Min födelsedagspresent-3 mån utan alkohol

68 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
turen73
Min födelsedagspresent-3 mån utan alkohol

Det är första gången jag skriver här. Jag har varit inne och läst en hel del sen i somras. Det har kännts jättebra att läsa allas berättelser och se att man faktiskt inte är ensam om att inte kunna hantera alkohol. Jag har väl många år känt att mitt drickande egentligen inte är så normalt. Rätt som det är, ofta när min man har varit med och jag slapplnar av , har jag blivit FULL så det sjunger om det. Jag har även tagit återställare vid för häftigt drickande, många gånger. På något sätt har jag ändå trott att jag har en viss kontroll. Eller det är väl så svårt att fatta att man faktiskt inte har det när man är så duktig på många andra sätt. Det sista året har det blivit värre. Jag kan gå ner i köket tidigt en morgon när jag haft ångest och hälla i mig sprit, för att sedan gå och lägga mig igen. Det senaste halvåret har jag kört bil fast jag druckit, druckit vin för att ta mig till jobbet, ja jag inser att jag är alkoholberoende. Det som är så svårt, och som jag har läst flera av er skrivit, är att när jag efter ett par dagar kommer ur mitt alkosug mår jättebra och känner inte alls något sug. En dag i somras blev jag jättefull hemma inför barnen, en vardag på eftermiddagen. Efter det var jag nykter i flera veckor. Det som är så konstigt (eller inte) är att jag mår så otroligt bra när jag har mina nyktra veckor. Jag får en enorm energi och känner "livet i mig". Varför ska det vara så svårt att stå emot när den värsta ångesten har lagt sig och man mår bra? Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit i min bok: ALDRIG mer och verkligen menat det, för att sedan dricka igen. Jag känner igen att det fungerar ungefär likadant för oss när det gäller hur man tänker. Jag vill verkligen sluta innan jag gör något riktigt dumt, eller det har jag ju redan gjort, men att det får hemska konsekvenser. Jag fyller år i början av nästa år och har tänkt ut att den allra bästa present jag kan ge mig är tre helt nyktra månader. Jag är ju också lite orolig för min lever emellanåt och den bör väl repareras bra under tre månader tänker jag. Vad jag gör sen vet jag inte, förmodligen kommer jag att prova att dricka. MEN jag tänker från och med i morgon inte dricka någon alkohol under tre månader fram till årsskiftet. Jag vill verkligen klara av detta och tänkte att om jag skrev om det på forumet kanske det skulle underlätta. Just nu sitter jag och dricker öl. Ja imorgon smäller det! Jag tänker fortsätta att skriva om min lilla resa.

PersonligaPersson
dag 1

Hur går det? Jag hoppas att du fortfarande känner dig motiverad. Att vara nykter ÄR verkligen den bästa present man kan ge sig själv och sina nära.

turen73
Ja, det går bra. Det är den

Ja, det går bra. Det är den första/de första dagarna som känns tröga, men sen brukar det gå bra. Borde ju vara lätt att fortsätta så...Dock när det har gått bra en period och jag mår toppenbra brukar jag kunna åka dit igen... Har förstått att det är vanligt. Det är ju svårt att fatta när man känner sig på topp att man inte ska klara av ett normalt drickande. Jag har trots allt börjat fatta att jag inte gör det. Tänker också på mina barn. Vet inte hur mycket de har märkt när det har blivit för mycket och det känns inte bra. Jag ska kämpa på. Eller egentligen är det ju när jag dricker jag måste kämpa...

turen73
Femte dagen av min present.

Femte dagen av min present. Det har gått bra i veckan, men just nu känner jag för att sätta mig i soffan med massor av godis och massor av vin... Bra att jag skriver om det här, hjälper att höja tröskeln lite. Försöker att höja min energinivå, röra mig och äta bra. Jag mår så mycket bättre då och då är det lättare att avstå från alkohol. Ser fram emot att vakna utvilad och pigg i morgon. Trevlig helg på er.

Svinmolla
Hej

Min sjunde dag blev skit. Håll i din femte, det är värt det.

PersonligaPersson
Första helgen!

Se till att hålla ut den här helgen! Häll ut all dryck och bryt av Visa-kortet på mitten om det behövs. Nästa helg, och den därpå, blir antagligen inte lika tuffa. Och tänk boosten av självförtroende på måndag om du lyckas! Lycka till, det är värt det!

vill.sluta
Jag gjorde en riktig resa

Jag gjorde en riktig resa till Spanien förra helgen och nu får det faaan vara nog.
Jag har! alkoholproblem, så hädanefter kommer jag förklara för alla som undrar att jag inte kan dricka alkohol för jag är allergisk.

