Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Maria42

Du har skrivit att familjen är med dig i ditt vita 2013, antar att du pratat om det hemma. Du har även skrivit detta: Gör nu såhär för att gentemot barnen kunna behålla sin auktoritet.
Och så dricker du en flaska skumpa själv, även om inte flaskan står på bordet så märker alla att du dricker. Vi förändras när vi dricker, det märker man tydligt som nykter bland några som dricker.

Jag har frågat dig förut hur din familj har reagerat på ditt drickande, har de haft synpunkter, tycker de att du dricker för mycket?, har din fru eller dina barn någon gång bett dig sluta?. Men du har inte svarat på dem frågorna, det gör du ju självklart som du vill men jag blev inte själv nykter på riktigt förrän jag tog in på allvar att detta drabbade inte bara mig utan i hög grad familjen. Det var först då jag klarade av att bli nykter.

Den insikten kanske du också behöver för att klara att bli nykter. Om det nu är så, det kanske bara är du som tycker att du dricker för mycket, din familj kanske inte tycker det, vad vet jag?

Kram!

Mammy Blue

En klapp på andra axeln från mej, och jag hoppas du inte tog illa upp av det jag skrev, jag tänker med värme och saknad på krogägaren, och jag tänker med värme på dej.

Var rädd om dej! Kram. /MB

vill.sluta

Maria, jo du har rätt. Barnen säger att jag inte skall dricka.
Frun påpekar oxå.
Även om det är lite morr så flyter det på.
Roddar med allt och inget, som livet för de flesta småbarnsfamiljer.
Kan förställa mig hur du tog emot din familjs bedjande.
Det både känns i själen samtidigt vill man, eller tycker man inte att det är en så stor affär.
Du har ju varit där och gjort en helt fantastisk resa.
DU om någon är duktig.
Var detta tillräkligt med svar Maria, eller får jag mig en åthutning av någon annan?

Fyllefia:
Jo jag drack en skumpa själv. Men jag åt ost och kex med min fru som drack julmust.
Barnen var oxå med och drack must, men åt vissa kex med olika pålägg.
Fia när du sade att du inte ville veta av mig i din tråd, sade
jag att du fick komma till mig när du vill om du inte var sur.
Men endå...............

Mama, min Mama.........
Jag visste inte vad jag skulle tro.
När FylleFia skällde på mig, och du fyllde på eller spann vidare
så kände jag att det var tungt.
När sedan Viktoria blåser peruken av mig när hon tillrättarvisar mig
Vänligt men ack så bestämt. Och sedan Santorinis korta "tack" till Viktoria.
Jag vet att Santorini håller med Fyllefia och att det är för mycket chipp chipp what ever.
Jo jag kände, känner att vi inte spelar i samma band.
Att sedan Adde tycker att det blir för mycket fokus, bort från! Alkoholen.

Och jag tror atr allt beror på mig.
Offerkofta eller inte.
Jag gillar några kloka här, riktigt mycket.
Läser allt och pushar och peppar där jag tror det behövs.

Det hjälper mig, eller hjälpte mig att läsa och skriva.
Men mer och mer får jag känslan av att inte passa in.
Vissa funkar jag helrätt med, visa mindre bra.

Nu trav................
/A

höst trollet

Ser att du är inne i ekorrhjulet igen Andreas..
Vad/hur menar du egentligen med det du skriver här? Jag kopierar stycket nedan:

Ännu en gång
Svårt att passa in i mallen sist men säkert
Inte det sista.
Viktoria, så tydligt och korrekt.
Vad gör jag här?
Klubben borde ha mallar hur man skall vara!
Annars blir det ingen inbördes beundran.
Klapp på axeln, JAG ÄR BRA!
/A

Är det oss du vill ändra på eller dina dryckesvanor?
Här finns inga mallar, så försök inte hitta på några att lägga på oss!

Att du känner att just du inte passar in, är en åsikt som får stå för dig!
Men det kan faktiskt inte vara så, att "alla andra" ska anpassa sig, bara för att du ständigt blir stött när man ifrågasätter ditt beteende.. Nej väx upp Andreas! Svälj din egen sårade stolthet för här är ingen av oss "bäst" eller kung.

Här är vi bara vi, alldeles vanliga och ovanliga. Sluta "hota" med att lämna forumet om du inte får din vilja igenom. Det är inte sjysst!

Antingen så stannar du kvar och försöker lära av både dina egna och/eller andras misstag eller så inser du att forumet kanske inte riktigt var det du trodde..
Jag tänker inte be om ursäkt för mina ifrågasättanden eller mitt sätt att vara.
Inte heller ifrågasätter jag personen Andreas, däremot hans beteende. För jag ser att du fortfarande kommer med en massa kringsnack och urskuldranden./trollis

markatta

Handen på hjärtat Andreas, tror du verkligen att det gör någon skillnad för din familj om du dricker i "finare" sammanhang, skumpa, kex och ost, inga flaskor på bordet, än om du skulle dricka öl direkt ur flaskan? Du har ju skrivit här att både fru och barn har uttryckt en önskan om att du ska sluta dricka och att de varit glada över ditt nyårslöfte om ett vitt 2013.

