Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

vill.sluta

Tänk, jag gick in och skulle skriva att jag trillade igenom igår.
Döm min förvåning då jag läste era kommentarer HöstTrollan, DOMPA; samt Berra.
Snabb koll vad jag skrev igår......... inte bra.

Men så är det, nya tag!

Jag vet att det inte är någon tävling men...................
Jag vet också att min karaktär inte är den bästa.
Men vafaaan, snäppa upp sig och på igen bara.

Jag har tagit tag i min träning på allvar nu.Går på gym och lyfter skrot, och då GÅR det inte att mixa.........
Nä Dompan, jag fixar detta själv hoppas jag.
Inga elexirer eller tabletter, vi kör som god cask whisky.
STRAIGHT!

Tyvärr vet jag vad det var som blev fel. Jag hade ju svärisarna här i helgen, och det blev en tre fyra maxade glas vin kvar i BiB:en.
Så istället för att hälla ut den så var jag ju tvungen att ta ett glas vin till bingolotto som hela familjen spelade igår.

Men men, dessa gropar kommer nog finnas i den utstakade vägen.
Känns riktigt skönt att man har er, goda kamrater som stöttar och pushar när man trampar snett.
Jag är inte orolig, detta fixar vi i en handvändning............eeeeeehhhhhh KANSKE!

Men som jag brukar peppa folk och fä, på´t igen bara. Tiden är din bästa vän. Så även om du trampat snett börjar han om på ett med dig som följeslagare.

Tack alla!!!!!
//A

Lisbet

Åh vad din storry och vardag är lik min. Smussla, dricka, kämpa, kämpa och just när det går bra så trillar vi dit igen. Beundrar dig för att du ändå idag orkar skriva så starkt och positivt på tråden. Bra att du inte blir deppig och känner usel för det tjänar inte till.

Nya tag och kämpa på.

Vet du att idag var det första måndagen på 15 månader som jag inte behövde åka vägen om glasinsamlingen... Jag hade inga tomglas att slänga !!!
Inte behöver jag fundera på vilket bolag på vilken ort som jag skall besöka idag för att inköpa och fylla på det som jag druckit upp under helgen. Vilken lycka.

Ta nya tag../ Kram på dig

höst trollet

Ja du, du har just fallit för omständigheten som gör oss till alkoholister.. Vi kan inte lämna något kvar..
Har själv erfarenheter från det du nämnde.. Jag VET, att jag inte drack ur sista flskan vin igår.. MEN lik förb*t är den TOM på morgonen (nejdå, gubben minns inte att han drack ur den.. hmm..)
Eller, i början, när vi faktiskt köpte en Bib, för att ha hela helgen.. På lördag förmiddag, fanns det max 3 glas kvar...
Varpå gubben fick åka till systemet för att inhandla en ny.. Det var då jag drog i nödbromsen första gången.. EN BiB, är ju trots allt 4 flaskor! Och jag tyckte att 8 flaskor på 2 pers var FÖR mycket på en helg..
I början, protesterade han, och tyckte att då kunde vi ju ha "resten av veckan" så att vi kunde ta ett glas till maten..
Eftersom t.om. han insåg, att det aldrig räckte till mer än möjligtvis måndag kväll, gav han med sig och det inhandlades flaskor istället (+ st.öl)
I början, delade vi på en flaska (och han fyllde på med ett par 7,2:or).. Till helgerna, blev det en flaska var PLUS öl..
Visst ringde varningsklockorna i bakhuvudet, men det var inte förän verkligheten gav mig en rejäl smäll i bakhuvet, i form av en gubbe som "trillade igenom" på ett förskräckligt sätt, när vi skulle ha fest hemma, som jag fick upp ögonen på allvar..
Fortfarande, är det så, även om drickandet minskat rejält, att han inte kan skruva på korken, om han öppnat en flaska.. (förr kunde han gå och dricka skvättar ur andras glas. pinsamt är bara förnamnet! Ursäktade givetvis, med att han "tog fel", för han hade så roligt..)
Det är något, jag själv la märke till, när vi var själva. Då kunde han sträcka sig efter mitt glas, om det var nästan fullt, när hans eget var nästan tomt.. Ursäkt givetvis, och snabb påfyllning.. av båda glasen..
Sedan fick jag titta på mitt eget drickande oxå.. Nej, på slutet, så slutade inte jag heller förän flaskan var tom! I början resonerade jag som så, att den skulle ju ändå vara tom imorgon, så då var det lika bra att JAG drack ur den.. Snacka om massiv felprogramering av hjärnan! ;-D
Välkommen ombord igen. Sätt på SÄKERHETSBÄLTET för nu åker vi igen!
/trollis