Och om någon dumskalle får för sig att säga, men en liten kan du kanske ta? Kommer jag fråga dem? Om någon förklarar för dig att dom är allergiska mot nötter, dom svullnar upp i halsen etc. Säger du då till vederbörande att den skall pröva en liten nöt för att se om det funkar?

Jag får en allergisk reaktion som gör att om jag börjar kan jag inte sluta. Därför vill jag inte ta den första zippen. Fast den är sååå god men gör ingen nytta
.
Jag vet att du kommer klara det galant! Och efter nyåret när du gjort dina tre månader så är det lika bra att fortsätta. Det kan ju inte bli sämre, tror att du kan vara precis som jag. Allergisk mot alkohol?
LYCKA TILL!!!!!

Svinmolla
Trött

Så jävla trött på att försöka hålla ut. Funkar ju ändå inte. Jag ger upp, godnatt

Vinter i min tr...
Hej turen,

För mig hjälper det också att skriva här när jag får för mig att det skulle vara trevligt med vin. Det hinner liksom gå över när man skrivit klart hur gärna man vill :)

Svinmolla: Varför tycker du inte att det funkar idag?

M-K (inte verifierad)
Undrar bara..

Är alla här galna i vin? HAHAHAHA förlåt men det verkar vara den sorten vi alla föredrar...jag gör ju också det. Rödvinskärring!

Svinmolla
Tom o trött

Jag vet inte, jag vet ingenting. Därför ger jag upp. Livet suger. Träffa en kvinna idag, asylsökande 2 barn varav 1 handikappad. Hjälpte henne på vårdcentralen med olika grejjer. Snacka om att ha problem, vem är jag att gnälla? Jag måste skärpa mig, ta mig samman. Jag tror jag går ut i skogen och skriker lite. Tuffa på alla, det borde gå

Svinmolla
Tom o trött

Jag vet inte, jag vet ingenting. Därför ger jag upp. Livet suger. Träffa en kvinna idag, asylsökande 2 barn varav 1 handikappad. Hjälpte henne på vårdcentralen med olika grejjer. Snacka om att ha problem, vem är jag att gnälla? Jag måste skärpa mig, ta mig samman. Jag tror jag går ut i skogen och skriker lite. Tuffa på alla, det borde gå

Svinmolla
Tom o trött

Svinmolla
Tom o trött

Svinmolla
Oj! Ha ha

Tokigt det blev, jag hade visst lite dåligt tålamod. Sluttjatat för idag

vill.sluta
svinmolla........

Du har börjat att darra) manschetten, därav alla mail när du tryckte på spara knappen. hahaha
men ge INTE upp. Ta en riktig långpromenad, kom hem och gör en god kopp te, och sov på saken.
Det känns bättre i imorgon.
Bamsekram!
/Ab

Svinmolla
Just precis

Tog en långpromenad, ska nu titta på film med min dotter. Nej, nu ger jag inte upp. Skogen är bra, kram tillbaka

turen73
Helgen.

Helgen gick bra. Jag behövde inte bryta av visakortet och det fanns alkohol hemma. Min man fattar inte riktigt hur det är ställt, så han har druckit öl och köpte dessutom en flaska vin till mig. Jag har inte sagt något om mina planer de kommande tre månaderna. Han kommer ju att märka. Kommunikationen är inte på topp ust nu och han märker på mig att jag drar mig undan honom och är lite avig. Men jag har inte druckit något på hela helgen. Bra va? Det är på ett sätt lätt och på ett annat svårt. Ha de!

M-K (inte verifierad)
nämen!

Grattis! fasen vad bäst du är! Bra kämpat!

PersonligaPersson
Wow!

Det gillas! Vilken måndag du ger dig själv i present!

höst trollet
Grattis!

