Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

markatta

Vet du, jag kan inte säga att det var för att du var "för på" som jag valde att kliva åt sidan. Tvärtom så låg det helt hos mig att själv välja nivå på hur mycket jag skulle involvera mig och hos mig att inse att jag måste släppa kontrollen även här på forum. Valet är alltid mitt att gå in och läsa, skriva och kommentera här. Även jag har ibland svårt att trycka på pausknappen och det var bara det jag gjorde, tryckte på min knapp. Jag är bättre på det nu, att ibland bara läsa men lämna över till någon annan att svara.

Haha, jag tror inte alls vi bor i samma stad! Jag har aldrig ens skrivit i vilken stad jag bor och kommer heller inte att göra det här. Däremot så har jag nog bott i samma stad som du en gång i tiden men det var länge sedan. Men skulle jag någon gång se dig så skulle du såklart få en kram.

Ta hand om dig!

vill.sluta

Klubben för inbördes beundran är inget negativt i sig. Vissa behöver att det är så.
Några kanske inte skulle klara sig utan den. Det är inget negativt med att det är så.
Kolla på AA.
Där kan man snacka om klubb för inbördes beundran. Och det bevisligen funkar.
Jättebra, men för mig var forumet inte tillräckligt, trots att jag ständigt var inloggad.
Berra skrev någon gång att han kollar av ofta, ibland flera ggr per dag.

Jättebra, för honom. Men inte för mig, just nu.

Läste hos Fia om någon som tyckte hur fel jag har.

Men har jag det?
Forumet och livet behöver någon som ruskar om en imellanåt.

Jag tycker forumet är fantastiskt, för några kanske det är livlinan som behövs.
För mig var det inte det, det blev fel. För mycket och intensivt helt enkelt.
Men jag behöver forumet, kanske inte 24/7 , men ändå.

Och när jag drar ner på alla inloggningar så avtar suget.
Vad det beror på vet jag inte, men jag är nöjd att det fungerar.
Min fru är glad, mina barn är glada och framförallt.

Jag är glad, och det är det som är viktigast.

Alla som tar eller tog illa vid sig, gör inte det.
En klubb för inbördes beundran är ju bra om det fyller sitt syfte.
För mig var det inte så bra, trots ihärdiga försök så var jag alltid

"Han som inte klarade........."

Och jag visste, kännde det. Var ju hela tiden den som var bra på att pusha och peppa men som själv bara var:
"han som inte....."

Men att sedan i samma kommentar även skriva att jag inte kunde glädjas för andras skull var det dummaste jag hört.
Jag om någon var väl, är väl oerhört glad för andras skull.
På samma sätt som det river i bröstet när någon i besvikelse beskriver ett eventuellt återfall.
PÅ samma sätt svepte känslan av misslyckandet över mig igen och igen gång efter annan.
Det är ingen angenäm känsla.
Och om vartannat veta att det bara är mitt fel gör att det är bara att inse, det funkar inte med dessa verktyg nu.

Så är det, se den röda tråden, byt det som inte funkar.
Och titta, börjar bli en dag eller två.
Vet inte, jag fokuserar inte på hur lång tid.
Det kan jag söka reda på här i min tråd sen.
Nu är jag bara inte sugen, och så enkelt kan det vara.

Dax att somna om nu, har skrivit och skrivit.
Rättat stavfel till förbannelse men nu orkar jag inte mer.
Krama kudde.

Och du Markatta, jag har fått för mig att du bodde i Stockholm så vi kunde ta en fika ihop hoppades ju jag :-)

Kramar alla som vill ha!
/A

vill.sluta

Och en av dessa är Santorini, denna underbara karismatiska tjej som säger vad hon tycker och står för det oxå.
Nu hoppas jag av hela mitt hjärta att hon inte gör slag i saken av sina tänkta affärer.
Hon behövs här i forumet.

En annan tongivande tjej våran allas mamma.

Mama blue, alla hennes målande texter är underbara att läsa.
Läsa hur hon bemöter problem som uppstår.
Är det någonting jag kan använda mig av?

På det viset är det så viktigt att alla skriver och berättar vad som fungerar för dem.
Det finns inte en stig att gå på för alla.