vill.sluta

Och läser och skriver. Zippar på ölen, en staropranen men har även en mariestads.
Vid middagen pratade jag med den underbara frun om det som hände igår. nedrans också tyckte jag.
Sedan, jag tror jag skall till bolaget för lite öl. Är sååå sugen.
Okej då sade hon, men bara tre mellanöl. Jodå det lovar jag, och sedan kan du handla glass och mjölk oxå sade hon.
Tankarna gick i skallen på mig på väg till centrum. Jag handlade mjölk och lite glass. Sedan rask promenad till bolaget.
Väl därinne tänkte jag. Faaaan det var det här jag inte ville skulle ske. VAD GÖRA???????
Köpte åtta stycken öl och åkte hem.
Hemma vid soffan zippar jag på ölen och den underbara frågar. Köpte du inga mellanöl, ?
-Nä, svarade jag. Men hur många köpte du då frågade hon?
Åtta svarade jag.
-ÅTTA, du skulle ju bara handla tre mellanöl. Sedan smakar hon en klunk och skakar på huvudet.
Men vänd och läs på flaskan sade jag.
Då ser hon, ALKOHOLFRITT.
Vad bra, ja svarade jag. Och goda är dom oxå.
Så för första, men inte sista har jag köpt alkoholfri öl. Något som jag inte skulle drömma om för tre veckor sedan.

Så det är med gott mod och lite stärkt över mitt beslut, nästan lite vuxenpoäng över det hela........
Håll i hatten för nu går tåget igen!
//A

NyMan

Jag har också provat Mariestads alkoholfria och den är riktigt bra faktiskt! Känns helt ok att sitta och zippa på den och framför allt får iallafall inte jag något sug efter "riktig" öl, vilket jag var lite orolig för att jag skulle få. Men det är helt grönt, inget sug!

Kör på med nollölen och skit i alkoholen. Den lägger bara fälleben för det riktiga livet.

PS. Måste berömma dig för din mycket envisa peppning av alla här inne på Forumet! Bugar djupt! Men, snälla du, tänk på dig själv också, du måste finnas till för dig själv med. Glöm inte det, det är en jävla resa vi är ute på och den måste du ha kraft åka med på!

Bamsekram!/NM

vill.sluta

Nöjde mig med folkbira igår....
Vaknade fyra,i och med att jag vanligtvis kliver upp tio i tre så vaknar jag samma tid på helgen.
Bara kliva upp, inte ont i håret.
Aldrig, ingen baksmälla någonsin, trots att man ibland tömt en BiB!
Städning ute i föreningen idag,I REGNET!
Kul va, skulle kunna vara ett skäl att stanna inne och korka upp ngt stärkande, men NEJ!
Dag ett igen............
Godmorgon alla vänner.
/A

vill.sluta

jag vill och samtidigt vill inte........
jag vet och förstår varför jag inte ska! Men jag känner även att vad gör det.
Planerar dagen så att jag inte ska. Men suget........

Jaja, det var okej för en vecka sedan men nu ..........
Men vafaaaan, är det inte ensam man är stark? Vill inte bli som starke man........ Kul kille hursom.

Imorgon kör vi på allvar...dag 1
//A

Maria42

Vad har fått dig att tappa fokus?, ser att du flyttar fram dag 1 hela tiden.
Läste just din tråd från början igen, gör det du också så att du kommer tillbaka till varför du ville/behövde sluta. Det fanns ju en anledning som du verkar ha tappat bort nu.
Hoppas du hittar tillbaka igen, Styrkekram!

vill.sluta

jag vet att jag är bra på att peppa och trigga folk att vara i sina val.
Jag hoppas och tror att jag kommer vara så stark i min övertygelse att jag inte behöver starta från dag 1
NÅGOT MER ALLS!
JAG SKALL GÖRA SOM DU SÄGER, LÄSA TILLBAKA OCH LÄSA LÄSA LÄSA.

