Ja. Nu skriver jag det här så att jag har något att återvända till på tisdag när jag tycker att det väl inte är några problem att ta ett par glas vin till middagen.
Det är ett problem eftersom jag har ett problem.
Denna ständiga självmedicinering, denna stresshjälp, denna ständiga vän som gör vardagen lite, lite roligare. Jag måste sluta nu, innan något går åt helvete.
Jag är en mamma, jag är snart 40 år gammal, jag får inte förstöra det här. Livet.
Vad håller jag på med?
Min största ångest nu är att detta bara ska bli ännu en av alla de gånger jag säger att jag ska sluta och sen inte gör det. Hur ska jag fixa det den här gången?
Usch och fy fan.

höst trollet

Vinet åkte ner i den riktiga slasken ;-P
Kom på att det bara var dumt att ha en flaska stående.. Rätt vad det är, försöker man ju hitta på en anledning att öppna...
Kaffe, med katthår, eftersom kisse valde att jättegosa i mitt knä.. Det är som om han känner att jag behöver lite extra uppmärksamhet.
Annars mår jag ovanligt bra, jag är nästan förvånad själv.. Var det verkligen så enkelt (naturligtvis ÄR det inte alltid enkelt)som att göra tvärtom?
I många år, har jag gjort saker på ett visst sätt, och när det inte/trots att det inte har fungerat, så har jag fortsatt att "köra huvet i väggen".
Nu har jag börjat med någon sorts "tvärtom-tänk" (och försöker tänka efter före..)
Om vissa saker inte har fungerat, så föröker jag idag att hitta andra lösningar (göra tvärtom)
Igår t.ex. tog gubben en öl så snart han kom hem.. Varmt- stressigt, sa han och svepte den på en kvart..
Lite senare, så ville han ha en till (trots att han sagt att han tänkte "ransonera")
I vanliga fall, hade jag gått i taket och påmint honom om hans "löfte".
Nu sa jag bara nej tack, jag tar en kopp te istället och väntade på att han skulle bli sur och lomma iväg.
Döm om min förvåning, när han hejdar sig en stund och säger. Jag tror jag skippar den där ölen, det är inget roligt att sitta själv..
Först hade jag en bitsk kommentar på tungan, att duger det inte om jag dricker te, men jag sa inget och kvällen blev lugn!
kram vänner!

Askan

här. Varje dag, flera gånger. Är supertrött och stressad men nykter som den dag jag föddes och Gud ske pris för det. Eller JAG ske pris för det borde jag skriva. Bra jobbat av mig!
Nu ska jag gå och lägga mig fast klockan inte ens är halv tio.

Askan

sitter jag, trött och snorig men ganska glad ändå. Tre veckor idag. Tänk, nästa söndag blir det en månad. DET var länge sedan.
Sov gott och må ni ha ro i själen.

Askan

Stigsdotter! Och det fick jag, en riktigt fin och inregnad sådan.
Odrickandet går strålande just nu, saknar det inte det minsta - jag har för fullt upp för att ens hinna tänka tanken. Fullpackad (!) dag som gör att jag stupar i säng utmattad.
Och sen så har ju min största trigger försvunnit nämligen den stund där man alltid hämtade tidigt på dagis och skola (för att vara DUKTIG) vilket resulterade i stress och fruktansvärd uttråkning som bäst kurerades med några glas vin till den tidiga middagen... Nu hämtar vi klockan fyra istället och jag har haft en givande dag innan och har tom haft möjlighet att längta och sakna barnen.
Nu ska jag läsa ikapp.

Askan

dag idag. En massa viktiga måsten (riktiga, inga duktighetsmåsten) som jag bara inte får undan och det stressar mig och får mig att känna mig dålig. Dålighetskänslan i sin tur ger mig en lätt ångest som bara gnager och gnager. Är ensam hemma med barnen några dagar pga av tjänsteresa och det känns också oroligt. Inte för att jag inte litar på mig själv vad gäller drickeriet men det ger mig stunder att tänka på allt som varit och då känner jag mig ännu sämre. Dumma onda cirkel.
Nu ska jag helt enkelt bara ta tjuren vid hornen och beta av några punkter på min lista så att det vänder. Kanske borde man lära sig att ta hand om sig själv också och vara lite extra snäll mot sig själv när man mår dåligt men det har jag inte lärt mig än. Men det kommer kanske.
Uff. Vilket meningslöst inlägg men jag skriver ju trots allt det här för mig själv.

Vinter i min t…

När du tänker "på det som varit", menar du då på när du drack eller någonting annat?

Jag blir fortfarande väldigt sorgsen de gånger jag tänker på hur mycket jag utsatt barnen för både direkt och indirekt genom mitt drickande. Att jag låtit A vara som en mur mellan mig och dem många gånger, flytt från att vara mamma istället för att finnas där. Jag försöker att inte låta tankarna vandra dit alltför mycket, men det är klart.. det fungerar inte alltid.

Nu vet jag inte om det är sådana tankar som vandrar hos dig, men oavsett är det viktigt att komma ihåg att det inte är farligt att tänka och känna. Ibland känner man sig bara minst och sämst, kanske skulle vi vara heeelt odrägliga om vi ALDRIG någonsin kände så ;)

Det vi gör är bara handlingar, det definierar inte att vi ÄR vare sig bra eller dåliga. Vi ÄR bara människor, och vi ÄR oss själva.. Och det är faktiskt helt okej. Kram

Askan

precis det jag menade. Det där filtret jag satte upp mellan mig och verkligheten förut. Mellan mig och mina barn, mellan mig och andra människor, ständiga denna vilja att fly därifrån.
Det är sorgligt.
Idag ska jag försöka att inte låta tankarna vandra åt det hållet utan istället åt det håll där jag är nu. Det liv som har börjat nu.
Och i det livet ingår att göra de viktiga grejerna FAST de är tråkiga! NU kopplar jag ner internet för idag. Sköt om er!

