Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

höst trollet

Så ditt svar är: Jag känner mig annorlunda därför att folk retar sig på det jag skriver?

Vill bara påpeka, att folk har retat upp sig/retar sig ibland på både det jag och t.ex. VillerValle skriver.. Vi anser oss inte vara annorlunda..(däremot har det väl bidragit till att vi inte omedelbart responderar på det alla skriver..)

Än har ingen dragit sig härifrån pga dig, så tillmät dig inte själv för stor betydelse.. Möjligen använder de dig som svepskäl (du har ju själv tacksamt tagit upp den manteln eller hur?)

vill.sluta

Tillskriva mig för stor betydelse. O ch jag skall ta åt mig mindre av vad när folk hakar upp sig på mitt beteende.
Jag är här för MIN Skull.

Och om folk fokuserade mindre på att reta sig hit och dit utan lade fokus på att sluta så vore det
bättre.

Tack Trollis, jag förstår. Som jag visst att jag skulle
göra när trollmorsan börjar trolla som bara du kan.
/A

höst trollet

Fundera över detta tills imorgon:
Du är medveten om att du sårar människor, men sedan slutar det med att det är dom som i princip får be dig om ursäkt, för att det i slutänden är du som blir "mest" sårad...?!

Ser du själv någon koppling?
Och nu vill jag inte att du tar till din vanliga försvarsmekanism, att "hota" med att lämna forumet. (i alla fall om du inte verkligen är beredd att genomföra det!)
Gör du det, är det inte på grund av mig, utan på grund av dina egna känslor och beslut!/trollis

kalla

När jag ville dricka ifred, retade jag upp mannen så han lät mig vara ifred. Straffa ut sig själv och få känna sig övergiven och missförstådd är ju en väldigt bra anledning att dricka om man får tro spöket. Så fortsätt att skriv och öppna dig så tror jag du komma känna stödet av att så många känner igen sig. Kämpa på stort hjärta och högt i tak behövs för man skall klara detta//Kam Kalla

vill.sluta

Jag tar mig en funderare tulls imorgon.
Men vet redan svaret.
Jag vet inte att jag sårar när jag säger eller gör vissa saker.
Visste jag att folk skulle bli arga, sårade och jag ändå betedde mig på ett visst sätt.

Skulle jag vara elak och ond, sådan är det sista jag vill vara/ses som.

Jag vill att alla skall vara glade,trygga och leva i harmoni. Sedan att det är en utopi att få till det så
är en sak, men pröva måste man innan det döms ut.

När jag sedan får ett surt svar tillbaka eller ännu värre ett på hopp så går jag till ATTACK.

Helldre falla med flaggan i topp och, för sig själv , känna att man gjort rätt.
Men här är det lätt att det blir fel.
För jag hoppas och tror att vi som är här vill alla väl.
Och jag skall inte tillskriva mig gör stor betydelse heller.
Som du morsan har lärt mig.

Fast lite konfunderad blir jag över att du verkar tro att jag skulle vara stingslig och snarstucken när vi pratar lugnt och sansat om mitt vara?

Det bygger jag min tro på att du när du ställde frågan sade att jag inte skulle hota med att lämna om jag inte verkligen gjorde det.

Att jag verkligen funderade på att ge mig av.
För det var! RIKTIGT nära att jag gjorde det var, precis som svaret på den första frågan.

Men nu har ju du,Trollis, lärt mig att tygla känslorna.

Inte se sig själv som oumbärlig.

På samma sätt som jag inser hur dum jag varit mot Dompa. Honom skall jag oxå be om ursäkt när han kommer tillbaks ordentligt från Kina.

Jag retade mig helt felaktigt på honom, istället för att vända blicken innåt och fokusera på mitt.
Att jag skall sluta dricka.

Som du sade Trollet : Man ska inte se sig ha för stor inverkan på andra.

Man skall i första hand fokusera på sig själv!!l!

På samma sätt som jag börjar at koppla saker och tung medans jag skriver, hoppas jag att folk som läser min tråd ser hur saker och tung hänger samman.
Tack för all insikt.
/A

markatta

Läste mina två tidigare inlägg här och kände att jag ville förtydliga då jag såg att tonen var rätt så hård. Det var barnsligt av mig att basunera ut att jag inte skulle skriva mer i din tråd, speciellt efter allt annat tjafs som har varit här, jag borde bara ha slutat skriva här och hålla mig till anhörigdelen.

Jag har följt dig här sedan du började och du berör mig. Jag har känt mig frustrerad över att jag inte tyckt du tagit till dig de råd du har fått. Det väckte liknande känslor hos mig som när jag levde med mina alkisar. Jag blev rädd över att min medberoendepersonlighet började ta för stor plats och det var fel av mig att ta ut det på dig då det har varit mitt eget val att gå in här och läsa och vilja hjälpa. Jag ber om ursäkt för det.

