Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Villervalle

men skall jag vara ärlig såg låg jag inte sömnlös heller. ;-) Är inte inne så ofta längre men kollar lite ibland, och tycker för egen del att det egentligen inte gör varken till eller ifrån att kommentera i tid och otid.

VV

vill.sluta

Känner att jag orkar inget nu när jag går in på vecka två.......
Kan vara att jag arbetar natt också kombinerat med träning samt helt utebliven sömn idag tack vare att lilleman kom hem och väckte en annan och var ledsen då smyckets hans var tappat.
Men pappa fixar, lite sms och sedan upp till skolan och ta hand om armbandet.

Men det hjälper föga då jag vill bara SOVA!
Natti natti nu.............
//A

vill.sluta

Dansar runt i alla glasbutiker så tror jag mera på ELEFANTEN......'..
Men envis och seg samt stark går jag uppför berget p denna gropiga slingriga stig.
Läser med glädje om den annalkandd födelsedagsfesten.
Tänk om du ger dig attan på att klara kalaset nykter!
Vad härligt, vilken känsla! Vad du kommer växa, för dig själv och även för alla andra. Bara du och ingen annan
Kan göra detta val.
MEN ingen annan gör det lika snyggt som du gör!

Spark i baken lilåsnärtis där!!!
/A

Anli

Härligt med 2 siffrigt! Jag ligger en dag efter, men är snart ikapp :)

/Anli

vill.sluta

Snygga lätta steg, du flyyyyyyyyger fram.
Tror du kommer susa förbi i en snäv kurva.
Fast den tar vi axel mot axel......oops!
Glömde att jag satt på DUMBO.......

Som han flaxar med sina öron, det är för du har sådant flyt i stegen.
Kämpa kämpa way to go!
Kramar/A

vill.sluta

Var glad över tvåsiffrigt, men säg den lycka som varar?
Hade god skumpa ute, härligt kall och god!
Frågade frun om hon ville ha, men nej!

Så då tog jag alles själv.
Tillbaka på ruta ett, började ifrågasätta min nykterhet oxå...........

Men men, jag är glad........ä
/A

Anli

Gjort är gjort!
Jag har lovat mig själv att OM jag trillar dit så ska jag inte vara allt för hård mot mig själv, risken är då att jag skulle tänka "jaha, gud så usel jag är...lika bra att öppna en flaska till för jag klarade ju inte detta". Bättre att förlåta sig själv och GENAST gå vidare. Ingen ide att känna sig misslyckad för att man inte klarat det, bättre att genast kavla upp ärmarna och ta nya tag!
Och i morgon är det DU som tar nya tag :)!!! Det fixar du!

Kram Anli

Maria42

Jag tror inte det, varför hände detta?, nu kan du inte göra det ogjort men att fundera över vad som fick dig att tycka att skumpan skulle drickas just nu hjälper dig att stå emot nästa gång du tycker likadant. Be din fru att ifrågasätta varför du ska dricka varje gång du får för dig det.
Ville du inte vara en förebild för dina barn?, vad tror du de tycker nu?.

Jag skriver detta för att få dig att tänka till, av omtanke om dig.

Kram!

Tjalle

Du behövs här (vill sluta) med dina uppmuntrande kommentarer. Nu är skumpan slut. Låt det stanna vid det och gå vidare.

Tjalle (nykter sedan tre veckor, tre dagar och två timmar)

Mammy Blue

...jag tror man gör sej själv en björntjänst om man sparkar tillbaka sej själv till noll i räknandet av nyktra dagar. Hade jag varit du hade jag nog sett skumpan som ett olyckfall i arbetet och fortsatt med dag elva i morgon. Den psykologiska biten i det här är oerhört stor, man behöver inte slå sej själv med en stor NOLLA i ansiktet OCKSÅ!

En stooor go kram till dej!!!
/MB

Anli

God morgon,

Kavla nu upp ärmarna A och fortsätt där du var!
Kan hålla med MB ovan, du höll upp länge innan skumpande igår så jag tycker inte du ska se det som att börja på 0. Nu tar du nya tag, gå och träna kanske (om du ej är för bakis). Du fixar det!

Kram

vill.sluta

Jo man skall vara ärlig mot sig själv, tillbaka på ruta ett.
Maria, jag bara kände att jag ville, och jag kunde.
Den var god, åt även lite ost och kex till.
O ingen baksmälla, aldrig. Jag har redan varit på gymmet och tränat kycklingryggen samt biceps.

Jag mådde bara så bra igår, varit på en timmes promenad i gårkväll också.

Men men tillbaks i sadeln.
Anli jag jagar dig vännen...........
Kramar alla/A

FylleFia

tänker på Marias fråga om du vill vara en förebild för dina barn och vad tänker dom nu. Den frågan är det som du inte ser. Jag har läst hela din tråd. Om hur dåligt dina söner mår när du dricker. Men ändå väljer du att bara strunta i hennes relevanta fråga. Du skulle ha kunnat svara att det ska hon och resten av oss strunta i. Men du väljer att bara låtsas att inte se frågan. Allt är bara jättebra. Jag genomskådar dig och tycker att det är trist att du inte vill ha en ärlig dialog med någon. Jag tror du förlorar på det. Detta skriver jag inte för att vara elak utan för att jag inte förstår vad du vill. Och när jag inte förstår så kan jag inte kommunicera med dig. Vill inte picka på dig för att jag själv är ett fyllo. Vill bara fråga vad du vill? Bli nykter? Facebooka lite? Svara inte mig utan ställ frågorna till dig själv. Men mig hjälper du inte eftersom du inte känns ärlig i mina ögon. Var rädd om dig!