Det verkar som att du har insett att du har problem med alkoholen men ändå inte är helt villig att göra de förändringar som krävs. I ditt första inlägg här i din tråd så skrev du om hur du spenderat en massa pengar på dyr och fin whiskey för att klä om ett missbruk till ett intresse. Fly inte från den insikten nu!

Jag vet att du har läst och kommenterat på anhörigsidorna och då vet med dig att anhöriga påverkas av alkoholistens drickande oavsett om de dricker skumpa eller hembränt. Jag som anhörig vet att då ett löfte om att sluta dricka brutits från "mina" alkisar så har jag känt mig arg, ledsen, besviken, sviken, lurad. Oavsett om det har gått lugnt till och löftet har brutits med ett "jag ska bara ta ett glas vin till maten" så sitter man som anhörig som på nålar och med en stark oro. Jag skriver inte detta för att ge dig skuldkänslor utan för att du inte ska fortsätta att huka dig för de problem som du har, din familj har, dodga obekväma frågor.

Kanske är du inte redo för att sluta dricka? Kanske vill du inte?
Du verkar inte villig att ta emot hjälp från forummedlemmar så om du verkligen vill sluta dricka så kanske du behöver söka upp en beroendemottagning eller AA som du var på väg till i början här.
Tipsa också din fru om al-anon, för jag är säker på att detta måste vara svårt för henne att hantera.

Ta hand om dig!

vill.sluta

Du vet att jag gillar dig, tycker du är en fantastisk psykolog..... Eller jag hoppas du förstår.
När du skriver och FÖRKLARAR så är det:
Ja då kan det vara, kanske hmmmm.

Jag har sagt det förut och återigen.
Hammaren på spiken.
Åter igen, jag känner att det är tungt ibland.
Riktigt tungt imellanåt.

Vet inte om forumet är rätt för mig då jag verkar reta up en del?

Droppen var när jag får folk att inte fokusera på att förändra sitt drickande.

Jag vill inte bidraga till det.
Du morsan är en av flera som jag på riktigt ser upp till. Vi kom väl hit ca ungefär samtidigt.
Jag vill så mycket. Och det fixar vi på MÅNDAG!

Aldrig att du skulle be om ursäkt, du är mitt lilla bustroll ju.
Tar tag om dig och ruffsar dig i håret så löven far.....
Återigen
TACK!
/A

vill.sluta

Y Du får mig att ännu tydligare förstå hur ila jag gör mina närmaste.
Jag vill FÖRÄNDRA mitt drickande.
Vet att ett vitt 2013 är kört..........'
Men som dy så fint påpekar Markatta, jag vill inte sluta helt.

Förut ville jag det, men nu har det hänt d saker som gör att jag tror....nej!

Du är så klok och vis, du och trollmorsan och mt är
några RIKTIGT goa brudarna här!
Kramar/A

markatta

Men vad vill du då? Vad vill du ha hjälp med från forummedlemmarna? Vad är skillnaden nu när du säger att du inte längre vill sluta dricka, bara förändra ditt drickande, från när du började skriva här och för bara några dagar sedan då du hade din club vit 2013?

Vad är det som händer i ditt liv, utanför forum, som gör att du ändrar dig hela tiden? För jag vägrar tro att det är forum som fått dig att ändra bana, alla som skrivit har stöttat dig till att sluta dricka.

Var ärlig med dig själv och var ärlig mot oss med vad du vill ha hjälp med. Annars riskerar vi alla som skriver till dig här, som bryr sig om dig, att hamna i ett medberoendemönster där vi kämpar i motvind med att försöka hjälpa någon som inte vill ta emot vår hjälp.

Fattar du inte att när du ständigt hotar med att lämna forum så är du ute med håven, någon nappar och skriver att "jo, stanna kvar här andreas, du är bra!", för att vi bryr oss om dig och vill hjälpa, så får du den bekräftelse du behöver och kan bara släta över de problem som du tidigare uttryckt att du behöver hjälp med, svarar aldrig eller sällan på obekväma frågor, att det blir som en typisk missbrukar/medberoenderelation?

Därför drar jag mig ur din tråd nu. Jag blir för påverkad av det här. Självklart önskar jag dig lycka till med att ta itu med det du nu behöver ta itu med.

/Markatta

Maria42

För ditt svar, jag respekterar ditt beslut. Välkommen tillbaka om du ändrar dig.
Kram!

vill.sluta

På frågan om den kopierade texten.
Jag känner gång på gång att jag inte passar in så som
"man borde vara" dvs i mallen.
Jag frågade mig själv även vad jag gjorde här?
Jag vet inte. Detta då jag tydligen upprrör och irriterar. Det är jobbigt att få höra/veta det hela tiden.
Om och om igen, och jag tror att om ALLA tycker det så är det säkert rätt FÖRALLA HÄR PÅ FORUMET!