Se bara på mig, jag har prövat många, som var bra för några men inte för mig, jag överkonsumerade forumet en tid i I

I hopp att det skulle hjälpa mig att sluta dricka.
Men det gjorde det inte, så nu är det ny anfallsvinkel.
Fast när jag börjat med att skriva lite så märker jag att jag retar upp folk, och det är inget jag eftersträvar.

Så jag lugnar ned mig, loggar in i morgon och önskar gott nytt år.

Har sagt att jag skall önska tusculum ett gott nytt år.
Hoppas att han med allt kalkylerande och beräkningar avstår nyårsskålen och hans maratonlöfte verkligen består?

För mig går det lysande, lite sug här och där, men det gör frun bara gott...... :-)

Förlåt, det bara blev så när jag skrev, hahahaha.

Vad jag menar är att det varit sug, men inte i sån bemärkelse.
Mem inget jag inte klarat av.
Med full framförsikt set jag fram mot nyårsaftonen.

Till ert ALLA, vi hörs.
/A

besökt ett AA-möte? På vilka grunder benämner du AA för en klubb för inbördes beundran? Vad ger dig rätten att värdera och sätta stämpel på andras verksamhet?
Jag önskar dig all lycka med dina föresatser för 2014. Och ett gott slut 2013. / mt

vill.sluta

Och jag känner att flertalet är både arga och riktigt ledsna, var inte det.

En klubb för inbördes beundran släpper inte in några oliktänkande.

Och skulle dom göra det så försöker man omvända vederbörande till att tycka som den stora massan.
Det är hejarop och peppning i med och motgång, så länge som man inte avviker från gängse regler.

Och det är ju så forumet fungerar, kan vara därför jag har svårt att passa in.
Jag går emot gängse gällande regler och normer.

Jag vill förtydliga att det är inget fel så länge det fyller sitt syfte.
Men det blir både enformigt och fyrkantigt om det är svårt för någon oliktänkande att komma in och ta plats.

Många;
(läs de flesta) tycker nog jag är ute och cyklar.

Men det är som livet i allmänhet, det finns inget rätt eller fel.
Så länge det inte är olagligt , eller helt uppåt väggarna.

Ja det inte bara lät helt fel detta?

Vad jag menar är mycket det följer aspekter på.
Och alla sätt att låta bli drickat är bra.
Och det som gäller för oss som inte klarar av spriten är att helt enkelt låta bli den.
Ta inte första glaset.

Svårare än så är det inte.

Även om vägen dit inte alltid följer det som stora massan tycker.
Så behöver forumet gå framåt.

Och det gör det när någon tyskar om det i dess grundvalar.

Skriver liggandes i sängen med två killar som bråkar och skriker varför detta inlägg kan vara lite besynnerligt.
/A

Buzzz

Men jag gör ett försök i alla fall. Ska försöka tänka till och vara så konstruktiv som jag bara förmår.

Jag tycker att det känns konstigt att du benämner forumet som en klubb för inbördes beundran.
Jag har följt forumet "utifrån" i några år nu, och visst är det alltid några (vilka som är det varierar) som är mer aktiva än andra, men personligen tycker jag att det är toppen. Det är det som gör detta till ett levande forum som man faktiskt blir hjälpt av.
Jag klassar inte dessa människor som en klubb i klubben. Är det kanske så du känner?
De kommer med genomtänkta svar på andras bekymmer och bidrar mycket genom sina egna trådar.
Om det faktiskt skulle vara en klubb för inbördes beundran och att man "motar bort" alla som tycker olika så skulle ju forumet bestå av väldigt få människor?

Som jag nämnde förut i en annan tråd så är det ju väldigt svårt med bara text, det kan bli stora missuppfattningar, men som du skrev nyss att du låg i sängen med bråkiga grabbar och att ditt inlägg därför kunde uppfattas fel känns för mig lite konstigt. Ett råd kan vara att alltid läsa igenom det man skrivit innan man trycker på "svara", smälta det liksom.