Fia

Mammy Blue

Problemet är fortfarande att vi håller på med det skrivna språket som är svårt.

Men å andra sidan, jag har tänkt skriva detta under en längre tid, har bara inte funnit någon bra ingång. Andreas, du påminner mej om en kille som jag och sambon träffade på när vi var utan barn i början på nittiotalet. Denne man var ägare av en sommarrestaurang/ pub längs havets E6 - västkusten. Han for fram som en furie mellan borden, puben, köket och disken, pratade med alla, skojade, tjötade, social och inkännande. Han orkade två somrar sedan var han utsliten.

Ta hand om dej. Jag har spelat på motorgårdar och känner delvis igen typen, hihi! /MB

vill.sluta

Jag låtsades inte som att jag inte kunde se frågan.

Och jag ignorerade den absolut inte heller.

Bara det att jag var knappt inne någonting igår...........
Tiden är inte alltid min bäste vän.

Men du har ju redan dömt mig för du har ju genomskådat??? Mig........

Men hur ska jag svara nu utan att det blir fel och du Fia blir ledsen och bortskrämd nu när du är så skör?

Tror det var igår jag frågade vart du hade tagit vägen, och var uppriktigt orolig över att du fallit för frestelsen och valt vinet.

Men du hade inte heller varit inne för du hade arbetat med ditt CV, vilket är jättebra.
Du hade ju oxå haft knappt med tid,väl?

Så bara för att man inte hinner svara, trots ett högt tempo vad skall jag göra för att inte som nu bli genomskådad??? Och inte ses som seriös ?

Herregud........ Fia tiden är inte alltid min bästa vän!

Ska jag öka och skruva upp tempot ÄNNU mer???

Jag är inte oseriös, det är det sista jag är.
Men jag blir ledsen och sårad när jag gång efter annan får gå i försvar över mitt beteende och att vara.

Gång efter annan sätts jag under lupp och granskas. Mitt sätt att vara, hur jag vuxna människa beter mig. Som ert barn osv.

Läser att mitt namn leder till irritation m.m.
Kan vara så, det är jag uppriktigt ledsen för. Nu utan offerkofta!

Men utan att vara ditten eller datten så tar det energi.
Från alla här inne, från mig.........

Fyllefia jag skrev i din tråd, hoppas du blev nöjd?
Förlåt för intrånget i din tråd.
Du är alltid välkommen in i min tråd!

Till Mama, min underbara Mama.

Du är inte den första som haft synpunkter på mitt tempo....

Oavsett vad jag gör, så är det fort.

. Många ggr så är det jättebra. Tänker på mitt arbete, jag har ett bra och fokuserat högt tempo på mitt arbete . Helamerikansk
Där fokus inte är långsiktigt utan kvartalsrapporten
är så långt man ser.......

Men jag har levt ett liv i högt tempo, varit med om motorcykelolyckor. Bilkrascher flygit upp i träd med snöskoiter osv.

Varit så nära döden man kan vara då jag legat 9 veckor i respirator. I koma. Fick lunginflamation med över 40 graders feber. Så dom lade isblock på mig för att jag skulle kylas ned.
Dom fick öppna upp skallen på mig för trycket i huvudet blev för stort.

Jag har verkligen varit tvungen att börja om från början med att lära mig tala, äta och gå.

suttit i rullstol, lärt mig gå, med rullator, med kryckor för att sedan kunna gå utan hjälpmedel.

Så utan att låta för självgod, jag vet hur det är att kämpa. Sedan är det ju olika från person till person.
Alla mina olyckor är inte beroende på högt tempo.
En stor del otur.
Motor cykel olyckan som slutade med att jag hamnade i respirator berodde på att en 76 årig gubbe körde bil på fel sida.

Han, bilisten, körde om en tjej med barnvagn i en skymd kurva. Så vi frontalkrockade.

I polisrapporten sade mamman med barnvagn att vid en sådan omkörning skall man få tillbaka till sin fil, men det hade inte bilisten gjort.

Fia snälla fia, Maria skulle jag aldrig ignorera.

Till din fråga ang Mina barn.
Dom mår inte dåligt, jag satt inte och drack skumpa i dricksglas eller så.
Vi åkt ost och kex till, lite vardagslyx en torsdag.

Som jag även skrev, jag drattade lite på rumpan.
Inte någon praktvurpa. Jag gick upp på natten,dushade och åt frukost och körde utan bekymmer bil till jobbet.
Jag gick och lade mig 20:30.

Så till dig Fia, Maria och alla andra som svävar iovisshet. Mina barn såg inte detta som en jobbig upplevelse (tror jag, dom har varken sagt bu eller bä. Men veta kan jag inte säga atr jag gör).
Vi åt flera sorters ost, marmelad och kex och jag drack skumpa. Fyllde på glaset i köket. Inga flaskor på bordet.

Så även om man har tempo vill inte riktigt tiden vara ende bästa vän.

Nu har jag svarat lugnt och sansat, utan att vara tvär eller ironiskt så ingen blir stött eller lefsen?

Hopas det var tillräckligt?
Och rätt skall vara rätt, utan omskrivningar...........
Tillbaks till ruta ett...........

Lycka till Fia och alla ni andra.
/A

vill.sluta

Svårt att passa in i mallen sist men säkert
Inte det sista.
Viktoria, så tydligt och korrekt.
Vad gör jag här?

Klubben borde ha mallar hur man skall vara!
Annars blir det ingen inbördes beundran.

Klapp på axeln, JAG ÄR BRA!
/A