Det är mina dryckesvanor jag ville ändra på.
Inte forumet, det är fantastiskt. Högt i tak och bra, riktigt bra personer här.
Men när jag gång efter annan blir ifrågasatt så tycker jag att det är riktigt jobbigt.
Jag börjar ifrågasätta mig själv vilket inte är en angenäm känsla.

Tack trollis DU får mig att meningsvis beta av din "fråga" och jag tog precis rrtt nytt beslut.

Jag skall inte lämna, vilket jag var helt säker på att jag skulle göra 2 minuter sedan.
Nu betar jag av ditt svar mening för mening och kommit fram tik att jag skall bara vara.

Jag hoppas att det mot slutet inte är massa
Urskuldrande och kringssnack.
Jag tror det gör mig gott att vara här.
Får mig att förstå mina förehavanden oxå.
Men jag är inte som andra, det måste jag bli bättre på att själv förstå.

Alla här på former har hjälpt mig att förstå och tänka efter osv.
Särskillt DU Trollmorsan.
Du är värd din vikt iguld!

Men jag säger inte att jag skall ge mig av, då jag förstår atr det både sårar och irriterar.
Istället skall jag mera läsa och peppa lite mer sparsamt.

Så jag säger, TACK MORSAN!
Och som Californiens guvinör skulle sagt:

- I'll be back.........

/A

höst trollet

Vad bra Andreas! Nu kommer jag att ta en mening i taget, för jag tror att vi måste ta "en sak i taget" med dig.

Dagens fråga: På vilket sätt tycker du att du skiljer dig från oss? (ang detta med att inte passa in)

Ta tid på dig och koncentrera dig på bara denna fråga för tillfället är du snäll( vi fortsätter att nysta senare;-D )

Trollis

vill.sluta

Om inte annat så vet jag med mig att det blir bra.
Det är lite av ditt signum!
När du fixar och trixar så BLIR det bra.

1. Dagens fråga, varför skjiljer jag mig från de övriga, som i sin tur ger mig en känsla av att inte passa in?

Detta kommer av att JAG har ett sätt som ofta innefattar högt tempo (vilket jag dragit ned på)
Lite för okrystad kommunikation, jag är gärna med och peppar, pushar och hjälper till.
Men gång efter annan skär det sig med folk härinne. Det kan vara någonting jag sagt
eller gjort/inte gjort.
Många gånger är det för att jag är så fenomenalt
Osmidig och säger/skriver ngt med viss ironi.
Utan att lämna vare smilis eller liknande förklaring.

Jag vill tro att jag är snabb på att replikera med en ursäkt eller en förklaring.

Fast nu när jag skriver så känner jag att jag även är snabb på att svara tillbaka på FEL sätt.

Tänker på mitt riktigt taskiga Inlägg i Viktorias tråd när jag i ondo, återigen skulle ge mig här ifrån.

Henne skall jag uppriktigt be om ursäkt.
Fast jag blev uppriktigt ledsen när hon vill påskinna att man skulle vara här för att få kompisar.

Jag är här för MIN skull.

Tack Trollmorsan, vad lätt det blir att förstå när man "pratar" med dig.

Åter till frågan, känslan av att inte passa in för att jag skilljer mig från övriga kommer av att jag ofta går höra att jag tex inte skall vara så glad och peppande och komma med bra kommentarer osv.

Fast det vill man väl få veta när man varit duktig?
Sedan när man får höra att man skriver för mycket, så infinner sig känslan av att inte passa in
När det finns andra på forumet som både är inne mer och skriver mer och det verkar vara ok.

Jag hoppas och tror, vill tro att om jag kan tillföra ngt gott så bör jag göra det.
Push och pepp eller som när jag kan sätta mig in hur fruktansvärt jobbigt ledsenfrun hae det nu.
För jag har själv haft nära och kära som varit i den situationen. Det är det värsta som kan ske.
När ens barn eller syskons barn är så dåliga.

Lite bluddrigt svar kanske, men i lugn och ro hjälper du mig att själv komma till insikt.
Stanna upp och tänka efter.
Tack, du är nog inget Troll?
Du är riktigt bäst!
/A

höst trollet

Okej Andreas! Du har svarat med väldigt många meningar och det är helt rätt i nuläget.
Nu kommer en deluppgift.
Svara på samma fråga, men med bara EN mening!

Du ska nämligen plocka fram kärnan i ditt svar.

Jag känner mig annorlunda därför att _____________________

Låt det ta tid, jag vill inte ha något svar idag. Det viktiga är inte att det går fort, utan blir "rätt" (obs, har inte utlovat att det blir lätt :-D )/ trollis

höst trollet

Japp Andreas! Verkar som du får "sätta koppel" på dig själv! Och JA, med EN mening!
Svårt? Ja, jag sa ju att det inte skulle bli lätt....(obs Har inte satt någon begränsning på antalet ord, men så krotfattat som möjligt! Ta den viktigaste egenskapen !)

vill.sluta

Allt jag säger och gör retar upp många och det skapas en osund stämning med min närvaro, oavsett hur jag än beter mig så retar sig folk på hur jag är, detta sårar mig både det fakto att jag blir ledsen/arg men även att folk drar sig härifrån pga MIG.
/A