Det blir bättre utan skiten, igår drack jag tonik utan nåt i. som en alkoholfri drink.
Men när det var dags att gå och lägga sig så tog jag den goda väntande ölen........
Den var god. Riktigt god, det är det som är det besvärliga.
Men det gäller att ta sig i kragen.
Antingen är man med, eller så står man utanför. Och då är man inte med. Men jag vill vara med!
Karraktär handlar det om, enbart.

För min egen skull främst, men även för alla andra i min omgivning. DET VET JAG!
Ni är så kloka och bra här inne så jag hänger med av bara farten och blir stärkt av att läsa och peppa.
//A

vill.sluta

Gjorde just som Maria sade och läste tillbaka.
Den här kille HAR visst problem med spriten. Datumena kommer en efter vartannat då jag trillar dit, kör mitt eget race. Om vart annat.
Skärpning nu. Tagga ner och samlas vid pumpen så kör vi!
Detta stärkte mig nåt oerhört!
Tack Maria......
//A

Maria42

Det är lätt att tappa fokus, speciellt när man varit nykter en tid och det gått relativt lätt.
Då vill vi gärna tro att vi nog inte har så stora problem. Det är ju tyvärr inte svårt att sluta, det svåra är att inte börja igen.
Jag tror på dig, här får du en Styrkekram till !!

Mammy Blue

... på flera ställen, att det svåra är inte att sluta - det svåra är att INTE BÖRJA IGEN! Men det handlar om att vilja själv, inte om att man kanske tycker att man måste, för fruns eller kanariefågelns skull, man måste vilja för sin egen skull. I detta måste man vara egoist. JAG ska sluta för att JAG vill det, och jag sk-ter i vad alla andra säger, JAG vill sluta. Jag vill, jag kan, och jag SKA. Samt en stor dos glädje över att man faktiskt är så duktig så att man kan uppfylla sin egen vilja.

Beroende består ju av två saker dels den medicinska abstinensen, dels den psykologiska. Den medicinska delen klingar ju av så småningom (med cigaretter tar det c:a 2 veckor innan de rent fysiska abstinensbesvären försvinner), men den psykiska biten är svårare. Om man som jag haft för vana att gömma sprit i garaget, så kan det ta åratals innan jag slutar känna sug när jag kommer ut i garaget. Men det är vanorna som triggar i gång suget. Det är nog bra att känna till det, då kanske man kan förstå varför man helt plötsligt blir sugen när man öppnar en garderobsdörr - aha, jag brukade gömma BIB:en där, ja... Men vanor är till för att ändras!

Håll i hatten och på med bältet så åker vi! ;-D

höst trollet

Du verkar på sätt och vis köra samma koncept som min gubbe (skilnaden är att du förhoppniingsvis inser att du är beroende)
Han är på sitt sätt väldigt bra på att peppa mäniskor, även mäniskor med alkoholproblem.. Fast själv påstår han att han inte är beroende..
Möjligen kan han erkänna att det blir problem "ibland".. när det blir lite för mycket.. Men då skyller han på inre stress, och gamla oförätter istället..

Han påstår, att han dricker för att det är så GOTT, inte för alkoholen eller berusningseffekten..
Han påstår, att han inte har något "sug", så han har minsanninnga problem att "låta bli"..

VARFÖR, måste man då dricka kall öl istället för vatten när man är törstig? Varför kallar man det "smakar så gott till maten" om man inte är just S U G E N ????

Du tycker att ölen smakar gott, för att du har ett SUG, likväl, som nikotinisten tycker att det första blosset på en cigg "smakar gott" och får ett "sug", långt innan den fysiska abstinensen tar vid...

Skippa alla former av öl, för även om du inte tycker det själv, så startar de ett alkoholsug, som kommer att göra, att snart är du uppe i din "vanliga dos" igen..

kram / trollis

Villervalle

vara den ende på detta forumet som försöker göra vad det står som rubrik just för den här avdelningen; "Att förändra sitt drickande". Jag har kommit exakt dit jag vill för närvarande, och är nöjd med det.

