Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Vimmsa2

Jobbiga och pressande situationer i livet gör inte direkt att man dricker mindre..Jag har också varit expert på att försätta mig i situationer med mycket ansvar som gjort mig stressad. Nu har jag tagit ett steg tillbaks och lagt över huvudansvaret för hemmet på mannen, ansvar för att skapa en rimlig arbetssituation för mig får min arbetsgivare ta och jag lyssnar på min läkare när det gäller mina mediciner. Hade jag inte gjort så hade jag aldrig klarat att sluta dricka. Sen måste vi alla få ha våra sätt att komma till rätta med vårt missbruk. Mitt sätt är kanske helt fel för någon annan.

Kram/Maria

vill.sluta

Att även jag behöver bara glas 1 för att vilja hoppa ner i ruschkanan
Och i rask takt fylla på med glas 2,3,4,5......tills jag däckar!
Men jag VILL sluta, för min och mina barns skull.
Och givetvis den tuktade, hunsade UNDERBARA frun.
(som inte på nåt sätt är vare sig tuktad eller hunsad utan bara

HELT DJÄVLA FANTASTISKT UNDERBAR!!!
THE ONE ALLWAYS!
/A

Villervalle

Det har absolut inte varit mening att hacka ner på några andra utan jag ville bara beskriva hur jag har gjort, och då förhoppningsvis inspirera någon annan att kanske försöka samma sak.

VV

vill.sluta

Skit i vem som vet bäst, och vad som funkar dit men inte hit............
Till min vardag i min egen tråd om att förändra sitt drickande.

Jag känner mig rätt stolt då jag när suget satte in och jag undrade men faasiken!
Så jag tog bilen upp till centrum, snabbt in och handlade vad jag skulle.
Kom hem igen, satte kassen på köksbordet och ropade till yngste sonen.
Allt klart, men du blandar dippen.
Det blev några pet-flasor kolsyrat vatten och chips med dipp.
Kanske inte det bästa, men en öl hade varit värre.

Sedan sätter jag mig här medans dippen fixas och känner mig rätt nöjd.

Snart dags att hoppa i säng för att återigen kunna åka utvilad till jobbet 03:45.
Ses i mörra alla wärmlänningar, resten ser jag imorgon!
Chipp chipp!!!!!
//A

Dompa

Jag skrev en gång att om alla vägar bär till Rom...Ja, då kan man lika bra ta sin egen! Andreas tycks ha fattat det; Skit i vem som är "bäst". Alla har olika behov och olika sätt att uttrycka sig. Jag har inte för en minut inbillat mig att Villervalle tror sig vara annorlunda eller bättre (igen) än ngn annan på Forum. Tror också att hans resa kan hjälpa en och annan själ. Jag uppskattar mångfalden. Ha en bra dag allihopa...vilken stig ni än yrslar in på! /R

höst trollet

Jag tvivlat inte ett dugg på de goda intensionerna (och uppskattar en skicklig ordduell ;-) )
Jag tycker att det är strongt gjort av dig VV!
Och även jag får ta en liten reflexions-stund.. För visst är det bra ibland, att alla inte är "maintream" :-D

Som Dompa skrev, finns det många vägar att gå.. ALLA behöver ju inte nödvändigtvis leda till total avhållsamhet från alkohol..
Det tråkiga är väl, att det är v ä l d i g t få av oss, som klarar att sätta en gräns, som vi skulle må bra av... Altså väljer vi att slå in på någon av de andra vägarna/stigarna, som leder oss från vårt skadliga beteende..

Må väl, hur ni än bär er åt kära Forum syskon! / trollis

Dompa

Det må ha varit lite låg nivå...men jag garvade ;-) (Säger väl kanske ngt om mig...eller mina nya piller). Men framför allt låg det ju lite sanning i den! Jag tycker inte det var SÅ illa pinkat! /R

vill.sluta

Ser förväntnsfullt fram mot
den stundande helgen.
Den NYKTRA helgen.
Fiskade med storgrabben igår och han fick en fin forell på fluga.
Vi firar med hummer och kolsyrat vatten ikväll.
Bara ungarna och jag.
Världens BÄSTA arbetar.
Drick med förstånd, som Dompa brukar skriva.
/A

vill.sluta

Allt är lugnt och stilla.
Otroligt mycket runt omkring just nu.
Jobb, fritid ungar, den stundande julen.
Mycket löstes igår rent ekonomiskt.
Firade med en god, riktigt GOD öl.
Ångrade mig redan när jag förde glaset
mot munnen. Men men, life is a bitch.
Marry one and you got it all life..........
Allt känns bra, det är huvudsaken.
Man skall må bra och vårda sig själv.
Tackar forumet som har fått bitarna på plats.
Kommer hänga kvar här, det ger ett bra stöd i den tunga vardagen.
/A

vara svårt emellanåt, men håll ut! Det går såklart inte att jämställa, men för mig som lider av ätstörningar så förstår jag ändå känslan av att inte kunna låta bli och i andra stunder ha total kontroll. Men håll ut, för din skull!!!

Kram,
N

vill.sluta

Jag hoppas rida ut den här stormen, funderar på att besöka ett AA möte på söndag.
Och känner att det mest är mina fördomar som bromsar.
Jag menar, till Anonyma Alkolister går ju bara "dom" med problem. Och ändå, här är jag!
En av "dom". Det är bara mina fördomar som sätter gränser.
Kan man påstå att man känner sig lite rädd, nervös lite granna.
Som inför ett uppträdande inför en fullsatt åhörarsal.
Lite skönt pirr är det väl oxå............. Kan det vara en trigger som tickar?