Askan

där kom den, fredagsrastlösheten. Det överväldigande tråkiga i att inte få till nån riktigt bra känsla utan bara harva omkring i samma gamla vanliga. Storslagna planer och förväntningar på extrem-mys som bara nöts ner en efter en ju tröttare och gnälligare alla blir.
Usch, jag VET att jag går omkring och "osar" dåligt humör nu och att det påverkar alla omkring mig men jag har svårt att starta om. Bortflugna är alla storslagna visioner om att vara närvarande - det enda jag vill just nu är BORT.
Är det detta ni refererar till som alkoholspöket? Det känns som att jag blivit förgiftad av surhet och otrevlighet. Nä nu jävlar. Nu bjuder jag motstånd!

Maria42

Det är alkospöket som har infunnit sig hos dig, hoppas du lyckades mota bort det. Kram!

Hoppas du härdade ut, kände mig precis som du. Kolla min tråd om hur jag hade det igår. När jag läste ditt inlägg kändes det som att vi "satt i samma båt". Kanske man ska titta in här för pepp innan fredagskvällen drar igång? Jag försökte mig på en alkoholfri öl för att höja stämningen men jag blev mest besviken då jag inte "kände" något. Vi kan väl ge varandra tips om hur sjutton man ska göra?

Askan

ut och lyckades faktiskt vända kvällen, insikt om ursprunget till ens känslor hjälper verkligen.
Igår var det inte fredagsrastlöshet öht, satt djupt begravd bland papper och böcker och mappar och hade inte en tanke på att dricka.
Det här var inget vidare inlägg men jag är så sönderstressad att jag inte ens kan tänka. Men nykter är jag!
Imorgon har jag sju veckor innanför västen, det känns bra det. Och väldigt avlägset och nära på samma gång.

M-K

Grattis till 7 veckor! Själv har jag en idag! :)

höst trollet

Grattis till dina sju veckor Askan!
Hoppas att du inte stressar för mycket nu.. Visserligen är det bra att vara sysselsatt, men blir det för mycket, så kan sådana som vi få problem.. ;-D
kram /trollis

Askan

stressade ganska lagom, iaf om man jämför med hur hyper jag brukar bli i den här typen av situationer. Men nu kommer då problemet. Jag är ganska övertygad om att jag klarade tentamen men hur firar man nu? Hur belönar man sig på ett sätt som gör mig lika superpigg och glad som champagne brukar göra? Hur går man på tentaöl och dricker mineralvatten? Hur FIRAR man saker? Åh. Idag är jag SUR för att jag inte får dricka som belöning.

sims333

Lägger mig i här, kanske, men gillar du bakelser? En stor j-a god buffé med mat du gillar? En film du velat se på bio? Kanske allt på en kväll? Först en god buffé på en restaurang, där du äter så magen står i fyra hörn, sen bio (en film du tror du verkligen vill se), sen om du ens orkar: gå vidare och ta en jäättestor dessert någonstans. Orkar du mer efter det..osh! Då vet inte jag, med mitt tunga alkoholproblem. Räkna ut va mycket pengar du lagt på alkohol en kväll och se, (oftast, ungefär lika mycket som en helkväll med mat, mat, mat). Köp choklad, om du gillar det, för det har en slags lugnande effekt, inte vet jag varför. Sitter här och försöker ge råd. Jag är verkligen inte en människa o ge råd, just nu, men hoppas att du kanske inte kommit så långt i missbruket som jag. Kanske mina råd hjälpt mig själv för hundra år sedan, när jag utvecklade denna sjukdom/ alternativt valde/sket i vad jag gjorde/var hänsynslös/blev sjuk...you name it.

dU VÄLJER! / SIMS

höst trollet

Man kan köpa alkoholfritt bubbelvatten att fira med! Brukar finnas varianter i de större livsmedelsbutikerna, om du inte vill bli frestad av att gå på bolaget!
Köp något "svindyrt", lyxigt åt dig själv som present!(jodå, du har råd! Du hade ju råd att dricka förr!)
Jag skulle ha tagit mig råd att köpa en dyr jättefin parfym.. Eller varför inte den där dyra krämen som lovar att jag blir 30 år yngre.. ( visst, jag VET att det inte riktigt funkar, men k ä n s l a n...)
Annars kan du fortsätta att vara sur, för att du inte kan få : Månen, senaste Lambourghinin, Lyxbåten som tillhörde onassis, sitta bervid prins Carl Philip på nobellmiddan som "present"..
kram från trollis!

Villervalle

för att du finns Sims. Varför skulle du inte kunna ge goda råd om hur man skulle kunna fira någonting på ett alternativt sätt. Att du ens sitter och funderar på hur man skulle kunna göra istället, är ju faktiskt ett sundhets tecken så gott som något.

VV

Askan

det BLEV faktiskt bakelser Sims. Kändes gräddigt och ... firigt antar jag. Och så fnissade jag lite över besvikelsen i att aldrig få sitta bredvid Carl Philip. Va? Fan också, aldrig ska man få som man vill. ;)
I dag är det fredag. Igen, veckorna bara springer ju iväg! Och så är jag gräsänka i helgen och det vet vi ju alla vilken frihet det brukade innebära. Nu är det en annan sorts frihet och fan ta mig om jag inte genuint, på fullaste allvar och ärligt helt och hållet föredrar den nya varianten.
Men ändå. Jag romantiserar fortfarande den där berusningen, den lätta. Klicket som jag brukade kalla det.
Jag saknar klicket, det gör jag.