Jag tycker precis som din man att en kall öl är godare att dricka när man är törstig och att den har en avslappnande effekt gör ju inte saken sämre, sen är det en annan sak att jag under arbetsveckor undviker att dricka just en öl eftersom jag då oftast vill ha en till. Ett gott rödvin till en fin köttbit är också godare än ett glas vatten eller en läskedryck och att påstå något annat är ren skär lögn, att man sedan måste fortsätta hälla i sig är ju en tråkig bieffekt. Så sammanfattningsvis så dricker jag öl både för att det är gott och för berusningseffekten.

Människor är som sagt olika, men jag tycker att inte bara den fanatiska sidan bara har rätt att synas här.

VV

höst trollet

Ja du villervalle, gubben dricker fortfarande, DET i sig stör inte.
Det som stör mig, är att han ljuger om anledningarna.. Att han försöker dölja HUR mycket han dricker och att han inte vill se min sida av saken.
Han tycker inte alls att han är berusad, när han smålullar omkring i trädgårn.. Inte när han blir fylletjatig eller fyllesentimental..
Men det är som bekant mitt problem. Det kommer att finnas gränser för det också och det vet han.
Så länge man inte skadar andra med sitt drickande, får man vara hur full man vill, Så länge man inte bortförklarar dåligt beteende och saker man förstört i fyllan med den sämsta av ursäkter: Jag var så full..
Så får man dricka hur mycket man vill.
Men jag kräver att man för det första är ärlig! Inte försöker bortförklara och blåljuga (för det är ljugandet som är värst!)
För det andra tar FULLT ANSVAR för sig själv, sitt beteende och sitt drickande..
Okej, leder det till skilsmässa? Fine, då har man ju tagit konsekvensen om man deklarerar Ja, min fru klarade inte av att jag söp så mycket jag ville, så hon ville skiljas..
Försöker man släta över det med " nja, min fru är så himla känslig för alkohol och så har hon gått och blivit nykterist, så jag tyckte det var lika bra.. DÅ är man illa ute!

Ser att du tycker att du själv är "duktigast" i att förändra ditt drickande..
Ta det där ett varv till är du snäll!
Vad jag ser, så är det MÅNGA som förändrar sitt drickande här på forumet, bara inte på samma sätt som du!
Och varför skulle de det? Du vill dricka alkohol, i din takt och när du vill, andra vill sluta och ersätta det med annat..
WHATS THE PROBLEM?

Villervalle

håller jag helt med dig. Man skall erkänna att man har problem och det har jag gjort för mig själv och inför min omgivning. Jag tycker man skall vara ärlig är också och inte ljuga men, det är svårt att ta detta första steg. Det känns som ett nederlag i början, men ganska skönt sedan. Mina barn uppskattar verkligen att jag inte dricker när dom firar någonting eftersom känner sin far väldigt väl. Därför är det bara roligt om jag kan göra dem glada med denna lilla uppoffring.

Okay, jag tänker ett varv till. Ja, jag känner mig ganska stolt över mig själv just nu och det är inget problem att andra försöker kommer till rätta med sitt drickande på andra sätt och jag förordar på intet sätt mitt eget val. Men ibland tycker jag forumet har en betänklig slagsida.

VV

Vimmsa2

att vara fanatisk. De flesta av oss har försökt att dra ner på drickandet men när man misslyckas med detta gång på gång och med tråkiga konsekvenser till följd, så måste man ju fråga sig om det är värt det. För min del var de negativa konsekvenserna av mitt drickande så smärtsamma att jag till slut var tvungen att inse faktum. Jag klarade inte av att bara dra ner. Jag kunde dricka "lagom mycket" vid några tillfällen, men den där gången jag inte klarade det kom alltid för eller senare. Dessutom njöt jag aldrig av de gånger jag kunde hantera drickandet, jag var hela tiden så fokuserad på att hålla lagom takt, inte dricka mer än andra och så vidare att jag helt enkelt inte kunde slappna av och ha roligt. Jag skulle mer än gärna kunna dricka "normalt", men för mig liksom för de flesta (inte alla) alkoholister, så är detta ett val som helt enkelt inte finns.
Jag håller med om att man kan tolka "att förändra sitt drickande" som att det innebär just att bara förändra (inte sluta) och många av oss har väl en eller flera gånger försökt att göra just bara det, men slutligen kommit fram till att det inte fungerar. Jag vet att det finns de som lyckas att dra ner och dricka på ett socialt acceptabelt sätt, men de är inte så många och därför upplever du dig förmodligen ganska ensam här...