Jag är definitivt inget helgon, tvärtom, men jag försöker så gott jag kan att "walk the talk". Då tänker jag på en sak som du skrev, att forumet inte hjälpte dig, snarare tvärtom och att du skulle minska ner på din aktivitet för det kändes bättre. Men sedan i stället ökar på den. Jag tror att människor reagerar på sådant, tanken slog mig i alla fall.

Som jag skrev till dig förut i din tråd så tyckte jag mig märka en mycket lugnare och med laid back vill.sluta när du körde på spåret att göra de flesta inläggen i din egen tråd.
Kanske är en bra idé att köra vidare på det spåret, då kan ju de som vill kommentera där. Jag kör själv mest på det sättet och tycker det fungerar bra för mig.

Kanske du tycker att jag kommer med en massa onödigt dravel nu, men i slutändan handlar det ju ändå om en gemensamt övergripande vilja hos alla som häckar här.
Att forumet ska fungera som en hjälp och stöttning för oss alla att kunna hantera alkohol på ett bättre sätt alternativt att lägga bort den helt.

Önskar dig ett Gott Nytt!
//Buzzz

vill.sluta

Jag vet inte i vilken ände jag skall dra detta men lite så kan det vara.......

Jag har och kommer att vara den som kommer med tråkiga och obehagliga överraskningar!

Låt vara att det inte är det älskade forum som några här besitter.
Inte ens det forum som bestårrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Jag uppskattade dina, BÙZZ, ord i min tråd om att jag verkade lite mer laid back.
Och så är det!
Jag är mer avslappnad och tillfreds med mig själv nu också.

Även fast jag stött på riktigt jobbiga problem på min väg ,mot nykterheten!

Men men man får ta em dag i sänder.
Tycker att du Buzz gör ett verkliugt bra och tydligt avstamp här...... TACK!

vet inte vad jag skall skriva, orkar inte skriva.
Allt frid och fröjd i gulliga klubben!!!!!!!
//A

Buzzz

Just det här jag försökte prata om.
Kan du förstå att folk reagerar på såna meningar som du nyss skrev " det älskade forum som några _besitter_" och "allt frid och fröjd i gulliga klubben"?
Jag fattar inte själv innebörden i meningen som slutar med "det forum som bestårrrrrrrrrrrr"?

När jag läser detta känns det som ett förminskande eller konspirationsteorier.
Klart som korvspad att alla ska ha sin egen åsikt men jag tror inte att någon, inte du själv heller är behjälpt av att det ska storma hela tiden och att man blir förbannad.

Det var just det jag påpekade förut. Bra att skriva av sig, men sedan luta sig tillbaka och verkligen läsa vad man skrivit och fundera på om det är vad jag verkligen vill säga.

//Buzzz

markatta

"definitionen på en idiot är när man gör om samma sak, på samma sätt om och om igen men förväntar sig ett annat resultat".

Varför gör du då om samma sak gång på gång? Eller är det kanske så att du faktiskt är nöjd med hur resultatet blivit tidigare? Nu menar jag inte ditt dömande av forum eller AA(som du inte ens besökt btw). Nu menar jag kring Fia här. Jag vet att hon kan prata för sig själv men det jag reagerar på nu är något strukturellt. Jag vet att detta inte är en fysisk plats men jag vet att Fia flera gånger sagt hon inte vill du ska skriva i hennes tråd men du måste ändå gå in där och peta.

Det skrämmer mig om du på samma sätt i verkligheten inte respekterar andras gränser. Hade detta varit i verkliga livet och en kvinna sagt att du ska hålla dig borta från henne men ändå konstant följde efter och trakasserade, speciellt när du mådde lite dåligt eller kände dig kränkt av någon(behöver inte ens vara av den kvinnan) så hade du gjort dig skyldig till brott som är straffbelagt.

Seriöst, gör du så även med din fru om ni bråkat och hon säger att hon vill vara ifred, följer efter och skriker på henne tills hon ändrat åsikt eller du känner att du vunnit?

Förväntar mig absolut inget svar, däremot förväntar jag mig att du respekterar andras gränser i framtiden.

vill.sluta

Jag skrev en del saker hos sagda person som svar på hur hon såg på mig i en annan tråd.

Det är över, tack och hej!

