halvtramsigt men jag låter det stå kvar :-) starkt jobbat att du bestämt dig för att leva nykter förresten, och välkommen hit!

Tilde

vad skönt det låter, att bara kunna släcka lampan och lägga sig och somna i rimlig tid på kvällen... jag har sett det hos andra och kan bli lite avundsjuk. Riktigt längesen jag kunde göra så.
Jag läser alltid innan jag somnar men det är säkert bättre att stanna uppe till man lägger sig och bara släcker. Sitta med boken i så fall nån annanstans.
Tankarna far ju precis som hos dig och jag vet också att jag måste ändra en hel del annat i livet. Försöker låta funderingarna ta lite nyare banor än de gamla invanda som består en hel del av nån slags självbedrägeri tror jag...

Jo ditt svar är jag glad för, jag ska prova. Tack...

Tilde

Mitt sätt att dricka alkohol är inte ok. När det förändrades och blev till det det är vet jag inte helt säker, men jag har mina aningar o ska ta itu med den biten också.Jag har en oro, en ångest som känns skön att döva med alkohol. Det hade varit ok om det varit skönt att döva den oron med ett glas vin men då det nu blir hela flaskan vin som är så god att döva med så ska det bli slut med det här ensamma vinandet.
Det går att gå till jobbet dagen efter, det går att vara glad och pigg men det är en yta. Inuti finns alltid oron kvar, mycket bättre de (faktiskt en hel del sista tiden)dagar som jag vaknat utan att kvällen före somnat som en stock av vin.
Jag ska ligga vaken med böcker, te, film, vad som nu krävs, promenader i natten. Nu gäller det!

Oron som du skriver om (10:e juni)Tvåbarnspappa på en annan tråd. Tillflykten till alkoholen för att slippa oron och tomheten inombords. Jag tyckte om ditt inlägg och ska spara det nånstans och läsa det när jag behöver det. Givetvis finns den kvar där, oron den slipper vi ju inte med hjälp av alkohol, bara en tillfällig lindring. Men var man ska börja och vilka trådar som ska dras i för att komma dit man vill, det är nog olika för alla, eller?

Jag känner själv att jag fastnat i nåt destruktivt tänk. Så jag måste upp från det till att börja med och jag tror jag gör det bäst i att börja smått. Tappat bort glädjen? Kan man tappa bort glädjen? Jag känner ju precis så... tappat bort... Tappade jag bort den innan vinet började lindra oro eller tappade jag bort den i.o.m att vinet kom in lite vänligt för att lindra? Ja det där är ju som hönan o ägget o spelar kanske ingen roll. Huvudsaken är att NU SÄTTER JAG UPP ETT MÅL! :)

Måste ha lite av min gamla livsglädje tillbaka först för att kunna ta itu med min inre oro...

Hitta tillbaka till glädjen då! Hitta tillbaka!

Allt som är gott, njutbart, hitta tillbaka till det. Japp, jag ska börja där!
Och inte något tröstevin. In med riktigt liv och bort med sur rödvinstillflykt.
Idag är det!!!

/Tilde

MissH

Hitta tillbaka till glädjen, det är vad det handlar om för mig också. Hitta tillbaka till äkta känslor, få kropp och knopp att fungera som de ska. Hitta lyckan i toppar och styrkan att klara dalar utan att ta hjälp av sånt som i längden bara stjälper. Jag håller tummarna för dig och sänder en styrkekram!

Tilde

Det är bara jag själv som kan reda ut den "oreda" jag skapat under de senaste åren (sakta gick det ju, jag märkte knappt själv hur jag drogs in i destruktivt tänk- och handling). Insikt.

Jag så att säga "körde det hela i botten". DÄREFTER INSIKT. Var det så det måste hända? Kanske.

Jag har rett upp. Har mest mig själv att tacka eg. Ja bara mig själv... Och under tiden... hade jag en tanke, "Bara VÄNLIGA människor har inträde i mitt liv just nu" Jag var skör. De andra, de som inte var vänliga vände jag ryggen. Tidvis måste iafall jag omge mig med extra mkt godhet för att stärka MIG, för att orka ordna upp.

Rätt bra att skriva det svart på vitt. JAG fixade o fixar det här. Svårare att värdesätta när jag själv gör något riktigt bra än om någon annan gör nåt bra eller beundransvärt. "Vad bra jag fixade det här" ...ja det gjorde du Tilde, det blir bra ändå fast det såg så mörkt ut.

Nu känns det ljust, så längesen jag kände den känslan. Riktigt jädra skönt varmt glatt leende inifrån magtrakten. LIV!

Stigsdotter

känner jag av att läsa dina rader Tilde, du är på rätt väg! Du ska vara rädd om dig och klappa på dig själv för att du gör sådant som är bra för dig, t.ex. väljer bort sådana människor som kan vara till skada för dig.

Att hitta tillbaka till glädjen är även mitt mål. Jag börjar känna att jag är på väg dit. Det är så mycket i mitt liv som jag inte är nöjd med men hittills har jag inte orkat ta tag i saker men om jag hittar glädjen igen så kommer jag att bli stark nog att ta tag i mitt liv, att välja mitt liv - låter det rimligt? Att "välja sitt liv"? Det inte bara blir som det blir utan jag kan ärligt säga att här är jag nu därför att jag har valt det, jag vill inte vara någon annanstans.

Önskar dig och alla andra en vacker och skön dag!

Tilde

låter alldeles bra i mina öron, och klokt. Vi ska absolut inte låta någon annan välja det åt oss ;) och vi kan tacka nej till sällskap som suger energi från oss. I alla fall känner jag så nu och jag känner det starkt. Ta inte min energi! Den är min! :) Den energi jag lyckats fånga in bevarar jag. Så vill (ska) jag tänka.

Tilde

Inte sovit mycket, har för mkt energi, tankarna lugna. Lite sömn, men morgonen är SKÖN! Solen skiner, jag har LUST... livslust! Tänker tillbaka... så glad att jag är här och nu! De jobbiga dagarna, veckorna, månaderna som följde efter mitt bottenplask, de gick en efter en, knappt så jag trodde jag skulle fixa det.

För mig ett bevis på att vår egen kraft är större än vi tror! Det funkar... framåt!

Och jag läser det ständigt här i olika trådar... ibland tar man små steg andra tar stora, för någon är ett litet steg stort och någon annan kräver mer för att känna sig nöjd. Tycker jag har lärt känna er lite grann genom att läsa. Det är fint det.

Styrka till er alla!

Stigsdotter

sova är viktigt. Ofta prioriterar jag bort det. Det är inte bra. Man mår bättre av att sova tillräckligt mycket.

så mycket du överhuvudtaget har möjlighet till !! Överallt och närsomhelst, kroppen behöver det !

kalla

Har du sökt hjälp för dina sömnproblem det är ju inte bra om man blir för trött? Har inga goda råd, men första tiden när jag höll upp sov jag dåligt för att perioden efteråt somna så fort jag kom hem från jobbet.

Det är ju mycket som händer i kroppen och knoppen när man slutar med alkoholen. Hoppas du får sova i natt//Kram Kalla

Tilde

det låter...
att sova
tillräckligt och mer därtill
jag längtar till normal sömn

har alldeles för mycket tankar...