Kram/Maria

Villervalle

och jag vet att det inte är enkelt att förändra sitt drickande. Vad jag har försökt göra är att steg för steg plocka bort saker som har påverkat mig negativt. Tidigare vaknade jag nästan jämt med en känsla av oro i kroppen och tankarna började mala om saker som jag borde ta itu med under dagen. Det kunde vara ekonomin eftersom jag nästan alltid försatt mig i situationer som inneburit ansvar. Företag, husägande, dåliga relationer etc. Nu är företaget sålt, huset sålt och jag har istället en slant på banken. Dåliga relationer jobbar jag med fortfarande, men har knoppat av jobbiga kompisar och jobbiga anhöriga. Därför mår jag bättre än jag gjort på mycket länge och jag tänker fortsätta på den inslagna linjen.

När jag nu dricker så vaknar jag sällan upp med ångest eftersom att bli lite full har varit ett medvetet val och inte bara något som hände, med undantag av superfyllan jag hade i Juli som var ett resultat av oinfriade förväntningar.

Har man familj och små barn är det naturligtvis svårare, men jag tror att det alltid finns något man kan förändra i sin livssituation istället för att bara trampa på i dom gamla hjulspåren och då kommer det finnas mer utrymme i huvudet för positiva saker istället.

Kram Tillbaks!

VV

på ett sätt eftersom man slutar dricka helt. För mej och många andra här finns inget alternativ. Att försöka dricka "lagom" när jag kommit så här långt blir alldeles för jobbigt. Det skulle säkert kunna gå men jag skulle inte kunna tänka på annat. Det känns så mycket enklare att klippa av helt. Att man söker sej till detta forum Alkoholhjälpen säger ju att man upplever problem med sitt drickande. Jag tror inte mina "normala" vänner hänger här:-) Att sluta dricka är i högsta grad en definition på att Förändra sitt drickande.
Jag önskar er alla en trevlig dag i höstmörkret. Nu ska jag cykla iväg på jobb och vara tacksam för att det inte regnar just nu + att jag inte är bakis och plufsig och orolig att lukta bakfylla utan rätt fräsch faktiskt:)

höst trollet

Starkt att förändra så mycket i sitt liv VV!
Det du gör är helt rätt och visst vore det bra om fler såg över hela sitt liv..
Men kruxet är att vi är individer, inte en homogen grupp som liknar dig..
De flesta har ingen firma att sälja, de kan inte sälja sina jobbiga släktingar till lägstbjudande..

Frun/mannen och ungarna finns där fortfarande ( fast man kanske närt en önskan att få vara själv..)

Kanske väljer man då, om man blivit medveten om sina alkoholproblem att börja med just dessa?
Kanske får jobbet, skilsmäsan och bodelningen komma senare..?

För en del, är det inte förän de slutat dricka alkohol, som de blir till fullo medvetna om de andra delarna som "skaver" i livet..
Och har de inte tagit itu med det ena, orkar de inte ta itu med det andra..

Sedan tror jag faktiskt att du, även om du är med oss på forumet, tillhör den lilla gruppen som KAN dricka mer "socialt".

Jag har en bekant, som höll sig nykter i 8 år. Han berättade, att det räckte med ETT glas, för att han skulle vara helt tillbaks på precis samma ruta, där han slutade..

Han hade också inbillat sig, att efter 8 år, skulle det inte vara någon konst att dricka "normalt" (som alla andra..)
Efter "återfallet", förlorade han i rask takt frun, jobbet och körkortet.. Idag, sitter han bokstavligt på parkbänken och har inte vare sig ork eller längtan därifrån.. Ganska sorgligt egentligen..

Som han själv beskriver det: Nu finns det ju i n g e n t i n g som hindrar mig att supa hur mycket jag vill, möjligtvis bristen på pengar..

Så var stolt VV över att du orkat göra alla dessa förändringar, men "hacka" inte på dem som inte hunnit lika långt. En del behöver "klang & jubel-kören" och att få känna sig lite "nyfrälsta" ( det går över..)
för att fortsätta i den riktning de stakat ut..
Kram på dig! / trollis