Jag ska följa mitt eget råd till dig och hjälpa mig själv, hålla till i anhörigdelen och inte försöka mig på att "rädda" alkisar. Det har självklart inget med dig att göra.

Kram/markatta

Maria42

Över varför Trollis trodde du skulle bli sur igen, min första tanke var att detta var ingen "vänlig" hjälp utan det hela går hela tiden ut på att du är "fel".
Hoppas jag har fel för jag tycker verkligen att det räcker nu, ingen är "fel" likadant så är ingen heller "rätt". Vi är som vi är med alla våra fel och brister, vi är nog dock känsligare än de flesta eftersom vi är ett gäng alkisar.
Tycker inte du ska be Dompa om ursäkt igen, dels har du redan gjort det och sedan har han deklarerat att han helst inte önskar ngn vidare kontakt med dig, låt det vara så. Vi vill gärna vara älskade av alla men det ser inte ut så, vi kan inte älska alla och vi kan inte vara älskade av alla, det får vi acceptera.

Självklart är det bra att lära sig mer om sig själv, men du är du, och du duger bra.

Sköt om dig!

vill.sluta

Jag är jag, jag vet hur jag skall vara jag!
Kan vara nyttigt att få klarhet varför folk blir rädda när man tar plats.
Hopas och tror trollis inte har baktankar.

Men man får hela tiden akta sin rygg.

Tar emot alla råd jag kan .
/A

Mammy Blue

jag känner igen hennes tankegångar. Är det KBT? Jag håller på Trollis, hon har tänkt till. Lita på henne, Andreas. Jag själv är fortfarande aktiv alkis med kidnappad hjärna, så jag kan inte hjälpa dej hur mycket jag än vill.

Ta hand om dej!

höst trollet

Hej Andreas! Jag väljer att skriva rakt på sak idag, och hoppas att du inte missförstår. Är det något som du tycker är konstigt, så fråga!
Att vara "sig själv", betyder inte, att man inte måste anpassa sig efter andra och det är kanske den "mallen" du frågar efter?
Jag ska försöka hjälpa dig om du är villig att göra jobbet. För det är inte kritik mot dig som person, utan ditt beteende i vissa stunder..

Jag konstaterar, att det inte är något fel på dina förståndsgåvor, snarare på din impulskontroll efter det du skrivit om dig själv.

Den enda som kan träna på det är du!

Det hjälper inte hur mycket tålamod vi andra har, om inte du också inser att det kan vara ett problem och är beredd att arbeta med det.

Vi kan hjälpas åt och jag är medveten om att det tar tid och då får du faktiskt hjälpa oss att utforma reglerna. (vi ska ju alla kunna tycka att det är okej!)

Vi måste också få uttrycka oss i klarspråk utan att du genast radar upp alla dina känslor och allt du varit med om!

Att gå i försvar, som du gör många gånger ger mig känslan av att du inte riktigt vill/är beredd att jobba med just den biten(hoppas jag har fel)

Och enda sättet att lära sig, är att ta emot feedback även om det känns jobbigt! Det är en fråga om ifall man vill anpassa sig eller om man vill köra över andra (vilket man kan göra i bästa välvilja)

Jag förstår att du kan känna dig ledsen, men istället för att genast gå i försvarsställning eller börja en lång "förlåt-mig-resa", så titta på dina känslor och lär dig acceptera dem. (vi kan ju inte förändra dem, eftersom det är DU som har dem)

Så regel nummer 1. är väldigt enkel!
Om någon uttryckligen bett dig att inte kommentera i sin tråd, LÅT BLI!

Nej, gå inte ens in och förklara/be om ursäkt. Det kan du göra i din tråd så är det upp till personen att läsa där!(här är det skillnad på person och beteende jag vill lyfta fram)

För det behöver inte betyda att de ogillar dig som person utan att de inte vill ha pepp eller kommentarer.
Ibland orkar man inte med pep. det kan bli för hurtfriskt, det kan kännas fel och då måste vi RESPEKTERA det!

Jag har också ett förslag, eftersom du är en peppare av naturen:
Gör en "peptråd", där du bjuder in personer som vill ha extra pep!
Där kan vi andra gå in, när det känns jobbigt och få glada tillrop och få känna oss speciella.
Det blir lite mer på lika vilkor, om du förstår vad jag menar..
NU KÖÖÖÖR VI! /trollis

Mammy Blue

Tittar in lite för att kolla så allt är okej med dej min vän.

Kram! /MB

vill.sluta

Tack för art du stod upp för mig, jag gillar dig oxå.
Du har skön stajl pysan *så en lite lös knytnäve på hakan
(med ens så blev det julafton och "Djungelboken")
Kram Mama....
/A

höst trollet

Morron Andreas!
Bara en snabb kram sådär i förbifarten.. ;-D

Jag hoppas att det går bra och framför allt att du MÅR bra!/ trollis