Jaja, den som lever få se.
Snart natti natti då klockan ringer 03:25 inatt. Skönt att veta att man sover bra och man lägger sig vit.
DET KÖPER JAG!
Kramar i natten ALLA! TACK FÖR ATT NI FINNS..........
//A

vill.sluta

Övertygad om hur bra! Det är att hoppa spriten.
Var på försenad kräftskiva igår.
Det blev bastu. Sedan när det var dags art åka hem KÖRDE jag bilen.ungarna
Har kompisartill barnen som följde med hem.
Jag gick och lade mig tjugo över ett och då höll
killarna på som mest.
Och nu är jag pigg och utvilad.
Fan vad livet är gott.
Love it/A

höst trollet

Bara ler, när jag läser... :-D
Du ÄR verkligen på rätt väg.. Du vet att det inte är lätt, men som den envisa **** du är, släpper du inte taget!
Du är en av oss alla som vi är otroligt stolta över!
kram / trollis

vill.sluta

Tror det var Santorini som ställde frågan om det inte gick att ta en kapsylm ÄCKLIG sprit mot magen?

Svaret som följer är samma som folk frågar om en nykter alkolist inte kan bara dricka lättöl eller måste det vara alkoholfritt?
För en lättöl triggar väl inte?

Se det såhär, visst allt är frivilligt och man har sina egna val att stå för.
Om en alkis inte kan bara smaka , vet nog bara alkisen. Men om man smakar så är man genast INTE
NYKTER Alkolist. Det är därför det heter NYKTER.'

Men visst, en lättöl då och då vad gör det? Det är så gott....... pröva alkoholfria, smakar oxå lika gott.
Man dricker en, två, tre lätt öl inga problem. Livet är som en dans. För MÅNGA stoppar det där. Men dom flesta har då kanske inte en grov alkolistkarriär bakom sig.

Men klarar man tre lätt öl, det är ju som en mellanöl, det borde ju gå?
En mellis, litedå och då. Det blir så tungt i magen av all lättöl.

Och man kan köra bil på en mellis. Och drack man en mellius till luynch så kan man avsluta med en annan mellis i tv-soffan. För avkopplings skull????? VA? Vart då............

Och vafaaaan säger pappegojan. Du drack ju två mellis igår utan problem. Du klarar bara en stark idag. Om du inte tar din mellis. Men bara en.
Så går det en vecka. Du håller dig till BARA en starköl på kvällen.
Och efter en vecka så tänker du, du har ju klarat dig utan att känna sug en hel vecjka du klarar nog två på onsdagen. det är ju lill lördag..........wiiiiuuuu wiiiiuuuu tutan tjuter!!!! stopp stopp stoppp

Men pappegojan på axeln viskar. Du har ju klarat hela veckan utan att falla igenom, du klarar helgen med en flaska vin med frun. Vad skönt ni skall ha, som gamla goda tider. (En ligger utslagen i soffan och sover 19:30)
På lördagseftermiddagen viskar pappegojan, du! Flaskan vin tog ju slut igår. (Du drack säkert 90%)
Bäst att köpa en ny till det där goda köttet du köpte igår.
På bolaget viskar gojjan igen.
-Du, skit i bara e flaska, ta en box (4 flaskor9 istället. Om ni skulle bjuda hem grannarna på lite vin och kex. (glöm det, du vill ha den för dig själv ju)

Sagt och gjort, boxen köptes och du står och steker köttet med ett glas rött i handen och ler mot frun och säger.
-Tänk vad mysigt vi har. Såhär haDE VI DET INTE NÄR VI INTE DRACK.. ( EEEEeeeehhhh va???)

Klockan blir 21:45, frun utbrister,
-VA!!!!!

Är boxen redasn tom?
Jae, vhad dåue, ppprrrooblemm medd dettt svamlar du fram lite luddigt.

Söndag, ont i magen ont i huvudet......... varför varför.......

Försöker tänka tillbaka på vad det var som gick fel.
Boxen??? nä den vbar det inte

Att jag delade en flaska vin medfrun...??? (delade och delade....) Nä det var det inte.

Starkölen, två per kvälll...... nä dom var dert inte som satte igång allt.

Var det mellisarna då? Nä, dom var det nog inte....... vad var det för nåt då?

Lätt ölen, när jag kunde dricka måttligt tre fyra stycken???? Nä dom var det inte.

Nu vet jag!

Det var den där FÖRSTA lättölen. Det var den som gjorde att jag gick från
NYKTER alkolist, till att bli vad jag är här på sängen.

En ALKOLIST.
oCH JAG GILLAR INTE VAD JAG SER, FRUN GILLAR INTE VAD HON SER, BARNEN GILLAR INTE DEN JAG ÄR HÄR PÅ SÄNGEN. eN ALKOLIST.

vad? kan jag göra för att ubndvika att bli den som ingen tycker om, förutom pappegojjan på axeln?

Ta inte första glaset!
Thats the shit,

///A som står för mitt namn Andréas
Tror jag bnågon gång skall berätta vem den där Andréas är. men det krävs mod, tid och rätt tillfälle.

Nu hämta frun på arbetet!