En fin present.. Du får nog ta och prata igenom ditt beslut, för annars kanske ni riskerar en "fnurra på tråden"..?
Och fnurror, bäddar tyvärr, för att man håller bakdörren på glänt för ett "återfall"/möjlighet/anledning att dricka..
/trollis/

Galenpannan (inte verifierad)
Ett bra steg i rätt riktning

Jag gjorde precis som du i början....satte upp ett mål om att vara nykter ett tag...Det höll i 1,5 vecka sedan var jag också jätte full mitt på blanka eftermiddagen inför mina barn och min man. Jag hade själv insett att jag hade problem med alkoholen sedan länge men visste inte hur och vågade nog inte riktigt att ta tag i det. För vad skulle alla säga? min familj och mina vänner, jag kommer ju aldrig kunna gå på en fest igen eller ha kul över huvudtaget....Jag är väl ingen alkis..Men efter den sista fyllan som var den 19 maj i våras så pratade jag och min man igenom min situation. Han fattade att jag hade stora problem och ja la alla korten på bordet och berättade om att jag druckit i smyg, gömt vodka flaskan i tvättstugan mm. Det var skrämmande men ändå som en sten som släppte från mitt bröst i och med att jag berättade för honom. Sedan ringde jag och anmälde mig själv till ett beroende centrum i min kommun där jag fick hjälp. Jag går nu i treapi samtal som har hjälp mig på vägen. Jag sitter här nu 4 månader senare och är fortfarande nykter, och jag är jätte glad för att jag tog detta beslutet. Jag har fantastiska vänner och familj runt om kring mig som inte hade en aning om hur det låg till, men är väldigt förstående och gulliga mot mig nu. Jag berättade för vissa valda personer om allt som hänt, för ens närmaste vänner förstår och stöttar oavsett vad som händer.Så mitt råd till dig är att berätta detta för din man och att du sedan på egenhand försöker att hitta dig en väg som kan hjälpa dig att komma på fötter igen. Det är ingen annan än du själv som kan hjälpa dig själv. Jag skrek åt min man där och då den 19 maj att han kunde väl minsann se till att få mig inlagd men det fungerar ju inte så. Jag blir fortfarande sugen på vin helst när helgen kommer....men dessa tankar slår jag bort med att i stället tänkta på alla de gånger jag kört bilen till skola och dagis med barnen i och varit osäker på om jag varit nykter, alla de nätter jag legat och sovit dyngrak, tänk om det börjat brinna eller om mina barn försökt att väcka mig av någon anledning. Eller om något av barnen hade gjort illa sig när jag smög omkring och va full...skulle jag komma till akuten i en taxi då??? Jag tänkter ofta på när ska jag kunna ta ett par glas och dricka lite "normalt" igen..Jag fyller 40 i januari nästa år och hade det först som mål att inte dricka en droppe fram tills dess. Men nu tror jag skippar det målet och siktar på 365 dagar i första hand för jag litar inte på att jag kan hålla mig till ett glas eller två. Vi är många som sitter i samma båt som du, men försök att dela med dig av detta till din man. Det går bättre när man har någon i sin direkt omgivning som får en förståelse till dina handlingar. Berätta hur det går...Kram

turen73
Tack för ditt svar.

Jag pratade med min man en hel del i somras, och han stöttade mig i mina vita veckor. Alla korten lade jag förstås inte på bordet... Han låste då in den alkohol som fanns hemma och jag letade desperat några mornar när han var på jobbet. Bönade och bad en kväll att han skulle ge mig bara lite för att få bort den värsta ångesten, men nej, jag fick inget. I slutet av sommaren drack jag en del, och det blev inte katastrofläge, men heller inte ett hälsosamt drickande. Givetvis smög jag en hel del. Han kan nog inte fatta hur det fungerar det här med att inte kunna hantera alkohol. Själv dricker han en hel del, men har inte de genetiska förutsättningarna att trilla dit. Han kan sluta dricka när han vill trots att han har fått i sig en hel del. Jag tror också att det ligger lite där,att en pigg, stark fru ställer helt andra krav på både sig själv och omgivningen... När jag också dricker är det helt okej även för han att ta sig lite. När jag har höjt min energinivå efter en vit period, motion och bra mat känner jag mig stark och lycklig och tar ännu mer ansvar för att jag gör viktiga saker för mig själv. Jag tror att han då känner sig mindre "behövd" och att jag skulle klara mig utan honom kanske... Vi har varit tillsammans i snart 20 år och har fyra barn tillsammans. Jag har väl genomgått en klassisk 40-års kris och förra våren funderade jag allvarligt på skilsmässa. Min man fick panik och ville absolut inte det. Vi ansträngde oss och det blev mycket bättre. Han har nog med sig det ändå i bakhuvudet att allt inte är så självklart. Just nu är jag inne lite i en period där jag inte orkar ta ansvar för honom och äktenskapet. Jag kör bara på, försöker vara mycket med mina barn, jobbar mycket just nu och sen har jag ju ett enormt uppdämt behov att bara vara för mig själv... Maken hamnar långt ner på listan Jag tar honom för given och det vet jag. Jag tycker att han skulle kunna göra en större ansträngning. Jag har ingen lust som det är nu att berätta för min man om planerna för mina månader, tänker att det ska jag klara även om han sitter och dricker öl. Och när jag väl har bestämt mig brukar det inte spela någon roll om det står spritflaskor hemma. Det är när jag har brytit löftet som det blir farligt. Och man vet aldrig från gång till gång hur farligt det blir. Jag har ju druckit en hel del som han inte har en aning om eftersom jag bara har druckit lite så att det inte märks. Men det är väl inte det som kallas att ha kontroll och balans i sitt drickane..?Ha Ha. Jag känner mig i alla fall tacksam för inläggen här på forumet och det stärker mig mycket. Just idag känns det enkelt att avstå, men jag var att det kommer andra dagar. Jag tänker ibland att de som har diabetes inte får äta socker och hur svårt ska det då vara för mig att bara avstå alkohol... Tack och hej!