Var en tid , men aldrig mer.
Markatta du verkar vara en tjej med förnuft.
Tack och hej!.
/A

vill.sluta

Till ALLA mitt oerhört elaka utlåtande var svar på ett lika dumt och elakt kommenterande om mig som person hos Santorini.
Jag skrev även what comes around goes around.
Man gör inte illa mig eller min familj. Vare sig i tal eller handling.

Jag ser rött och slår tillbaka med full kraft och där det skall kännas mest.
Så även nu.

Och till dig markatta, att jag trampade in i Fias tråd var enkom för att peppa henne och få henne på bättre humör.
Vilket jag nu ångrar då jag såg vad hon verkligen tycker när jag såg skilldringen som hon så målande beskrev när hon ville få Santorini att stanna kvar.

Där kan man tala om outtalad läskig inställning.

Jag tycker inte illa om Fia, hon är en stark stolt tjej som det just nu går väldigt bra för.

jag slog där jag hoppades kunna göra mest skada.
Nu har jag lugnat mig, allt det dumma VI BÅDA skrev är borta.

Jag gör som Berra rådde mig, loggar in ikväll och önskar gott nytt.
Sedan time out.

Har skrivit det förut, forumet är helt briiljant och en oanad källa till visdom och kunskap.
Men för mig är det inte det, just nu.
Men jag kommer tbx.

Till Fia, även om du inte kan läsa vad jag skrev så tycker jag bra om dig.
Tråkigt, jättetråkigt att du ker så illa om mig som du verkar göra.
Det var ingen hejd på alla tråkigheter du beskrev mig som person.
Där kan man tala om personangrepp.
Men det är tydligen ok, så tyckte MÅNGA att man får skriva.
Inte som jag gjorde när jag beskrev ditt val att leva ditt liv.

Varför är det ena ok men inte det andra.
När båda sakerna är lika dumma/elaka.

Varför är det ok att skriva elakt och sårande och väldigt kränkande mot mig som person.
Men andra sidan MYCKET värre för mig att svara med ett väldigt dumt och sårande inlägg, inte mot Fia som person, utan mot hennes livsval?

Är det den beryktade klubben jag anar..................
Men den elaka/dumma tar timeout.

Markatta, jag är absolut inte så som du beskrev.
Jag vet när det är nog, men jag vill ha glada personer runt mig.
Jag skrev till Fia först som pepp då hon var lite låg.

Sedan ett väldigt dumt svar på ett lika dumt inlägg från henne.
Men kommer inte skriva i hennes tråd no more.....

Skrev även till Santorini att jag tyckte hon kunde stanna, men men.
Även hon har sin bild klar.

Till de som inte har ett minsta skvatt eller aning om vad jag pratar om.
Bry er inte, det är passe.
Inrikta er på ett härligt gott nytt år!

/A

Om man blir ledsen, kränkt eller irriterad på vad en annan användare skriver så har man rätt att reagera. Att ge igen är inte bra eftersom det bara leder till fler upprörda känslor och arga svar. Att andra har skrivit dumt eller kränkande först är inte en ursäkt för att du själv gör det. Även om det är en förklaring till varför.

Det finns två saker man kan göra som fungerar bra på ett forum som detta. Antingen skriva vad man känner av det man läst (t ex blir arg, ledsen) och/eller anmäla kommentaren så att jag kan ta bort kränkande inlägg.

Gott nytt år!
/magnus

vill.sluta

Nya inlägg.
Att ingen i styrande ställning får upp ögonen för detta problem.
Med akkoholen i synnerhet.
Dags för politikerna att vakna och se vart vi är påväg.

Lättare införselsregler ger ökad alkoholkonsumtion, se bara på detta forum.
Så många som söker sig hit, men ändå så är det bara en bråkdel av oss med problem som vågar sig hit.

För att inte tala om dessa tusentals alkolister som vägrar att acceptera att de har en problematik.

Jag har av olika själ hållt mig borta härifrån ert litet tag.
Men till alla nya, fyfaaaaan vad strongt av er att hitta hit.
Läs läs läs och ta in allt klokt som finns här.
Ta rygg på de erfarna så fixar ni detta skall ni se.
Det kommer vara tufft och kämpigt, men det går.

Lycka till ALLA!!!
/A