höst trollet
Hej Turen!

Välkommen!
Min dator vill iinte som jag vill, så jag gör ett nytt försök/ trollis

höst trollet
Ett medberoende..

Jag tror att ni har ett "medberoende-syndrom", förutom alkoholproblem!
Jag är själv, både beroende och medberoende..
Jag vill tipsa dig om "Lelas" kloka inlägg till "markatta" i tråden: "Behöver hjälp att vara konsekvent" i forumets del för oss medberoende: "Hjälp någon som står dig nära".
Den beskriver, hur vi påverkar och påverkas av att bara den ENA blir nykter.. Och hur den "medberoende" ibland får alkoholisten att dricka igen, för att man ska uppnå det där välbekanta "status quo"

Häng kvar här på forum, för vi är många som har samma problem och vi stöttar varandra!
kram och välkommen/ trollis

vill.sluta
Keep up the good work babe!!!

Du har väl precis som jag också avklarat en helg galant, utan att dricka.
Tänkl jag ser alla ALLA fördelar med att INTE dricka!
Du vaknar klar i knoppen, sover bättre och mår på topp.
Jag som även tränar märker direkt vad som är i görningen. Tomtekroppen har så sakteligen börjat att tyna. fast det är en bit kvar. Men vi satsar väl på sommaren 2013?
Ni vet det börjar bli trångt i vassen.............
Turen73, det är just vad det är!
DIN tur, tur att sluta i tid. Din tur att ägna dig åt dig själv. Din TUR att bara få vara.
Tänk på allt du sparar genom att inte dricka, nu är det DIN tur att få ta del av den kakan.
Unna dig någonting extraordinärt nästa vecka, när du återigen klarat av att vara vit ÄNNU en helg.
VILKEN TUR, att det redan är tisdag...... snart är veckan slut.
Jag tror på dig Turen73, och vet du varför?
Det ÄR inte TUR. Detta är något som du klarar av själv, du behöver ingen tur.
TUR va?
Kramar medans jag höjer glaset med en riktigt god smothie........tur va?
//A

turen73
Skönt

Ja det är verkligen skönt att vakna upp en helgmorgon efter att ha sovit gott hela natten. Bra mår man och för att inte tala om vad det är skönt på måndag morgon att komma pigg till arbetet... Konstigt då att det ska vara så svårt att avstå, att man någonstans och ibland har den där längtan att bara... ja du/ni vet. 10 dagar i dag och jag hoppas och tror att det kommer att gå bra hela året ut. Det är förmodligen sen man får börja kämpa igen. Ja och då säger alla(även jag så klart) att då är det bara att fortsätta sitt vita liv. Riktigt så enkelt är det ju inte, vi får se. Idag är det oktober och jag är glad nykter pigg. Härligt. Ha det bra!

vill.sluta
känns.sååå skönt att läsa!

blir så glad och varm inombords nu kör vi så det ryker. Jag hejar på dug och dig ja på ALLA!
/A

turen73
Vad hände?

Jag klarade inte av att ge mig den present som jag önskade, dvs 3 mån utan alkohol. Det har gått bra i 1 mån och 10 dagar, men igår när vi firat kalas i familjen och det fanns en halv flaska rött kvar när gästerna åkt... ja helt plötsligt satt jag och drack rödvin, öl och lite wiskey... Jag undrar vad som hände...Vi har haft alkohol hemma hela den här perioden och det har inte varit något problem för att jag har varit så bestämd. Jag har inte skrivit något på forumet på länge, men har ofta varit inne och läst för att hämta styrka. Man förstår hur lömskt det är med alkohol, för ju längre tiden gått kan jag ju inte förstå att det är jag som har skrivit att jag har alkoholproblem och har börjat planera för att få dricka i typ dec. Jag vet ju dock hur det kommer att sluta och ändå kan jag inte ta till mig det. Jag förstår att det är det som är kruxet för många. Och så går det ju så bra när jag inte dricker, jag mår toppen på alla sätt och vis och... Nu sitter jag vid datorn och dricker mousserande, ska på släktkalas senare under dagen...Jag låg länge i morse och tänkte att jag inte ska ta någon återställare, jag ska härda ut, men vid första tillfälle i morse smet jag ned och öppnade en flaska... Jag vet att jag måste börja om jag menar misstag gör man, men det känns inte så bra just nu...

vill.sluta
Turen läs detta!

Kopierar en bit av det jag skrev till Anli..... det fungerar för mig och det borde fungera på oss alla härinne som har problem med alkoholen.
Men se det inte som ett totalt disaster, det är en krokig och guppig väg vi far fram på.
Upp i sadeln igen!!!!
Du fixar detta.
Skit i the timelimit gör såhär

Ett tips som funkar när suget sätter in.
Spela filmen till slutet, dvs tänk dig i ditt inre hur det var när du drack. Hur du blev och vilka känslor det förosakade. Hur du mådde, den dagen då du satte dig här första gången. DEN känslan... fånga den och den med i din inre film för eller i skallen medans du spelar lite längre..... Hur kunde det gått, vad händer sedan?

Med familj, man barn... Kommer han vilja ha en fyllkaja, kommer du klara av dina barn FÅR du ha kvar dina barn i ett senare skeede.

SPELA DIN INRE FILM...........

Tänk sedan om detta är ngt du VILL skall hända?

Utan att då behöva berätta för mannen och vänner och bekanta att du inte
FÅR dricka för att då si och så ........
Eller att du inte kan,

Skit i det, valet är i mina ögon LÄTT.

Du dricker inte för att du inte VILL!!!! dricka.

Sedan har du miljoner med anledningar till att INTE dricka.
Men det är nog bara en anledning till att du SKA dricka.
För att DU skall kunna belöna hjärnans falska belöningssystem i tron att det gör dig gott.
Men inte ens det är rätt.
Detta mynt har endast en framsidas, ingen baksida.

Du vill helt enkelt inte.

Om du tvekar så läs det du skrev första gången du satte dig här inne.
Spela filmen i huvudet lite längre än till det normala dåliga slutet?
VILL du det skall hända?

Om inte, så vill du inte! dricka. Du får, du kan men du VILL! inte.

Älskar att du fixar detta om och om igen!!!!!!
Det är du som HAR turen, tur att du kom hit, annars hade jag aldrig fått träffa och växla ett par ord med dig Sessan!!!!!!

DU GER! TUR....... I LOVE IT!
//A

turen73
Jag vill inte

Nej, jag vill inte dricka, för det blir inte bra. Och ändå så vill jag så gärna dricka ibland... Inser att det är helt sjukt, men att det också är det som är problemet... Jag är duktig på så många saker bara jag bestämmer mig. Men inte på att hantera alkohol, och det tar nog ett tag att acceptera. Och det som är så konstigt är ju att jag inser och har gjort det för länge sen att jag inte klarar av detta... och jag mår så bra när jag avstår... Men ändå... Jag har klarat av dagen med släktträff och allt. Nu är jag inte nykter och vet att jag har en svår dag framför mig i morgon, speciellt när jag kommer att vakna tidigt med ångest. Jag måste hitta styrkan att avstå då! Även om jag insett länge att jag har ett osunt förhållande till alkohol har jag sällan vaknat och bara längtat/gett efter för att dricka lite mer och fly... Den partypingla som jag är måste lära sig att gå på annat än sprit. För tokig kan jag ju vara ändå... Kramar. Det finns de som har det värre. Jag är lyckligt lottad som har en man som älskar mig och fyra underbara barn...

Sidor